Welke nieuwe "wielset"
Moderator:Beheerders
Ik zit er over te denken om een nieuwe wielset aan te schaffen! Wil er niet veel meer aan uitgeven dan € 300,-... Ik heb velgremmen en ben wat aan de zware kant (ca. 100 kilo), roept u maar: welke?!
Re:Welke nieuwe wielset
Aangezien het bericht wel bekeken wordt, maar er niet op gereageerd wordt, even een toelichting:
1. Het gebruik: Voornamelijk XC, met af en toe (vakanties) Freeride...
2. Duurzaamheid: Naven moeten zo onderhoudsvrij mogelijk zijn, ik woon in een flat en heb dus niet veel ruimte om uitgebreid te sleutelen :-[
3. Ik heb velgremmen en vind het niet belangrijk dat er in de toekomst eventueel schijfremmen gemonteerd kunnen worden...
4. Er mogen ook lossen onderdelen van een wiel aanbevolen worden:
dus spaken, velgen en naven.... Voorwaarde is dat ze stevig zijn, gewicht vind ik minder belangrijk...
5. De prijs, het totaal moet voor max. €300,- te verkrijgen zijn, postorder geen probleem!
p.s. Wat is het voordeel van ceramische velgen?
1. Het gebruik: Voornamelijk XC, met af en toe (vakanties) Freeride...
2. Duurzaamheid: Naven moeten zo onderhoudsvrij mogelijk zijn, ik woon in een flat en heb dus niet veel ruimte om uitgebreid te sleutelen :-[
3. Ik heb velgremmen en vind het niet belangrijk dat er in de toekomst eventueel schijfremmen gemonteerd kunnen worden...
4. Er mogen ook lossen onderdelen van een wiel aanbevolen worden:
dus spaken, velgen en naven.... Voorwaarde is dat ze stevig zijn, gewicht vind ik minder belangrijk...
5. De prijs, het totaal moet voor max. €300,- te verkrijgen zijn, postorder geen probleem!
p.s. Wat is het voordeel van ceramische velgen?
Re:Welke nieuwe wielset
mail luc eens, zn mail staat wel ergens. Die weet wat je voor welk budget kan krijgen en kan ze ook voor je bouwen.
-voordeel is dat de velgen niet of minder slijten
-het remt harder, vooral als het nat is merk je dit, maar ze zijn wel wat duurder
-voordeel is dat de velgen niet of minder slijten
-het remt harder, vooral als het nat is merk je dit, maar ze zijn wel wat duurder
Re:Welke nieuwe "wielset"
Na uitvoerig nachtelijke research ben ik tot de volgende opties binnen mijn budget gekomen:
Velgen:
Mavix X221 - XC717 - EX727
Naven:
Shimano XT
Spaken:
DT competition
Welke velg is het best voor mij geschikt? Nog andere dingen over het hoofd gezien?
Edit: Waarom kan ik die F519 velgen niet vinden op Mavic-website?!
Velgen:
Mavix X221 - XC717 - EX727
Naven:
Shimano XT
Spaken:
DT competition
Welke velg is het best voor mij geschikt? Nog andere dingen over het hoofd gezien?
Edit: Waarom kan ik die F519 velgen niet vinden op Mavic-website?!
Zeker F519 velgen nemen voor dat gewicht. Zijn maar 20 gram zwaarder dan een X221 en een stuk sterker...
de X717 in ieder gaval niet, dat is de opvolger van de 517 (en lijkt er verdomd veel op), en voor jouw te licht. X221 was altijd wel sterker dan de 517
De X618 velg van mavic zou ook nog kunnen, en je kunt altijd nog voor 36 spaaks gaan.
Heb nog even op de mavic site gekeken, en het lijkt erop dat ze een hele nieuwe serie velgenhebben. X618 en F519 is eruit (maar vast nog wel te vinden)
Denk dat XM719 opvolger is van van de F519
Naven en spaken: lijkt me goed
De X618 velg van mavic zou ook nog kunnen, en je kunt altijd nog voor 36 spaaks gaan.
Heb nog even op de mavic site gekeken, en het lijkt erop dat ze een hele nieuwe serie velgenhebben. X618 en F519 is eruit (maar vast nog wel te vinden)
Denk dat XM719 opvolger is van van de F519
Naven en spaken: lijkt me goed
Jij hebt in ieder geval mazzel dat je zwaarder dan gemiddeld bent, scheelt geld!
717/517 idd niet doen.
Ga voor 36 spaken, hoge velg met dus kortere spaken.
En waarom Mavic, als er 1 merk is dat ik zou vermijden als ik zwaar zou zijn is het wel Mavic. Heeft weinig geleerd van de problemen van zo"n 3 jaar geleden, en garantie? tot de deur zowat. Ervaring ja....
XT naaf is prima voor je gewicht.
BTW, ik weeg 120 kg....
heb jaren zelfde probleem gehad; welke wielen zal ik nu kopen? Ga naar iemand die ze met de hand maakt voor je ivm reclamatie. Dat zou Luc kunnen zijn maar ook goed een ander.
1 ding, licht wielen kun je wel vergeten :P En.... hoe lichter hoe duurder.
Erikje
717/517 idd niet doen.
Ga voor 36 spaken, hoge velg met dus kortere spaken.
En waarom Mavic, als er 1 merk is dat ik zou vermijden als ik zwaar zou zijn is het wel Mavic. Heeft weinig geleerd van de problemen van zo"n 3 jaar geleden, en garantie? tot de deur zowat. Ervaring ja....
XT naaf is prima voor je gewicht.
BTW, ik weeg 120 kg....
heb jaren zelfde probleem gehad; welke wielen zal ik nu kopen? Ga naar iemand die ze met de hand maakt voor je ivm reclamatie. Dat zou Luc kunnen zijn maar ook goed een ander.
1 ding, licht wielen kun je wel vergeten :P En.... hoe lichter hoe duurder.
Erikje
Joeri, als je zo weinig mogelijk onderhoud aan je naven wil doen, kan je best uitkijken naar iets met industrielagers i.p.v. de cup-en-conus lagers van Shimano. Xero en 11Eleven hebben naven in dezelfde prijsklasse als Shimano XT.
Wat velgen betreft kan je bij Mavic kiezen voor de XM719, die meer XC gericht is. Of je kan gaan voor de EX721, die ook in DH gebruikt wordt, maar geschikt is voor velgremmen. De laatste is ook nogal wat zwaarder (+/- 130gr./velg). Beide velgen zitten in dezelfde prijsklasse.
Als je precieze prijzen wil, mail me ...
Wat velgen betreft kan je bij Mavic kiezen voor de XM719, die meer XC gericht is. Of je kan gaan voor de EX721, die ook in DH gebruikt wordt, maar geschikt is voor velgremmen. De laatste is ook nogal wat zwaarder (+/- 130gr./velg). Beide velgen zitten in dezelfde prijsklasse.
Als je precieze prijzen wil, mail me ...