Nieuwe ATB: Cube Elite Teamline vs. Specialized M5
Moderators:JJ, Beheerders
Zit erover na te denken om een nieuwe hardtail te bouwen (nouja niet meer echt over nadenken want hij moet er toch komen binnenkort)
Ik twijfel een beetje over de samenstelling van de fiets, met name over de basis, het frame. Heeft het zin om met een frame van zeg 650 EUR te starten (zon Spezi m5), wanneer ik omgerekend voor zeg 250 EUR een Cube elite teamline frame (in frameset) heb? Merk ik dat echt wanneer ik erop ga rijden? Ze zijn allebei denk ik ongeveer even licht, maar zal er veel verschil zitten in de rij-eigenschappen? Uitstraling/reputatie is een tweede punt, denk dat de m5 daar beter op scoort, maar is imo niet zo belangrijk.
Persoonlijk denk ik dat ik misschien beter voor zon Cube kan gaan en dan het prijsverschil aan betere (bijv XTR/XO ipv XT) onderdelen kan besteden? Of denken andere mensen daar anders over?
Ik twijfel een beetje over de samenstelling van de fiets, met name over de basis, het frame. Heeft het zin om met een frame van zeg 650 EUR te starten (zon Spezi m5), wanneer ik omgerekend voor zeg 250 EUR een Cube elite teamline frame (in frameset) heb? Merk ik dat echt wanneer ik erop ga rijden? Ze zijn allebei denk ik ongeveer even licht, maar zal er veel verschil zitten in de rij-eigenschappen? Uitstraling/reputatie is een tweede punt, denk dat de m5 daar beter op scoort, maar is imo niet zo belangrijk.
Persoonlijk denk ik dat ik misschien beter voor zon Cube kan gaan en dan het prijsverschil aan betere (bijv XTR/XO ipv XT) onderdelen kan besteden? Of denken andere mensen daar anders over?
Re:Nieuwe ATB: Cube Elite Teamline vs. Specialized M5
Ikzelf rij sinds kort met een cube team eliteline fietsje. Kheb hem zelf ook opgebouwd en begonnen bij de framesets. Prijskwaliteit valt Cube echt wel niet te kloppen. Mijn vorige bike was een Scott team racing en kvind de cube beter rijden. De Cube heeft ook een lichter kader dan de m5 ;D
maar ....
Het grootste probleem bij cube is wel de leverbaarheid... Ze zijn een beetje de dupe van hun eigen succes.
maar ....
Het grootste probleem bij cube is wel de leverbaarheid... Ze zijn een beetje de dupe van hun eigen succes.
Ik zou voor de M5 gaan. Aleen zou ik die zlef opbouwens naar eigen wens. Want van de orginele opbouw wordt je niet vrolijk. De Cube lijkt me ook wel een mooi frame maar ik heb persoonlijk niks met Cube. Ik vind het een beetje een niets zeggend merk. (Het zal zeker een goed merk zijn hoor, voor de cube rijders onder ons). Specialized heeft al vele succesen geboekt op hun fietsen dus het zal geen slecht frame zijn. Ik heb zelf een M4 en ik vind het een geweldige fiets.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Ik rij zelf bijna twee jaar vrij intensief met een Cube Airwing Blackline en ben zeer te spreken over de rijeigenschappen en afwerking van Cube.
Te fietsen van Cube sturen direct zonder nerveus te zijn en voelen tijden afdalen bijzonder stabiel aan.
Klimmen doen ze overigens ook als de beste door de grote stijfheid.
Ik zie in ieder geval geen reden om meer te gaan betalen voor een Specialized als je ook voor minder op een minstens net zo goed frame rond kan rijden.
Cube is niet voor niks zo in opkomst natuurlijk, ze bieden gewoon goede kwaliteit voor een goede prijs!
Als je een Elite zou kopen zou ik eens kijken naar de Laserline uitvoering, deze is lichter en blijft veel langer mooi dan de Teamline uitvoering.
Bovendien is een Laserline frame tijdloos en mooi ingetogen.
Ik heb zelf de Blackline uitvoering van de Airwing en ik kan je zeggen dat je met die anodisatie geen last hebt van krassen ed.
Het oppervlak is zeer hard en krasbestendig!
Bovendien ziet het er gewoon buitengewoon chique uit:)
Te fietsen van Cube sturen direct zonder nerveus te zijn en voelen tijden afdalen bijzonder stabiel aan.
Klimmen doen ze overigens ook als de beste door de grote stijfheid.
Ik zie in ieder geval geen reden om meer te gaan betalen voor een Specialized als je ook voor minder op een minstens net zo goed frame rond kan rijden.
Cube is niet voor niks zo in opkomst natuurlijk, ze bieden gewoon goede kwaliteit voor een goede prijs!
Als je een Elite zou kopen zou ik eens kijken naar de Laserline uitvoering, deze is lichter en blijft veel langer mooi dan de Teamline uitvoering.
Bovendien is een Laserline frame tijdloos en mooi ingetogen.
Ik heb zelf de Blackline uitvoering van de Airwing en ik kan je zeggen dat je met die anodisatie geen last hebt van krassen ed.
Het oppervlak is zeer hard en krasbestendig!
Bovendien ziet het er gewoon buitengewoon chique uit:)
Cube gebruikt dezelfde geometrie als Specialized. Makkelijke keuze lijkt mij.....
Zelf rijd ik een CUBE LTD 4. Deze fiets bevalt me prima. Een vriend van mij is bezig met het opbouwen van een Specialized S-Works M5 frame. Binnekort zal ik dus te weten komen of er een groot verschil zit tussen beide frames. Maar die speciale laklaag die er op het frame zit, is wel iets wat de fiets wat exclusiever maakt. En het is zo goed als krasvrij ;D
Succes met je zoektocht!
Succes met je zoektocht!

-
Een Vriend van me rijdt een ltd4, erg leuke fiets, vooral voor dat geld!
Ik ben net bezig een m5 op te bouwen, maar ik mis nog een zadel pen en een voor der......kan nog nix vergelijken dus.
Als het goed is heb ik de der. en de zadelpen eind deze week binnen, ik laat dan wel van me horen als ik de fietsen vergeleken heb.
Als je voor de m5 gaat kun je m bij chainreaction bestellen, heb je m de volgende dag in huis ;D (dat had ik iig)
Ik ben net bezig een m5 op te bouwen, maar ik mis nog een zadel pen en een voor der......kan nog nix vergelijken dus.
Als het goed is heb ik de der. en de zadelpen eind deze week binnen, ik laat dan wel van me horen als ik de fietsen vergeleken heb.
Als je voor de m5 gaat kun je m bij chainreaction bestellen, heb je m de volgende dag in huis ;D (dat had ik iig)
Ken ik die vriend?

-
Zou kunnen..hij heeft een lelijke rotkop....maakt krassen op andermans fietsen en ehh fietst ontzettend sloooom ;D :P

Dan ben ik dat dus niet

-
Vervelend altijd als mensen geen zelfkennis hebben >:( :P
Ga voor de goede aftersales van specialized. Dus een M5 Stumpjumper :P
Alleen € 650 voor een S-works (alleen de S-Works is M5) lijkt me wat goedkoop; volgens mij kost ie ongeveer € 1000
gr
oz
gr
oz
-
kijk dan eens op www.chainreactioncycles.co.uk
Daar heb ik 1-2 weken geleden de mijne besteld voor omgerekend 632 euro (inc verzend kosten) K had m op een woensdag besteld en je raadt het nooit...donderdag middag....dingdong...deurbel ...DHL ;D
Daar heb ik 1-2 weken geleden de mijne besteld voor omgerekend 632 euro (inc verzend kosten) K had m op een woensdag besteld en je raadt het nooit...donderdag middag....dingdong...deurbel ...DHL ;D
Christopher schreef:
Daar heb ik 1-2 weken geleden de mijne besteld voor omgerekend 632 euro (inc verzend kosten) K had m woensdag besteld en je raadt het nooit...donderdag middag....dingdong...deurbel ...DHL ;D
Mooie prijs voor dat frame.

-
Zeker
....en ook mooi frame voor die prijs

Klopt; maar is wel een 2003 model (zie plaatje). Zie Specialized.com onder 2003; volgens mij is er buiten de kleur weinig aangepast; strakke prijs in ieder geval. Voor een 2004 model leek me de prijs namelijk aan de lage kant
gr
oz
gr
oz
Christopher schreef:
En volgende week....dingdong......deurbel. Douane op de stoep :P
Al eens van de EU gehoord? De UK is net als Nederland deel van de EU. En éen van de beginselen van de EU is vrij verkeer van goederen. Vrij vertaald: binnen de EU zijn er geen douanen.
-
DHL is een van de weinige pakketdiensten die gemachtigd is om zelf "douna te spelen" buiten EU landen (omdat er dus binnen EU landen geen douane is)En volgende week....dingdong......deurbel. Douane op de stoep :P
Als je iets met DHL besteld zit het wel goed en hoef je als het goed is geen bezoek van de douane bij je thuis te verwachten ;D
Het klopt ook dat het een 2003 frame is, maar volgens mij is er ook niks veranderd ten opzichte van het 2004 frame...afgezien van de kleur en natuurlijk de prijs. ( ik vind zelf beide 2003 frames mooier dan de 2004"s, maar dat is persoonlijk natuurlijk)
Over de fiets....Ik heb "haar" vanmorgen in elkaar gezet en heb haar later in de middag een vuurdoop laten ondergaan. Ze is erg stijf! Je voelt echt elk bultje, hobbeltje en stronkje...geeft een lekker "puur" gevoel (vind ik). Het leek wel alsof mijn vorige (carbon) frame stiekem een fully was....noujaa..ik overdrijf...maar er was wel een groot verschil te merken. Nou schijnt Carbon ook veel meer trillingen te absorberen dan alu...mischien dat het daar aan ligt.
Helaas moest Rudie vandaag in de fabriek arbeiden....ik kon haar dus nog niet vergelijken met zijn limited 4...maar dat komt nog wel deze week.
To be continued....
-
zo snel mogelijk...zijs wel mooi ;D...qua uiterlijk dan

-
Hier een foto van mijn fiets....wat vinden jullie?

Wauw!!
Errug rood... Maaar wel leuk. Ander vorkje nog?

Errug rood... Maaar wel leuk. Ander vorkje nog?
Over smaken valt niet te twisten....
Indien je met een geveerde vork wilt rijden zou ik een vork monteren dié wel aanspreekt en niet met een snelheid van 2mm per uur inveert. Daarbij eentje die de hoogte heeft waarvoor het frame gemaakt is; min. 450mm.
De M-frames van Specialized sturen erg erg goed, mits je de juiste vorklengte hebt.
Indien je met een geveerde vork wilt rijden zou ik een vork monteren dié wel aanspreekt en niet met een snelheid van 2mm per uur inveert. Daarbij eentje die de hoogte heeft waarvoor het frame gemaakt is; min. 450mm.
De M-frames van Specialized sturen erg erg goed, mits je de juiste vorklengte hebt.