Re:keramisch of niet???
Moderator:Beheerders
Ok, schijven zijn van de baan.
Wielset komt er wel, enige twijfelpunt is keramisch of niet. Ik heb geen ervaring met keramisch, vandaar.
Ik dacht aan keramisch vanwege;
-betere remkracht (vooral bij nat)
-minder slijtage, betere looks(volgens bakkersma)
en jah eigenlijk was dat het wel, meer redenen kan ik eigenlijk niet verzinnen.
Ik rem met HS-33.
Graag jullie onderbouwde mening/advies
alvast bedankt.
dusssss©
Wielset komt er wel, enige twijfelpunt is keramisch of niet. Ik heb geen ervaring met keramisch, vandaar.
Ik dacht aan keramisch vanwege;
-betere remkracht (vooral bij nat)
-minder slijtage, betere looks(volgens bakkersma)
en jah eigenlijk was dat het wel, meer redenen kan ik eigenlijk niet verzinnen.
Ik rem met HS-33.
Graag jullie onderbouwde mening/advies
alvast bedankt.
dusssss©
Re:keramisch of niet???
Minder slijtage, betere looks
Re:keramisch of niet???
Zeg Boss, jij riep laatst dat je nogal zat te twijfelen over wel of geen disc.
Het is dus geen disc geworden.
Misschien is het een optie om wel disc naven te gebruiken en de rest gewoon volgens plan, dan kan je later als je toch over wilt stappen dat gewoon doen.
Kost het je niet weer een complete wielset!
De DT Swiss disc velgen zijn wat profiel betreft exact gelijk aan de non-disc modellen, alleen de afwerking van de flanken is verschillend.
Ook bied DT Swiss naven aan met centerlock bevestiging waar je als je die niet gebruikt een kapje overheen kunt zetten zodat je het amper ziet.
Zou mij een mooie optie lijken, kan een berg euro"s schelen in de toekomst!
Naast dat zou ik voor ceramisch gaan.
Hogere remkracht, minder slijtage gevoelig en beter looks zijn ook mijn reden!
Het is dus geen disc geworden.
Misschien is het een optie om wel disc naven te gebruiken en de rest gewoon volgens plan, dan kan je later als je toch over wilt stappen dat gewoon doen.
Kost het je niet weer een complete wielset!
De DT Swiss disc velgen zijn wat profiel betreft exact gelijk aan de non-disc modellen, alleen de afwerking van de flanken is verschillend.
Ook bied DT Swiss naven aan met centerlock bevestiging waar je als je die niet gebruikt een kapje overheen kunt zetten zodat je het amper ziet.
Zou mij een mooie optie lijken, kan een berg euro"s schelen in de toekomst!
Naast dat zou ik voor ceramisch gaan.
Hogere remkracht, minder slijtage gevoelig en beter looks zijn ook mijn reden!
Re:keramisch of niet???
Schijnen vroeger veel problemen te zijn geweest met de ceramische laag. Er zouden na enige tijd wat schilvertjes en stukje vanaf springen. Dit was toen een probleem bij Mavic. Nu weet ik dat DT ook een ceramische versie op de markt heeft gebracht of gaat brengen. Alleen heb daar weinig meer over gehoort of gelezen.
Maar als ze de problemen hebben verholpen dan lijkt me ceramisch een goede keus.
mzzl
Gène
Maar als ze de problemen hebben verholpen dan lijkt me ceramisch een goede keus.
mzzl
Gène
Re:keramisch of niet???
Bij Chainreactioncycles kun je jezelf iig een wielsetje samenstellen met disc naaf (Shimano) en keramische velgen (Mavic).
Bij actionsports houden ze dat (op de site) strikt gescheiden.
Bij actionsports houden ze dat (op de site) strikt gescheiden.
Re:keramisch of niet???
Lijkt mij dat de klant koning is, ze maken die wielsets toch op bestelling dus extra moeite is het niet.
Re:keramisch of niet???
Mijn ervaring met keramisch is dat de velg minder hard slijt, maar dat je m wel regelmatig moet schoon poetsen, speciale remblokjes nodig hebt die in t begin niet hard remmen.
En dat ze ietsjes beter blijven remmen onder natte omstandigheden dan normale velgen.
(gewoon schijfremmen nemen, om het gewicht hoef je t niet te laten)
En dat ze ietsjes beter blijven remmen onder natte omstandigheden dan normale velgen.
(gewoon schijfremmen nemen, om het gewicht hoef je t niet te laten)
Re:keramisch of niet???
wel doen,
ze remmen in het begin ook keihard, en dat blijven ze doen. Mn pa rijdt met x max xl, na 1,5 jaar nog niks te zien aan die laag.
ze remmen in het begin ook keihard, en dat blijven ze doen. Mn pa rijdt met x max xl, na 1,5 jaar nog niks te zien aan die laag.
Re:keramisch of niet???
ze zijn besteld bij S-tec.
dussssss©
dussssss©
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
Re:keramisch of niet???
Ik kreeg nog wat tips van een goede mechanieker die veel verstand heeft van Magura EN Mavic:
- Gebruik alleen grijze of groene Magura blokken, deze zijn speciaal bedoeld voor ceramische velgen. Grijs is "normaal", groen is voor nog iets meer remkracht. Groen is duurder en zal wel sneller slijten. Deze info staat trouwens gewoon op de Magura site.
Gebruik NOOIT standaard zwarte HS33 blokken op je Ceramic velgen. De blokken slijten verschrikkelijk en vullen de porien van de Ceramiclaag met troep.
Voor onderhoud van je Ceramic velgen gebruik je de Mavic-soft stone. Dit is een blokje waarmee je de troep weer uit de Ceramic laag "Gumt". Echter" het "Nubück Blokje" van Tana is van het zelfde materiaal, je koopt het bij je schoenmaker en is veeeeeel goedkoper!
Gum ze, Lars
- Gebruik alleen grijze of groene Magura blokken, deze zijn speciaal bedoeld voor ceramische velgen. Grijs is "normaal", groen is voor nog iets meer remkracht. Groen is duurder en zal wel sneller slijten. Deze info staat trouwens gewoon op de Magura site.
Gebruik NOOIT standaard zwarte HS33 blokken op je Ceramic velgen. De blokken slijten verschrikkelijk en vullen de porien van de Ceramiclaag met troep.
Voor onderhoud van je Ceramic velgen gebruik je de Mavic-soft stone. Dit is een blokje waarmee je de troep weer uit de Ceramic laag "Gumt". Echter" het "Nubück Blokje" van Tana is van het zelfde materiaal, je koopt het bij je schoenmaker en is veeeeeel goedkoper!
Gum ze, Lars
Re:keramisch of niet???
Ik gebruik(te) altijd met droog weer de rode koolstop blokken op m"n X618 ceramic en met regen en modder soms de grijze.
ik had nooit last van porien vol met meuk of iets dergelijks.
Wel maakte ik ze eens in de zoveel tijd schoon met zo"n nubuck blokje, werkt idd een stuk goedkoper dan die "soft stone" van Mavic!
De rode blokken op een ceramic velg remt als een trein kan ik je vertellen.
Nog nooit geprobeert met de groene dus ik weet niet hoe die het doen.
Ik had de rode er al op zitten voordat ik met veramic ging rijden en heb ze dus gewoon laten zitten onder het mom van "we zien wel hoe het werkt".
Werkte dus goed en ik ben ze zo dus blijven gebruiken.
Slijt bijna niet en remt hard, de enige twee factoren die van belang zijn als je mij vraagt!
ik had nooit last van porien vol met meuk of iets dergelijks.
Wel maakte ik ze eens in de zoveel tijd schoon met zo"n nubuck blokje, werkt idd een stuk goedkoper dan die "soft stone" van Mavic!
De rode blokken op een ceramic velg remt als een trein kan ik je vertellen.
Nog nooit geprobeert met de groene dus ik weet niet hoe die het doen.
Ik had de rode er al op zitten voordat ik met veramic ging rijden en heb ze dus gewoon laten zitten onder het mom van "we zien wel hoe het werkt".
Werkte dus goed en ik ben ze zo dus blijven gebruiken.
Slijt bijna niet en remt hard, de enige twee factoren die van belang zijn als je mij vraagt!
Re:keramisch of niet???
Bij B2B vertelden ze me juist dat de zwarte (goedkoopste) blokken het beste werken op ceramische velgen.
Dat van dat Nubuk blokje ga ik zeker proberen. Ik kon me al niet voorstellen dat er geen alternatief was.
Dat van dat Nubuk blokje ga ik zeker proberen. Ik kon me al niet voorstellen dat er geen alternatief was.
Re:keramisch of niet???
Sjef schreef:
Bij B2B vertelden ze me juist dat de zwarte (goedkoopste) blokken het beste werken op ceramische velgen.
Dat van dat Nubuk blokje ga ik zeker proberen. Ik kon me al niet voorstellen dat er geen alternatief was.
omdat ze die andere waarschijnlijk niet op voorraad hadden.
Ik zou het niet doen, kijk es op de site van Magura daar staat het allemaal haarfijn uitgelegd.
Die blokken speciaal voor keramisch maken ze natuurlijk niet voor jan jurk, en volgens mij zijn die grijze net zo duur.
dusssss©
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
Re:keramisch of niet???
Klopt. Grijs en zwart kosten 16€ per 4, groen en rood kosten 20€ per 4.
Ik ga in eerste instantie voor grijs, en wellicht ga ik voor de marathons eens groen proberen!
Wel blij dat ik voor mijn nieuwe fiets de HS33/Firm/Ceramic combi heb gekozen. Ik kom dan denk ik qua remkracht een heel eind in de buurt van mijn oude MPH2 schijfremmen, en die voldeden voor mij ook in de marathons!
Vanaf volgende week de eerste ervaringen
Groet, Lars
Ik ga in eerste instantie voor grijs, en wellicht ga ik voor de marathons eens groen proberen!
Wel blij dat ik voor mijn nieuwe fiets de HS33/Firm/Ceramic combi heb gekozen. Ik kom dan denk ik qua remkracht een heel eind in de buurt van mijn oude MPH2 schijfremmen, en die voldeden voor mij ook in de marathons!
Vanaf volgende week de eerste ervaringen

Groet, Lars
Re:keramisch of niet???
Dat gaat een combi zijn die goed gaat bevallen, dat weet ik nu al!
Wat remkracht heb je dan denk ik idd geen klagen, nat of droog!
Ik kwam laatst nog het bonnetje tegen van m"n rode blokken, was nog in de gulden tijd.
Ik betaalde toen 59 gulden voor een set van 4 stuks, das dus ongeveer €26.77
Damn, ik ben genaait toen denk ik :P
Wat remkracht heb je dan denk ik idd geen klagen, nat of droog!
Ik kwam laatst nog het bonnetje tegen van m"n rode blokken, was nog in de gulden tijd.
Ik betaalde toen 59 gulden voor een set van 4 stuks, das dus ongeveer €26.77


Damn, ik ben genaait toen denk ik :P
Re:keramisch of niet???
Cubeman schreef:
Dat gaat een combi zijn die goed gaat bevallen, dat weet ik nu al!
Wat remkracht heb je dan denk ik idd geen klagen, nat of droog!
Ik kwam laatst nog het bonnetje tegen van m"n rode blokken, was nog in de gulden tijd.
Ik betaalde toen 59 gulden voor een set van 4 stuks, das dus ongeveer €26.77![]()
![]()
Damn, ik ben genaait toen denk ik :P
dat denk ik ook, want die waren doorgaans tussen de 40 en 45 gulden..
Re:keramisch of niet???
Sja, de mammoet he:)
Re:keramisch of niet???
Op mijn keramische Rolf Propel velgen gebruikte ik doorgaans de gewone (zachte) XTR remblokjes, die waren snel weg, daarna de keramische, die gingen 1 wedstrijd mee, daarna de "severe conditions", dat leek tenminste ergens op. Remkracht was wel altijd erg goed, je moet wel proberen stenen e.d. te ontwijken want daar houdt de keramische laag niet zo van.
Re:keramisch of niet???
Dat van die stenen klopt wel, al is het niet meer zo erg als vroeger!
Tegenwoordig krijg je op de ceramic laag van Mavic slechts een putje in de laag, vroeger zou dat gaaf afbladderen en brokkelen.
Het is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen, maar een beetje opletten kan geen kwaad op grote stenen.
Boss, wat voor velgen ga je gebruiken???
Tegenwoordig krijg je op de ceramic laag van Mavic slechts een putje in de laag, vroeger zou dat gaaf afbladderen en brokkelen.
Het is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen, maar een beetje opletten kan geen kwaad op grote stenen.
Boss, wat voor velgen ga je gebruiken???
Re:keramisch of niet???
Cubeman schreef:
Boss, wat voor velgen ga je gebruiken???
DT XR 4.1 ceramic
dusssss©
Re:keramisch of niet???
Goede keus!
Ik gebruik zelf achter de XR4.1d en ben zeer te spreken over stijfheid, afwerking en vormgeving!
Je ziet dat er over die velgen is nagedacht!
En ze staan ook zeer goed bekent dus daar ga je vast een hoop en lang plezier van hebben!
Ik gebruik zelf achter de XR4.1d en ben zeer te spreken over stijfheid, afwerking en vormgeving!
Je ziet dat er over die velgen is nagedacht!
En ze staan ook zeer goed bekent dus daar ga je vast een hoop en lang plezier van hebben!