NMA boete fietsfabrikanten

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Pimiento
NMA boete fietsfabrikanten

Bericht door Pimiento » do apr 22, 2004 12:06 pm

Hier de reden waarom gazelle de komende jaren even geen winst draait:

NMa legt fietsfabrikanten miljoenenboete op
22 april 2004, 10:49:57

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft drie Nederlandse fietsfabrikanten een boete opgelegd van miljoenen euro"s, omdat zij prijsafspraken hebben gemaakt. Het gaat om Accell, Gazelle en Giant, die samen 70 tot 80 procent van de Nederlandse markt in handen hebben.

Gazelle moet 12,9 miljoen euro betalen. Accell, producent van onder meer Batavus, kreeg een boete opgelegd van 12,8 miljoen euro. Giant moet bijna 4 miljoen euro betalen.

De drie hebben volgens de NMA afspraken gemaakt over verhoging van de adviesprijs in het fietsseizoen 2001, dat loopt van september 2000 tot september 2001. De fabrikanten zijn in de zomer van 2000 tweemaal bij elkaar gekomen om te praten over de adviesprijs en verlaging van kortingen aan de rijwielhandel.

De NMa besloot een onderzoek in te stellen na tips en berichten in verschillende media dat de prijzen van fietsen in het najaar van 2000 fors zouden worden verhoogd.

Accell vindt de aantijging onterecht en de boete ,,buiten alle proporties"". Het bedrijf heeft dan ook bezwaar aangetekend. Op de eerste bijeenkomst waarvan de Nma rept, in juni 2002, zijn volgens Accell alleen terloopse opmerkingen gemaakt over het doorberekenen van gestegen kosten. Die waren al eerder in het openbaar ook gemaakt. De tweede bijeenkomst, in augustus 2000, heeft volgens Accell niet plaatsgevonden.

Ook Giant en Gazelle vinden de boete ,,belachelijk"". Algemeen directeur K. Dantuma van Gazelle sprak zelfs van een schandalige gang van zaken. ,,De NMa baseert de boete op vermoedens en komt niet met harde bewijzen"", zei hij. Beide fietsfabrikanten zullen ,,alles uit de kast halen"" om de uitspraak van de kartelwaakhond ongedaan te maken.

bron: @home nieuws

@sph@ltdude
Contacteer:

Re:NMA boete fietsfabrikanten

Bericht door @sph@ltdude » do apr 22, 2004 2:39 pm

Wat is daar :( aan? Wat pas echt :( is, is dat de consument blijkbaar vet genaaid is >:(
Beetje jammer alleen dat de mensen die TOEN een fiets kochten te veel hebben betaald, en dat door die boete de mensen die in de toekomst een fiets gaan kopen ook weer te veel gaan betalen. Beter gewoon geld terug voor alle mensen die in 2001 een fiets hebben gekocht

Sven

Bericht door Sven » do apr 22, 2004 3:32 pm

@sph@ltdude schreef:
...Beter gewoon geld terug voor alle mensen die in 2001 een fiets hebben gekocht....

Dat is dus een oplossing die op kaas slaat. De waarde van de mtb´s die toen zijn gekocht zijn nu alweer een stuk gezakt, en dan zou Accel helemaal de mist in gaan.

Het zou wel mooi zijn.

Cubeman

Bericht door Cubeman » do apr 22, 2004 3:48 pm

ALS er inderdaad verboden prijsafspraken zijn gemaakt denk ik wel dat een boete terrecht is.
Maar OF het te bewijzen vant door de NMa val nog te bezien natuurlijk.
De NMa heeft wel meer een grote boete opgelegd die uiteindelijk niet terrecht bleek of bewezen kon worden.
Allen jammer dat er vorige week in het nieuws was dat in de nieuwe bezuinigingsronde van Dhr. Zalm ook de NMa een rol speelde.
Een deel van de bezuinigingen moesten opgebracht worden uit boetes van de NMa die naar de staatskas moesten vloeien, beetje verdacht dus dat de NMa nu als een wilde boetes uit gaat delen!

Zand er over

Bericht door Zand er over » do apr 22, 2004 6:39 pm

Volgens mij betrof het hier hoofdzakelijk afspraken over de marge voor de dealer. Dit om een marge veldslag ten gunste van de dealer te voorkomen. Dus tot zo ver lijkt me er niet zo veel mis mee, Dit gaat het effect tegen dat dealers elk jaar van merk wisselen om telkens achter een hogere marge aan te jagen.
wat ik veel vreemder vind is dat een jaar of 2 geleden algemeen werd aangekondigd dat de fietsen duurder zouden worden ivm de "dure" dollar, nu is dat helemaal anders om en zouden ze weer goedkoper kunnen worden.. maar nu hoor je er nix meer over...

Erikje

Bericht door Erikje » do apr 22, 2004 6:48 pm

Cubeman schreef:
Allen jammer dat er vorige week in het nieuws was dat in de nieuwe bezuinigingsronde van Dhr. Zalm ook de NMa een rol speelde.
Een deel van de bezuinigingen moesten opgebracht worden uit boetes van de NMa die naar de staatskas moesten vloeien, beetje verdacht dus dat de NMa nu als een wilde boetes uit gaat delen!

Mwoah, dat valt wel mee, NMa is pas 2 jaar aan het onderzoeken, toen zat Zalm nog op zijn rose "onder de 3%" wolk....

Erikje

Joost2

Bericht door Joost2 » do apr 22, 2004 8:03 pm

volgens mij is de NMa al een tijdje bezig met onderzoeken, volgens mij zo"n 4 jaar al.

Wat ik heb begrepen echter is dat het argument van de fabrikanten om fietsen duurder te maken, de duurdere onderdelen zijn. Ik heb echter van een zeer betrouwbare bron vernomen dat bv Shimano helemaal niet meer in dollars zaken doet maar in euro"s. Gevolg is dat (vanwege de sterke euro) shimano onderdelen veel goedkoper zijn geworden.

Wat betreft die boete: NMa moet wel op regelmatige basis boetes uitdelen, als ze dat niet doen suggeren ze namelijk dat er geen prijsafspraken gemaakt zouden worden, waarmee ze direct beweren dat ze zelf een overbodige instantie zijn geworden. En het eerste doel van iedere organisatie is altijd: zichzelf in leven houden (zit in de aard van de mens), dus komen ze regelmatig met geruchtmakende boetes in de media.

Pimiento

Bericht door Pimiento » do apr 22, 2004 8:26 pm

@sph@ltdude schreef: Wat is daar :( aan? Wat pas echt :( is, is dat de consument blijkbaar vet genaaid is >:(
eeuuuh misschien bedoel ik dat wel? :-X

litespeed.ocoee.fs

Bericht door litespeed.ocoee.fs » do apr 22, 2004 8:38 pm

G*dverd*mme, daar gaat m"n winstuitkering :"(

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » do apr 22, 2004 9:22 pm

Ze wilde ons een boete opleggen omdat onze bikes onverwoestbaar zijn en dat we daarmee de vervangingsmarkt verpesten en dat kan natuurlijk niet he !

8)

E

Crash

Bericht door Crash » vr apr 23, 2004 9:00 pm

;D

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr apr 23, 2004 10:24 pm

Cubeman schreef: ALS er inderdaad verboden prijsafspraken zijn gemaakt denk ik wel dat een boete terrecht is.
Maar OF het te bewijzen vant door de NMa val nog te bezien natuurlijk.
De NMa heeft wel meer een grote boete opgelegd die uiteindelijk niet terrecht bleek of bewezen kon worden.
Daar is naar nu blijkt bewijs voor. Er is ergens in 2001 een geheim overleg geweest tussen de partijen in het Postiljon hotel in Zwolle. De NMa heeft dit ondekt en is later met het onderzoek begonnen. Misschien halfbewijs maar echt lekker zit het natuurlijk niet.
Al die partijen komen met het argument dat de klant toch niet zeurt over de hoge prijzen. En dat de de klant gewoon om steeds meer luxe vraagt en dat ze er het geld wel voor over hebben.
Aan de andere kant zijn het beursgenoteerde bedrijven en die moeten openheid van zaken geven. Daar staat weer dat de winsten niet extreem omhoog gegaan zijn. Hebben zij weer een punt.
Maar het viel mij op dat de prijzen toen ineens flink omhoog gingen. Ook van onderdelen.
Wat de onderdelen betreft.
Ik kocht in 2000 een op maat gemaakte racefiets met Ultegra, was toen 1500 euri kwijt. Jaar later zat hetzelde frame en onderdelen bij die winkel al rond de 1700-1750 euri ::). :DNu is het wel gezakt weer naar 1600 euri. En dan heb ik het over onderdelen prijzen want de prijs van dat framepje is nog steeds hetzelfde.

BornAddicted

Bericht door BornAddicted » vr apr 23, 2004 11:49 pm

die jaartallen kloppen niet. .
Op de eerste bijeenkomst waarvan de Nma rept, in juni 2002, zijn volgens Accell alleen terloopse opmerkingen gemaakt over het doorberekenen van gestegen kosten. Die waren al eerder in het openbaar ook gemaakt. De tweede bijeenkomst, in augustus 2000, heeft volgens Accell niet plaatsgevonden.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za apr 24, 2004 8:05 am

Hoe je het ook wend of keert: de fietsindustrie in NL wordt genaaid. Als consument zie je bijna geen resultaat van deze actie terug, dus waarom zou je er blij om zijn.
Feit is wel dat de fietsindustrie toch al geen vetpot is (dat kunnen er een aantal ongetwijfeld beamen), dus feitelijk wordt de consument getroffen die zich ook nog inzet voor die fietsindustrie.

:(

Zand er over

Bericht door Zand er over » za apr 24, 2004 6:57 pm

maar als er sinds een bepaalde datum afspraken zijn gemaakt, dan zou de winst van de drie bedrijven toch moeten zijn toegenomen....Ik heb gehoort dat gazelle een winst maakt van ongeveer 3 procent, dat vind ik niet echt een vet pot.... ik moet nog zien of de boete door gaat, overleg vindt tenslotte overal plaats in elke business, maar overleg is andes als de prijs kunstmatig hoog houden. Wanneer dit het geval zou zijn geweest zou Derny cycles uit duitsland toch gelijk de markt op komen om het kartel te breken..kortom ik geloof niet dat er een boete komt, en wanneer deze uiteindelijk wel komt wordt dit geld gewoon weer terug verdient via de verkopen...

Smulbosbiker

Bericht door Smulbosbiker » za apr 24, 2004 7:15 pm

De NMA is druk bezig de fietsindustrie uit Nederland weg te jagen. Als dat zo door gaat, dan koop je over een paar jaar een Batavus of Gazelle waar "made in China" op staat. Is dat wat we graag willen?

jf

Bericht door jf » zo apr 25, 2004 11:43 am

Smulbosbiker schreef:
De NMA is druk bezig de fietsindustrie uit Nederland weg te jagen. Als dat zo door gaat, dan koop je over een paar jaar een Batavus of Gazelle waar "made in China" op staat. Is dat wat we graag willen?

euh... de meeste Batavussen en Gazelles worden alleen maar in elkaar geschroefd hier in Nederland, frames worden hier nauwelijks meer gelast... dat gebeurt al in het verre oosten. Tel daarbij onderdelen uit dat eveneens verre oosten op en eigenlijk komt je B of G al uit het verre oosten...

maar goed: als consument hebben we hier geen bal aan. De boete voor Accell (Batavus e.a.) is al hoger dan de winst die ze vorig jaar maakten, wat een slecht teken zou zijn. De boete mag namelijk maximaal 10% van de jaaromzet zijn, en als de winst minder is dan 10% van de jaaromzet is het wel droevig gesteld met Accell...

Joost2

Bericht door Joost2 » ma apr 26, 2004 6:27 pm

Zand er over schreef:
maar als er sinds een bepaalde datum afspraken zijn gemaakt, dan zou de winst van de drie bedrijven toch moeten zijn toegenomen....Ik heb gehoort dat gazelle een winst maakt van ongeveer 3 procent, dat vind ik niet echt een vet pot.... ik moet nog zien of de boete door gaat, overleg vindt tenslotte overal plaats in elke business, maar overleg is andes als de prijs kunstmatig hoog houden. Wanneer dit het geval zou zijn geweest zou Derny cycles uit duitsland toch gelijk de markt op komen om het kartel te breken..kortom ik geloof niet dat er een boete komt, en wanneer deze uiteindelijk wel komt wordt dit geld gewoon weer terug verdient via de verkopen...

Het is niet per definitie zo dat een kartel nieuwe bedrijven uit het buitenland aantrekt. Als nieuweling heb je o.a. aanloopkosten etc. Daarnaast zijn er nog weet ik hoeveel economische theorien waarom dat niet zal gebeuren, waar ik je verder niet mee zal lastig vallen

[
jf schreef:
De boete mag namelijk maximaal 10% van de jaaromzet zijn, en als de winst minder is dan 10% van de jaaromzet is het wel droevig gesteld met Accell...

Ik denk dat een hoop bedrijven erg blij zullen zijn met een winstmarge van 10%

Zand er over

Bericht door Zand er over » ma apr 26, 2004 8:08 pm

Joost2 schreef:
[
Zand er over schreef:

Het is niet per definitie zo dat een kartel nieuwe bedrijven uit het buitenland aantrekt. Als nieuweling heb je o.a. aanloopkosten etc. Daarnaast zijn er nog weet ik hoeveel economische theorien waarom dat niet zal gebeuren, waar ik je verder niet mee zal lastig vallen

[
jf schreef:
De boete mag namelijk maximaal 10% van de jaaromzet zijn, en als de winst minder is dan 10% van de jaaromzet is het wel droevig gesteld met Accell...

Ik denk dat een hoop bedrijven erg blij zullen zijn met een winstmarge van 10%

je mag me best lastig vallen hoor joost met die economische theorien van je. Als je je Mo=Mk verhaal dan gelijk door mailt naam de Nma dan kunnen die er misschien ook nog iets van leren. ;D

Plaats reactie