Schijfremtest BIKE Februari

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Binker
Re:Schijfremtest BIKE Februari

Bericht door Binker » di jan 27, 2004 2:59 pm

Hope is voornamelijk mooi in mijn ogen evenals sommige remmen van magura(louiseFR 2004).
Moet eerlijkheidshalve bekennen dat de tests van bike beter overkomen dan die van MTB+. Denk ook dat het moeilijk is om de subjectieviteit eruit te halen aangezien er altijd verschillende waarden zijn.
Heb me laten overhalen voor Hope Mini"s (jaja) ipv XT 2003. Als je de reviews bekijkt dan zijn er inderdaad minpunten te vinden. Het is dan belangrijk om zelf uit te zoeken wat je wel of niet prettig gaat vinden.
M.a.w kijk naar het totaal plaatje! ;)

ROXY

Bericht door ROXY » di jan 27, 2004 4:49 pm

@ zonoskar: er is nog een verschil tussen rammelen en rammelen hoor, geloof me...

@ dn helle: ik wil niet zeggen dat wie reclame in het blad maakt direct de test-winnaar is, maar het heeft zeker wel een invloed!

Maar zoals eerder gezegd, Magura leert uit zijn fouten, en dat vind ik al erg positief!

En Binker heeft zeker ook een punt: sommige vinden het niet erg als er eens iets kraakt of piept, anderen ergeren zich daar dood aan...

BLRacing

Bericht door BLRacing » di jan 27, 2004 5:57 pm

Er staat in de BIKE ook een stukje dat dat Magura dit jaar het wandelende drukpunt eindelijk onder controle heeft ???. Ze zijn er al jaren bezig om dit manko eruit te halen volgens mij. Lijkt me niet al te moeilijk om dit probleem op te lossen. Immers er is een wisselwerking in de hoofdremcilinder tussen het membraam, het knijpen van de hendel dus afsluiten van de vloeistofstroom van membraam naar de leiding, en ergens een veer die de cilinders terug moet douwen. Correct me if i"am wrong maar ik probeer het voor mijzelf ook duidelijk te maken ;D

Voordeel van het dicht bij de schijf brengen van de remblokken is dat je met minder handkracht een grotere kracht op de remblokken kan uitoefenen. Want je transporteerd minder vloeistof door de leidingen.
Gevolg super grote slijtage van remblokken. Ze moeten echt eens gaan kijken naar een systeem dat in het begin van het aantrekken van de remhendel, er een grotere verplaatsing is van het remblokje. En pas op een tiende mm ofwat deze wat minder wordt zodat je slijtage aan de remblokken kan voorkomen. Moeilijk dit voor elkaar te krijgen want je spreekt over hele kleine bewegingen.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di jan 27, 2004 6:09 pm

Kleine Benjamin schreef:Ze moeten echt eens gaan kijken naar een systeem dat in het begin van het aantrekken van de remhendel, er een grotere verplaatsing is van het remblokje. En pas op een tiende mm ofwat deze wat minder wordt zodat je slijtage aan de remblokken kan voorkomen. Moeilijk dit voor elkaar te krijgen want je spreekt over hele kleine bewegingen.

Je kan een systeem maken waar een klepje is ingebouwd. De blokken bewegen "snel" als ze drukloos bewegen (zonder tegenwerking). Zodra de blokken tegen de schijf komen, slaat het klepje open/dicht en gaat de druk via een tweede kanaaltje, waardoor de beweging van de remblokken kleiner word, maar je met meer gevoel en kracht de blokken zou kunnen bieden. Houdt echter wel weer in dat er méér bewegende (dus slijtende en gevoelige) delen in een systeem komen.

Gezien de simpelheid van dit idee, ga ik er vanuit dat hier al eens naar gekeken is, en het niet zo"n succes was. Geloof niet dat ik nu een ei van Columbus gevonden heb. En anders ga ik dadelijk nog een patent aanvragen.. ;)

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » di jan 27, 2004 6:23 pm

Kleine Benjamin schreef:

Ze moeten echt eens gaan kijken naar een systeem dat in het begin van het aantrekken van de remhendel, er een grotere verplaatsing is van het remblokje. En pas op een tiende mm ofwat deze wat minder wordt zodat je slijtage aan de remblokken kan voorkomen.

conische cilinders en zuigers gebruiken ;D ;D ;D ;D

Larski

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di jan 27, 2004 6:27 pm

Kleine Benjamin schreef:
Er staat in de BIKE ook een stukje dat dat Magura dit jaar het wandelende drukpunt eindelijk onder controle heeft ???. Ze zijn er al jaren bezig om dit manko eruit te halen volgens mij. Lijkt me niet al te moeilijk om dit probleem op te lossen. Immers er is een wisselwerking in de hoofdremcilinder tussen het membraam, het knijpen van de hendel dus afsluiten van de vloeistofstroom van membraam naar de leiding, en ergens een veer die de cilinders terug moet douwen. Correct me if i"am wrong maar ik probeer het voor mijzelf ook duidelijk te maken ;D

Waarom stond dat dan vorig jaar niet in de Bike? Nu ineens herkennen ze een probleem, nu het opgelost is......
[
Kleine Benjamin schreef:
Voordeel van het dicht bij de schijf brengen van de remblokken is dat je met minder handkracht een grotere kracht op de remblokken kan uitoefenen. Want je transporteerd minder vloeistof door de leidingen.
Gevolg super grote slijtage van remblokken. Ze moeten echt eens gaan kijken naar een systeem dat in het begin van het aantrekken van de remhendel, er een grotere verplaatsing is van het remblokje. En pas op een tiende mm ofwat deze wat minder wordt zodat je slijtage aan de remblokken kan voorkomen. Moeilijk dit voor elkaar te krijgen want je spreekt over hele kleine bewegingen.

handkracht heb je niet nodig zonder tegendruk. Om je blokjes naar je schijf te brengen moet je maar 2 krachten overwinnen: frictie (hydraulisch en van de zuigers in hun sockets) en de veer die hen terug naar hun rustpositie brengt. In een goed werkend systeem ga je daar echt geen krampen van krijgen......

variabele verplaatsing is ofwel zeer duur om te maken, ofwel krijg je een systeem dat moeilijk moduleerbaar is. Of je gaat veel geld verdienen. Ik hoop het derde.

Gast

Bericht door Gast » zo feb 01, 2004 1:58 pm

Even tussendoor (nou ja....topic was toch al gestopt...) maar waar kopen jullie die bladen MountainBike Magazin, of Bike Magazin. Vast en zeker hebben jullie een abonnement, maar ze zullen ook vast wel los te halen zijn. Iemand een idee waar ? Bij de meeste koisks e.d. kon ik ze niet vinden (tuurlijk niet...) maar boekenhandels ? fietsenmakers ?

MauiForce

Bericht door MauiForce » zo feb 01, 2004 6:59 pm

De bike testen ken ik niet, maar het magazine bike is van dezelfde uitgever als surf (zeker dé referentie voor testen van surfmateriaal), artikels worden opgesmukt met labotests e.d. Ook in de surf staat er reclame van verschillende merken maar door de jaren heen kan je geen verband leggen tussen de inversteerders in de bladen (sponsors) en het geteste materiaal. De fabrikanten van het materiaal moeten (in geval van surf) het materiaal ter beschikking stellen. De testen gebeuren ook door een team van mensen die al het materiaal testen en dan later gaan vergaderen over de pro en de cons. De testen kunnen goede info verschaffen (vooal dankzij de labotests) maar het "quoteren" lijkt mij onmogelijk. zeker als de techniek en het afstellen belangrijk zijn.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma feb 02, 2004 7:25 pm

Gottgens schreef:
Even tussendoor (nou ja....topic was toch al gestopt...) maar waar kopen jullie die bladen MountainBike Magazin, of Bike Magazin. Vast en zeker hebben jullie een abonnement, maar ze zullen ook vast wel los te halen zijn. Iemand een idee waar ? Bij de meeste koisks e.d. kon ik ze niet vinden (tuurlijk niet...) maar boekenhandels ? fietsenmakers ?

Bruna heeft Bike meestal wel, Mountainbike is wat lastiger.
Vraag het anders aan de winkelier, sommige willen het in hun bestelling opnemen

Gast

Bericht door Gast » ma feb 02, 2004 11:08 pm

Ok bedankt, dan zal ik daar eens langs struinen. Welk blad vinden jullie het plezierigst lezen ? (Duits is verder geen probleem)

Wytze

Bericht door Wytze » wo feb 04, 2004 1:11 pm

[quote="DeKerf"s"]

Je kan een systeem maken waar een klepje is ingebouwd. De blokken bewegen "snel" als ze drukloos bewegen (zonder tegenwerking). Zodra de blokken tegen de schijf komen, slaat het klepje open/dicht en gaat de druk via een tweede kanaaltje, waardoor de beweging van de remblokken kleiner word, maar je met meer gevoel en kracht de blokken zou kunnen bieden. Houdt echter wel weer in dat er méér bewegende (dus slijtende en gevoelige) delen in een systeem komen.

Gezien de simpelheid van dit idee, ga ik er vanuit dat hier al eens naar gekeken is, en het niet zo"n succes was. Geloof niet dat ik nu een ei van Columbus gevonden heb. En anders ga ik dadelijk nog een patent aanvragen.. ;)
[/quote]

ehm je denkt te moeilijk dekerfs, met klepjes en tweede kanaaltjes, waarom zo moeilijk doen??
kijk eens naar de aansturing van een achterdemper (ohnee jij deed niet aan vering, daar zit dus het probleem ;) ) zo"n wentelaar / linkageplate zit er altijd om de vering progressief te maken, in het begin veert ie makkelijk in (veel wieltravel <> weinig dempertravel) en hoe meer in gedrukt hoe stugger de vering wordt (weinig wieltravel <> veel dempertravel)

kortom, stop een linkageplate"je in je remhendel, het eerste stukje druk je je remhendel weinig in maar gaat de zuiger heel snel, tweede stukje (drukpunt) gaat ie langzamer en vormt de remhendel een grotere hefboom, volgens mij bestond zoiets ook al bij Vbrakes, maar dat weet jij ongetwijfeld, of was dat nou een parallel systeem om de hendel parallel aan het stuur te laten bewegen ???

Sterker nog ik kan wel een hendelontwerp bedenken waarbij je niet eens een wentelaartje nodig hebt om em progressief te krijgen en dus niet eens een extra draaipuntje zou hebben. :D

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo feb 04, 2004 5:35 pm

Het is ook simpeler uit te voeren.. zonder klepjes, maar wel vol hydraulisch... zelfs zonder scharnieren extra of wat dan ook. Hoe? jah.. dat is misschien nog wel eens via een Patentpapiertje te lezen ;)

walter

Bericht door walter » do feb 05, 2004 9:08 am

Erg ver gezocht allemaal.
Volgens mij kan (en gebeurd) het gewoon mechanisch, de stand van de hendel tov. de cylinder.

les alpes

Bericht door les alpes » do feb 05, 2004 7:45 pm

jullie moeten gaan solliciteren bij hayes, magura, hope ofzo :P ;)

BLRacing

Bericht door BLRacing » do feb 05, 2004 10:39 pm

Inderdaad. Kan makkelijk mechanisch met scharnier constructie. Maarja niemand doet dat vanwege de kosten (denk ik) en de gecompliceerdheid.
Maar het zou wel de oplossing zijn voor onnodige slijtage aan remblokken.

Ik ga even wat uitzetten in catia. Zien jullie het de komende dagen wel verschijnen :D ;)

Plaats reactie