Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
Gast
SPD of ATAC
Bericht
door Gast » di jan 13, 2004 6:24 pm
Dag allemaal, ben redelijk nieuw dus dit onderwerp zal misschien al wel aan de orde zijn geweest (kon niks vinden met zoeken) desondanks waarschijnlijk geen suf onderwerp.
De meeste tijd besteed ik aan wielrennen maar wil zeker 1x week toch wel mn oude MTB uit de schuur slepen om wat modderige kilometers te maken, aangezien ik die MTB al een tijdje heb en er weinig aan heb gedaan wil ik hem binnenkort ff goed fixen en er dan maar met ff een paar mooie pedalen (zitten nu van die irritante clipless pedalen op). Maar welke ?!? Zit nu te kijken naar
- Shimano SPD: PD-M858 pedalen
- Time A.T.A.C Carbon pedalen
beide ongeveer €100.-
Van Time hoorde ik dat ze erg fijn waren omdat als je plaatje onder de modder zit je er toch gewoon in kan stappen omdat je de modder er uit zou duwen, wat bij SPD niet kan.... (gehoord van een fietsenmaker uit Brabant, dus deze kan het fout hebben

)
Ervaringen ?
-
zonoskar
Bericht
door zonoskar » di jan 13, 2004 7:05 pm
Ik heb jaren gereden met Shimano pedalen, maar sinds 3 jaar rijd ik op al mijn fietsen met ATAC. Het grote prbleem van Shimano was (dat schijnt nu beter te zijn) dat ze vol gingen zitten met modder. Bovendien schoot ik af en toe uit de pedalen als ik dat niet wou. ATAC pedalen hebben geen last van het eerste probleem en ik ben in 3 jaar pas 1 keer per ongeluk uitgeklikt. Met ATAC pedalen is het meer noodzakelijk dat de plaatjes goed recht onder je schoenen zitten (anders krijg je pijn in je knie).
-
Gast
Bericht
door Gast » di jan 13, 2004 7:32 pm
Ok ja ik heb naast mn racefiets ook een trekkingbike (waar ik af en toe ook lekker mee door de modder kan ploegen) dat is een Koga Terra-Liner Oval (volledig LX) met spd pedalen maar daar blijf ik af en toe in hangen als ik eruit wil klikken, vooral als ik na meer dan 2 uur er uit wil klikken dan blijft (vooral rechts) mijn plaatje in het pedaal hangen. Vanwege deze ervaring was mijn idee om ATAC-pedalen te kopen.
Is dit een algemeen probleem bij SPD of heb ik gewoon knake-pedalen ?!?
-
De Lars Cuevas - Berichten:1023
Bericht
door De Lars Cuevas » di jan 13, 2004 8:53 pm
Naar wat ik gehoord heb is de 858 nog niet echt super in de modder. Het is een model dat niet meer gemaakt wordt. De opvolger (959) is wel veel beter, maar ook duurder.
Time werkt overal en altijd. Je hoeft niks af te stellen en heb veel vrijheid in het pedaal, zodat je minder snel last krijgt van je knieen dan de "strakke" shimano"s. Goedkope optie is de Time van Aluminium. Loodzwaar, maar werkt net zo goed als de dure ATAC"s
Groet, Lars
-
Ninko - Berichten:1229
Bericht
door Ninko » di jan 13, 2004 8:55 pm
geen crankbrothers?? Lichter... mooier. meer bewegingsvrijeheid... de beste mud clearance... en ze kostne 90 pleuro..
mvg Ninko
-
koenstantijn - Berichten:169
Bericht
door koenstantijn » wo jan 14, 2004 9:57 am
voor minder dan 100 heb ik denk ik nog een set xtr pedalen liggen, normaal 134.95, lekker lichte pedalen, geen last van modder.. rijden fijn en zijn slijtvast... zeer goede en mooie pedalen.. voor info mail op
koenstantijn@ilse.nl
Greetzz Koenie
-
Gast
Bericht
door Gast » wo jan 14, 2004 11:47 am
Ja die pedalen van Crank Brothers heb ik weleens zien liggen maar ik vond ze maar vreemd; ook nog nooit iemand mee zien fietsen. Neen ik denk dat ik mooi voor een setjes Time Atac Carbon pedalen ga, paar mooie sidi"s erbij (de dragon ofzo) verkoop ik mn oude shimano-mtb schoenen met spd plaatjes en heb ik na 4 jaar beetje toonbare mtb......nou ja, eigenlijk een #$^-mtb met nette pedalen.... ::)
-
Binker - Berichten:610
Bericht
door Binker » wo jan 14, 2004 2:23 pm
Vind de candy SL van Crankbrothers mooi.
He zonoskar hoe zit dat dan met Time? Je kan dus wel last krijgen van je knie als je de plaatjes niet goed eronder zet?
Twijfel zelf over 3 pedalen: de nieuwe Time Atac carbon,de m959 van shimano(XTR), en de candy sl. Wat kan men mij hierover vertellen? Las laatst iets over zijdelingse vrijheden etc. Vind geld geen argument, het gaat mij om wat het doet.
-
Gène - Berichten:2371
Bericht
door Gène » wo jan 14, 2004 2:54 pm
ATAC"S zijn erg prettig. Ik moet zeggen dat ik helemaal geen problemen heb de A.T.A.C" s icm m"n specialized comp schoen zeker met het geweldige body geometry systeem wat specialized hanteerd. Ik heb nergens last van. Ze zijn inderdaad wel wat aan de zware kant.
Maar das ook een shimano pedaal vol met modder..
mzzl
Gène
-
Jappie - Berichten:81
Bericht
door Jappie » wo jan 14, 2004 3:24 pm
de 959 kosten bij de oosterburen maar 80 pleuro.......
-
zonoskar
Bericht
door zonoskar » wo jan 14, 2004 3:30 pm
@Binker: Ja, da"s mijn ervaring. Met de oude 747"s van Shimano had je 3 graden (ofzo) speling, maar dan wel speling zonder weerstand. Als je plaatje dan niet helemaal goed stond, had je er geen last van. Bij de ATACs heb je 10 - 15 graden speling, maar je ondervind wel een hoop weerstand, dus dat merk je aan je knie. Maar dat is een goed excuus om je plaatjes eens fatsoenlijk te monteren.
Wat ik ook gemerkt heb, is dat ATAC erg schoenafhankelijk is. Met sommige schoenen glij je er zijdelings vanaf (natuurlijk niet helemaal eraf), waardoor je voet dus een hoek gaat maken met de as v/h pedaal. En andere pedalen klikken enorm lastig uit. Ik heb nu Sidi schoenen en die hebben geen last van beide euvels (Northwave"s hiervoor ook niet trouwens). Maar daarvoor had in Answer schoenen en daar was bijna niet mee in/uit te klikken.
-
Gast
Bericht
door Gast » wo jan 14, 2004 3:36 pm
Ja over die zijdelingse vrijheid schijnt dus wel erg belangrijk te zijn; tenzij je een prof bent die iedere dag traint en een proffesionele afstelling e.d. krijgt
Op mn racefiets rijd ik met Look-pedalen en daarbij komen 2 plaatjes (misschien wel bekend bij sommigen) rode en zwarte. Bij de rode heb je enkele graden zijdelingse speling en bij de zwarte (bijna) geen. Die zwarte plaatjes worden ook ten zeerste afgeraden en worden eigenlijk ook alleen gebruikt door echt proffesionele wedstrijd rijders. Bij een foute afstelling fiets je namelijk je hele knie naar de t*fus.
-
Cubeman
Bericht
door Cubeman » wo jan 14, 2004 5:15 pm
Idd ff op internet kijken, nieuwe 959"s zijn al voor € 75,- tot € 80 te koop in Duitsland!
-
Ant - Berichten:260
Bericht
door Ant » wo jan 14, 2004 8:33 pm
Ik reed eerst ook met SPD. Na opnieuw afstellen van mijn SPD"s (te strak ::)) in een rit mijn knieen zwaar overbelast. Bleek te komen omdat ik geen speling meer op mijn voeten had en dit er via mijn knieen "uitkwam". Half jaar niet meer gefietst. Daarna weer begonnen, maar regelmatig pijn.
Time gekocht en sindsdien pijnvrij. Enige probleem is het mogelijk verschuiven op de pedaal zelf, maar met de nieuwe pedalen is dit opgelost. Modder is inderdaad ook geen probleem.
Kortom TIME zou ik zeggen!
-
Quido - Berichten:65
Bericht
door Quido » wo jan 14, 2004 8:47 pm
Ik zou voor ATAC gaan. Heb 3 jaar met SPD gereden, maar met de atac toch fijner. Meer zijdelingse speling, duidelijk in en uit klikken en inderdaad minder last van modder
-
Brum. - Berichten:3080
Bericht
door Brum. » do jan 15, 2004 10:24 am
Eggbeaters, dan ATAC en SPD is gewoon kansloos :P
-
Gast
Bericht
door Gast » do jan 15, 2004 11:03 am
Ja ik heb ook nog ff zitten kijken naar die Crankbrothers maar zo"n Candy SL is alleen al iets van €200,-

dat is toch wel echt f*cking veel voor een setje pedalen. Die Eggbeaters waren nou ook niet zoveel goedkoper, ook iets van €160,- toch ?!?
-
Binker - Berichten:610
Bericht
door Binker » do jan 15, 2004 11:08 am
€ 149 bij B2B voor de candy sl

. Maar waarom zou een eggbeater beter zijn dan een Time atac (en geen mudclearance argument aub dat snap ik ook wel)
-
forward_fast - Berichten:32
Bericht
door forward_fast » do jan 15, 2004 11:18 am
Ik heb zelf 5 jaar met Shimano gereden en rijd nu 3 jaar met Time pedalen en ik wil nooit meer anders. Ik heb gewoon de ATAC Alu pedalen en die zijn echt perfect. Nooit problemen mee, onderhoudsvriendelijk (hoezo onderhoud?).
BTW: Ik heb Sidi schoenen.
-
Gast
Bericht
door Gast » do jan 15, 2004 2:48 pm
Ja ik rijd nu op mn racefiets ook al een tijdje met sidi"s en die vind ik toch wel een stuk fijner dan shimano-schoenen. Daarom ga ik ook voor mn mtb maar een setje dragons kopen (die zijn echt moooooiii !!....)
** toevoeging **
Ja vind ze nog steeds mooi, alleen ze staan te koop voor €250.- .... dat worden dus waarschijnlijk gewoon Dominators 4....dat scheelt toch wel €110.- of weet iemand een toko waar ik ze voor €180-200.- kan halen ?!?
-
Brum. - Berichten:3080
Bericht
door Brum. » do jan 15, 2004 4:22 pm
Voor 99 euri heb je al een stel nette Eggbeater SS"n hoor!
-
Sjase
-
Contacteer:
Bericht
door Sjase » ma jan 19, 2004 7:52 pm
Brum schreef:
Voor 99 euri heb je al een stel nette Eggbeater SS"n hoor!
Kijk ook eens op
bikegear.be voor hele goeie prijzen voor van alles en nog wat, ook shimano, time en eggbeater pedalen.
-
BattleSickO - Berichten:254
Bericht
door BattleSickO » ma jan 19, 2004 8:41 pm
Eggbeaters zijn beter dan SPDs, en je vindt ze ook voor rond de 100 euro (80 zelfs in Duitsland).
Time: geen ervaring mee.