Old school tech talk: cantilevers afstellen
Moderator:Beheerders
Ik heb voor een retro bike cantilevers gemonteerd maar weet niet hoe ze het best af te stellen zijn. Iemand tips...?
Re:Old school tech talk: cantilevers afstellen
Blokjes/kabeltje los, handmatig met beide handen op de velg drukken in de juiste stand, blokjes weer vast en iemand anders effe kabeltje op spanning laten trekken op een dusdanige manier dat ze ook nog eens gecentreerd zijn. Zo was het toch ongeveer, kan me die dingen eigenlijk niet eens meer voor de geest halen.....
Sucsex

Sucsex
ELVIS schreef:
Blokjes/kabeltje los, handmatig met beide handen op de velg drukken in de juiste stand, blokjes weer vast en iemand anders effe kabeltje op spanning laten trekken op een dusdanige manier dat ze ook nog eens gecentreerd zijn. Zo was het toch ongeveer, kan me die dingen eigenlijk niet eens meer voor de geest halen.....![]()
Sucsex
Nee ... daar heb je wat aan zeg....
Het is eigenlijk een beetje gepriel... Er zijn heel veel dingen waarmee je rekening moet houden om een bepaald gevoel en remvermogen te krijgen. Eerlijk gezegt té veel om hier ff op te noemen. Ik heb er ergens nog een artikel over, met de meeste aspecten opgesomt. Ik zal eens kijken of ik het op kan snorren en in scannen.
Over details gesproken!
Nou het afstellen van cantilevers is dus nog niet zo eenvoudig....
Van het weekend maar eens aan de slag ermee. Bedankt voor de tips!
Nou het afstellen van cantilevers is dus nog niet zo eenvoudig....
Van het weekend maar eens aan de slag ermee. Bedankt voor de tips!
nee daar schiet hij iets mee op Dekerfs
:D... Jezus christus... Hoewel... dat world class v-adapter ofzo... op die site ziet er wel leuk uit voor canti"s... krijg je eigenlijk een v-brake met korte hoeven...)
Maaruuhm probeer idd de manier die in de eerste post wordt beschreven... De blokjes recht op de velg drukken met de hand (tegen de cantirem aandrukken) en blokjes vastdraaien...
(van te voren een klein beetje vastzetten zodat ze niet bewegen maar je ze zelf nog wel kunt bewegen... scheelt een hoop gepriel, daarna laat je de rem los, stop aan 1 kant de imbus erin en aan de andere kant draai je hem aan met de steeksleutel.. m.et de imbus zorg je dat hij niet beweegt...)
mvg Ninko

Maaruuhm probeer idd de manier die in de eerste post wordt beschreven... De blokjes recht op de velg drukken met de hand (tegen de cantirem aandrukken) en blokjes vastdraaien...
(van te voren een klein beetje vastzetten zodat ze niet bewegen maar je ze zelf nog wel kunt bewegen... scheelt een hoop gepriel, daarna laat je de rem los, stop aan 1 kant de imbus erin en aan de andere kant draai je hem aan met de steeksleutel.. m.et de imbus zorg je dat hij niet beweegt...)
mvg Ninko
Ninko schreef:
nee daar schiet hij iets mee op Dekerfs:D... Jezus christus... Hoewel... dat world class v-adapter ofzo... op die site ziet er wel leuk uit voor canti"s... krijg je eigenlijk een v-brake met korte hoeven...)
mvg Ninko
mannebroeders.. allemaal leuk en aardig, maar die tips die hier genoemd worden leveren niets meer op dan een rem waarbij de remblok vast zit in de remarm en dat het remblok tegen de velg komt als de kabel bedient wordt. Dit valt echter nog niet onder de categorie " remmen" (als in een prestatie).
Bij het juist afstellen van een cantirem moet je een aantal zaken goed in de gaten houden. Denk hierbij aan de hoek waaronder de remblokken staan t.o.v. de velg, en meer nog, de hoek t.o.v. de denkbeeldige lijn van scharnierpunt naar de kabel-montage op de remarm. Dit is een krachtenspel waarmee je de werkelijke eigenschappen voor een groot deel bepaald. De hoogte kabel verbinder (in het midden boven je band) en de hoeken waaronder de kabels die er na toe gaan, staan, zijn een tweede variabel waarmee je erg veel verschil kunt maken.
Ik heb het bewuste artikel nog niet gevonden. Ik graaf vanavond verder.