ik vraag me af in hoeverre het mogelijk is om schijfremmen en remklauwen voor en achter uit te wisselen. zijn deze voor en achter gelijk of zit er een verschil in. Gespiegeld bijvoorbeeld. ik weet wel dat de adapters voor en achter verschillen en dat de hendels omkeerbaar moeten zijn zoals hayes bijvoorbeeld.
kunnen hs 33 remmen wel voor en achter gewisseld worden m.u.v. de remhendels?
front/rear schijfremmen monteren?
Moderator:Beheerders
-
-
Re:front/rear schijfremmen monteren?
zeg gasten, dr is toch wel iemand hier die dit weet!! kom op zeg...
technisch gezien: ja HS33 remmen kan je gewoon omdraaien
estetisch gezien: nee HS33 remmen hebben onderaan de hendel (als je ze normaal monteert) de klemschroef zitten, die zou als je ze omdraait boven komen te zitten wat geen zicht is...
Veel mooier, ietsjes moeilijker is gewoon de schroef die de kabel in de hendel houdt eruit draaien bij beide remmen en ze in de andere hendel er weer in draaien. Zolang je niet met de kabels gaat rondzwiepen of in de hendels knijpen terwijl ze los zijn, zal je ze niet moeten ontluchten omdat ze beide vacuum zijn.
greetz
bettes
estetisch gezien: nee HS33 remmen hebben onderaan de hendel (als je ze normaal monteert) de klemschroef zitten, die zou als je ze omdraait boven komen te zitten wat geen zicht is...
Veel mooier, ietsjes moeilijker is gewoon de schroef die de kabel in de hendel houdt eruit draaien bij beide remmen en ze in de andere hendel er weer in draaien. Zolang je niet met de kabels gaat rondzwiepen of in de hendels knijpen terwijl ze los zijn, zal je ze niet moeten ontluchten omdat ze beide vacuum zijn.
greetz
bettes
-
- Forumbeheerder
Sir Gonz Lays schreef:
ik vraag me af in hoeverre het mogelijk is om schijfremmen en remklauwen voor en achter uit te wisselen. zijn deze voor en achter gelijk of zit er een verschil in. Gespiegeld bijvoorbeeld. ik weet wel dat de adapters voor en achter verschillen en dat de hendels omkeerbaar moeten zijn zoals hayes bijvoorbeeld.
welke rem wil je wisselen.
Hayes calipers zijn volgens mij identiek, en de hendels ook. No problem.
Hope calipers: hangt van t type af, in de calipers staat een nummer gefreesd, da houdt verband met de adapter die ze voorzien hebben (krijg t moeilijk uitgelegd maar Hope bouwt per rem verschillende montage-ogen, zodat ie zonder adapter op uiteenlopende frames past) Hendels zijn niet omdraaibaar dus kabels wisselen
XT: calipers wel, hendels niet.
Gustav M weet ik ni
-
ok dat is goed om te horen, mn plan is om misschien een setje hs 33 te kopen en een setje hfx 9 xc / hd. ik heb straks twee bikes waarbij ik op elke fiets de hs 33 achter wil doen en de hfx voor. het is dan dus nodig om bij de ene fiets een hfx achterrem voor te monteren, en bij de andere fiets een hs 33 voorrem achter te monteren. kan ook wel twee hfx voorremmen kopen en twee hs 33 achterremmen maar dit zal wel weer tegenvallen en duurder zijn. ik wil een hs 33 achter vanwege trials. vooraan hfx omdat ik dat gewoon VET vindt.