v-brakes vs HS 33
Moderators:JJ, Beheerders
Ik ben me aan het voorbereiden tot de aankoop van een nieuwe bike. Ik weet al welke vork (ronin) en welk schakelmechanisme ik wil (full XT), echter wie kan me raad geven in de volgende vragen:
Ik zit te twijfelen tussen V-brakes en HS-33.
Wanneer ik HS 33 neem moet ik tevens ook kiezen voor normale XT shifters ipv de dual-hendels. Als ik V-brakes neem kan ik voor de gehele nieuwe XT afmontage kiezen.
De meeste wedstrijd XC-ers rijden echter nog steeds met V-brakes volgens mij?. Wat zijn behoudens het gewicht de voor en nadelen tussen het gebruik van V-brakes en HS-33.
En dan nog hetvolgende: Er zijn twee soorten XT voorderrailleurs. Ze kunnen met de kabel naar boven of naar onderen worden getrokken. Wanneer en waarom gebruik je de een of juist de ander? Hetzelfde geldt voor de XT achterder. Wanneer kies je voor een lange of middellange kooi? Alvast bedankt voor jullie reakties!
Mzzl Popeye
Ik zit te twijfelen tussen V-brakes en HS-33.
Wanneer ik HS 33 neem moet ik tevens ook kiezen voor normale XT shifters ipv de dual-hendels. Als ik V-brakes neem kan ik voor de gehele nieuwe XT afmontage kiezen.
De meeste wedstrijd XC-ers rijden echter nog steeds met V-brakes volgens mij?. Wat zijn behoudens het gewicht de voor en nadelen tussen het gebruik van V-brakes en HS-33.
En dan nog hetvolgende: Er zijn twee soorten XT voorderrailleurs. Ze kunnen met de kabel naar boven of naar onderen worden getrokken. Wanneer en waarom gebruik je de een of juist de ander? Hetzelfde geldt voor de XT achterder. Wanneer kies je voor een lange of middellange kooi? Alvast bedankt voor jullie reakties!
Mzzl Popeye
Re:v-brakes vs HS 33
waarom geen XT schijven????
anders HS-33 met een firmtech Ronin, XT V-brakes zou ik je ernstig afraden.
Ik heb ook XT V-brakes gehad, en deze zijn mij uitermate slecht bevallen, al heel snel kwam er speling op de parallelogrammen en dat zorgde voor een oorverdovend gepiep bij het remmen, met name de voorrem. En in nat remt het niet zo heel best.
HS-33 remt ook krachtiger en remmen kost minder moeite(2 vingers)
dusssss©
anders HS-33 met een firmtech Ronin, XT V-brakes zou ik je ernstig afraden.
Ik heb ook XT V-brakes gehad, en deze zijn mij uitermate slecht bevallen, al heel snel kwam er speling op de parallelogrammen en dat zorgde voor een oorverdovend gepiep bij het remmen, met name de voorrem. En in nat remt het niet zo heel best.
HS-33 remt ook krachtiger en remmen kost minder moeite(2 vingers)
dusssss©
zou idd eerder voor xt v-brake gaan. al dan niet met bijvoorbeeld avid remmen of xtr remmen omdat die van xt nog wel eens wat probleempjes willen geven.
De voorderailleur is simpel... licht aan je frame, kom de kabel van boven pak je ook een derailleur die daarbij hoort en andersom...
A-deraillleur zou ik gewoon een korte kooi pakken. kan met gemak een 11-32 casette aan dus een lange kooi is niet nodig hoor... een 11-34 casette lukt ook nog met korte kooi... en schakelt sneller...
Ninko
De voorderailleur is simpel... licht aan je frame, kom de kabel van boven pak je ook een derailleur die daarbij hoort en andersom...
A-deraillleur zou ik gewoon een korte kooi pakken. kan met gemak een 11-32 casette aan dus een lange kooi is niet nodig hoor... een 11-34 casette lukt ook nog met korte kooi... en schakelt sneller...
Ninko
Yo, dat van die derailleurs is mij duidelijk, bedankt!
Ik heb idd gehoord van de goede kwaliteit van de XT schijven. Eerlijk gezegd ben ik op schijfremmen uitgekeken. Ik heb nu 3 jaar met Magura Clara rondgereden. Ze hebben goed gefunctioneerd, en nog, maar het onderhoud en de kosten worden me te veel.
He Ninko, wat is er mis met de XT handels dan en waarom kies jij voor V-brakes ipv Hs 33
Mzzl Popeye
Ik heb idd gehoord van de goede kwaliteit van de XT schijven. Eerlijk gezegd ben ik op schijfremmen uitgekeken. Ik heb nu 3 jaar met Magura Clara rondgereden. Ze hebben goed gefunctioneerd, en nog, maar het onderhoud en de kosten worden me te veel.
He Ninko, wat is er mis met de XT handels dan en waarom kies jij voor V-brakes ipv Hs 33
Mzzl Popeye
xt handels is niks mis mee... en ik kies voor v"s omdat ik hs33 te zwaar vind en omdat ik heb gemerkt dat wanneer je een goede set v"s hebt die goed afgesteld staan dat die beter remmen dan een setje hs33...
Ninko
Ninko
Helemaal mee eens!
Ik ben ook niet echt gewonnen voor die hs33 remmen. Het grote voordeel is dat ze erg onderhoudsvriendelijk zijn, maar dat is in mijn ogen dan ook het enige voordeel!
Goede V"s zijn zeker niet slecht, goede discs zijn wel nog een stukje beter (Die Clara"s reken ik niet tot de categorie "goed" :-X ).
Ik ben ook niet echt gewonnen voor die hs33 remmen. Het grote voordeel is dat ze erg onderhoudsvriendelijk zijn, maar dat is in mijn ogen dan ook het enige voordeel!
Goede V"s zijn zeker niet slecht, goede discs zijn wel nog een stukje beter (Die Clara"s reken ik niet tot de categorie "goed" :-X ).
Hs 33 firm techniek is erg erg aan te raden. Ik rij met een gewone magura"s (zonder firm techniek) en ben er erg tevreden over. Ze mogen wat zwaarder zijn maar dat zijn schijffies in het algemeen ook. Die dual control hendels zijn ook niet alles. Ik heb er mijn twijfels bij. Maar ja echt ervaring heb ik er niet mee.
V-brake"s zou ik alleen nog maar kiezen als je licht bent. Dan heb er meer voordeel bij.
mzzl
Gène
V-brake"s zou ik alleen nog maar kiezen als je licht bent. Dan heb er meer voordeel bij.
mzzl
Gène
mmm... denk dat een xtr v-brake of een avid sd 7 of arch rival wel ongeveer net zo"n goede doseerbaarheid en kracht heeft als een hs33 hoor... maar dan met minder dan de helft van het gewicht...
Ninko

Ninko
Ninko schreef:
mmm... denk dat een xtr v-brake of een avid sd 7 of arch rival wel ongeveer net zo"n goede doseerbaarheid en kracht heeft als een hs33 hoor... maar dan met minder dan de helft van het gewicht...![]()
Ninko
...én meer moddervrijheid...
koop of een set dure v brakes, xtr en geen xt, maar nog beter is hs 33. dat remt als een tiet(op ceramische velg met race blokken, en nee dat slijt helemaal niet zo snel), remmen ze echt even hard en goed als een hope mini met 185 schijf voor. stond er zelf van te kijken.
maar ze zijn wat zwaar, en niet erg veel moddervrijheid, maar verder (Y)
Ben het helemaal met bovenstaande eens. Ook de combinatie van "gewone" velgen en rode remblokken geven een geweldig effect bij HS33.ZAG schreef: koop of een set dure v brakes, xtr en geen xt, maar nog beter is hs 33. dat remt als een tiet(op ceramische velg met race blokken, en nee dat slijt helemaal niet zo snel), remmen ze echt even hard en goed als een hope mini met 185 schijf voor. stond er zelf van te kijken.
Stelling: HS33 in combinatie met rode remblokken remt de meeste schijfremmen er uit!!!
Ook een xt-schijf?Fast (maar nu even niet) schreef: [ZAG schreef:
Stelling: HS33 in combinatie remt de meeste schijfremmen er uit!!!
Zou zelf ook voor hs-33 gaan. Rij er nu ook zo"n 4 jaar mee rond en bevallen prima, ook in willingen. Het doseren en gelijkmatig remmen is bij de magura erg goed. Het is niet voor niets bij trial een veelgebruikte rem.
ik denk niet dat dat het belangrijk is dat die hs 33 een schijfrem eruit remt. De remkracht is dan al zo hoog(bij een rem die bijv net onder hs 33 zit) dat het al ruim voldoende is.
als je echt mega veel remkracht wil met een schijfrem, pak een nog grotere schijf. Dan red die hs 33 het niet meer, of zet ook race blokken op een schijf.
maak voor jezelf een lijstje met eisen en kijk dan wat je wil.
maar v-brakes zijn dan wel weer van een veel minder niveau
als je echt mega veel remkracht wil met een schijfrem, pak een nog grotere schijf. Dan red die hs 33 het niet meer, of zet ook race blokken op een schijf.
maak voor jezelf een lijstje met eisen en kijk dan wat je wil.
maar v-brakes zijn dan wel weer van een veel minder niveau
- Xircuit
- Contacteer:
Eerst had ik HS-33 op mijn Sunn, omdat ik nieuwe remmen nodig had op mijn B1 heb ik de HS-33 overgezet en XTR v-brakes gekocht voor de Sunn. XTR is wat lichter, bied meer remkracht en ziet er mooi uit naar mijn mening. Voordeel van HS-33 is dat ze zéér goed te doseren zijn en over ruim voldoende remkracht beschikken.
Het ligt er dus aan wat je met de fiets wil. Wil je een licht-gewicht race XC bak, koop dan XT/XTR. Wil je een comfortabelere bike opbouwen waar het gewicht niet het belangrijkste van is, kies dan voor HS-33.
Persoonlijk zou ik ook XTR boven XT verkiezen. XTR piept bijna niet, biedt een betere remkracht dan XT én, het is XTR.
En in vergelijking met de aanschaf prijs van HS-33 lijkt het me goed te betalen.
HS-33 remt beter als bijvoorbeeld een XT schijf? nee, dat denk ik toch niet, XT heeft meer remkracht en is zeker zo goed te doseren. Maar de verhouding prijs/kwaliteit is bij HS-33 (veel) beter als bij XT.
Het ligt er dus aan wat je met de fiets wil. Wil je een licht-gewicht race XC bak, koop dan XT/XTR. Wil je een comfortabelere bike opbouwen waar het gewicht niet het belangrijkste van is, kies dan voor HS-33.
Persoonlijk zou ik ook XTR boven XT verkiezen. XTR piept bijna niet, biedt een betere remkracht dan XT én, het is XTR.

HS-33 remt beter als bijvoorbeeld een XT schijf? nee, dat denk ik toch niet, XT heeft meer remkracht en is zeker zo goed te doseren. Maar de verhouding prijs/kwaliteit is bij HS-33 (veel) beter als bij XT.
Remkracht van HS-33 is de max. Ik rijd trial en heb achteraan een Magura zitten, en ik zou niets anders willen.
Als je vaak nieuwe blokjes wilt halen en je scheef wilt betalen moet je schijven nemen.
Als je goede, krachtige en doseerbare remmen wilt moet je HS33 nemen
Als je een weightweenie bent en piepremmen die met een touwtje werken wilt dan moet je XT(R) v-brakes nemen
Als je goede, krachtige en doseerbare remmen wilt moet je HS33 nemen
Als je een weightweenie bent en piepremmen die met een touwtje werken wilt dan moet je XT(R) v-brakes nemen
Ik ben begonnen met Magura HS11"s, die bevielen niet zo goed.
Toen kocht ik XT V-brakes en die deden het in het eerste jaar goed maar toe begon de ellende met piepen en speling.
Toen kocht ik HS-33"s en was dolblij!
De HS-33"s zijn onderhoudsvrij, piepen niet, remmen perfect, zijn goed te doseren en blokjes wisselen is kinderspel.
Ik rij nu met XT 2003 schijfremen (oude model) en vraag me wel eens af waarom ik overgestapt ben van HS-33"s naar schijfremmen.
Dat is als het droog is, als het nat is remt niks beter dan een schijfrem.
(of misschien een stok tussen je spaken, dat remt ook:) )
Toen kocht ik XT V-brakes en die deden het in het eerste jaar goed maar toe begon de ellende met piepen en speling.
Toen kocht ik HS-33"s en was dolblij!
De HS-33"s zijn onderhoudsvrij, piepen niet, remmen perfect, zijn goed te doseren en blokjes wisselen is kinderspel.
Ik rij nu met XT 2003 schijfremen (oude model) en vraag me wel eens af waarom ik overgestapt ben van HS-33"s naar schijfremmen.
Dat is als het droog is, als het nat is remt niks beter dan een schijfrem.
(of misschien een stok tussen je spaken, dat remt ook:) )