Re:Creatine

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Pino
Creatine

Bericht door Pino » vr aug 15, 2003 10:34 am

Eerder is al creatine ter sprake gekomen als hulpmiddel om sterker te worden.
Het blijkt echter mogelijk ook invloed te hebben op hersenfuncties:

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 070944.htm

Misschien iets voor de geestelijk minder bedeelden onder ons?

Sita

Bericht door Sita » vr aug 15, 2003 8:14 pm

Zijn die er dan? ;)

Steppie

Bericht door Steppie » za aug 16, 2003 10:37 am

hmmm, dat klinkt interresant. Maar 2 kilo vlees eten, is iets teveel :) en die suplemmenten aardig prijzig, of niet soms..........

Fisher_HKEK

Bericht door Fisher_HKEK » di aug 19, 2003 3:32 pm

Staat creatine niet op de dopinglijst?? En waarom schrijven ze niks over negatieve bijwerkingen? Als die er niet zijn waarom schrijven ze dan niet dat negatieve bijwerkingen uitblijven?

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di aug 19, 2003 6:34 pm

Staat nie op dopinglijst.
Bijwerkingen: het schijnt slecht te kunnen zijn voor je nieren. En je wordt er niet sterker van (isometrische kracht iig niet, onderzoek VU) maar wel zwaarder (voor wannabe Schwarzeneggers leuk, voor echte sporters niet). Ik ga "t niet gebruiken.

Sven

Bericht door Sven » wo aug 20, 2003 10:12 am

Creatine wordt ook vaak gebruikt voor massa spieren, en niet voor krachtige spieren die de conditie ondersteunen...

Ik heb veel mensen zien beginnen met fittnessen, en zij wilden harder doorgaan, meer vooruitgang. Ze begonnen met creatine en je zag ze groeien.

Totdat ze geen zin meer hadden om te trainen, en dan wil je niet weten hoe snel ze weer afvallen tot hun eigen gewicht.

TIs voor mij gewoon duidelijk: het is een middeltje dat je kan helpen om iets te breiken, maar het is niet natuurlijk, en ook ongezond.

Voor mij hoeft het ook niet...

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » wo aug 20, 2003 11:39 am

Dn Helle schreef:
Creatine wordt ook vaak gebruikt voor massa spieren, en niet voor krachtige spieren die de conditie ondersteunen...

Ik heb veel mensen zien beginnen met fittnessen, en zij wilden harder doorgaan, meer vooruitgang. Ze begonnen met creatine en je zag ze groeien.

Totdat ze geen zin meer hadden om te trainen, en dan wil je niet weten hoe snel ze weer afvallen tot hun eigen gewicht.

Klopt helemaal, vroeger toen ik nog basketbalde heb ik het ook geprobeerd en eigenlijk heb ik er weinig aan gehad. Het werkt wel (voor alle spieren volgens mij) maar is idd minder geschikt voor explosievere sporten geloof ik.

Een belangrijk neveneffect van creatine is ook dat het water vasthoudt met andere woorden je droogt sneller uit, en dat kan krampen veroorzaken. Perssonlijk niet echt ervaremn, maar ploeggenoten van mij kwamen met dergelijke verhalen.

Bernard

Bericht door Bernard » wo aug 20, 2003 8:31 pm

Creatine is een brandstof voor de spieren. Met name voor de snelle korte bewegingen, zoals sprinten!!

Creatine zorgt ervoor dat het lichaam water vast houdt, wat de spier "spanning" verhoogt. Dit heeft tot gevolg dat een spier als het ware iets korter wordt. Dit is interessant voor sprinters!!

Verder zullen je sneller herstellen, daar de natuurlijke brandstof sneller aangevuld is. Dit is dus goed voor efficientere training. Er kan namelijk meer getraind worden in een kortere tijd, dus groter effect in dezelfde tijd.

Creatine wordt gebruikt door sprinters, zoals 100m hardlopers, bmx-ers en 4 crossers.
Voor duursporters is het allerminst interessant, daar het lichaamsgewicht toeneemt en je niks hebt aan kortere spieren bij duur inspanning. Dit zorgt eerder voor kramp. dus creatine is niet aan te raden voor duursporters.

Door gebruik van creatine, blijkt uit onderzoek, is een sprinter in staat zijn prestatie met maximaal 10% te verhogen. dus je bent gek als een explosieve sport beoefend, dit middel niet zult gebruiken.
Wel is het zo, dat creatine bij de ene persoon beter aan slaat dan bij de andere.

Dit voor zover!!!
Bernard

Spook-E

Bericht door Spook-E » zo aug 24, 2003 5:28 pm

Dn Helle schreef: maar het is niet natuurlijk, en ook ongezond.

Oh ja, leg eens uit?

Sven

Bericht door Sven » zo aug 24, 2003 9:54 pm

Nou kijk:

ALs jij bezig bent met spieropbouw, en je wilt dat versnellen door creatine te gebruiken tot op een zeker niveau (dat je zelf bepaalt) is er nix aan de hand.

Maar de meeste mensen die creatine gebruiken, stoppen dan, omdat ze de gewenste spiermasa hebben bereikt.

Maar als je dan van de creatine afgaat, krijgen je spieren niet meer de extra voeding en eiwitten die ze nodig hebben om hun vorm te behouden.

Gevolg: je spieren gaan eiwitten trekken uit plaatsen waar ze niet uit mogen worden gehaald. Resultaat: moeheid in de spieren, lamlendig gevoel en je spieren vallen net zo snel af als ze erbij zijn gekomen.

Ongezond dus, en onnatuurlijk... snap?

Spook-E

Bericht door Spook-E » ma aug 25, 2003 9:37 am

creatine an sich is niet ongezond, maar idd hoe men er mee omgaat kan ongezond zijn.

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » ma aug 25, 2003 11:21 am

[
Dn Helle schreef:
Nou kijk:
Maar als je dan van de creatine afgaat, krijgen je spieren niet meer de extra voeding en eiwitten die ze nodig hebben om hun vorm te behouden.

Weet ik niet zo, volgens mij heeft dat er niet zoveel mee te maken.

Gevolg: je spieren gaan eiwitten trekken uit plaatsen waar ze niet uit mogen worden gehaald. Resultaat: moeheid in de spieren, lamlendig gevoel en je spieren vallen net zo snel af als ze erbij zijn gekomen.

Ongezond dus, en onnatuurlijk... snap?

Dat je spieren verdwijnen lijkt mij net natuurlijk, en al helemaal niet ongezond op zich.

Onnatuurlijk roelz btw (Doe alles natuurlijk en je sterft op je natuurlijke leeftijd, en dat ligt rond de 70 jaar)

surfstad

Bericht door surfstad » ma aug 25, 2003 6:49 pm

Bernard schreef:
Creatine is een brandstof voor de spieren. Met name voor de snelle korte bewegingen, zoals sprinten!!

Creatine zorgt ervoor dat het lichaam water vast houdt, wat de spier "spanning" verhoogt. Dit heeft tot gevolg dat een spier als het ware iets korter wordt. Dit is interessant voor sprinters!!

Verder zullen je sneller herstellen, daar de natuurlijke brandstof sneller aangevuld is. Dit is dus goed voor efficientere training. Er kan namelijk meer getraind worden in een kortere tijd, dus groter effect in dezelfde tijd.

Creatine wordt gebruikt door sprinters, zoals 100m hardlopers, bmx-ers en 4 crossers.
Voor duursporters is het allerminst interessant, daar het lichaamsgewicht toeneemt en je niks hebt aan kortere spieren bij duur inspanning. Dit zorgt eerder voor kramp. dus creatine is niet aan te raden voor duursporters.

Door gebruik van creatine, blijkt uit onderzoek, is een sprinter in staat zijn prestatie met maximaal 10% te verhogen. dus je bent gek als een explosieve sport beoefend, dit middel niet zult gebruiken.
Wel is het zo, dat creatine bij de ene persoon beter aan slaat dan bij de andere.

Dit voor zover!!!
Bernard

Ahaaaaaa Betrapt!
Snap nu hoe je tweede in België bent geworden.
En ik maar denken dat het de BB zijn...

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma sep 08, 2003 1:46 pm

Bij mij sloeg het indertijd ENORM aan. Ik trainde toch alleen maar intervallen voor de sprint. De route van Schoorl werd in die begindagen netjes in 32 minuten gedaan. OP EEN CANNONDALE DH4000 !! Maar goed, dat lag ook aan de route natuurlijk.

Maar ik heb me wel enorm ingeleefd in de materie an sich.

Zo is de perfecte hoeveelheid te nuttigen creatine na het "opladen" in de eerste week lastig te bepalen. Goed, dan neem je iets meer, de rest pis je er toch uit. Leuk en aardig, je nieren maken overuren.

Voorts werd ik heel flink zwaarder, met name in de benen, iets wat bij janenalleman fietsvrinden opviel ---> EPO mannetje e.d. waren niet van e lucht.

Ik kreeg problemen met mijn ademhaling, die benen stonden op springen en gingen en gingen en gingen maar tekeer. Ik heb echt een paar keer hyperventilerend naast het parcours gelegen. Voor die tijd heb ik nooit gehypered.

Vervolgens trapte ik regelmatig kettingen kapot, bracketassen leeg, en ik hing regelmatig 2m hoog in een boom. Camperduin - Petten in 5 minuten [60 km GEMIDDELD] op de ligfiets, 80+km op de vlakke weg in de sprint dat soort dingen.

Het placebo effect was natuurlijk het mooist, het was allemaal dat wondergoedje dat dit veroorzaakte. Niet helemaal waar, maar op dat moment doet dat effect meer dan de Creatine zelf.

Maar goed, met de juiste training kun je er veel baat bij hebben.

Iemand die veel rood vlees eet heeft er weinig baat bij.

Ik at weinig vlees.

E

Sven

Bericht door Sven » ma sep 08, 2003 4:06 pm

EN hoe was het toen je stopte met creatine?

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma sep 08, 2003 10:24 pm

Niets aan de hand, werd iets minder opgeblazen.

Toen ik stopte stopte ik ook met biken omdat ik 1 jaar in Zuid Afrika zat.

Na een half jaar vlees vrete en wegspoelen met Lion Beer en op m"n vette ass zitten werden dan eindelijk de spieren omgezet in een hennige horeca spoiler.

Bijeffect vergeten te vertellen, gvd wat kun je een kramp krijgen zeg als je creatine gebruikt.

E

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » di sep 09, 2003 11:16 am

BOMBPROOF erik schreef:
Bij mij sloeg het indertijd ENORM aan. Ik trainde toch alleen maar intervallen voor de sprint. De route van Schoorl werd in die begindagen netjes in 32 minuten gedaan. OP EEN CANNONDALE DH4000 !! Maar goed, dat lag ook aan de route natuurlijk.

Maar ik heb me wel enorm ingeleefd in de materie an sich.

Zo is de perfecte hoeveelheid te nuttigen creatine na het "opladen" in de eerste week lastig te bepalen. Goed, dan neem je iets meer, de rest pis je er toch uit. Leuk en aardig, je nieren maken overuren.

Voorts werd ik heel flink zwaarder, met name in de benen, iets wat bij janenalleman fietsvrinden opviel ---> EPO mannetje e.d. waren niet van e lucht.

Ik kreeg problemen met mijn ademhaling, die benen stonden op springen en gingen en gingen en gingen maar tekeer. Ik heb echt een paar keer hyperventilerend naast het parcours gelegen. Voor die tijd heb ik nooit gehypered.

Vervolgens trapte ik regelmatig kettingen kapot, bracketassen leeg, en ik hing regelmatig 2m hoog in een boom. Camperduin - Petten in 5 minuten [60 km GEMIDDELD] op de ligfiets, 80+km op de vlakke weg in de sprint dat soort dingen.

Het placebo effect was natuurlijk het mooist, het was allemaal dat wondergoedje dat dit veroorzaakte. Niet helemaal waar, maar op dat moment doet dat effect meer dan de Creatine zelf.

Maar goed, met de juiste training kun je er veel baat bij hebben.

Iemand die veel rood vlees eet heeft er weinig baat bij.

Ik at weinig vlees.

E

Zijn daar ook nog getuigen van ... ben je zeker dat je geen anabole steroiden hebt gekregen.

EPO mannetje niet van de lucht ? Van EPO bouw je absoluut geen spieren op, ge voelt alleen geen vermoeidheid ( zeggen "ze")

Vooral die 80 per uur is erg indrukwekkend imo. :)

Sven

Bericht door Sven » di sep 09, 2003 1:20 pm

BOMBPROOF erik schreef:
Bijeffect vergeten te vertellen, gvd wat kun je een kramp krijgen zeg als je creatine gebruikt.

E

Dat d8 ik al... zoals ik het verhaal hoor, vroeg ik me al af of je geen krampaanvallen zou hebben gehad...

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » di sep 09, 2003 10:25 pm

EPO verhoogt -net als creatine- indirect je trainigsresultaat.

Maar goed, bij ons is de term "EPO" synoniem voor alle vormen van verboden doping.

Ik heb wel getuigen hoe hard ik ging na mijn eerste maandje Creatine.

E

amigo

Bericht door amigo » vr sep 19, 2003 9:24 pm

Is het ook niet zo , dat je maar 3 maanden achter een volgens Creatine mag gebruiken. Omdat je lichaam zelf ook creatine aanmaakt.
En als je door gaat met het gebruiken van Creatine dat dus niet meer doet...

LEART
Contacteer:

Bericht door LEART » wo mei 05, 2004 10:47 am

amigo schreef:
Is het ook niet zo , dat je maar 3 maanden achter een volgens Creatine mag gebruiken. Omdat je lichaam zelf ook creatine aanmaakt.
En als je door gaat met het gebruiken van Creatine dat dus niet meer doet...

Creatine mag je maximaal 2 maanden aangesloten achter elkaar gebruiken en dan moet je minimaal een pauze van 1 maand hebben om het weer te mogen gebruiken anders gaat je lichaam het niet meer aanmaken

Maar als je bij google.nl creatine intikt dan komen er waslijsten tevoorschijn en kan je er alles over lezen.

Creatine sucks!!! <-- = voor mietjes

GR.

LennarT

tHe shArk

Bericht door tHe shArk » do mei 06, 2004 11:31 am

Creatine rulez.

Ik gebruik het nie voor resultaten in het biken maar voor resultaten in het krachttrainen en daarmee merk je echt heel erg duidelijk een verschil.
Je gaat vooruit op kracht en uithoudingsvermogen. Ook gaat de groei even wat sneller.
Als je er daarna mee stopt moet je keihard door blijven trainen om deze resultaten te behouden. Als je stopt is het allemaal voor nix geweest.
Met biken merk ik verder geen verschil eigenlijk...

Grtz shArk

SkyAlloy

Bericht door SkyAlloy » zo mei 09, 2004 6:11 pm

Ik studeer Biomedische Technologie en ik heb 9 weken onderzoek gedaan naar de werking van creatine.
De toename in massa komt door een toename van vocht in je spieren. En dus niet door een spierversterking!!!! De massa spiervezels neemt dus zeker niet toe.
Creatine is een lichaamseigen stof, supplementatie zorgt voor een hogere concentratie in je spieren. Dit zorgt ervoor dat je spieren langer van energie voorzien worden, maar tot een max. van 90 seconde inspanning. Na deze 90 sec. schakelt het lichaam over op een andere vorm energie, namelijk afbraak van glucose.
Creatine zorgt alleen voor positieve effecten bij korte duursporten, sprint, kogelstoten etc. De sporten waarbij korte tijd een grote inspanning geleverd wordt.
De effecten op de hersenactiviteit zijn nooit aangetoond.
Over de schadelijke effecten het volgende: alleen bij te lang te veel supplementatie kan het negatieve effecten hebben voor de nieren en lever.
Dit omdat het overschot wordt uigescheiden via de nieren.

Aanbevolen dosis:
7 dagen, 20 gram per dag (4 * 5 gram)
daarna 3 tot 4 gram per dag
Aanbevolen wordt de inname samen met koolhydraat rijke voedselproducten.
Teveel cafiene bevattende stoffen (koffie, cola, caffeine poeder) heeft negatief effect op de opname van creatine.

Als iemand nog meer info nodig heeft, laat het gerust weten.

SkyAlloy

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma mei 10, 2004 7:20 pm

Ehm,

Heb je daar 9 weken voor onderzocht ?

Als je van de UCI de documentatie opzoekt over creatine kom je ook tot deze conclusie.........

Maar goed,

wat zorgt nu voor prestatie verbetering door gebruik van creatine ?

Doordat je 90sec lang dieper kunt gaan kun je een zeer uitgekiend trainingschema opstellen voorzien van vele vele intervaltrainingen. Het is algemeen bekend dat de juiste intervaltraining zal bijdragen aan de duurconditie.

Rest me nog op te merken dat de tweede fase van de creatine suppletie geralateerd is aan je lichaamsgewicht. Simpelweg stellen dat je 3-4 gram moet nemen is te kort door de bocht, je moet je vetpercentage weten, en aan de hand van een formuletje kom je dan aan een uitgekiende hoeveelheid creatine zonder je nieren overmatig te belasten [ik heb ze wel eens gevoeld].

Daarbij wil ik nog melden dat een naar bij-effect is dat je spieren zoveel aan kunnen op een gegeven moment dat je ademhaling het niet meer bijbeent EN je kramp in je poten gaat krijgen.

Deze info van een ervaren creatine gebruiker [nogmaals].

Ikzelf zeg begin er niet aan tenzij je op hoog niveau wedstrijden rijd.

In "mijn" tijd kostte 100 gram 100 gulden dus pakte je het wel serieus aan ik heb begrepen dat het inmiddels net zo duur is als suiker ?

E

SkyAlloy

Bericht door SkyAlloy » wo mei 12, 2004 3:01 pm

Ja, daar hebben we 9 weken onderzoek naar gedaan.
Het onderzoek stelde wel meer voor dan info opzoeken die al bekent is.
We hebben onderzocht welke max. concentratie toename er mogelijk is bij verschillende proefpersonen, van zowel mannelijke als vrouwelijke sexe, en verschillende populaties.
Dit hebben we onderzocht mbv 31P-NMR (MRI-scanning device), aangezien je hiervoor eerste een meetprotocol etc. voor moet opstellen, heeft het onderzoek lang geduurd.

Vervolgens hebben we bewezen dat je geen spierbiopten hoeft te nemen om verschil in conc. aan te tonen. Dit hebben we gedaan om een non-invasieve manier van testen te vinden.
Deze manier mbv MR-scanning bleek net zo betrouwbaar als het nemen van spierbiopten, dit hebben we getoetst met een wilcoxon rank som toets en een t-toets (voor de statistische mensen onder ons.)

Verder hebben we ook nog de ideale dosis bepaalt.

Dus.......We hebben wel wat meer gedaan dan ik eerder omschreef, maar ik wilde bovenstaande info niet erbij typen, omdat me dit overbodig leek.

Plaats reactie