freeride vs Downhill

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plons
freeride vs Downhill

Bericht door Plons » do mar 04, 2004 11:01 am

Kreeg hier net een mail binnen van de mtb industry van de states of Bushdom.

blijkbaar is er een grote rel opkomst in de dh/freeride wereld omdat iemand een artikel wou schrijven over DH-ers en freeriders.

Blijkbaar hadden veel DH-ers nog al ZEER lachwekkend gedaan over de freeride wereld en de freeriders kunnen er dus NIET mee lachen.

een quote van worldcup winnaar Rennie : Freeriders is for people who are afraid to commit to speed, afraid to be "no longer cool" by their results,....
Actually they are all losers in my eyes...
En dat was dan nog het vriendelijkste wat uit zijn mond kwam.

DH-ers maken er vooral een probleem van dat de freeriders gaan lopen met "hun" budgetten en dat dat volgens hun niet fair is.

Wat is jullie Mening hierover ?

Plons

Re:freeride vs Downhill

Bericht door Plons » do mar 04, 2004 11:03 am

Mijn eigen mening ?

Freeride is ok, maar ik geef toe dat er veel meer skillz nodig zijn om snel te kunnen dh-en.

Ik denk dat elke goede dh-er een goede freerider is terwijl andersom dit niet het geval is.

Dat merk je wel, wanneer de dh-ers meedoen aan freeride wedstrijden.

k@tze

Bericht door k@tze » do mar 04, 2004 11:35 am

2 verschillende disciplines die enige raakvlakken hebben, Rennie moet beter weten... :? Het feit dat dit uit de mond van een vooraanstaand DH-er komt vind ik spijtig. Freeriders mogen dan met "hun" budget rondlopen, maar Rennie loopt met een Grossmaul rond. >:(

Tbx

Bericht door Tbx » do mar 04, 2004 11:44 am

Mijn mening:

Er zit wel iets in dat DH wedstijdmannen goede freeriders zijn.
Zeker Nathan Rennie. Als je ziet hoe goed hij rijdt! Flow, style, tricks...(Earthed) ook street..., Cedric Gracia, te goed voor commentaar .... :D enz.
Ik begrijp Nathan wel met zijn commentaar. Hij moet er zijn brood mee verdienen en als je dan uw budget moet delen met freeriders die minder moeten trainen, minder verpichtingen hebben....
MAAR ik vind het wel een verkeerde instelling van hem en vind het spijtig.

Grtz
Tbx

Lynx

Bericht door Lynx » do mar 04, 2004 11:49 am

Ik kan goed begrijpen dat de competitie DH"ers het moeilijk hebben met het mislopen van budgetten omwille van de freeriders en hun evenementen.
Maar "Freeride" is nu eenmaal waar het grote publiek zit op te wachten en daar gaan dus de grote budgetten naartoe.
Ze hebben Dual vervangen door MTX omdat er meer spektakel te zien is bij een MTX wedstrijd en dat is wat toeschouwers en sponsors nu eenmaal willen - spektakel.
Freeride en DH gaan steeds meer hun eigen weg, maar de Freeride-scene evolueert sneller dan DH-scene.
Geen idee of DH"ers meer skills hebben dan "Freeriders", maar Freeride is voor de meeste "aangenamer" om naar te kijken.

ELVIS

Bericht door ELVIS » do mar 04, 2004 12:06 pm

Gaan we weer, wederom een zinloze Discussie over wie er meer hardcore is dan de ander.
Wat men hier begint is dus gewoon de Snowboarder-skier,,,Inliner-skateboarder discussie.
Dom Dom Dom, slaat nergens op is nergens voor nodig als mensen zich weer zonodig moeten onderscheiden door iets wat ``meer HARDCORE is dan dat wat jij doet, of ikuh meer/minder geld voor dit dan jij met dat``, mooie piemel die vent met zo`n uitspraak.

Maar wel leuk om te volgen ;D ;)

Jammer,
Elvis

Zane!

Bericht door Zane! » do mar 04, 2004 1:21 pm

maar Freeride is voor de meeste "aangenamer" om naar te kijken.

leg es uit, wil je?

en verder dacht ik altijd dat het wielrennen/xc xc/dh was etc, maar fr/dh heb ik nooit echt zo gezien eigenlijk...

zane

surfstad

Bericht door surfstad » do mar 04, 2004 2:49 pm

Mijn mening;
Grote stierenpoep!
Het is niet aan de rijders om te balen als je minder budget hebt, omdat sponsoren ergens anders hun prioriteit leggen.
Een fabrikant/importeur/winkel mag zelf zijn marketingstrategie bepalen. Dat hierdoor sommige mensen benadeeld worden is pech voor diegene.

Verder baal ik er persoonlijk van dat dit soort geouwehoer altijd plaats vind. Onderling grapjes maken over de verschillende disciplines mag. Met humor maak je namelijk de grootste problemen zichtbaar (daar is Nederland goed in, na Engeland natuurlijk).

Echter we zijn allemaal met een sport bezig die raakvlakken hebben met elkaar. Laten we dus gewoon elkaar respecteren in wat je doet en eens over de schutting kijken om te zien of daar wat te leren valt.
Dit is ook één van de motto"s van de stichting Bikefestival. Tijdens het bikefestival willen we zoveel mogelijk disciplines met elkaar in verband brengen van street tot XC. We zijn toch met zijn allen zo gek op die tweewielers??

Gegroet,
Jeroen

Stop making war and start making love :P

Tbx

Bericht door Tbx » do mar 04, 2004 2:53 pm

surfstad schreef:
Echter we zijn allemaal met een sport bezig die raakvlakken hebben met elkaar. Laten we dus gewoon elkaar respecteren in wat je doet en eens over de schutting kijken om te zien of daar wat te leren valt.
Dit is ook één van de motto"s van de stichting Bikefestival. Tijdens het bikefestival willen we zoveel mogelijk disciplines met elkaar in verband brengen van street tot XC. We zijn toch met zijn allen zo gek op die tweewielers??

Volledig mee akkoord.
Eén van de beste dingen die ik de laatste tijd heb gelezen...
jeroen, you rock.

Grtz
Tbx

Gast

Bericht door Gast » do mar 04, 2004 2:58 pm

Wow, das een waar stukje wijsheid wat uit Jeroen z"n mond komt! Of zit Casper weer achter de pc?

Binker

Bericht door Binker » do mar 04, 2004 3:00 pm

Downhill is puur competitie in mijn ogen, Freeride = spelen in de meest brede zin van het woord en heeft weinig tot niets te maken met Downhill.

Xtuv

Bericht door Xtuv » do mar 04, 2004 4:38 pm

Zane! schreef:
maar Freeride is voor de meeste "aangenamer" om naar te kijken.

leg es uit, wil je?

zane

Ben wel dan niet de persoon die je quote, maar ben het wel met "m eens :)

360 drops van 10m hoge clifs, grote jumps, roadgaps, salto"s etc zijn natuurlijk heel spectaculair om te zien > FR dus. Een DH race is ook prachtig om te zien, maar ik denk dat vooral de leken FR meer aanspreekt om naar te kijken.
Kijk bv naar de DVD"s die uitgegeven worden, staat toch vol met FR gebeuren, ik ken weinig films die 100% over DH races gaan.

Smax
Contacteer:

Bericht door Smax » do mar 04, 2004 4:38 pm

Flauw van rennie, echt flauw...
zelfs een kind maakt van die uitspraken niet meer...

hij heeft afgedaan bij mij...

btw: keep on going jeroen/surfstad, nu weet ik tenminste dat jij ook eens wat toe te voegen hebt dat zinvol is :-*
8)

Gast

Bericht door Gast » do mar 04, 2004 4:52 pm

Mensen moeten minder zeiken...

Terrible_One

Bericht door Terrible_One » do mar 04, 2004 5:30 pm

Mij mening is dat het geen kont uitmaakt wat nou freeride en wat downhill is.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do mar 04, 2004 5:54 pm

dh"ers zijn losers.
freeriders zijn losers.
ik zou ze allemaal moeten afmaken.
maar dat doe ik niet.
dus, allemaal blij zijn dat je niet dood bent,
en rijden met die fiets!

voorts: meer techniek nodig voor dh? of voor freeride? beiden zijn verschillend, het ene is even moeilij als het andere. maar bij dh moet je bv geen nofooters of zo kunnen, terwijl dat bij freeride best wel leuk is. andersom, bij freeride moet je niet bepaald de snelste zijn.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » do mar 04, 2004 6:06 pm

ik rij op een DH fiets op DH pistes, maar ik race niet. Ben ik dan een Free DHer, een DownRider?
nee, i know: een loser!
Nu zelfs ook voor rennie. Ten dele terecht maar who cares. Als hij wil racen en da "real" vind. Cool he. Wil Wade Simmons FRen? Goed he.
I don"t give a flying Fark.
ik rij, val, drink en lach en daar gaat t om.

Dire mannetjes zijn gewoon retestressed voor t komend seizoen en zien da er in FR meer en meer geld zit. Als ze real zijn moeten ze doen wa ze graag doen, ni waar geld zit.

surfstad

Bericht door surfstad » do mar 04, 2004 8:39 pm

Ruut schreef:
Wow, das een waar stukje wijsheid wat uit Jeroen z"n mond komt! Of zit Casper weer achter de pc?

Sjek het tijdstip.
Was nog nuchter....

........pervert

Bericht door ........pervert » do mar 04, 2004 8:58 pm

ik heb een dh bak , een freerider , een ds bak en een racefiets,
verder geef ik spinning en hoop ik binnenkort mijn xc fiets ook klaar te hebben. xc is voor mietjes, race voor arrogante kwallen, ds voor losgeslagen kwartels, freeriders voor technisch ongeschoolde rijders, de dh is voor ge goden.

homofielearrogantelosgelagentechnischongeschooldegod dus

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do mar 04, 2004 9:00 pm

surfstad schreef:

Kan ik alweer niet terecht met mijn CX-fiets :? ;)

Stop making war and start making love :P

Rrrrr

Anyway: persoonlijk denk ik dat freeriden meer durf is, terwijl DH race meer te maken heeft met skills. Een drop van 30 meter maken heeft m.i. niks te maken met kunde, maar met het uitschakelen van een paar hersencellen... DH race is een kwestie van de juiste lijnen rijden...
Daarbuiten: grote B.S. om het een beter dan het ander te vinden...

dobbel our zero

Bericht door dobbel our zero » do mar 04, 2004 11:31 pm

wat een gezeur,
laat die dh-ers een meegaan met freeriders en andersom
dan zien ze vanzelf dat je voor beide aparte skills nodig hebt

Terrible_One

Bericht door Terrible_One » vr mar 05, 2004 8:32 am

Maar gracia is een echte downhiller zeg ik, waarom wint hij dan ook freeride contests??

cHoc

Bericht door cHoc » vr mar 05, 2004 8:53 am

Terrible_One schreef:
Maar gracia is een echte downhiller zeg ik, waarom wint hij dan ook freeride contests??

denk omdat hij naast downhiller ook zo gek is als een kokosmakroon......

verder, sja, mij zal het een biet zijn, maar ik persoonlijk kijk liever naar DH wedstrijden dan naar FR gebeuren, alleen wie ben ik.... ??? ::) :-*

Luc

Bericht door Luc » vr mar 05, 2004 9:39 am

BF = Chief Wiggum schreef:
nee, i know: een loser!

Dat wisten we al lang hé jongen ... ::) :-*

Gast

Bericht door Gast » vr mar 05, 2004 9:47 am

Steelboy schreef:
Een drop van 30 meter maken heeft m.i. niks te maken met kunde

Euh?