Re:Zijn mtb"ers echt zo schadelijk voor flora & faun

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

Mtbs
Zijn mtb"ers echt zo schadelijk voor flora & faun

Bericht door Mtbs » ma mar 01, 2004 6:39 pm

Zo, bij ons in Brabant zit de karnavalsvakantie erop. Je hoeft maar iemand aan te stoten, en het blijkt dat hij/zij/het is wel op skivakantie geweest. Ik vroeg aan iemand hoe hoog dat dan was, hij zei: de hoogste piste zat op 3500 meter (echt waar).

In de berggebieden gaan ze nu bijna elke flank bebouwen met skipistes, ze gaan daar bomen voor kappen, en leggen landschapontsierende skiliften aan. Er komen heel veel skihutten en er moeten steeds meer snelwegen komen om de skiërs er te laten komen. Het verkeer staat vaak vast, wat tot grote CO2 uitstoot leidt. Sommige skiërs laten afval achter, wat onder de sneeuw terechtkomt, wat dan blijft zitten, en in de zomer ligt het op de bodem. Vooral het ontbossen en aanleggen van skipistes, daar krijg ik een gruwelijke slappe van. Zodra de flanken vol zitten gaan ze door op nog hoger gelegen, en nog kwetsbaardere gebieden. Je begrijpt mijn boodschap: dit kan nooit goed zijn voor flora en fauna.

Waarom zeikt iedereen dan op mountainbikers, terwijl ze zelf ook zitten te skiën? Waarom gaan boswachters crash666 zitten naaien door zijn trails te slopen? (ja crash, je leest het goed, ik ben niet tegen jouw trails, ik ben alleen tegen het feit dat de boswachter ze ontdekt, afin, je had ze ook buiten het natuurgebied kunnen bouwen). Waarom mag iedereen altijd overal wandelen, wordt er nooit opgetreden tegen ruiters die zich buiten officiele ruiterpaden begeven, terwijl wij mountainbikers ons alleen op de officieel als bloso zijnde aangegeven paden mogen begeven, mogen er geen mooie mountainbikewedstrijden meer worden verreden in Rhenen, Lemelerveld, u.s.w., wordt het voor organisatoren steeds moeilijker om vergunningen te verkrijgen voor hun toertochten, en worden mountainbikers steeds gegeneraliseerd? Ik snap ut nie :? :? :"(

Sven

Bericht door Sven » ma mar 01, 2004 7:16 pm

Mtbs schreef:
...daar krijg ik een gruwelijke slappe van....

Ik snap ut nie :? :? :"(

1e opmerking: Cool... 8)

En over het verhaal: Simpel. Uit de skisport wordt op dit moment enorm veel geld getrokken. Het "loont" dan ook om hele bossen neer te halen om winst te maken. Jammer maar waar.
Dit kun je niet vertellen over het mountainbiken. De doelgroep is niet zo groot, en er kan weinig winst op worden gemaakt.

Conclusie: Er valt nix aan te doen. :?

roadkill

Bericht door roadkill » ma mar 01, 2004 7:48 pm

En wintersporters hebben ook een voordeel,wat je al zei:MEER SKILIFTEN!!!!!!!! ;D ;D

Greetz Roadkill:klimmen doe je bij gebrek van liften...

Rinuz

Bericht door Rinuz » di mar 02, 2004 12:51 pm

Volgens mij is het grote probleem dat er geen sterke pro-mountainbike lobby is. Hetzelfde zie je in de klimsport, in de eiffel is bijv. nog maar zo"n krappe 10% van de rotsen open. De wandelaars, jagers en andere natuurfreaks hebben vaak een hele berg bejaarden die niets anders te doen hebben dan zeikbrieven schrijven en naar bijeenkomsten en inspraak avonden gaan. Op deze manier kunnen zij hun standpunten veel beter duidelijk maken en komt er geen officieel tegenwoord van de mountainbikers. Dus als je er iets aan wil veranderen moet je ook een lobby hebben. Maar omdat wij allemaal veelste druk bezig zijn met biken, sleutelen en werken om het eerdergenoemde te bekostigen, blijft er waarschijnlijk te weinig tijd en zin over om het lobby circuit te "berijden".

Terrible_One

Bericht door Terrible_One » di mar 02, 2004 4:11 pm

Ik heb Dammers gekozen. een domme Poll vraagt om een domme keuze.

marzokki

Bericht door marzokki » di mar 02, 2004 6:39 pm

vergeet natuurlijk niet de rijke paardenbeZITters niet

walter

Bericht door walter » wo mar 03, 2004 4:04 pm

Volgens mij is "t in de Alpen ook wel gedaan met het grenzeloos uitbrijden van de pistes.
Vooral Tirol is erg streng, terwijl die toch voor 75% afhankelijk zijn van het toerisme. Maar ook daar zien ze in dat er op lange termijn ook nog geleefd moet worden.
Hier in Nederland mag je gewoon niet meer plezier hebben dan een ander. (tenzij je de juiste vrienden hebt)
Een typisch calvinistische denkwijze.
Alles wat nieuw en leuk is, wordt per definitie tegengewerkt.
Wel eens een bos gezien waar 1500 paarden doorheen zijn getrokken?
Of 1500 wandelaars?
Ik kan je verzekeren dat dat er een stuk slechter uitziet dan wanneer er 1500 mtb"ers hebben gereden.
En dan de rotzooi die de wandelaars achterlaten.
Maar wij zijn wat dit betreft sitting ducks.
Maar laten we eerlijk wezen, wij zitten liever op de fiets dan in een belangenvereniging.

AFTERBURNER

Bericht door AFTERBURNER » zo mar 07, 2004 6:15 pm

Ik mis een optie .....
"Wielrenners die zich in de winter voordoen als mountainbiker"

Frapp

Bericht door Frapp » di mar 09, 2004 2:46 pm

Afterburner schreef:
Ik mis een optie .....
"Wielrenners die zich in de winter voordoen als mountainbiker"

veldrijders, van die mountainbikers op smalle banden en een carbon wielrenstuur.... hoe dom kun je bezig zijn...

frapp

jojo

Bericht door jojo » wo mar 10, 2004 9:12 pm

Wandelaars, ook die met hun los lopende honden.

ZERO

Bericht door ZERO » wo mar 10, 2004 9:15 pm

Ja en wandelaars met loslopende kinderen.

ligger

Bericht door ligger » wo mar 10, 2004 10:14 pm

mountainbiken is opzich zo slecht nog niet, zeker als er een beetje goed op de paden gebleven wordt ofzo.
ik wil ff een misverstand wegwerken, als je lopend oid bent op plekken in het bos war je niet mag komen, buiten paden of in andere verboden gebieden worden daar ook wel maatregelen tegen getroffen, ga daar maar vanuit en ik kan het weten.
verder kan ik me opzich wel iets voorstellen van het bouwen buiten de paden ed. je zult namelijk denken wat is zo"n klein stukje met trails nou dat kan toch geen kwaad? dit is ook zo maar als er iemand meer begint komen er op steeds meer plekken trails en hebben mensen een andere tak van sport beoefenen zoiets van he die mountainbikers mogen het ook, dan kunnen wij het ook doen. en dan weten jullie ook wel hoe het afloopt.
ik vind het ook echt klote dat dit soort dingen niet kunnen, bij ons zijn dan ook al een paar keer eht een en ander aan north shores weggehaalt. er is nu wel hoop dat we een plek hebben waar we dirts mogen en kunnen gaan bouwens :D

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mar 10, 2004 11:07 pm

Volgens mij is de schadelijkst soort de boswachter/terreinopzichter zelf, die met zijn grote 4X4 de voor de auto te smalle paadjes oprijd en daarmee alle kanten aan gort rijd. :? :?

Alhoewel "s winters de sleeende kinderen met dito vaders de natuur ook niet een handje helpen door van het hoogst vindbare duin af te sleeen.

dusssss©

Cubeman

Bericht door Cubeman » do mar 11, 2004 1:25 pm

Uit ondezoek van MountainbIke Magazin (duits)(van een paar jaar geleden) is gebleken dat koeien/vee het meeste schade aanricht(en), dan de wandelaars op de tweede plaats en de bikers op de derde plek.
Had iets met verdichting van de ondergrond te maken geloof ik, zal dat artikel eens opzoeken!

themaniac

Bericht door themaniac » do mar 11, 2004 6:36 pm

Ik erger me kapot aan bikers die van orginele routes afgaan om zelf een pad uit te stippelen! Wees eens blij met de route die er voor je gemaakt is en laat de rest van de natuur lekker met rust!

Een klein deel van de bikers verziekt het voor 95% van de bikers die wel normaal kunnen doen. Iedere week kom ik mongolen tegen die eigen paden rijden, mensen die tegen de richting infietsen enzovoort. Blijf dan lekker thuis!

Laats kwam ik nog iemand tegen op een crosbrommer, die vol gas over de route reed en bij iedereen die hij tegenkwam toeterde dat ze opzij moesten gaan. Een dikke middelvinger kon hij krijgen, mafkees! Toen kwam hij bij een stuk waar hij met zijn brede stuur niet door kon (2 bomen heel dicht bij elkaar).

Wat dat betreft zijn Nederlanders gewoon een asociaal volk. Geen greintje respect voor elkaar, elkaars eigendommen, natuur of milieu.

Om terug te komen op de poll: Ik heb bikers ingevuld omdat een fiets meer schade aanricht dan 2 voetstappen. Echter lopen er weer meer mensen wat meer schade toe brengt. Ruiters rijden alleen over de echte paden, doen ze dat niet moeten ze niet komen janken dat het paard op hol slaat wanneer ze ineens een biker zien

RobinHood

Bericht door RobinHood » zo mar 14, 2004 9:57 pm

themaniac schreef:
Om terug te komen op de poll: Ik heb bikers ingevuld omdat een fiets meer schade aanricht dan 2 voetstappen. Echter lopen er weer meer mensen wat meer schade toe brengt. Ruiters rijden alleen over de echte paden, doen ze dat niet moeten ze niet komen janken dat het paard op hol slaat wanneer ze ineens een biker zien

Gelijk hepie, ik kom wel eens in een wandelgebied wie niet met zijn familie of op valantijnsdag maar dan zie ik, Mars wikkels, snicker wikkels en spontaal uit de grond groeiende colablikjes die daar liggen te verroesten of erger.
Komt allen van wandelaars, ik vraag me af welke mtb"er zo zijn lege troep achterzich neerkeilt, de lekke binnenband voor oud vuil achterlaat e.d.

Routes hebben we nodig en dan niet die 30 cm paadjes die 20 cm diep zijn door het uitgesleet.

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » di mar 23, 2004 1:47 am

Ooit een wandelaar door een plas zien lopen ? Gek he dat die paden steeds breder worden ::)

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma mar 29, 2004 8:57 am

Theeft maar 1 oorzaak dat wij mekkeren over het gebruik van de natuurgebieden.. Nederlanders mekkeren altijd over onbenullige dingen waar men ergens anders geen probleem van maakt. :?

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » vr apr 02, 2004 9:57 am

ZEEER interessant voor dit topic:
http://www.imba.com/resources/science/

IMBA heeft een aantal studies samengelegd. Conclusie zou zijn dat MTB niet schadelijker is voor t milieu dan wandelen.....

amigo

Bericht door amigo » wo apr 07, 2004 5:20 pm

volgens mij is auto rijden schadelijker voor het milieu ;)

michel

Bericht door michel » wo apr 07, 2004 5:27 pm

Het aantal wandelaars en de lobby die die groep uitvoert is heel groot. Het is inderdaad ongelijk verdeeld. Heel vervelend. :?

Gast

Bericht door Gast » zo mei 16, 2004 5:29 pm

niet zo zeer de biker , maar de banden , ge rijdt met u toppen alles kapot , face it als 100 bikers over 1 pad gaan is da na de ***** en er zijn zo van die bikers die hun trash in het bos gooien... niet zo zeer anders dan wandelaars ofzo maar mag gezegd worden

Bracket

Bericht door Bracket » di mei 18, 2004 12:18 pm

Nee t zijn zeker niet alleen de mountainbikers die het bos vernielen, ik kom zeer geregeld in het bos, ook gewoon door de week.
Maar als ik dan in het weekend ga mountainbiken wil je niet weten wat er allemaal veranderd is, hier ligt weer een grote tak, daar is het prikkeldraad weer veranderd verderop is weer een boomstronk verlegt enz.
En dan lopen er ook nog van die mensen die tegen hun hond zeggen die tegen mij blaft, "ja dat mag ook niet hé, fietsen in jouw bos" terwijl ik me gewoon aan de regels houd, en dus gewoon even afrem en gedag zeg. Terwijl die hond dus gewoon los loopt hé.

Zielige heilige boontjes zijn t >:(

Gast

Bericht door Gast » di mei 18, 2004 5:07 pm

Hep het onderzoek van de IMBA ook gelezen, conclusie lijkt me iets wat alleen opgaat als de ondergrond stevig is. Als je slappe bosgrond hebt rijdt je met een MTB het pad toch sneller stuk, vooral als je bruut remt.

Voor de rest zijn wandelaars volgens mij vooral niet gecharmeerd van het plotselinge opduiken van MTB-ers op paden. Het zijn toch ouderen ;D en die zijn meestal wel wat schrik-achtiger.... Als je dan ook nog een grauw en een snauw krijgt dat je aan de kant moet gaan is het logisch dat ze dit niet op prijs stellen: ik vind het zelf ook lomp als mensen mij zo benaderen op een route. Dat is dan weer die 5% die het verpest voor etc. >:(

Dieren schrikken zowieso, of je nou fietst of loopt: maakt geen r*%t uit, het gaat om je aanwezigheid in de natuur.

Pirremenir

michel2

Bericht door michel2 » do jun 03, 2004 9:23 am

ik zeg tis wel grapig ben in alice springs daar hebben ze alleen maar rots achtige ondergrond als je daar je wielen blokeert ruim je gewoon een stuk uit je band!maar je komt hier niemand tegen als je aan het rijden bent als je dan toch iemand tegen komt word er vriendelijk gezwaaidG"day!thuis rijd ik veel in de drunese duine op de vaste route en sdaar zijn wel wat dingen mis, voordat die route er was had je een hoop single tracks door dat gebied nu heb je er een single track dat zo diep begint te worden dat je pedalen de grong raakr op plaatsen, want een hoop mensen rijden in de winter bij slecht weer masaal op de zelfde route en dat vind dioe route niet leuk.ander punten: je rijd dus op een route met langs de kant de bekende mountainbike route paaltjes, zodat iedereen kan zien dat je op een route zit.fijn een strukje fietsen in het bos op zondag middag en dan in eens staan ze voor je een famillie en ze kijken heel boos vooral papa je bent nog verweg en je ziet het niet goed mindert vaart want er zijn andere mensen verdwaalt en op je route je wilt nog goeidag zeggen maar ze kijken heel boos, je wilt nog zeggen"het geeft niets hoor maar u loopt op een fiets route" maar je laat het wel uit je hoofd.
andere puntjes van aandacht zijn natuurlijk waar laat de gemiddelde fietser zijn lege sportvoedingverpakking?en
hoe hard rem je voor de bocht?een nose wheelie is vriendelijker !
groetjes aar

Plaats reactie