fietsen plekken
Moderators:JJ, Beheerders
waarom lijmen ze fietsen nie ipv lassen. Er bestaan tegenwoordig lijmen die nog sterker zijn dan een las verbinding.
Dit zou toch veel goedkoper zijn denk ik en nauwkeurig om een fiets in mekaar te steken.
Dit zou toch veel goedkoper zijn denk ik en nauwkeurig om een fiets in mekaar te steken.
-
Re:fietsen plekken
michael schreef:
waarom lijmen ze fietsen nie ipv lassen. Er bestaan tegenwoordig lijmen die nog sterker zijn dan een las verbinding.
Natuurlijk niet! Omdat je dan met lugs moet werken zal het in mijn ogen alleen maar duurder worden. En in Nederland plakken wij iets in elkaar ;D.
Know your history...
Trek heeft jaren lang gelijmde alu frames en gelijmde alu/carbon frames in productie gehad.
De eersten waren berucht.... De lugs waren van gegoten/geperst alu. Voornamelijk de lug bij de zadelpensluiter scheurde nogal eens uit, omdat men veel problemen had met gasinsluitingen bij de productie van deze lugs. Dat is verbeterd en zodoende heeft Trek toch zeker 6 (of meer) jaren gelijmde alu en alu/carbon frames gehad.
Look lijmt ook, vroeger ook mtb"s... de specialized Epic (de originele.. dus de racefiets) was ook gelijmd en om nog maar te zwijgen over alle combinaties die er nu nog zijn van gelaste koppelstukken en gelijmde buis (carbon/titanium frames en de carbon achterbruggen in vele andere frames).
Nadeel: door de lugs ben je zeer beperkt in het aanbieden van verschillende maten, tenzij je enorm veel verschillende maten op voorraad gaat leggen e.d. Dat is ondoenlijk en zodoende is de lug-lijm-methode eigenlijk alleen maar aantrekkelijk geweest voor de serie productie.
Nog een nadeel is het feit dat een gelast frame tegenwoordig 10x zo goedkoop gemaakt kan worden in Taiwan dan een gelijmde versie. Bij een nieuw ontwerp of een ontwerpswijziging is bij een gelast model dat makkelijk door te voeren. Bij een gelijmd model is dat een stuk lastiger. Daardoor zie je dat vele merken deze methode gewoonweg daarom al niet meer kiezen/toepassen.
Trek heeft jaren lang gelijmde alu frames en gelijmde alu/carbon frames in productie gehad.
De eersten waren berucht.... De lugs waren van gegoten/geperst alu. Voornamelijk de lug bij de zadelpensluiter scheurde nogal eens uit, omdat men veel problemen had met gasinsluitingen bij de productie van deze lugs. Dat is verbeterd en zodoende heeft Trek toch zeker 6 (of meer) jaren gelijmde alu en alu/carbon frames gehad.
Look lijmt ook, vroeger ook mtb"s... de specialized Epic (de originele.. dus de racefiets) was ook gelijmd en om nog maar te zwijgen over alle combinaties die er nu nog zijn van gelaste koppelstukken en gelijmde buis (carbon/titanium frames en de carbon achterbruggen in vele andere frames).
Nadeel: door de lugs ben je zeer beperkt in het aanbieden van verschillende maten, tenzij je enorm veel verschillende maten op voorraad gaat leggen e.d. Dat is ondoenlijk en zodoende is de lug-lijm-methode eigenlijk alleen maar aantrekkelijk geweest voor de serie productie.
Nog een nadeel is het feit dat een gelast frame tegenwoordig 10x zo goedkoop gemaakt kan worden in Taiwan dan een gelijmde versie. Bij een nieuw ontwerp of een ontwerpswijziging is bij een gelast model dat makkelijk door te voeren. Bij een gelijmd model is dat een stuk lastiger. Daardoor zie je dat vele merken deze methode gewoonweg daarom al niet meer kiezen/toepassen.
-
m"n vitus racefiets is ook geplakt, maar ik heb wel het gevoel dat het stijver is.. maar idd veel duurder
Onzin, dat lijm sterker is. Ik heb het zelf uitgeprobeerd met Pattex, de duurste die ze hadden bij de Gamma, ik dus zitten op dat frame en alles zakte in mekaare! >:(
mijn pa heeft nog zo"n vitus staan is ook gelijmd (een van de eerste frame"s) maar dat frame is echt slap

juppe schreef:
mijn pa heeft nog zo"n vitus staan is ook gelijmd (een van de eerste frame"s) maar dat frame is echt slap![]()
net als de Alan e.d. Volgens mij is die Vitus ook nog bij Alan gemaakt.
Geloof het of niet.. maar zo"n verlijmd bauxiete zwabber sjaak van Alan heb ik hier op zolder nog liggen... (vol met haarscheuren en te lelijk om daglicht waardig te zijn

tegenwoordig lijmen ze grote stalen constructies aan mekaar die wat meer krachten te verduren krijgt dan een fiets. dus ik denk dat ze al zeker op het punt staan om een goede verbinding te maken met de onderdelen.
ivbm het lassen zoals je zegt dat het goedkoper is in taiwan enz. Het is idd beter het dan te lassen ipv te lijmen. Vroeg mij het gewoon af waarom ze het niet deden.
ivbm het lassen zoals je zegt dat het goedkoper is in taiwan enz. Het is idd beter het dan te lassen ipv te lijmen. Vroeg mij het gewoon af waarom ze het niet deden.
ik wist wel dat ik een duur frame heb, Trek 800 van een jaartje of 8 oud. Inderdaad gelijmd ;D

Jurriaan schreef:
ik wist wel dat ik een duur frame heb, Trek 800 van een jaartje of 8 oud. Inderdaad gelijmd ;D![]()
Kom op Jurriaan!!! Alle alu frames van Trek hadden een typenummer in de duizendtallen. Alle hondertallen waren ijzeren joekels... dus jij had dan een 8000....

-
michael schreef:
Het is idd beter het dan te lassen ipv te lijmen.
Echt niet want bij lassen breng je een hoop hitte in het materiaal en dat resulteert in spanningen en in veranderde materiaaleigenschappen. Nu zul je daar mss niets van merken op je fiets, maar in theorie is lijmen superieur. En lijmen is ook niet zomaar lijmen, vraag voor de gein maar eens een catalogus van Loctite aan.
BattleSickO schreef:
[michael schreef:
Het is idd beter het dan te lassen ipv te lijmen.
Echt niet want bij lassen breng je een hoop hitte in het materiaal en dat resulteert in spanningen en in veranderde materiaaleigenschappen. Nu zul je daar mss niets van merken op je fiets, maar in theorie is lijmen superieur. En lijmen is ook niet zomaar lijmen, vraag voor de gein maar eens een catalogus van Loctite aan.
Hangt maar net af van hoe het uitgangsmateriaal in elkaar steekt. De materialen die gebruikt worden voor hoogwaardige constructies worden kompleet afgestemd op de verbindingsmethode om als combinatie de beste eigenschappen uiteindelijk te verkrijgen.
Nog maar eens het voorbeeld van Trek. Zij zochten een alu legering die het lichte van alu kon combineren met de wat meer "souplese" die we kennen van de stalen frames.
Bleek dat Easton een legering had, EA70, die daar perfect voor geschikt was. Eén nadeel.. deze legering was gewoon niet te lassen. Dus moest er naar een alternatief gekeken worden.. Juist, zij zijn bij het lijmen uitgekomen.
Pas op het moment dat je het gehele plaatje gaat bekijken, kun je gaan zeggen of een lijm of las verbinding sterker is of juist niet. Het is iets wat altijd onlosmakelijk met elkaar zal samen hangen. Gewenste eigenschappen van de constructie - materiaal eigenschappen en de bij behorende verbindingstechnologie.