eten - energy - suiker - ......
Moderator:Beheerders
Het volgende:
Ik heb veel last van appelflauwtes tijdens het fietsen. Anderhalf uur is het maximum dat eruit te halen is zonder enige vorm van eten (vast eten zelfs).
Dat op zich lijkt me al vrij weinig. Maar het rare is dat ik hier nog meer last van heb op de koersfiets dan op de mtb.
En dan vooral bij de rustige ritjes tegen een hartslag van 120 - 140. Bij zwaardere ritten, hartslag>140, moet ik ook wel eten maar wordt ik niet zo flauw en slap en zie ik ook minder roze olifantjes.
Bij het mtb-en eet ik regelmatig en daar valt het tekort wel mee, op de koersfiets is dit echt rampzalig, vraag maar aan Plons, die heeft me al meermaals moeten thuisbrengen zonder dat ik nog wist waar ik was!!
Over mezelf:
Ik fiets regelmatig (3 Ã 4 x de week), heb een goede conditie, eet afwisselend en vrij gezond. Ook mijn levensstijl is zeker niet buitensporig. Ik ben 1m70 groot en weeg een 61 Ã 62 kg; ik ben dus niet dik, maar toch zeker ook niet echt te mager.
Als ik er logisch over nadenk, lijkt het me dus dat ik te weinig vetten heb in mijn lichaam omdat het vooral voorvalt als ik onder hartslag 140 blijf, en dat is toch de vetverbrandingszone.
Maar hoe kan ik dit opvangen?
Ik neem altijd al koekjes mee met traagwerkende suikers maar dat blijkt dus niet te voldoen.
Wie weet raad??
Ik heb veel last van appelflauwtes tijdens het fietsen. Anderhalf uur is het maximum dat eruit te halen is zonder enige vorm van eten (vast eten zelfs).
Dat op zich lijkt me al vrij weinig. Maar het rare is dat ik hier nog meer last van heb op de koersfiets dan op de mtb.
En dan vooral bij de rustige ritjes tegen een hartslag van 120 - 140. Bij zwaardere ritten, hartslag>140, moet ik ook wel eten maar wordt ik niet zo flauw en slap en zie ik ook minder roze olifantjes.
Bij het mtb-en eet ik regelmatig en daar valt het tekort wel mee, op de koersfiets is dit echt rampzalig, vraag maar aan Plons, die heeft me al meermaals moeten thuisbrengen zonder dat ik nog wist waar ik was!!
Over mezelf:
Ik fiets regelmatig (3 Ã 4 x de week), heb een goede conditie, eet afwisselend en vrij gezond. Ook mijn levensstijl is zeker niet buitensporig. Ik ben 1m70 groot en weeg een 61 Ã 62 kg; ik ben dus niet dik, maar toch zeker ook niet echt te mager.
Als ik er logisch over nadenk, lijkt het me dus dat ik te weinig vetten heb in mijn lichaam omdat het vooral voorvalt als ik onder hartslag 140 blijf, en dat is toch de vetverbrandingszone.
Ik neem altijd al koekjes mee met traagwerkende suikers maar dat blijkt dus niet te voldoen.
Wie weet raad??
Re:eten - energy - suiker - ......
Aangezien uw moeder haar mond gevuld is met mijn junior, heb je ook niks aan haar.
En help deze jongen mede leden, want hij is gewoon erg, je kan nooit met hem eens door rijden....
En help deze jongen mede leden, want hij is gewoon erg, je kan nooit met hem eens door rijden....
Misschien heb je hier iets aan:
Appelflauwte , derde stukje (neem aan dat je jonger dan 35 jaar bent. Anders 2de stukje.)
Het is wel stukje over het overlijden tijdens het sporten , maar bevat ook iets over Appelflauwte en de oorzaak daarvan die het kan hebben.
Het is een Belgische link.
Appelflauwte , derde stukje (neem aan dat je jonger dan 35 jaar bent. Anders 2de stukje.)
Het is wel stukje over het overlijden tijdens het sporten , maar bevat ook iets over Appelflauwte en de oorzaak daarvan die het kan hebben.
Het is een Belgische link.

Je maakt me bang!!
:-[ :"(

ROXY schreef:
Je maakt me bang!!
:-[ :"(
Misschien dan toch handig om verder te gaan naar een dokter?
Als ik dit verhaal lees, is het best ernstig en zou ik die stappen wel ondernemen. Als je het in ieder geval zeker wil zijn...
Wat eet je voorafgaand aan de trainingen?
Euhm heb ik ook eens gehad, langs de huisarts geweest. Lage bloeddruk en ijzertekort bleken de appelflauwtes te veroozaken bij mij ondanks dat ik op mijn voeding let en dus gezond eet.
Sindsdien elke dag ijzersupplementen slikken (plus nog tal van andere extra vitamines) en regelmatig bloeddruk eens laten controleren.
Hoeveel eet je per dag? Ik zag dat je redelijk licht weegt voor je lengte, ik heb zelf het uiterlijk van een gespierde balpen (1m96 en weeg 78kg). Om de zoveel maanden volg ik een sportdieet,
meestal voor ik de winter in ga, dieet bestaat uit gebalanceerd voedsel en heeft een energiewaarde van ongeveer 4000 calorien per dag. Dit is nodig omdat ik anders gewoon niet overleef, ik heb al geen vet, laat staan moest ik niet tijdig mijn reserves aanvullen.
Tijdens het fietsen eet ik meestal mueslirepen. Drinken? Drink je genoeg tijdens het fietsen? Als je teveel vocht verliest, verlies je ook aan kracht, weet niet meer precies hoeveel de verhouding is maar het heeft een grote invloed. Opname van genoeg vocht is oh zo belangrijk, 2 uur fietsen staat bij mij gelijk aan ongeveer 3 liter vocht opnemen, tijdens mijn spinning trainingsessies van 3 - 3.5 uur ging dit verbruik zelfs tot 5 Ã 6 liter. Aan het drinken kunnen toevoegingen gedaan worden om je suikerspiegel op peil te houden.
Euhm schiet me nog ineens iets te binnen, als je zo"n appelflauwte krijgt soms last van bevende handen en zwarte vlekken voor je ogen? Anders op zo"n moment je suikerspiegel eens meten, niet echt voor de hand liggend weet ik, maar mijn broer is diabeet en hij heeft het zomaar van het ene op het andere moment gekregen, ook eerst begonnen met appelflauwtes tijdens het sporten...
Greetz,
Animine (totally out of shape after 2.5 months of no training...)
Sindsdien elke dag ijzersupplementen slikken (plus nog tal van andere extra vitamines) en regelmatig bloeddruk eens laten controleren.
Hoeveel eet je per dag? Ik zag dat je redelijk licht weegt voor je lengte, ik heb zelf het uiterlijk van een gespierde balpen (1m96 en weeg 78kg). Om de zoveel maanden volg ik een sportdieet,
meestal voor ik de winter in ga, dieet bestaat uit gebalanceerd voedsel en heeft een energiewaarde van ongeveer 4000 calorien per dag. Dit is nodig omdat ik anders gewoon niet overleef, ik heb al geen vet, laat staan moest ik niet tijdig mijn reserves aanvullen.
Tijdens het fietsen eet ik meestal mueslirepen. Drinken? Drink je genoeg tijdens het fietsen? Als je teveel vocht verliest, verlies je ook aan kracht, weet niet meer precies hoeveel de verhouding is maar het heeft een grote invloed. Opname van genoeg vocht is oh zo belangrijk, 2 uur fietsen staat bij mij gelijk aan ongeveer 3 liter vocht opnemen, tijdens mijn spinning trainingsessies van 3 - 3.5 uur ging dit verbruik zelfs tot 5 Ã 6 liter. Aan het drinken kunnen toevoegingen gedaan worden om je suikerspiegel op peil te houden.
Euhm schiet me nog ineens iets te binnen, als je zo"n appelflauwte krijgt soms last van bevende handen en zwarte vlekken voor je ogen? Anders op zo"n moment je suikerspiegel eens meten, niet echt voor de hand liggend weet ik, maar mijn broer is diabeet en hij heeft het zomaar van het ene op het andere moment gekregen, ook eerst begonnen met appelflauwtes tijdens het sporten...
Greetz,
Animine (totally out of shape after 2.5 months of no training...)
Wat ik voorafgaand aan training eet blijkt van weinig invloed te zijn. Ik heb al vanalles geprobeerd: pasta, boterhammen, suikerwafels, bananan, koekjes, ... En bij alles blijven deze flauwtes optreden.
Ik weet wel dat iedereen dat al wel eens gehad heeft, dat is ook normaal, maar bij mij is het echt erg en vooral raar omdat dit erger is bij rustig rijden...
Mijn eten op een dag:
-goed ontbijt: 4 boterhammen met choco
-10u: tussendoortje: koek, yoghurt, fruit,...
-"s middags: 6 Ã 8 boterhammen
-16u: tussendoortje: fruit, koek, ...
-18u: avondeten, warm (groenten + vlees/vis + aardappelen/rijst/pasta)
-"s avonds soms nog boterham of iets anders
Tijdens het rijden drink ik gemiddeld toch wel een kleine liter/uur. Dit hangt ook wel sterk af van de temperatuur, soort inspanning,...
Dadelijk nog eens bloed laten trekken. Er zal wel weer vanalles te kort zijn. Ondanks het feit dat ik bijna constant supplementen neem (ijzer, magnesium) en extra vitaminen.
Op suikerziekte heb ik me al eens laten testen, daar vreesden ze toen ook voor, maar ik was geen diabeet. Mijn suikerspiegel lag wel altijd erg laag, net boven de ondergrens. Maar dat zou geen kwaad kunnen volgens de dokter.
Ik weet wel dat iedereen dat al wel eens gehad heeft, dat is ook normaal, maar bij mij is het echt erg en vooral raar omdat dit erger is bij rustig rijden...
Mijn eten op een dag:
-goed ontbijt: 4 boterhammen met choco
-10u: tussendoortje: koek, yoghurt, fruit,...
-"s middags: 6 Ã 8 boterhammen
-16u: tussendoortje: fruit, koek, ...
-18u: avondeten, warm (groenten + vlees/vis + aardappelen/rijst/pasta)
-"s avonds soms nog boterham of iets anders
Tijdens het rijden drink ik gemiddeld toch wel een kleine liter/uur. Dit hangt ook wel sterk af van de temperatuur, soort inspanning,...
Dadelijk nog eens bloed laten trekken. Er zal wel weer vanalles te kort zijn. Ondanks het feit dat ik bijna constant supplementen neem (ijzer, magnesium) en extra vitaminen.

Op suikerziekte heb ik me al eens laten testen, daar vreesden ze toen ook voor, maar ik was geen diabeet. Mijn suikerspiegel lag wel altijd erg laag, net boven de ondergrens. Maar dat zou geen kwaad kunnen volgens de dokter.
Je drinkt water of een sportmix (eventueel met extra wat zout)? Het lijkt me dat het qua koolhydraten e.d. allemaal wel goed zit als ik zie wat je eet, daar zou het toch niet aan kunnen liggen. Bij een hogere hartslag zou er wat meer koolhydraatverbranding moeten zijn, dus ietwat minder vetverbranding, misschien een keertje een zakje W-Cup (of iets dergelijks) mee nemen onderweg en na een uurtje nemen, ik zou denken dat het lichaam de makkelijkste energiebron neemt en dat is dus niet vet (maar de tijd dat ik dat allemaal moest weten is al een jaar of twee geleden).
Misschien biedt een dietiste of een voedingsdeskundige uitkomst?
Het verhaal "wel last bij lage inspanning - geen last bij zware inspanning" heeft iig wel te maken met wat Exar al aanhaald: vetverbranding of koolhydratenverbranding.
Het verhaal "wel last bij lage inspanning - geen last bij zware inspanning" heeft iig wel te maken met wat Exar al aanhaald: vetverbranding of koolhydratenverbranding.
Even een stukje medische bijlageROXY schreef: Het volgende:
Over mezelf:
Wie weet raad??
Je gaat geen vetverbranden omdat je een lage hartslag fietst; je gaat vet verbranden omdat je glycogeen in je spieren (je koolhydraat-vooraad) op is.
Het is niet zo dat als je maar rustig fietst je meteen vetten gaat verbranden, dit gebeurt pas na een minuut of 20. Verbranding van vetten is een gecompliceerd proces dat alleen bij een lage hartslag plaats zal vinden omdat er dan geen permanente hoge energie toevoer nodig is. Hiervoor is namelijk koolhydraat verbranding nodig omdat dit sneller verbrandt kan worden en zo sneller voor energie zorgt.
Iemand die af wil vallen kan beter 2x per week 2 uur fietsen en dan zo weinig mogelijk koolhydraten eten onderweg (omdat dit weer koolhydraat verbranding stimuleert), dan drie keer per week een half uurtje op de fiets zitten.
nb. Wel is het zo dat drie keer per minimaal een half uur trainen (dus verhoogde hartslag) je metabolisme verhoogt (bijna verdubbeld).
Tot zo ver de medische bijsluiter
Aangezien jij niet af hoeft te vallen en wel veel energiebehoefte hebt (om je ogen van de roze olifanten af te houden) is het voor jou een goede zaak om een flink stel repen met - Veel koolhydraten - Weinig vetten - Weinig eiwitten (eventueel - Weinig vezels) mee te nemen.
Lees even op de verpakking hoeveel koolhydraten er in één zo"n reep zitten (bijv. LU VITALINEA = 20.7 gram per reep) en neem dan minimaal 60 gram, maximaal 70 gram (meer heeft toch geen zin) koolhydraten PER uur (dus bijv. 3 VITALINEA per uur).
Hopelijk heb je iets aan dit uitgebreide verhaal. In ieder geval veel succes met dit makken.
Ik krijg zoiets omdat ik last van mijn nek krijg tijdens het fietsen. De spieren drukken dan op de zenuwen of zoiets, maar ik heb dan ook chronische last van mijn spieren en dat vreet energie................