Re:Welke kleding / welke temperatuur

Het forum voor kleding, helmen, protectie, etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
PinoMEISSIE
Welke kleding / welke temperatuur

Bericht door PinoMEISSIE » vr feb 20, 2004 10:40 am

Even een vraagje over kleding;

met xc-en weet ik nooit zo goed welke en hoeveel kleding ik moet dragen bij welke temperatuur. Of ik heb "t veel te warm, of ik heb het juist weer koud.

Afgelopen weekend was het ongeveer 4 graden. Ik had toen een lange fietsbroek aan over een korte en twee (syntetische) shirtjes met een jasje. Tijdens het rijden was dit wel aangenaam. Maar als je even stil stond was het gelijk heel koud.

Wat dragen jullie allemaal? Bijvoorbeeld bij 0 graden en kouder? En bij een graad of 10/15?

Thanx!

Sven

Bericht door Sven » vr feb 20, 2004 11:02 am

Met dit koude weer (rond de 4 graden) draag ik een korte broek en lange broek over elkaar. Daarbij een shirtje met korte mouwen en een windstopper van Goretex. Hendig warm, ook als je stil staat. Daarbij ook nog waterdichte sokken, anders bevriezen me tenen zowat...

Met 10/15 graden draag ik bijna hetzelfde, alleen dan geen windstopper maar een gewoon shirt met lange mouwen. Ook draag ik dan geen waterdichte sokken.

Maar je hebt gelijk, als je ook maar eventjes stil staat is het ook verrekte koud...

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » vr feb 20, 2004 11:21 am

Niet iedereen is natuurlijk even gevoelig voor de kou.
Ik zorg er voor dat m"n benen goed warm blijven. Dus een korte broek met daaroverheen een lange broek.
Verder een t-shirtje onder een jack. Maar als het naar de 8/9 graden gaat dan laat ik vaak dat shirt achterwege. Ik heb het niet zo snel koud, in het normale leven draag ik ook bijna altijd een t-shirt.
De voeten blijft een probleem, ik heb ALTIJD koude voeten na 2 uurtjes fietsen.

box one bastard

Bericht door box one bastard » vr feb 20, 2004 11:22 am

ik doe het dakloos-style:
> eerst mijn boxer met verluchtingsgaten + dunne pantyhose onder + werkbroek met verluchtingsgaten boven (en beenbescherming = lekke warrem)
> een mouwloos onderlijfke + een zweetlucht barende T-shirt met verluchtingsgaten + een met dubieuze witte vlekken besmeurd vestje + een dikke wollen trui
> zo"n bivakmuts met gaten om te zien en te praten (lekke gangster)
> goed ingesapte sokken met hoge vochtigheidsgraad (zo ruiken de wandelaars dat je eraan komt plus dat dempt beter dan een fox!!!)
> ooit waterdicht geweeste bergschoenen met, jaja inderdaad, verluchtingsgaten

bij warmer weer verwijder je gewoon een paar lagen, wordt het kouder doe je er een jas over aan, ee voila, de perfecte multi-klimaat suit is yours! (let wel, hier heb ik al een patent op ;D )
:-*bob

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr feb 20, 2004 11:54 am

PinoMEISSIE schreef:
Afgelopen weekend was het ongeveer 4 graden. Ik had toen een lange broek aan en twee (syntetische) shirtjes met een jasje. Tijdens het rijden was dit wel aangenaam. Maar als je even stil stond was het gelijk heel koud.

Dat hou je volgens mij. Kledingkeus was dus goed, het stoppen niet. Wil je af en toe stoppen neem dan in een rugtasje een droog winddicht jasje mee en trek dat aan als je stilstaat. Als je zweet zul je als je stilstaat volgens mij altijd koud worden..

Beste is om zo weinig mogelijk stil te gaan staan!

Tommy

Bericht door Tommy » vr feb 20, 2004 1:47 pm

Dit moet je vooral niet doen.
Opsomming van wat ik vanochtend om 6.15 uur zoal droeg: langebroek, t-shirt en fleece trui.
Na een uur in de striemende wind(tegen) gereden te hebben.... je raadt het al.

Tommy

fredo

Bericht door fredo » vr feb 20, 2004 1:58 pm

het is vooral belangrijk om je in lagen te kleden. het best kan je de basiskleding aandoen die je op dat moment zeker nodig hebt, vervolgens kan je wat extra aantrekken: een buff, een shirt met makkelijk oprolbare mouwen,...

als ik vertrek heb ik altijd veel te koud, maar met een goede opwarming duurt dit normaalgezien niet lang. als je het dan noG te koud hebt MOET JE GEWOON HARDER FIETSEN !!!!! ;)

Pino

Bericht door Pino » vr feb 20, 2004 2:02 pm

De helft van de warmte gaat door het hoofd verloren, dus een Buff (evt PolarBuff) onder de helm helpt al flink.
Direct op het lijf iets als een Brijnjje net shirt dat het vocht rechtsstreeks doorgeeft naar de volgende laag.
Dan mogelijk een isolerende laag (fleece).
Dan een isolerende laag genre windstopper.

Om met JJ te herhalen: niet stoppen en zodra je wel stopt een droge onderlaag aantrekken, geen vijf minuten wachten, evt een droogje shirtje mee.

Kijk sites van Odlo, Loffler, Gonso, Gore op dit "zwiebeln" principe na.
Ik begrijp nog steeds niet dat sommige fabrikanten een windstopper op de binnenste laag aanbrengen.

PinoMEISSIE

Bericht door PinoMEISSIE » vr feb 20, 2004 3:14 pm

Thanx allemaal! het gaat goed zo met de reacties! Ga zo door!

@Pino; ik heb idd een soort van doek/sjaal om mijn hoofd geknoopt onder mijn helm. In de piratenstijl. Krijg ik ook niet van die koude, pijnlijke oren in de wind.

En ik begrijp dat die "witte" ondershirtjes wel belangrijk zijn voor de vochtafvoer. Van bijvoorbeeld Loffler. Die heb ik niet.

En wat te doen met koude voeten? Ik las er al iets over bij Pony. Ik heb schoenen met aan de voorkant op de tenen een soort van gaas. "s Zomers erg lekker. Maar in de winter minder. Vooral als je een keertje door een plas water gaat; natte pootjes! Hiervoor overschoenen? Is dat prettig?

KoeniE

Bericht door KoeniE » vr feb 20, 2004 4:12 pm

voor schoenen blijven sealskinz de beste keus als je geen winterschoenen wil kopen

angel

Bericht door angel » za feb 21, 2004 9:28 am

Beste aankoop voor mij : Windblocker van North face, geen wind meer door je shirt eventueel dun regen jack met ventilatie bij regen er over(Fox). Ook voor over m"n oren en (voor)hoofd een blocker van het zelfde merk (Is niet goedkoop maar werkt goed )Lange broek met zeem van GT dun gevoerd
Alleen die uiteinden zoals handen en voeten .......waterdichte sokken e.d maar blijven voor mij altijd een probleempie
Succes
8)angel 8)

fredo

Bericht door fredo » za feb 21, 2004 1:04 pm

PinoMEISSIE schreef:
En wat te doen met koude voeten? Ik las er al iets over bij Pony. Ik heb schoenen met aan de voorkant op de tenen een soort van gaas. "s Zomers erg lekker. Maar in de winter minder. Vooral als je een keertje door een plas water gaat; natte pootjes! Hiervoor overschoenen? Is dat prettig?

ik rij nu ongeveer een jaartje met overschoenen en heb er nog geen problemen met gehad. velen zeggen dat ze te snel slijten, niet goed passen,... maar als je eenmaal een passend paar heb gevonden, rij je wel goedkoop rond met warme voeten (ik vind de winter nogal duur). Bovendien verlengen ze de levensduur van je schoenen

Terrible_One

Bericht door Terrible_One » za feb 21, 2004 1:18 pm

een sjaal.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za feb 21, 2004 1:19 pm

shimano witnerschoenen helpen mij door de winter heen. maar als het wat harde vriest dan wordt het toch nog koude voeten.
Loffler shirt vind ik zelf beter dan odlo shirt, voor de onderste laag.
Gore windstopper jack vind ik perfect, maar vreselijk duur.
Vandaag begon ik, bij 2 graden, met ene buff op mijn hoofd, maar die wild ik na 20min heeel graag afzetten want mijn hele lichaam werd te warm. afgezet en ik bleef de resterende 5 kwartier warm. niet stil gestaan. had verder en korte broek met zeem, een lange "freeride" broek, odlo zweet shirt, shirt met lange mouwen en een Gore windstopper jack. O ja en lange vingerhandschoenen, geen winter model dat was te warm geweest.
succes met aan kleden ;D

Pino

Bericht door Pino » za feb 21, 2004 1:21 pm

Inderdaad overschoenen, ziet er wat lomp uit en je moet zo over 1 of 2 winters afschrijven, maar het hoiudt de schoenen wel droog en minder vies. Van die neopreen dingen die nu voor 20 euri overal afgeprijsd liggen.

In de winter gebruik ik het liefst schoenen die een maat te groot zijn, heel losjes strikken zodat je je tenen lekker kunt bewegen. En zeker geen dikke sokken aandoen waardoor je voeten worden afgeklemd.

urban waste

Bericht door urban waste » za feb 21, 2004 2:07 pm

PinoMEISSIE,
Als je nog niet zo"n thermo shirt hebt (wat ik begrijp uit je posts) zou ik die als eerste aanschaffen. Scheelt echt enorm, want ze worden niet nat en voelen daarom niet koud aan als je even stil staat.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za feb 21, 2004 8:18 pm

Pfff vandaag was het 2 graden en ik heb een gigantische berg kleren aangetrokken: koersbroek, winddichte broek, 3 thermo-ondershirts (1 singlet, 1 zonder mouwen en 1 met lange mouwen), 1 shirt met korte mouwen, 1 shirt met lange mouwen, windstopper vest.......
Maar ik heb dan ook redelijk rustig gereden en ik ben verkouden. Als ik harder had gereden was het veel te warm geweest. Nu was het precies goed :)
Ik had trwns maar dunne handschoenen aan. Als je het in z"n geheel warm genoeg hebt krijg je helemaal geen koude handen of voeten.

litespeed.ocoee.fs

Bericht door litespeed.ocoee.fs » za feb 21, 2004 8:41 pm

zelf rijd ik bij deze temperaturen altijd met veel dunne lagen over elkaar aan.
-lange thermo onderbroek
-lange fietsbroek (ongevoerd)
-korte fietsbroek (twee zemen is altijd lekker comfi, en het opspattend water drink niet zo snel door).

-2 thermo hemden(lange mouwen)
-1 t-shirt
-2 korte fietsshirt (korte mouwen)
lijkt overdreven veel maar ik persoonlijk vindt het fijn om geen regen/windjack aan te hebben, lekker bewegingsvrij, en toch voldoende windafscherming op de borst, en als je eenmaal warm bent naar een aantal kilometers mis je een jasje echt niet meer.
Echter m"n gore-tex jack zit wel altijd achter de elastieken van m"n kamelentas. maar dat is meer voor het nat worden.
Verder draag ik onder de 10 gr. altijd een muts, inplaats van helm, maar pas het tempo/risico er wel op aan, uiteraard :)

PinoMEISSIE

Bericht door PinoMEISSIE » zo feb 22, 2004 10:38 am

Ik moet dus eigenlijk maar zo"n thermoshirtje aanschaffen. Zijn die dingen duur? En hebben ze die ook in kleine maatjes? Want ik neem aan dat zo"n ding strak moet zitten?

Ik zie verder wel dat mijn probleem meer aan de "bovenkant" zit. Ik heb aan "officiele" fietsoutfits een gewone korte fietsbroek met zeem, een lange gevoerde fietsbroek met bretels en een fietsjasje ala dat gortexspul.

angel

Bericht door angel » zo feb 22, 2004 12:33 pm

He nog ff dit

Weet je wat ook heel goed werkt tegen de koude wind Klinkt gek maar ......kranten ik deed voor ik de windblocker had een paar lagen kranten voor m"n borst en buik Helpt echt goed en je hebt altijd wat te lezen bij je Maar je hebt alleen geen dames of heren modelen ivm het verschil in bouw .............
Maar ff zonder gekheid Het werkt goed

8 )angel 8)

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » zo feb 22, 2004 6:48 pm

Met dit soort weer doe ik gewoon een water/winddicht jak aan, daaronder een dunne trui met lange mouwen, en daaronder een thermisch shirtje met lange mouwen. Nooit enige kou aan het bovenlijf, en ook weer niet te warm.

Meestal doe ik maar 1 broek aan (een lange uiteraard). Ik heb ook een windstopper gekocht voor onder de helm, het ziet er niet uit maar het is wel lekker warm.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 23, 2004 9:16 am

PinoMEISSIE schreef:
Ik moet dus eigenlijk maar zo"n thermoshirtje aanschaffen. Zijn die dingen duur? En hebben ze die ook in kleine maatjes? Want ik neem aan dat zo"n ding strak moet zitten?

Lijkt me het verstandigst. Je hebt ze in alle soorten en maten, dames en heren, winter en zomer, lange mouw korte mouw, met of zonder colletje etc.

Ze zijn niet alleen lekker in de winter, ook in de zomer heb ik er altijd een onder mijn shirt (dan een met korte mouw. Maar ze zijn ook lekker met wintersport, boswandeling, etc..

VOlgens mij varieerd de prijs van zo"n 20-25 euro tot way duur.

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » ma feb 23, 2004 5:32 pm

Voor die kouwe voeten heb ik ook overschoenen, dat scheelt al n heleboel. Ik heb ze nu van Pro, die zijn ook nog redelijk makkelijk aan te trekken, wat niet bij alle merken het geval is.

Met je voeten is het ook een probleem dat ze eigenlijk niet echt bewegen, doorstroming van bloed is niet ideaal. Je kan inderdaad je schoenen wat losser doen. Of wat vaker lopen, zoals de cyclocrossers. ;)
Een kennis van me met chronische kouwe voeten gebruikt ook nog een zalf die je voeten verwarmt. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het schijnt te helpen.

Je kan ook God aanspreken voor een zonnetje, vandaag had ik mazzzel daarmee. ;)

Plaats reactie