Lefty: Met of zonder lockout?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Smulbosbiker
Lefty: Met of zonder lockout?

Bericht door Smulbosbiker » di mar 23, 2004 11:02 pm

Mijn bike begint flink te slijten en zit er aan te denken om "m in te ruilen voor een Jeckyll in plaats van nog eens 250euro tegen mijn oude karretje aan te smijten. De Cannondale die ik nu heb, een hardtail, is voorzien van een Fatty Headshock met lockout. De lockout heb ik nooit gebruikt, de Headshock staat altijd op dempen. De druk zet ik meestal op 8bar.

De nieuwe bike die ik op het oog heb, wordt geleverd met een Lefty. De Lefty is er met lockout (DLR), zonder lockout (Jake) en zelfs met electronische lockout (ELO). De rebound is bij elk model instelbaar. Ik heb mij laten vertellen dat het veergedrag van een Lefty met lockout anders is dan de Lefties met lockout. Klopt dat?

Aangezien ik de lockout van mijn Fatty nooit gebruikt heb, vraag ik mij af of ik wel behoefte heb aan een lockout op een Lefty. Maar een Fatty gedraagt zich niet hetzelfde als een Lefty. Misschien is een lockout dan ineens een must. Wat kan je mij aanraden: Een Lefty met of zonder lockout nemen?

Sjef

Re:Lefty: Met of zonder lockout?

Bericht door Sjef » wo mar 24, 2004 9:23 am

Wel of geen lockout kan ik niet zeggen. (Ik gebruik mijn lockouts op mijn Jekyll nooit, maar, helaas, ik heb geen Lefty.)

Waar je wel even op moet letten is dat sommige Lefties nogal gewichtig zijn. Volgens mij gaan de Jake en Maxx een heel eind richting de 2 kg en dat is heel wat meer dan een goede Fatty.

Exar

Bericht door Exar » wo mar 24, 2004 9:43 am

Echter de ELO en DLR zijn toch behoorlijk licht! Mijn mening: een goed instelbare vork heeft eigenlijk geen lockout nodig, met luchtdruk en rebound zou je hem zo in moeten kunnen stellen dat de vork onder alle omstandigheden zijn werk naar behoren doet.

ZAG

Bericht door ZAG » wo mar 24, 2004 10:09 am

ik heb een dlr, gebruik de lockout wel eens in een steile klim. Maar dan is het meer om het eens te proberen en om dat ding te gebruiken omdat die erop zit. Al merk ik wel dat het wel wat fijner klimt. Maar of ik hem nou echt nodig heb, nee.
Maar wel leuke gadget toch 8) 8)

dnuz

Bericht door dnuz » wo mar 24, 2004 12:23 pm

over de Jake heb ik niet zulke goede dingen gehoord. Kep zelf ook een DLR en ik heb de lockout nog vrijwel nooit gebruikt. Volgens Cannondale :Carbon ELO 1361gram, Jake 1940, DLR 1725 ) Als die ELO niet al te veel duurder zou zijn zou ik um zeker kopen, ziet er errug cool uit..

dnuz

Sjef

Bericht door Sjef » wo mar 24, 2004 2:05 pm

Exar schreef:
Echter de ELO en DLR zijn toch behoorlijk licht!

Daarom schreef ik ook sommige en noemde ik ze ook bij naam.
Met name de carbon is erg licht (en duur helaas).

Als ik de centen had dan wist ik het wel!

Smulbosbiker

Bericht door Smulbosbiker » wo mar 24, 2004 3:42 pm

Met dat verschil in gewicht is mij nu wel duidelijk dat het veergedrag bij de verschillende Lefty"s ook verschillend moet zijn. Dank jullie wel voor de tips en commentaren. Ik denk dat ik (vanwege het lagere gewicht) toch voor een DLR of ELO ga.

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo mar 24, 2004 6:59 pm

Ik zou als ik jouw was de dlr nemen want de elo, daar kan je niet de rebound extern instellen, alleen intern. Toch een beetje behelpen. En ik heb die gadget zoiezo nooit helemaal begrepen hoor, electrisch lock-on inschakelen :?.

Smulbosbiker

Bericht door Smulbosbiker » wo mar 24, 2004 7:04 pm

Kleine Benjamin schreef:
Ik zou als ik jouw was de dlr nemen want de elo, daar kan je niet de rebound extern instellen, alleen intern. Toch een beetje behelpen. En ik heb die gadget zoiezo nooit helemaal begrepen hoor, electrisch lock-on inschakelen :?.

Dan lijkt DLR mij toch de beste keuze.

Diwwek

Bericht door Diwwek » vr apr 02, 2004 6:43 pm

Kun je zo makkelijk een andere voorvork kiezen bij je dealer ? En heb je wel enig idee wat een Lefty ELO gaat kosten? :-X

ZAG

Bericht door ZAG » vr apr 02, 2004 6:46 pm

een dlr kost al 1000 euro
geloof de elo 1500 euro ofzo

Gène

Bericht door Gène » vr apr 02, 2004 8:15 pm

Ut is als of een emmertje sop weggooit man!!
1500 pleuro ofzo. Terwijl je jewel moet realiseren dat als je graag de lockout op die ELO wilt gebruiken ook een reserve batterij moet meenemen. Anders is het al snel voorbij met de pret. Niet dat ik denk dat het snel zal gebeuren maar de kans is daar.
mzzl
Gène

ZAG

Bericht door ZAG » za apr 03, 2004 8:57 am

noem het eerder een emmertje geld.
mijn eerste fiets was dat bedrag nog niet eens aan guldens

Smulbosbiker

Bericht door Smulbosbiker » di apr 06, 2004 9:05 pm

Diwwek schreef:
Kun je zo makkelijk een andere voorvork kiezen bij je dealer ? En heb je wel enig idee wat een Lefty ELO gaat kosten? :-X

Een Elo zou ik niet willen, het is een DLR geworden. Bij inruil van een andere Lefty is het geen probleem om een andere vork te kiezen, uiteraard wel tegen bijbetaling.

Plaats reactie