Jullie mening..Scalpel, Epic of Fuel

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Scalpel900
Jullie mening..Scalpel, Epic of Fuel

Bericht door Scalpel900 » di feb 17, 2004 9:27 am

Graag jullie mening,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets, mijn keuze beperkt zich nu tot:
  • Cannondale Scalpel 1000 van vorig jaar met frame van dit jaar, dus met Fox float RL Pro Pedal (Lefty DLR-Ti, Magura Marta en DT swiss/ Mavic 3.1d wielen). Alle specs hier..
  • Specialized Epic Comp disc (Fox float 100RL, shimano deore 555 discs) Alle specs hier..
  • Trek Fuel 95 (met upgrade naar een Fox float fork, zonder de nieuwe XT schijfremmen en hendels, maar met......) Alle specs hier..

Ik rij nu een Cannondale Jekyll 900SL. (is mij soms iets te comfortabel aan de achterkant, headshock Fatty Ultra is perfect).

Ik ben benieuwd wat jullie de voors en tegens vinden. De prijs is van alle drie ongeveer gelijk en ligt tussen de 3000 en 3500 euro.

Gr. Jekyll

Wacko007

Re:Jullie mening..Scalpel, Epic of Fuel

Bericht door Wacko007 » di feb 17, 2004 11:18 am

Ik rij met een Fuel 98 van dit jaar.
Over de fiets ben ik uiterst tevreden!
Echt een bangelijke fiets. Alle kwatiteiten van een full gecombineerd met het rendement van een hardtail... Mijn Trek is immers een carbon kader, of er veel verschil in zit weet ik niet. Enkel de wielen en de vork zijn een stuk beter bij de 98.
Het zijn alledrie geweldige bikes!!! Om het even welke je zult nemen, een slechte keuze kun je niet maken.
De Scalpel is volgens mij net iets te kort in haar veerweg (Softtail). Als je over erg hobbelige paden rijdt merk je dat vlug op. De Epic is dan weer te stug in het begin van de veerweg, dat is een nadeel dat te wijten is aan het Brain concept. Maar dat Brain concept staat dan weer garant voor een échte anit-pompwerking!
De Fuel 95 is dan weer benadeeld door zijn iets minder exclusief concept , maar weet wel eenvoud met efficiëntie te combineren.

Als ik zou mogen kiezen wordt het de Trek. Dit is een héél betrouwbaar concept met vele troeven. Als je rondom jou je oor eens te luisteren legt, dan zul je merken dat je meer écht enthousiaste eigenaars van een Fuel hoort dan eigenaars van een Scalpel op Epic. Dat is althans mijn ervaring geweest voor ik mijn Fuel uitkoos...

Greetz,

Julien.

Gène

Bericht door Gène » di feb 17, 2004 4:00 pm

Ik zou eerder twijfelen tussen de Cannondale en de epic. De epic lijkt me iets comfortabeler. Maar de Cannondale ziet er ook strak uit. Ik zou voor de Cannondale gaan als je het Optimo frame krijgt. Het Epic frame is ook licht maar niet super licht.
Persooonlijk zou ik toch voor Specialized kiezen, maar dat is gewoon een persoonlijke voorkeur. Ik zou alleen die eigenmerk troep eraf gooien. Dat is gewoon waardeloos bij specialized.
mzzl
Gène

ZAG

Bericht door ZAG » di feb 17, 2004 5:56 pm

doe die trek weg, die scalpel en epic hebben een veel professionelere uitstraling.
Ik zou dan voor de scalpel gaan. Ik rij nu ook met een lefty en vind het heerlijk, ook de afwerking van het frame is super. Maar dat zal die van de andere twee ook we zijn.
kun je gene testrit maken?

Scalpel900

Bericht door Scalpel900 » di feb 17, 2004 7:49 pm

ZAG schreef:
doe die trek weg, die scalpel en epic hebben een veel professionelere uitstraling.
Ik zou dan voor de scalpel gaan. Ik rij nu ook met een lefty en vind het heerlijk, ook de afwerking van het frame is super. Maar dat zal die van de andere twee ook we zijn.
kun je gene testrit maken?

Yep, vrijdag of zaterdag ga ik op een S-Works Epic van 2003 een proefrit maken.
Volgende week wordt er een Scalpel geregeld. Een Fuel proefrit ga ik ook zeker nog doen.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen, en ik houd jullie op de hoogte.

Gr. Jekyll

juppe

Bericht door juppe » di feb 17, 2004 8:09 pm

ik zou de epic nemen

Reinhard

Bericht door Reinhard » di feb 17, 2004 9:54 pm

Hoi Jekyll,

Ik heb in November een testrit gedaan op een Fuel 90 en een Spec. Epic.
Mijn mening is dat de Fuel veel comfortabeler was en naar mijn idee lekkerder stuurde.
Wel had ik het idee dat de Epic een snellere fiets is, voelde wat lichter aan en het stuurgedrag was iets minder stabiel maar wel sneller en wendbaarder.

Ik heb uiteindelijk een Fuel 90 gekocht vanwege het comfort!
Ik rij geen wedstrijden maar wel lange afstanden en dan vind ik de fuel absoluut het best geschikt.

Wil je wereldkampioen XC worden?????????
Dan moet je meer trainen en een Epic kopen.

Cannondale weet ik niks over te zeggen, was voor mij te duur.

groet,

Pulse

ZAG

Bericht door ZAG » di feb 17, 2004 10:29 pm

denk dat je na volgende de beste keus kan maken.
heb je ze getest. Ideale situatie heb je dan:D:D:D
succes en have fun

ROXY

Bericht door ROXY » wo feb 18, 2004 10:19 am

Zeker voor die testrit gaan.

Over de fietsen: ik zou de fuel nemen. Deze is het minst een compromis. Hier kan je nog zo wat vanalles mee doen, terwijl de andere twee iets specifieker zijn. De Trek Fuel is de enige van dit trio waar ik het minst over lees of hoor (geen nieuws is goed nieuws, positieve commentaar wordt veel minder snel gegeven als negatieve), en is dus ook niet zo overroepen.

En ivm die "professionelere uitstraling": waar dient een fiets voor? Om te rijden, toch!?

Dus degene die het beste aan jouw wensen voldoet en die jou het meeste aanspreekt. Iets heel persoonlijks dus...

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo feb 18, 2004 6:56 pm

Ik zou ernstig twijfelen tussen een Epic en een Trek Fuel. Cannondale is te duur en vermoed ik het minst comfortabel. Wel een mooie lefty natuurlijk.

Epic vanwege de brain demper. Dit jaar is de gevoeligheid instelbaar gemaakt dus dat is meteen al een plus. Nadeel is dat je gebonden bent (voorlopig tenminste) aan een fox brain demper, dus geen aftermarket dempers. Een marathonbike pur sang.
Fuel is gewoon een hele mooie fiets en heel comfortabel. Een maat van mij heeft alleen 1 dag voor vertrek naar de cristalp zijn rockerarm gebroken. Maar ik praat dan wel over de Fuel 98 oclv. Ik heb begrepen dat dit jaar de scharnierpunten ernstig onderhanden zijn genomen.

Ik zou gaan voor een Epic.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do feb 19, 2004 12:12 pm

al eens snagedacht over een Rocky Mountain Element 70 of team scandium???

dusssss(copyrightteken)

Mr.Storck

Bericht door Mr.Storck » do feb 19, 2004 1:03 pm

Cannondale: duur en weinig veerweg. Erg geschikt als wedstrijdfiets. Geen ervaring mee voor de rest. Trek Fuel is een goeie all rounder, zeer geschikt voor toerwerk maar ook in de wedstrijden kan ie goed uit de voeten. In het buitenland ontdek je pas echt de kwaliteiten van deze fiets. Vooral afdalen (zowel technisch als hard) en technisch klimmen gaat hem goed af. Epic: zwaar frame, mooi systeem. Wel een systeem dat ik echt alleen zou kiezen als je wedstrijden rijdt. Zie weinig voordelen voor de normale toerder: systeem reageert niet op kleine hobbels, die je wel degelijk afremmen. Bijna al het gewicht zit achterin door de demper, daardoor lijkt het achterwiel soms grip te verliezen en zijn eigen leven te gaan leiden in de afdalingen. Ook niet zo "zeker" als een Fuel in de afdalingen. Hij is ook absoluut niet comfortabel. Stuurt alleen wel onwijs scherp en nerveus en klimt ook heerlijk. Kortom, het gewicht van een fully met enkele voordelen van een fully en enkele voordelen en nadelen van een hardtail.

bikertek

Bericht door bikertek » do feb 19, 2004 1:56 pm

Kleine Benjamin schreef: Epic vanwege de brain demper. Dit jaar is de gevoeligheid instelbaar gemaakt dus dat is meteen al een plus.

Dat is alleen zo op de duurste modellen (IQ threshold), en niet op de Comp, waar het hier over gaat...

BLRacing

Bericht door BLRacing » do feb 19, 2004 5:49 pm

Mijngod ;D. Bedankt voor de correctie. Misschien zijn ze dit jaar dan af fabriek al wat gevoeliger ingesteld. Who know"s.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do feb 19, 2004 6:28 pm

Kleine Benjamin schreef:
Mijngod ;D. Bedankt voor de correctie. Misschien zijn ze dit jaar dan af fabriek al wat gevoeliger ingesteld. Who know"s.

Klopt:

De gevoeligheid was bij de 03 Epic 1G

Bij de 04 "basismodellen": 0.75G

Bij de 04 Pro, Marathon en S-Works: instelbaar vanaf 0.5G

Voor de rest: ik wou graag een Epic kopen, maar vanwege de prijs zit ik, net alss Boss, aan een Element te denken. de Scalpel vind ik een te dure wipkip waar je continu de Lock moet gebruiken. Dat zal bij de "04 modellen met FOx PPD demper beter zijn? De Fuel vind ik erg mooi, licht en snel, maar is qua lagering wat knullig en heeft voor mijn gevoel iets te weinig veerweg (75mm).

Groet, Lars

May

Bericht door May » vr feb 20, 2004 8:51 am

Ik zou voor de epic gaan. Ik mag mijn nieuwe binnen de twee weken verwachten, je mag altijd eens komen rijden ermee. Ik rij nu al een weekje of twee mee rond met een element team en het is een leuke fiets, leuk in die zin dat hij comfort bied, goede geometrie, goede rendement en een goed pompsysteem. Is niet de beste fiets maar is van alles goed voorzien.
De epic is gewoon een fiets om van punt a naar punt b in een zovlug mogelijke tijd terijden. Nu met die demper moet je wat meer comfort hebben. Het frame zwaar? Niet echt als je kijkt in MB van december weegt de fuel 100 een 100 gram zwaarder dan de epic. (Ok zijn wel de topmodellen).
Heb een scalpel en dat wipkit gevoel heb ik niet echt. Het is een totaal andere fiets dan de epic. Maar toegeven het geeft lang geduurd vooralleer ik hem juist had afgesteld. En den Fuel persoonlijk nee dank u. Maar dat is dan ook persoonlijk omdat een collega er iedere keer pech meehad. (Kon ook evengoed een epic geweest zijn).

Als je eens wil testrijden met een scalpel, epic of die element moet je het me maar laten weten.

May&vin

Mr.Storck

Bericht door Mr.Storck » vr feb 20, 2004 2:53 pm

May schreef:
Het frame zwaar? Niet echt als je kijkt in MB van december weegt de fuel 100 een 100 gram zwaarder dan de epic. (Ok zijn wel de topmodellen).
May&vin

Dat geloof ik dus echt niet! En zo snel mogelijk van A naar B kom je in 9 van de 10 keer nog steeds met een hardtail (vooral in NL). Naar mijn idee is de Epic een bijna hardtail die net de scherpe kantjes eraf haalt. Ideaal dus voor marathon/wedstrijd rijders, nutteloos voor mensen die alleen van toeren houden.

May

Bericht door May » vr feb 20, 2004 3:19 pm

Dat is dus wat ik bedoel, de epic is meer een racemachine voor van het ene naar het andere te gaan. En kijk maar eens in mb 100 gr weegt (volledige fiets wel te verstaan hé) maar zijn allebij afgemonteerd xtr v-brake.

May&vin

ROXY

Bericht door ROXY » vr feb 20, 2004 4:02 pm

May schreef:
Dat is dus wat ik bedoel, de epic is meer een racemachine voor van het ene naar het andere te gaan. En kijk maar eens in mb 100 gr weegt (volledige fiets wel te verstaan hé) maar zijn allebij afgemonteerd xtr v-brake.

May&vin

Het ging hier wel om het frame! Het gewicht van een fiets hangt van meer af dan het frame en de groep hé.
Als je beide frames los neemt, dan zal de Fuel toch wel wat lichter zijn...

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo feb 22, 2004 12:37 pm

Bron weightweenies.

Cannondale Scalpel 800 2002 S 2310 g 2520 g +9,09% w/ Fox Float L
maat s

Rocky Mountain Element Team SC 2003 18" 2385 g w/ Fox Float RL, stock seat clamp & canti
Rocky Mountain Element Signature 2003 18" 2490 g w/ Fox Float RL, Flame edition

Specialized S-Works Epic 2004 M 2561 g w/ shock, w/ seat clamp, red/white painted
Specialized Stumpjumper FSR Pro 2004 M 2560 g w/ Fox Float RL Triad & seatclamp

Trek Fuel 100 OCLV 2003 17.5" 2582 g w/ RockShox SID lockout shock

Plaats reactie