Fox F80X of F80RLT

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
R@coon
Fox F80X of F80RLT

Bericht door R@coon » ma mar 15, 2004 9:13 am

Mn bike is op zoek naar een neiue vork en ik mag helpen zoeken; het wordt waarschijnlijk een Fox F80X of F80RLT, maar ik probeer nog steeds het verschil tussen deze twee uit te zoeken; de ene zou wat actiever veren dan de andere (de Float meer dan de TerraLogic). Wie heeft er ervaring met een van beide vorken en kan me het verschil uit leggen.

Overige info
----------------
Gebruik: XC
Gewicht: 75 kg

R@coon

Re:Fox F80X of F80RLT

Bericht door R@coon » ma mar 15, 2004 3:34 pm

Is er echt helemaal niemand die hier enige ervaring mee heeft ?

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » di mar 16, 2004 9:17 am

Nou hup dan ;)

Tip 1: check ff de site van Fox, waar je veel uitleg kan vinden.

De F80X is een vork die alleen werkt als er een klap van onder komt. Als je op een vlakke weg rijdt is hij helemaal hard, ook al duw je hard/snel op het stuur, zolang het wiel niet van de grond komt, of je ergens in of overheen rijdt, gebeurt er niets! Leuk dus.

Rij er zelf mee en bevalt me prima in m"n hardtail. Wel duidelijk minder comfortabel op lage snelheden dan bv mijn vorige vork, een Sid. Komt dus omdat de vork een bepaalde "impact"nodig heeft om open te gaan en te beginnen met veren.

De 80RLT is een meer "klassieke" vork, die dus altijd soepel aanspreekt. Deze kan je echter locken, waarna hij stijf wordt. Verschil met F80X is dus dat je dat bij deze zelf steeds moet in- en uitschakelen...Phoe vermoeiend hoor!
De T staat voor threshold en wil zeggen dat de lockout na een impact van een bepaalde, instelbare(!) grootte open schiet en de vork weer kan veren. Heb ik zelf nooit mee gereden, dus ik kan moeiloijk zeggen of je daar ook bv langere stukken mee kan rijden. Mijn verwachting is dat je, net als bij een Sid/Skareb met lock-out, zelf vaak moet omschakelen.

Grootste verschil: F80X minder comfy op lage snelheden/ RLT steeds lock-out verstellen met de hand ipv automatisch maar wel lekker comfy. O ja, F80X is duurder en zwaarder (afgezaagd 1630 bij mij als ik het me goed herinner)

Hoop dat je er wat aan hebt!

R@coon

Bericht door R@coon » di mar 16, 2004 9:47 am

Ja thx....dit onderwerp zal idd wel al tig keer behandeld zijn. Het namelijk nog ff verder gezocht via google en had al meteen 8 fora met dit topic.....in het vervolg ff eerst zelf zoeken (maar dit is natuurlijk wel makkelijk....waarom zelf zoeken als...... ;))

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » di mar 16, 2004 2:30 pm

Wel kope dan he!? ;)

R@coon

Bericht door R@coon » di mar 16, 2004 4:06 pm

Zal ff een foto van mn volledige bike posten zodra ik "m gekocht en wel (....of zal ik na sluitingstijd eens proberen...) op mn bike heb zitten.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » di mar 16, 2004 4:20 pm

R@coon schreef:
Zal ff een foto van mn volledige bike posten zodra ik "m gekocht en wel (....of zal ik na sluitingstijd eens proberen...) op mn bike heb zitten.

Das altijd leuk!

Plaats reactie