carbon achtervork en kettingzuig

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
popeye
carbon achtervork en kettingzuig

Bericht door popeye » vr mar 05, 2004 8:50 am

Steeds vaker zie je ATB"s met een carbon achtervork. Ik vraag me af welke effect het fenomeen kettingzuig heeft op zo"n vork.
Iemand enig idee?

Mzzl Popeye

janman

Re:carbon achtervork en kettingzuig

Bericht door janman » vr mar 05, 2004 8:53 am

carbon achtervorken worde gewoon gebruikt voor het oog. Carbon is niet lichter dan alu maar men zegd wel dat het stijver is. Maar KETTINGZUIG ?

Gast

Bericht door Gast » vr mar 05, 2004 9:47 am

Carbon is idd niet veel lichter dan alu, maar het is NIET stijver. Dat komt omdat de technieken nog niet toereikend zijn (te duur) om van deze eigenschap (wel stijf) volledig gebruik te maken. Carbon is echter wel beter in demping van schokken, het is dus niet alleen mooier maar ook nog eens comfortabeler (in theorie) dan een alu achtervork.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » vr mar 05, 2004 9:59 am

Het kan stijver zijn, maar ook slapper.
T voordeel van carbon is dat je door t aantal matten, hun orientatie en de harsen die je gebruikt, heel mooi kan bepalen hoe stijf je die achterbrug wil in elke richting. Kijk naar de Scalpel. veerkrachtig vertikaal, stijver lateraal.

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » vr mar 05, 2004 10:21 am

Eindelijk iemand die t snap! ;D

Waarom dacht je dat in de F1 alles van Carbon gemaakt wordt???

Anders zouden ze heus wel voor Alu kiezen natuurlijk!

grtz

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr mar 05, 2004 11:03 am

Maar terug naar de vraag..... carbon liggende achtervork + kettingzuig = probleem = $$$$$

popeye

Bericht door popeye » vr mar 05, 2004 11:08 am

Ja, dat bedoel ik. Wanneer je kettingzuig krijgt bij een alu-bike dat heb je een zichtbare beschadiging (lak eraf, happen eruit). Maar dan wil ik wel eens weten wat er met carbon gebeurd als er happen uit worden geslagen.

Mzzl Popeye

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » vr mar 05, 2004 11:47 am

Dat de lak eraf gaat springen (de blanke lak/hars) zie ik ook wel gebeuren!

Maar hoe diep etc zou ik niet durven zeggen!

grtz

Luc

Bericht door Luc » vr mar 05, 2004 11:52 am

janman schreef:
Carbon is niet lichter dan alu maar men zegd wel dat het stijver is.

Carbon is bij mijn weten voor een gegeven sterkte wel degelijk (nogal wat) lichter dan alu, probleem is dat het onvoorspelbaar breekt, terwijl dat bij alu vrij precies geweten is. Gevolg is dat je bij carbon altijd een zodanige veiligheidsmarge moet inbouwen, dat het gewichtsvoordeel nagenoeg geheel verloren gaat.
In theorie kan je dus met carbon wel degelijk (veel) lichter bouwen.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr mar 05, 2004 1:16 pm

Laat ik zo zeggen... iedereen die een frame maakt voor serieus mountainbike-gebruik.. en de liggende vork van carbon maakt die geheel tot aan de tandwielen vooraan doorlopen, mag hopen dat zijn klanten perfect weten te schakelen, niet in modderige omstandheden rijdt en braaf met de beste tandwielen die er zijn rijdt....

Bij sommige alu frames is 1 flinke keer chainsuck al voldoende om het begin van het einde de maken... Bij carbon is dit zeker ook het geval...ik zou heel ver weg blijven van dat soort frames, tenzij er eventuele maatregelen zijn getroffen. Zoals een beschermingsplaatje over de achterbrug, zodat de ketting niet in het carbon kan boren...

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » zo mar 07, 2004 10:11 pm

Mja het meeste wat hier gezegd wordt is wel waar, maar in carbon zou je bijvoorbeeld ook een kevlar laag kunnen aanbrengen om een slijtvast effect te krijgen. Carbon frames bestaan toch al vrij lang en men gaat er nog steeds mee door, dus zo verschrikkelijk zal het wel niet zijn.

Carbon wordt steeds meer toegepast in de auromobiel industrie, de nieuwe Porsche Carrera GT heeft bijvoorbeeld een motorframe van carbon, en trust me dat krijgt heel wat meer dynamische krachten te verwerken dat de gemiddele mtb.

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » ma mar 08, 2004 12:15 pm

Wat dacht je van een monoque????

Ik noem F40 (ja toen al) F50, enzo (pas nog gezien trouwens).
De F1 natuurlijk maar ook al lagere klasses F3, Frenault etc etc

Carbon wordt overal al toegepast.

Maar is wel een verschil in dynamische belasting, rek en buiging etc dan harde klappen moeten voorduren.

grtz

aab

Bericht door aab » ma mar 08, 2004 9:29 pm

Faxmulder schreef:

Ik noem F40 (ja toen al) F50, enzo (pas nog gezien trouwens).
De F1 natuurlijk maar ook al lagere klasses F3, Frenault etc etc

Carbon wordt overal al toegepast.
wat dacht je van hengels.
zelfs in zoiets dufs wordt het toegepast dus opzich niets spectaculairs.

gegevens treksterkte tot 3000N/mm^2 tegen mischien maximaal 450 voor alu,en ik praat hier over legeringen die niet in frames worden toegepast.
het soortelijk gewicht zo"n 2,73gr/mm^3 voor alu en ongeveer 1,8 voor carbon.
dus niet meer met gelul aankomen dat het niet sterk is.
ik ken vezels die tot 5000N/mm^2 lopen en in gewicht sterket verhouding 25 streker zijn dan de sterkste staalsoorten dus er zit wel degelijk toekomst in deze toepassingen, er is alleen nog niet genoeg ervaring.

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » ma mar 08, 2004 9:54 pm

Faxmulder schreef:

Klopt maar dat is een sandwichconstructie dus een metaal (aluminium ofso) bekleed met carbon ... dat is nog iets anders dan het pure spul. Trouwens aan die monocoques heeft men ook lang getwijfeld of het wel veilig was.

aab

Bericht door aab » ma mar 08, 2004 10:24 pm

zo"n monoque moet licht zijn en stijf, daarom is ie opgevult (soms )met schuim of een honingraat struktuur.
waarschijnlijk gebruiken zein de formule 1 een honingaatstruktuur uit aramide.
het geheel wordt hier vooral een stuk stiijver van maar de meeste sterkte wordt uit de buitenkant gehaald die n dit geval vaak maar uit een paar laagjes bestaat.
dus eigenlijk wordt het er niet veel sterker van maar is het puur om de loze ruimtes op te vullen zodat een stijver geheel ontstaat.
een achterbrug betsaat vaak uit veel meer lagen en is in sommige gevallen masiefen is dus ook veel sterker in verhouding.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » di mar 16, 2004 2:42 pm

aap met een B schreef:
zo"n monoque moet licht zijn en stijf, daarom is ie opgevult (soms )met schuim of een honingraat struktuur.
waarschijnlijk gebruiken zein de formule 1 een honingaatstruktuur uit aramide.
het geheel wordt hier vooral een stuk stiijver van maar de meeste sterkte wordt uit de buitenkant gehaald die n dit geval vaak maar uit een paar laagjes bestaat.
dus eigenlijk wordt het er niet veel sterker van maar is het puur om de loze ruimtes op te vullen zodat een stijver geheel ontstaat.
een achterbrug betsaat vaak uit veel meer lagen en is in sommige gevallen masiefen is dus ook veel sterker in verhouding.

Dat veel van de sterkte uit de buitenkant (buitenste lagen carbon) wordt gehaald, dat is nou juist eng! Als je er daar een paar van doorschuurt :?(het is geen nette trek/duw/buig, zo"n chainsuck!) dan ben je mooi zuur. Trek heeft bv een alu plaatje ter hoogte van de chainsuckplek ingebouwd. Lijkt me geen overbodige luxe.

In het algemeen zie ik geen voordelen van frames met een Carb achterbrug, denkend aan sterkte, duurzaamheid, gewicht en ook niet comfort (voordat die achterbrug begint te buigen is je band al een heel stuk ingedeukt. Knappe kont die dat voelt ;D)

aab

Bericht door aab » di mar 16, 2004 7:20 pm

het gaat niet om het buigen maar om het doorgeven van trillingen.
ik bedoel daar niet zon achterbrug mee als een scalpel ofzo maar een gewone hardtail

M$

Bericht door M$ » di mar 16, 2004 9:09 pm

Hoe meer hapjes uit je achtervork des te lichter je frame wordt.
Iets voor de weigt-weenies maybe?

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » wo mar 17, 2004 8:43 am

aap met een B schreef:
het gaat niet om het buigen maar om het doorgeven van trillingen.
ik bedoel daar niet zon achterbrug mee als een scalpel ofzo maar een gewone hardtail

Trillingen, ik weet het, dat is het verhaal. Ik heb een tita fiets, probeer daar ook altijd het comfort te vinden. Denk dat bv de stijfheid van je wielen (welke spaken etc ) maar vooral bandenspanning erg belangrijk zijn bij het doorgeven van trillingen die puur verticaal lopen...

Denk wel dat door de verminderde stijfheid een frame comfy kan voelen (!) maar dat zal dan vooral flex zijn die niet vertikaal is...

Christopher

Bericht door Christopher » di jun 15, 2004 9:45 am

Hengels zijn niet (per se) duf !! ;)
Wacht maar tot je een Marlijn van 500kg die 60+ kmh zwemt aan de lijn hebt.....reken maar dat er dan ook wel wat kracht komt te staan op je (carbon) hengeltje :P

PFW

Bericht door PFW » wo jun 16, 2004 9:16 am

Christopher schreef:

Hengels zijn niet (per se) duf !! ;)
Wacht maar tot je een Marlijn van 500kg die 60+ kmh zwemt aan de lijn hebt.....reken maar dat er dan ook wel wat kracht komt te staan op je (carbon) hengeltje :P

Een karper van 15 kilo vind ik al niet duf, en dat kan iedereen ervaren. Een hengel van 14 meter om voorntjes mee te tikken gaat voor mij naar het duffe toe.

Christopher

Bericht door Christopher » wo jun 16, 2004 1:33 pm

een voorn van 35 cm op een # 2 vliegenhengel is al niet duf :)..
ehhh... is dit off-topic?? ;)

Plaats reactie