Er is weer blubber.... Chainsuck

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Ant
Er is weer blubber.... Chainsuck

Bericht door Ant » vr jan 16, 2004 10:57 pm

Dit is vast al eens eerder ter sprake gekomen, maar ik kon niets vinden dus vraag het toch maar.

Afgelopen week in de blubber geploeterd, met chainsuck op mijn middelste voorblad. Dit is een alu LX blad. Ik twijfel of ik het beter kan vervangen of het gewoon bijvijlen. Iemand vertelde me ook dat je gewoon een stalen blad moet nemen en dan van alles afbent. Iemand ideeen hierover of andere tips....
Ik ga overigens wel mijn ketting en cassette ivm normale slijtage vervangen.

Ik snap overigens wel dat kettingonderhoud erg belangrijk is om het te voorkomen... ;D

Mazzel

Enduro

Re:Er is weer blubber.... Chainsuck

Bericht door Enduro » za jan 17, 2004 1:07 pm

Ik heb juist SINDS mijn 32T alu LX blad GEEN last meer van chainsuck... :)

Brum.

Bericht door Brum. » za jan 17, 2004 6:14 pm

Ik heb *ook* juist door shimano-frikandel bladen chainsuck! Rommel!

Zand er over

Bericht door Zand er over » za jan 17, 2004 6:22 pm

ik had precies het zelfde met een lx middenblad, heb het vervangen voor een bbb blad a 37.50 euro, en alles is over. ik denk dat je je lx blad net als ik hebt krom gebogen.

sanjo18

Bericht door sanjo18 » wo jan 21, 2004 9:36 pm

Het inderaad zo dat dit verschijnsel vooral voorkomt komt bij shimano bladen, en het meest bij de LX versies. Een stalen blad kan soms een oplossing zijn. Namelijk als je bladen harder slijten dan je ketting. Een andere oplossing is wellicht de beste, koop een imitatieblad zoals BBB, Blackspire of TA. Deze hebben niet van die nokje aan de zijkant van het blad, welke voor een betere schakeling moeten zorgen. Juist op deze nokje krijg je vaak chainsuck. Verder zijn er allerlei truckjes verzonnen op dit probleem, waar erg veel bikers mee zitten, op te lossen. Maar meestal werken deze trucjes maar half of helemaal niet.

Als je bladen nog niet versleten zijn zou ik zeggen, vijl die braampjes eraf, en probeer het nog eens. Lukt dit niet, dan zul je moeten gaan denken om je ketting en tandwielen te vervangen. En koop dan vooral geen voorbladen van shimano.

Zand er over

Bericht door Zand er over » do jan 22, 2004 12:33 am

lx bladen zijn volgens mij van staal, zeker het middenblad. staal is veerkrachtiger en minder stijf als alu. bbb maakt alu bladen, deze hebben ook hulp groeven voor het schakelen al zien ze er anders uit als het shimano systeem. Ik zou gewoon gelijk een ander blad er op zetten omdat chainsuck je frame zo beschadigd

sanjo18

Bericht door sanjo18 » do jan 22, 2004 12:37 am

Zand er over schreef:
lx bladen zijn volgens mij van staal, zeker het middenblad. staal is veerkrachtiger en minder stijf als alu. bbb maakt alu bladen, deze hebben ook hulp groeven voor het schakelen al zien ze er anders uit als het shimano systeem. Ik zou gewoon gelijk een ander blad er op zetten omdat chainsuck je frame zo beschadigd

LX bladen zijn van alu, behalve de oudere types.

aardvark

Bericht door aardvark » do jan 22, 2004 12:20 pm

Zand er over schreef:

Elasticiteitsmodulus van staal is drie keer die van alu: bij dezelfde geometrie is staal dus drie keer zo stijf

Bij het middenblad is zijn de tanden na een paar keer goed door de modder zo geslepen dat er een soort van haaievinnetjes ontstaan, als je die met een klein vijltje wegvijlt dan is de chainsuck over. Kost even een halfuurtje vijlen. Gebeurt zowel bij alu lx bladen als stalen deore bladen. (mijn eigen ervaring dan) Bij nieuwe kettingen heb je er minder last van dan bij wat oudere omdat de langere ketting gemakkelijker achter die haaievinnetjes blijft haken.

angekimberly

Bericht door angekimberly » do jan 22, 2004 4:52 pm

lx middenbladen, grotere troep bestaat niet
Gewoon bbb er op en nooit last meer van chain suck!!!!!!!!!!!

DOc

Bericht door DOc » do jan 22, 2004 10:08 pm

ik heb het middelste blad laten vervangen door een fabriek die tandwielen maakte voor houtzaagmachines :D chainsuck nee slijtage mwaah ;D

royal

Bericht door royal » do jan 22, 2004 10:30 pm

sinds ik single speed rij ben ik van mijn chain suck af :)

Plaats reactie