Duinberaad(De Doorbraak???)

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
Re:Duinberaad

Bericht door BOSS » za mei 22, 2004 6:15 pm

Met dit tiep zou ik wel eens een beschuitje willen eten;

of zoals Loet (ook van Duinberaad) het omschreef:
" Het artikeltje van de duinberen ademt een zeer bedorven lucht, het staat bol van reactionaire taaluitingen, intolerantie en egoïsme. Gelukkig gaat het over mensen die dwars door alles heenrossen. Ik ken zulke types niet. Desondanks is de berichtgeving van deze ultraconservatieve en extremistische natuurclub zeer tendentieus en bedenkelijk. Zij hebben niet met wandelaars van doen, maar zitten gevangen in hun minescule wereldbeeld, waarin zij nooit belangen van mensen zullen dienen. Het betreft hier eigendunk, egocentrisme en waanzin, gebaseerd op onjuiste waarneming en interpretatie. Praten kun je niet met dit soort übermenschen, zij zitten ingegraven in hun morbide denkpatroon. Zij communiceren slechts met één stijl: agressie. In tijden van oorlog zijn het de collaborateurs en de vrijwillige opsporingsambtenaren van de bezetter. Wie nu met ze heult is een dwaas en voor altijd verloren.
Spaar je adem, blijf biken."

Afbeelding

dusssss©

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo mei 23, 2004 4:05 pm

Ik ben het wel met deze uitspraken eens!
Die "duinberen" zijn volgens mij idd mensen die ieder verblijf van mensen in dat gebied veroordelen en zouden wllen verbieden.
Verder generaliseren ze nogal graag zoals blijkt uit de denkwijze van hen.
Ik verslijt ze voor niks meer dat een stelletje milieu-freaks (waarschijnlijk op lederen sandalen) die zich "inzetten voor het behoud van het natuurlijke landgoed" waarin iedere activiteit van de mens bij voorbaat slecht is en bestreden moet worden.
Waren het idd "ubenmenschen als in Duitsers kon je iig hun kuil met inbegrip van "bewoners" nog dichtgooien waarin ze graag op het strand verblijven.

Die mensen moeten eens wakker worden en inzien dat het slecht een zeer kleine groep bikes is die het voor de grotere groep verpest!
Of misschien moeten de bikers zelf een "optreden" tegen de uitwassen die het voor de rest verpest; vouw ze de bike om de nek en mik ze in de Noordzee, wel zorgen dat stichting Red de Noordzee het niet ziet.......

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma mei 24, 2004 8:54 am

Nieuwsbrief Duinberaad 9, d.d. 22 mei 2004

Beste lezer,

In deze nieuwsbrief informeert Duinberaad je over onze gesprekken met Staatsbosbeheer en PWN. Ten slotte geven we een vraag mee ter overweging en gaan we in op het kanongebulder van Stichting Duinbehoud.

Gesprek met Staatsbosbeheer

Op 18 mei om 8.00 uur klopten Erik en ik aan bij de Corsicaan, het kantoorgebouw van SBB. Dit gebouw is van Schoorlse bomen (Corsicaanse dennen) gezaagd en gebouwd. We hadden een gesprek met Jaap Jorritsma en Frans Erinkveld. Duinberaad wilde graag zelf horen hoe de ervaringen zijn van de beheerder van het Schoorlse parcours. Bij SBB is men enthousiast over aanleg, onderhoud en gebruik van het parcours. Wij vernamen geen enkele wanklank. Uiteraard gaat er wel eens iets mis, maar dat is inherent aan recreatie vinden deze heren van SBB. Er liggen wel eens wat lege bidons of Spaflessen, die ruimt men op. SBB besteedt al jaren veel aandacht aan onderhoud, men is ervan overtuigd dat het op termijn een steviger parcours oplevert. Met trots vertelden Jorritsma en Erinkveld over het succesvolle beleid van SBB, waarin recreatie en natuurbehoud altijd volwaardig samengaan. Van enig vooroordeel was geen sprake. Mountainbikers verstoren flora noch fauna, ook de jaarlijks broedende valk niet. SBB deed wat bijvoorbeeld ProBos adviseert: leg een spannend parcours aan, dan blijven de mountainbikers erop fietsen. Aan het einde van ons twee uur durende gesprek bespraken we enkele mogelijkheden om aan de zanderige zuidkant een oplossing met boomstammetjes te realiseren. Duinberaad wil graag met SBB in gesprek blijven en omdat communicatie zo belangrijk blijkt te zijn, boden wij SBB een “prikbord” aan op de website www.schoorl.tk.

Gesprek met PWN

Eindelijk was het aan de orde, het eerste gesprek met PWN kon aansluitend op ons bezoek bij SBB plaatsvinden. Wil je “iets” weten over een organisatie? Kijk op het prikbord! Bij PWN hing onder meer een artikel over het bekeuren van mountainbikers elders in Nederland.

Ben de Weerd van NTFU was deze keer helaas verhinderd. Over de agenda werden we het spoedig eens. Moeizamer ging het gesprek over de gebeurtenissen die aan dit overleg voorafgingen. De uitgangspunten van PWN en Duinberaad liggen namelijk mijlenver van elkaar verwijderd, dat is geen nieuws. PWN stelt zich ook nu op het standpunt dat een mountainbikeroute niet in het beleid past, Duinberaad ziet hierin juist haar bestaansrecht. Het bleek zinvol om het gedeelde ongenoegen en wantrouwen te bespreken. Vrij snel stelden we vast dat we beiden de intentie hebben serieus aan de slag te gaan met de opdracht van de Provincie NH. Vervolgens maakten we duidelijke afspraken over de wijze waarop ieder afzonderlijk zal communiceren, vooral met de pers. Het zal duidelijk zijn dat er nog veel zand moet verstuiven voordat een mountainbikeroute in het PWN-gebied een feit is. Aan het einde van ons gesprek bleek gelukkig dat we ook gedeelde interessen over natuurbeheer hebben. Bij Duinberaad bestaat veel waardering voor het terugbrengen van natuur in de “oude staat” en voor projecten zoals de aalscholverkolonie. Wellicht zijn we het slechts op één punt oneens. Dat moet toch op te lossen zijn?

Ter overweging

De zonering in tijd en ruimte laat toe dat iedereen kan mountainbiken op aangegeven tijden en plaatsen in het PWN-gebied. Wij draaien daar regelmatig onze rondjes op zaterdagochtend vanaf 8.00 uur. Erg spannend is het echter niet, dus plakken we er altijd een rondje Schoorl aan. Wanneer er een spannende route wordt aangelegd in het PWN-gebied komt er toch een veel interessantere mogelijkheid om volwaardig te kunnen mountainbiken? Verruiming van de zonering in tijd en ruimte voegt weinig toe aan het creëren van een uitdagende mountainbikeroute. Het laat zich raden dat vooral de voorstanders van zonering in tijd en ruimte over deze vraag mogen nadenken. Duinberaad wil graag een discussie opgang brengen over wat mountainbikers willen. Mogelijk proberen we daar een bijeenkomst voor te organiseren. Één partij heeft voordeel van verdeeldheid onder de mountainbikers. Duinberaad hoopt dat het rapport van ProBos “Schade en overlast door mountainbikers; perceptie of realiteit?” haar weg vindt naar alle serieuze mountainbikers. Mogelijk kan het een brug slaan? 

Met vriendelijke groet,

Duinberaad

dusssss©

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma mei 24, 2004 10:48 pm

Erik,

Ik waardeer julloe doorzettingsvermogen, echter tegen die tijd dat de route in het PWN er ligt ben je oud en grijs en zitten we allemaal achter de geraniums.

In hoeverre bestudeer je de mogelijkheid om de zonering zoals hij is toegepast aan te vechten ?

Volgens mij is het namenlijk volstrekt in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Tevens is alle schuld van overlast arbitrair neergelegd bij de ATB-er zonder enige wetenschappelijke onderbouwing.

Ik zou er doodmoe van worden van die termen, "past niet in het beleid", fietsen moeten jullie pvd.

Bel eens met gebroeders Anker, die vinden dit soort zaken fantastisch.

E

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di mei 25, 2004 7:24 am

BOMBPROOF erik schreef:
Erik,

Ik waardeer julloe doorzettingsvermogen, echter tegen die tijd dat de route in het PWN er ligt ben je oud en grijs en zitten we allemaal achter de geraniums.

In hoeverre bestudeer je de mogelijkheid om de zonering zoals hij is toegepast aan te vechten ?

Volgens mij is het namenlijk volstrekt in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Tevens is alle schuld van overlast arbitrair neergelegd bij de ATB-er zonder enige wetenschappelijke onderbouwing.

Ik zou er doodmoe van worden van die termen, "past niet in het beleid", fietsen moeten jullie pvd.

Bel eens met gebroeders Anker, die vinden dit soort zaken fantastisch.

E

Erik

PWN is een taaie rakker, heel anders dan SBB hebben we inmiddels gemerkt.
Aan het einde van het jaar wordt de huidige regel (die idd in strijd is met het gelijkheidsbeginsel, vandaar openlijke steun van de politiek) gevalueerd.
Dat gelijkheidsbeginsel heeft het hele circus in gang gezet ooit.
Aan het einde van het jaar/begin volgend jaar word er ook een beslissing genomen over een mountainbikeroute.
PWN wil voor die tijd onderzoeken wat mountainbikerrs nu echt willen en wat de ervaringen zijn van andere terreinbeheerders/eigenaren. Deze vragen zijn voor Duinberaad al beantwoord op onze site (Poll) en in het rapport van Probos, PWN vind van niet.
Het Probos rapport van Patrick Jansen lijkt ons daar een duidelijke leidraad in, PWN wil echter zelf onderzoeken.

Maar er staat nog meer op stapel, we zijn ook bezig met landelijk overleg met de NTFU, KNWU & Patrick Jansen(Probos) en daar komen voor alle MTBers wellicht hele intressante ontwikkelingen uit voort.
Die dit soort akties in de toekomst moeten voorkomen.

dusssss©

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di mei 25, 2004 7:41 am

BOMBPROOF erik schreef:

Ik waardeer jullie doorzettingsvermogen, echter tegen die tijd dat de route in het PWN er ligt ben je oud en grijs en zitten we allemaal achter de geraniums.

Maar onze kinderen niet, beetje egoistische inslag he? maar dan kunnen zij in ieder geval fietsen.

....doorzettingsvermogen....Bombproof...oud en grijs.....achter de geraniums :-X

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jun 20, 2004 3:20 pm

Afbeelding

dussssss©

amigo

Bericht door amigo » ma jun 21, 2004 5:39 pm

klinkt best positief allemaal.... :)
vind ik

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma jun 21, 2004 6:56 pm

PWN is echt een typisch nederlandse organisatie.
die zijn begonnen met zich 10meter diep in te graven en werken van daaruit. niks toegeven rug rechthouden. nou oke 10cm toegeven etc.

Duinberaad verdiend een zeer grote, oprechte pluim dat zij tegen PWN wil "vechten".

Gelukkig is SBB veel possitiever over mtb"ers anders was er nooit 1 route in nederland gekomen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jun 21, 2004 7:00 pm

Jurriaan schreef:
PWN is echt een typisch nederlandse organisatie.
die zijn begonnen met zich 10meter diep in te graven en werken van daaruit. niks toegeven rug rechthouden. nou oke 10cm toegeven etc.

Duinberaad verdiend een zeer grote, oprechte pluim dat zij tegen PWN wil "vechten".

Gelukkig is SBB veel possitiever over mtb"ers anders was er nooit 1 route in nederland gekomen.

Bedankt, ik zal hem doorgeven aan de andere Duinberaaders :-* :-* :-*

dusssss©

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di jun 22, 2004 8:20 am

ik wil wel lid worden van de vereniging :)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di jun 22, 2004 6:08 pm

FREAKaZOID schreef:
ik wil wel lid worden van de vereniging :)

Freek, tof & bedankt, weet je wel wat het lidmaattschap gaat kosten;D ;D ??? :P
We zijn er mee bezig, het word waarschijnlijk een stichtingsvorm.

Er zijn inmiddels wel een aantal Duinberaad fietsshirts in omloop.......ERG MOOIE zelfs.

Details volgen als we meer weten.

dusssss©

Sven

Bericht door Sven » di jun 22, 2004 8:45 pm

BOSS schreef:

Er zijn inmiddels wel een aantal Duinberaad fietsshirts in omloop.......ERG MOOIE zelfs.

No offence, Boss, maar ik denk niet dat iedereen in een shirt gaat rondrijden met levensgroot "Duinberaad" erop...

Maar ik verwacht aan de andere kant ook weer iets moois...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 23, 2004 5:26 am

Dn Helle schreef: [
BOSS schreef:
No offence, Boss, maar ik denk niet dat iedereen in een shirt gaat rondrijden met levensgroot "Duinberaad" erop...

Maar ik verwacht aan de andere kant ook weer iets moois...
En waarom dan niet??? Het is idd geen cool merk a la Fox oid maar we staan voor een goede zaak en dat telt.
Ik had ook nooit verwacht dat mensen in een oranje Holland shirt zouden gaan lopen.............................

Als je ziet waar sommige bikers hier mee rond rijden, die shirts zijn echt om te kotsen......
fel geel met kobalt blauw & wit (De haan ass.) of vaal groen met wit (bakker rood) en zo kan ik er nog 100en opnoemen.
Het DB shirt is zwart met een beetje blauw aan de flanken en in wit Duinberaad op de rug en klein op de rechter borst.
Kwaliteit is meer dan OK, Coolmax van DuPont. Prijs is een lachertje, maar we zijn al bijna los van onze (tot nu toe) 8 stuks.

dusssss©

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jul 21, 2004 6:44 pm

DE SHIRTS:

Afbeelding
Afbeelding

Bestellen kan via http://home.quicknet.nl/qn/prive/lhspaanstra/shirts.htm
let op de oplage is zeer beperkt!!!!

dussssss©

Pimiento

Bericht door Pimiento » do jul 22, 2004 8:32 am

You`ve got mail :)

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » za jul 24, 2004 5:30 pm

Aangezien hij pim niet past is ie voor mij.. oftewel k heb em overgekocht. kvin t een mooi shirt! en k steun je hierbij! dubbel goed!! 8)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jul 25, 2004 10:29 am

FREAKaZOID schreef:
Aangezien hij pim niet past is ie voor mij.. oftewel k heb em overgekocht. kvin t een mooi shirt! en k steun je hierbij! dubbel goed!! 8)

Da"s jammer voor Pim maar gelukkig heeft het shirt toch nog een goede bestemming gekregen....

Veel plezier ermee

Dusssss©

Pimiento

Bericht door Pimiento » zo jul 25, 2004 3:12 pm

BOSS schreef:
[
FREAKaZOID schreef:

Da"s jammer voor Pim maar gelukkig heeft het shirt toch nog een goede bestemming gekregen....

Veel plezier ermee

Dusssss©

Ja hij is net te klein, maar goed echt mooi spul is het. Als je nog eens een serie van die dingen laat maken, doe maar één maatje groter!

@Freak: kopen? ik heb nog geen geld gezien! ;)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma aug 30, 2004 4:40 pm

Mensen, hierbij de nieuwe niewsbrief van Duinberaad; STILL GOING STRONG!!!

Nieuwsbrief Duinberaad 10, d.d. 27 augustus 2004

Beste lezer,

In deze Nieuwsbrief informeert Duinberaad je over de onderhandelingen met PWN en de eerste resultaten daarvan. In oktober zal Duinberaad zich presenteren aan de Klankbordgroep van PWN.

Onderhandelingen met PWN

Tijdens twee overleggen met PWN zijn we tot overeenstemming gekomen over de onderzoeksvragen die voortvloeien uit de opdracht: “onderzoek de voor- en nadelen van een mountainbikeroute.” Een van de vragen luidt: “wat wil de regionale mountainbiker?” Voor Duinberaad een ruimschoots beantwoorde vraag, want alleen de aanleg van een spannende route scheidt wandelaars van mountainbikers. Duinberaad is opgericht voor realisatie van een of meer routes. We zijn PWN tegemoet gekomen en deze vraag wordt dus opgenomen in het onderzoek.

Zwaarder woog het probleem van uitvoering van het onderzoek. Door de slechte ervaringen met het Nulonderzoek van InHolland wilde Duinberaad niet opnieuw deze organisatie aanwijzen voor uitvoering. De opzet van dat onderzoek deugt immers niet, de vraagstelling levert te veel sociaal wenselijke antwoorden op. Slechts een koppig iemand zal volhouden dat het Nulonderzoek objectiveerbare feiten oplevert. De kosten van een spoedig uit te voeren onderzoek zijn echter enorm. Daarom hebben we gezamenlijk met PWN besloten dat de vragen werden opgesteld door de NTFU, ProBos en een adviseur van PWN. Duinberaad bepaalde de voorwaarden voor een mountainbikeroute. Denk aan aansluiting op Schoorl, hoogteverschillen, lengte en duurzame aanleg. Vervolgens zijn de vragen en de voorwaarden besproken in het overleg PWN / Duinberaad. Besloten is dat de uitvoering van het onderzoek en de verwerking wordt gedaan door InHolland. Zij zijn dus niet betrokken bij de opzet van het onderzoek. Voor Duinberaad lijkt dit het meest haalbare compromis.

Een ander vraagstuk luidde: “hoe bereik je de regionale mountainbiker?” Uit het PWN-gebied zijn ze zo goed als verdreven. Daarom moet de mountainbiker vooral gezocht worden op de routes van Schoorl, Spaarnwoude en een derde locatie in Nederland. Ook daarover zijn we het eens geworden. Duinberaad zal gedurende het onderzoek een steekproef houden om te beoordelen of de vraagstelling juist wordt gedaan.  

Binnenkort zullen we je uitgebreid informeren over dit onderzoek, onder meer door publicatie op de website.

Klankbordgroep PWN

Duinberaad zal zich in oktober presenteren aan de Klankbordgroep die voor PWN de fietsmaatregel evalueert. Deze groep bestaat uit alle gebruikersgroepen van het duingebied. Ook de anti mountainbike lobby is ruim vertegenwoordigd. We doen de presentatie samen met de NTFU en ProBos. Het landelijke rapport over mountainbiken wordt ook besproken, PWN zal aangeven waar de leden het kunnen downloaden. Een van de doelen is om de discussie over mountainbiken met beide benen op de grond te zetten. Vooral met onze tegenstanders willen we een open discussie voeren over het beoefenen van mountainbiken en de legitimering daarvan. Dat kan uitsluitend wanneer we gezamenlijk naar de feiten kijken, in plaats van naar allerlei beleefde werkelijkheden.

Ten slotte

In een klein jaar is veel bereikt en daar blikken we tevreden op terug. We zijn echter nog niet in de fase van realisatie van een of meer routes. Duinberaad zal daarom de komende periode zichtbaar aanwezig zijn, onder meer op het Schoorlse parcours. Het is van belang dat duidelijk wordt wat mountainbikers in deze regio willen: een of meer aantrekkelijke en geschakelde routes, waarop een flinke afstand kan worden afgelegd zonder dat anderen daarvan hinder ondervinden. Dat kan ook prima in het beleid van PWN passen.     

Meer informatie volgt. Wil je reageren op deze nieuwsbrief? Mail ons gerust.    

Met vriendelijke groet,
Duinberaad

Dusssss©

roadkill

Bericht door roadkill » ma aug 30, 2004 4:45 pm

Heb je die shirts ook toevallig in omgekeerde kleurstelling? Kleed ff wat slanker af..... ;D ;D ;D ;D Mooie shirts dat wel,heb er momenteel geen extra nodig(lees de kast kan al niet meer dicht..)maar zodra er vervangen moet worden meel ik wel...

Greetz Roadkill

p.s. geloof dat het wel goed komt met Duinberaad!

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma aug 30, 2004 7:46 pm

Ik heb respect hoe jullie je laten leiden door de ambtenaarlijke molen, studiegroepen, nulonderzoeken en ander poldermodel gelul van de eerste orde !

Het is mijns inziens allemaal slappe eieren gelul maar echt waar, als jullie het voor elkaar krijgen verdienen jullie stuk voor stuk een standbeeld.

Dat mag ff gezegd worden door iemand die van grote stappen snel thuus houdt en zich de nagels afbijt bij het lezen van deze ambtenaarlijke orgie.

Sjappo voor Boss en de mannen.

E

P.S. Shirt is cool !

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma aug 30, 2004 9:05 pm

Erik helemaal mee eens.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di aug 31, 2004 9:38 am

BOMBPROOF erik schreef:
Ik heb respect hoe jullie je laten leiden door de ambtenaarlijke molen, studiegroepen, nulonderzoeken en ander poldermodel gelul van de eerste orde !

Het is mijns inziens allemaal slappe eieren gelul maar echt waar, als jullie het voor elkaar krijgen verdienen jullie stuk voor stuk een standbeeld.

Dat mag ff gezegd worden door iemand die van grote stappen snel thuus houdt en zich de nagels afbijt bij het lezen van deze ambtenaarlijke orgie.

Sjappo voor Boss en de mannen.

E

P.S. Shirt is cool !

tsja, het blijkt nu eenmaal de te bewandelen weg te zijn, ook wij worden er wel eens moedeloos van.
Maar het is echt de enige manier om je doel te bereiken.
Normaal zijn wij ook iemand van geen gelul kom op met dat spul oid. ;D

Aan de andere kant leer je er enorm veel van en kom je erg handige mensen tegen, die dit soort wegen weten te bewandelen en de juiste ingangen kennen (Loet is daar met name erg handig in).

Ook op nationaal niveau zijn we(Loet) aan het overleggen met o.a de NTFU, Probos over een landelijke organisatie die de MTBers vertegenwoordigt in dit soort zaken.

Al met al is het een lange weg die we bewandelen, maar gaanderweg merk je dat we dichter bij elkaar komen. Er is meer begrip voor beider standpunten en er word aan oplossingen gedacht.
De huidige fietsmaatregel gaat zowiezo van tafel.

Wat er wel gaat komen hangt eigenlijk van de MTBers af. Binnenkort wordt er onderzoek gedaan naar de vraag;

WAT WIL DE REGIONALE MTBER NOU PRECIES?????

kortweg zijn er 2 opties mogelijk;
1: uitbreiding van de huidige fietsmaatregel, met bijv. de avonduren erbij (heb je in de winter geen fuck aan want dan is het om 1700 uur stikdonker..... :? :?)
En het probleem waardoor de fietsmaatregel is ingevoerd, conflicten tussen wandelaars & MTBers, word alleen maar groter. Voor DB is dit dus GEEN optie.
2. meerdere vaste MTBroutes in het gebied, aansluitend op elkaar zodat er in totaal samen met Schoorl erbij een uitdagende route onstaat van minimaal 50 km. Zodat fietsen op de wandelpaden niet meer intressant is voor de MTBer.

Aan de hand van deze vraag word er, kortweg gezegd, bepaald wat er komt in het PWN gebied.

HET LOT VAN DE NATIE LIGT DUS IN JULLIE HANDEN!!!!!!!!!!!

Wellicht word er voor deze vraag ook een beroep gedaan op de achterban van DB, via een vragenlijst oid. dus meld je aub aan voor onze nieuwsbrief via:
www.duinberaad.tk

dan groeit onze achterban en daarmee de kans op een spannende MTB route voor jullie allemaal.

alvast bedankt.

dusssss©

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di aug 31, 2004 9:43 am

Uit het Noord Hollands Dagblad (editie Alkmaar) van dinsdag 31 augustus;

Mountainbikers en PWN naderen elkaar
van een mederwerker

Egmond-
De mountainbikers en de natuurbeheerders van de PWN zijn een stap dichter bij een oplossing voor de terreinfietsers in het Noordhollands Duinreservaat. De twee clubs stonden een paar maanden geleden nog lijnrecht tegenover elkaar. Nu laten ze samen een eventuele oplossing onderzoeken.

De bikers willen een aparte route in het gebied en PWN zag dat lange tijd niet zitten. De twee partijen zijn nu overeengekomen om een onderzoek te laten doen onder bezoekers van het duingebied naar de wenselijkheid van een dergelijke route. Ook wordt aan mountainbikers gevraagd wat zij zien als oplossing.

Het is een kleine doorbraak in de onderhandelingen. ,,We naderen elkaar steeds meer"", vindt Loet Spaanstra, die de gesprekken voert namens de mountainbikers. In oktober wordt het onderzoek uitgevoerd door studenten van Hogeschool InHolland.

Ze gaan de paden van het Noordhollands Duinreservaat op met een vragenlijst die door beide partijen is goedgekeurd.

Spaanstra: ,,Er is namelijk al eerder zo"n soort onderzoek verricht, maar de vraagstelling die daarin werd gehanteerd was wat ons betreft niet goed. Nu kunnen we die vraagstelling zelf toetsen en voor ons is dat een grote winst.""

De mountainbikegroep zal daarnaast zelf het land ingaan om bikers te toetsen naar hun wensen. ,,We gaan naar Schoorl, Spaarnwoude en naar het Gelders Landschap, daar is namelijk ook een route gemaakt, die wij voor ogen hebben"", vertelt Spaanstra.

www.duinberaad.tk

dusssss©

Plaats reactie