Balhoofd verwijderen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Newbie
Balhoofd verwijderen

Bericht door Newbie » wo jan 28, 2004 11:23 am

Vandaag heb ik mijn nieuwe balhoofd binnen gekregen. Ik zou graag wat tips en/of ideeen van jullie willen weten om mijn oude balhoofd uit mijn frame te halen. Of is het misschien beter om het door mijn LBS te laten doen??

Bedankt voor de reacties :)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Re:Balhoofd verwijderen

Bericht door JJ » wo jan 28, 2004 11:32 am

Als je geen speciale tools hebt voor de montage, dan door je LBS laten doen.

Het is vrij belangrijk dan een balhoofd er goed (=vlak) ingeperst wordt , anders krijg je tijdens het draaien van je stuur zwaar lopende punten, waardoor je lagers extra (te veel?) belast worden waardoor ze vroegtijdig de geest geven.

Als je niet weet welke tools ik bedoel, kijk dan eens op www.parktool.com

Succes ermee,

JJ

Rob G

Bericht door Rob G » wo jan 28, 2004 12:34 pm

En niet te vergeten: als je de nieuwe cups scheef in je frame perst kun je ook je frame weg tiefen...

Tis maar net waar je voor kiest natuurlijk, maar als ik het je mag aanraden dan zou ik toch even richting de fietsenboer gaan!

Groeten

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo jan 28, 2004 12:39 pm

Afbeelding
Oude eruit.

Afbeelding
Nieuwe erin.

lion

Bericht door lion » wo jan 28, 2004 6:15 pm

the general heeft mijn oude er zonder probleem met platte schroevendraaier uitgetikt (steeds omwisselen van kant). daarna met een blokje hout en hamer nieuwe cups in geslagen. en crash heeft nog dat klepje voor op je vork derop geslagen.

perfect service, advies : ga naar the general...

(goed te doen zonder speciale tools dus!)

bekijk de andere zovele topics hierover ook nog eens!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jan 29, 2004 8:49 am

lion schreef:
the general heeft mijn oude er zonder probleem met platte schroevendraaier uitgetikt (steeds omwisselen van kant). daarna met een blokje hout en hamer nieuwe cups in geslagen. en crash heeft nog dat klepje voor op je vork derop geslagen.

perfect service, advies : ga naar the general...

(goed te doen zonder speciale tools dus!)

bekijk de andere zovele topics hierover ook nog eens!

Tuurlijk jongen, alles kan..

Wat een stelletje eigenwijze shampoo"s lopen er toch rond.. ZUCHT

Gast

Bericht door Gast » do jan 29, 2004 8:57 am

Laat me raden: als je het zo ZIET dan zittie er toch echt wel recht in?

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » do jan 29, 2004 9:58 am

Ik heb mijn oude balhoofd er met een stukje (ijzeren) cv-pijp uitgetikt en daarbij idd iedere keer van kant gewisseld zodat ie er recht uitkwam. Dat was nog goed te doen. Alleen zonder speciale tools een balhoofd netjes in je frame krijgen :?. Daar ben ik wel ff mee bezig geweest. Nu zou ik het zeker weten laten doen of liever nog zelf de tools kopen (DUUR). Het balhoofd wat ik er zelf in heb gezet had stalen cups en gelukkig geen aluminium, dat kan net wat minder hebbben als je het zonder speciale tools erin zet.
Ik zou het erin zetten niet zelf doen als ik jou was, maar als je weet wat je doet moet je het zelf weten. Maar voor die paar euro die het kost om je lbs het in vijf minuten te laten doen koop je iig geen nieuw balhoofd.

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » do jan 29, 2004 4:20 pm

;)Verwijderen gaat idd prima met een pijp of schroevendraaier. Voor het monteren gebruik ik gewoon de bankschroef, alles er netjes rech in zetten en draaien maar. Gaat prima. Voor de montage van het deel op je vork een passende pijp gebruiken. Om het monteren (maar ook het demonteren) makkelijker te maken kun je de delen ook verwarmen en respectievelijk koelen. Dit scheelt erg veel. Dus cups in de vriezer en de balhoofdpijp verwarmen met een fohn (geen veize handen op maken). Geloof me maar werkt perfect.

Greetzz. ;)

Newbie

Bericht door Newbie » ma feb 02, 2004 5:30 pm

Ok bedankt voor de reacties. :)
Ik heb besloten om het bij mijn LBS te laten doen, dan weet ik in ieder geval zeker dat het goed gebeurd.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma feb 02, 2004 6:04 pm

Doe inderdaad de "schroevendraaier-demontage" en "blok-hout-montage"-methode vooral maar eens met een dunwandig lichtgewicht frame in alu/staal/tita/carbon/whatever...

Kom dan vervolgens hier niet zeuren dat men het verkeerde advies gaf....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di feb 03, 2004 9:56 am

Newbie schreef:
Ok bedankt voor de reacties. :)
Ik heb besloten om het bij mijn LBS te laten doen, dan weet ik in ieder geval zeker dat het goed gebeurd.

:-*

walter

Bericht door walter » wo feb 04, 2004 5:33 pm

[quote="DeKerf"s"]
Doe inderdaad de "schroevendraaier-demontage" en "blok-hout-montage"-methode vooral maar eens met een dunwandig lichtgewicht frame in alu/staal/tita/carbon/whatever...

Kom dan vervolgens hier niet zeuren dat men het verkeerde advies gaf....
[/quote]
Wanneer je geld genoeg hebt voor zo"n lichtgewicht frame kan je het gerust laten doen.
Toch ?

Mijn 2,45kg stalen Scott heeft de "schroeverdraaier en houten blok" methode al meerdere malen overleefd.
O ja, ik heb ook nog eens van die goedkope stalen headsets gebruikt, die kunnen tenminste wat hebben. ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo feb 04, 2004 6:40 pm

Walter.. als je t niet al te erg vind:

"ik zeg er niets van...."

Erikje

Bericht door Erikje » wo feb 04, 2004 7:09 pm

Newbie schreef:
dan weet ik in ieder geval zeker dat het goed gebeurd.

:-X ::)

jojo

Bericht door jojo » wo feb 04, 2004 7:44 pm

[quote="DeKerf"s"]

[/quote]

Hij komt ervan zelf wel achter dat die manier niet altijd goed gaat ;)

stepper

Bericht door stepper » wo feb 04, 2004 9:58 pm

Ik vind dit een merkwaardige discussie, maar dat kan aan mijn leeftijd liggen, bijna 40.
Als je een balhoofdstel verwijderdt omdat het versleten is kun je hem er gewoon met een stukje alu, of messing uit tikken, het maakt dan niet meer uit of je nog een extra kras maakt aan de binnenkanten van de cups, Voor het inpersen kun je gewoon een stukje M10 draadstang nemen , twee moeren en als aandrukplaat twee plaaten van multiplex .
Je trekt de cups er dan zo in.
Als het goed is was de balhoofdbuis namelijk vlak, en je kunt dan gewoon langs het balhoofd en de balhoofdbuis kijken of je nog licht ziet.
Met deze methode kun je afwijkingen van minder dan 0,01 mm constateren .
Wat betreft de kwetsbaarheid van lichte frame"s wil ik opmerken dat ik meer dan 30 frame"s en 40 voorvorken heb gebouwd, allemaal van 100% Carbon. In miin fietsen zitten ook koolstof balhoofdbuizen dus geen alu inserts.
Tot nog toe heb ik geen enkel probleem gehad met het beschadigen van die buis, en ik denk dat iedereen met enig technisch inzicht een dergelijk zeer simpele reparatie zou moeten kunnen uitvoeren.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo feb 04, 2004 10:36 pm

Stepper:

je hebt het over een pers.. Die verdeelt de druk altijd beter dan de gewoon een hamer.. Dús is de kans op het scheef slaan (en dús vervorming van frame) enorm veel kleiner. Er uit tikken met een middel zoals jij beschrijft, ligt niet ver van de methode die de gemiddelde fietsenmaker hanteert.

Het gaat er nogmaals om dat de cups rechtstandig uit en in het frame geperst worden.

stepper

Bericht door stepper » wo feb 04, 2004 11:35 pm

[quote="DeKerf"s"]
Stepper:

je hebt het over een pers.. Die verdeelt de druk altijd beter dan de gewoon een hamer.. Dús is de kans op het scheef slaan (en dús vervorming van frame) enorm veel kleiner. Er uit tikken met een middel zoals jij beschrijft, ligt niet ver van de methode die de gemiddelde fietsenmaker hanteert.

Het gaat er nogmaals om dat de cups rechtstandig uit en in het frame geperst worden.
[/quote]

Klopt, maar mits het frame vlak is, en de boring op maat moet je de cups er bijna met de hand in kunnen drukken.
Ik maak mijn eigen buizen exact op 34,00 mm , en kan ze dan zonder gereedschap monteren. Als veiligheid lijm ik ze er gewoon in.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do feb 05, 2004 8:19 am

stepper schreef:
Ik maak mijn eigen buizen exact op 34,00 mm , en kan ze dan zonder gereedschap monteren. Als veiligheid lijm ik ze er gewoon in.

Maak jij je eigen Carbon buizen? Cool! (Dit is niet ironisch bedoeld dus..)

walter

Bericht door walter » do feb 05, 2004 9:18 am

[quote="DeKerf"s"]

[/quote]
Jammer ;)

stepper

Bericht door stepper » do feb 05, 2004 11:02 pm

JJ schreef:
[
stepper schreef:

Maak jij je eigen Carbon buizen? Cool! (Dit is niet ironisch bedoeld dus..)

Zoals ik al schreef JJ ik ontwerp en bouw al mijn fietsen zelf, en ja ALLES is van koolstof.
Ik heb nog geen MTB gebouwd, maar dat gaat dit jaar gebeuren.
Ikheb even een ingescande foto opgesnord, van een fiets die ik voor mijn vafder heb gemaakt, Geen al te beste kwaliteit, maar zodra ik een digicam heb zal ik wel eens een betere sturen
Afbeelding

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr feb 06, 2004 8:24 am

Wow, dat zier er goed uit, ben idd benieuwd naar de rest van de fotoos!!

Is het je werk of een uit de hand gelopen hobby? Beide waarschijnlijk...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr feb 06, 2004 5:35 pm

stepper schreef:

Klopt, maar mits het frame vlak is, en de boring op maat moet je de cups er bijna met de hand in kunnen drukken.

Als ik een balhoofd er met de hand al redelijk in kan drukken, geef ik zo"n frame al niet graag mee aan de eigenaar. Zeker in het geval van alu frames is de kans op kraken daar nog een tikkie grotere. Veel LockNot of kopervet doet dan redelijk veel goed, maar ik zie toch liever een lichte perspassing.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr feb 06, 2004 5:36 pm

JJ schreef:
Wow, dat zier er goed uit, ben idd benieuwd naar de rest van de fotoos!!

Is het je werk of een uit de hand gelopen hobby? Beide waarschijnlijk...

Jah... laat eens wat zien.. dit ziet er zeer netjes uit. Ben vooral geinteresseerd in de manier waarop je een en ander uit weet te lijnen e.d.

Plaats reactie