Schwalbe Racing Ralph draairichting

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
pe2tcp
Schwalbe Racing Ralph draairichting

Bericht door pe2tcp » zo mei 16, 2004 11:54 am

Ik ben sindskort in het bezit van een nieuwe Cube ltd1 met Schwalbe Racing Ralph banden. Op deze banden staat de draairichting met behulp van pijltjes aangegeven.

Bij de voorband wijst het "front" pijltje naar voren, maar bij de achterband wijst het "front" pijltje naar achteren. Ligt de achterband er nu verkeerd op of heeft de fabrikant / fietsenmaker dit met een bepaalde reden gedaan?

Alvast bedankt voor de evt. reacties.

Sven.

Sven

Re:Schwalbe Racing Ralph draairichting

Bericht door Sven » zo mei 16, 2004 11:58 am

Als het zo op de band staat zul je dan effetjes de band om moeten draaien.

Komt wel eens vaker voor dat de fabrikant iets verkeerd monteerd op een fiets...
Suc6 ermee.

boktor

Bericht door boktor » zo mei 16, 2004 12:08 pm

pe2tcp schreef:

Bij de voorband wijst het "front" pijltje naar voren, maar bij de achterband wijst het "front" pijltje naar achteren.

Logisch toch? Ik zie het probleem niet... ::)

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mei 16, 2004 12:15 pm

pe2tcp schreef:
Ik ben sindskort in het bezit van een nieuwe Cube ltd1 met Schwalbe Racing Ralph banden. Op deze banden staat de draairichting met behulp van pijltjes aangegeven.

Bij de voorband wijst het "front" pijltje naar voren, maar bij de achterband wijst het "front" pijltje naar achteren. Ligt de achterband er nu verkeerd op of heeft de fabrikant / fietsenmaker dit met een bepaalde reden gedaan?

Sven.

En staat er ook nog een "rear" pijltje op? het is niet ongebruikelijk dat er voor de achterband een omgekeerde draairichting vereist is, er worden immers ook andere krachten op los gelaten en een ander soort grip van gevraagd he.

pe2tcp

Bericht door pe2tcp » zo mei 16, 2004 12:21 pm

Ja er staat ook een "rear" pijltje op, dat bij de voorband naar achteren wijst en bij de achterband dus naar voren wijst....

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mei 16, 2004 12:30 pm

pe2tcp schreef:
Ja er staat ook een "rear" pijltje op, dat bij de voorband naar achteren wijst en bij de achterband dus naar voren wijst....

dan heb je dus je antwoord, band is ontwikkeld om op de achterband in omgekeerde volgorde gemonteerd te worden. nogmaals, van een voorband worden ook andere dingen verwacht, sommige fabrikanten ontwikkelen daarom ook een tweetal banden, een voor voor en eentje voor achter.

anderen ontwikkelen een band die twee eigenschappen in een heeft, zodat ze afkunnen met 1 productieunit en de gebruiker de band slechts om hoeft te draaien.

Gijs

Bericht door Gijs » zo mei 16, 2004 3:49 pm

Ik denk dat jij de "front" en "rear" aanduiding verkeerd begrijpt,
want front betekend in dit geval het voorwiel en niet "naar voren"

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mei 16, 2004 4:10 pm

Gijs schreef:

front bedoelen ze het voorwiel mee en de pijl die erachter staat is bedoeld om aan te geven in welke richting de band dient te draaien wanneer hij op het voorwiel gemonteerd wordt..

Gijs

Bericht door Gijs » zo mei 16, 2004 4:18 pm

precies, dat bedoelde ik !

legion
Contacteer:

Bericht door legion » zo mei 16, 2004 5:50 pm

pe2tcp schreef:

Sven.

You"re kidding right?

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mei 16, 2004 6:20 pm

legion schreef:
[
pe2tcp schreef:

Sven.

You"re kidding right?

waarschijnlijk heb je nog gelijk ook en zit hij zich nu rot te lachen dat er idioten zijn die hierop reageren...

Exar

Bericht door Exar » zo mei 16, 2004 6:47 pm

Nog meer dat Dn Helle het niet snapt, denk ik

pe2tcp

Bericht door pe2tcp » zo mei 16, 2004 7:23 pm

Gijs schreef:

Mijn vraag was niet als een grap bedoeld, maar inderdaad had IK de "front" en "rear" aanduiding verkeerd begrepen.

Sven.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma mei 17, 2004 4:17 pm

het antwoord van Schwalbe:

Hartelijk dank voor uw e-mail en uw belangstelling voor Schwalbe fietsbanden. De op de banden aangegeven pijlen en aanduidingen betekenen het volgende:

Op de zijkanten van de meeste Schwalbe banden vindt u een pijl die de aanbevolen rijrichting aangeeft. Bij het rijden moet het wiel in de richting draaien die de pijl aangeeft.
Bij veel M.T.B. banden treft u echter een front- en een rear-pijl aan. De front-pijl geeft de aanbevolen rijrichting van het voorwiel aan en de rear-pijl geeft de aanbevolen rijrichting van het achterwiel aan. Indien gewenst kan je voor het achterwiel afwijken van deze aanbeveling. D.w.z., je kan de band op twee manieren monteren, "happend"of meelopend.

Vertrouwende u voldoende te hebben ingelicht, verblijven wij, met vriendelijke groeten,

Anglo-Dutch B.V.

dusssss©

anorak

Bericht door anorak » di mei 18, 2004 3:30 pm

Nu het volgende:
Op een FF Light en Kevlar staat "drive" met slechts een pijlrichting.
Op een FF For Quality staat, zoals reeds hierboven beschreven, "rear" met een pijlrichting en "front" met een pijlrichting.
Bij montage in het voorwiel staan de FF Light en Kevlar in dezelfde draairichting als de For Quality, logisch dus.
Bij het achterwiel echter zou montage, volgens de pijlrichting, de FF Light en Kevlar tegengesteld draaien aan de For Quality ??? . Profiel is overigens hetzelfde van alle 3 de banden.
Niet erg consequent van Schwalbe of is de compound het verschil voor de draairichting?

Feit is, er is meer grip als het v-vormige profiel tegengesteld is aan de looprichting.

Ninko

Bericht door Ninko » di mei 18, 2004 3:34 pm

waarom heeft een tractor dan altijd zijn banden met profiel in de draairichting staan?. tis misschien beetje gek vergelijk maar tis wel zo...

Ninko

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di mei 18, 2004 4:48 pm

Ninko schreef:
waarom heeft een tractor dan altijd zijn banden met profiel in de draairichting staan?. tis misschien beetje gek vergelijk maar tis wel zo...

Ninko

omdat hij anders helemaal waardeloos rijd....

iedereen gewoon lekker doen wat hem/haar het beste lijkt en gaan fietsen ipv ouwehoeren.

dussssss©

Plaats reactie