vorkvraag
Moderator:Beheerders
ha,
dit is vast een FAQ, maar ik kon niks ontdekken, dus stuur maar door als enzo.... Anyway, mijn vork is officieel terminaal verklaard, dus ik zoek een nieuwe en kan wel wat advies gebruiken. Ik rijd XC, rag nogal en weeg 75/80 kg en "t budget houdt bij E500 toch echt wel zo"n beetje op.
Weet iemand een goede test op "t web, in een blad, heeft er iemand suggesties?
Oja, ik heb nu een rockshox judy c uit "99 (is tijd showmodel geweest, twee jaar mee gereden) en ben niet zo te spreken over de duurzaamheid van dat merk. Dus die wordt het niet weer...
bedankt, groet, Olaf
dit is vast een FAQ, maar ik kon niks ontdekken, dus stuur maar door als enzo.... Anyway, mijn vork is officieel terminaal verklaard, dus ik zoek een nieuwe en kan wel wat advies gebruiken. Ik rijd XC, rag nogal en weeg 75/80 kg en "t budget houdt bij E500 toch echt wel zo"n beetje op.
Weet iemand een goede test op "t web, in een blad, heeft er iemand suggesties?
Oja, ik heb nu een rockshox judy c uit "99 (is tijd showmodel geweest, twee jaar mee gereden) en ben niet zo te spreken over de duurzaamheid van dat merk. Dus die wordt het niet weer...
bedankt, groet, Olaf
Re:vorkvraag
Is een Marzochhi Marathon SL dan niks voor jou, dat zijn volgens mij best goede vorken. Hier staat een mooi exemplaar voor €525.-
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=3700
Hier staat trouwens bij dat het een luchtgeveerde vork is; wat is eigenlijk het verschil met een oliegeveerde vork.....behalve dat in de ene lucht zit en in de andere.....juist ja; maar moet je daar rekening mee houden als je een vork zoekt.
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=3700
Hier staat trouwens bij dat het een luchtgeveerde vork is; wat is eigenlijk het verschil met een oliegeveerde vork.....behalve dat in de ene lucht zit en in de andere.....juist ja; maar moet je daar rekening mee houden als je een vork zoekt.
Magura Ronin
dusssss©
dusssss©
Bij Tromm in Amsterdam staat een Black Super 80/100 voor zo"n 375 euro...topvork en nu niet te duur.
-
wat dacht je van een Manitou skareb super uit 2004 nieuw voor 500 euro kan ik hem wel leveren...
80 mm veerweg,
lucht veer ellement
preload, rebound en compressie instelbaar
TPC, lage druk en groot volume systeem.
Lock out instel baar met standen
Magnesium buitenpoten, 1 1/8 vorkbuis
met of zonder v brake nokken en postmount schijfremnokken
1.535 gram
http://www.answerproducts.com/items.asp ... &itemid=13
koenstantijn@ilse.nl
Greetzz Koenie
80 mm veerweg,
lucht veer ellement
preload, rebound en compressie instelbaar
TPC, lage druk en groot volume systeem.
Lock out instel baar met standen
Magnesium buitenpoten, 1 1/8 vorkbuis
met of zonder v brake nokken en postmount schijfremnokken
1.535 gram

http://www.answerproducts.com/items.asp ... &itemid=13
koenstantijn@ilse.nl
Greetzz Koenie
Gottgens schreef:
Zoals ik de vraag al gesteld had; is het belangrijk dat je hier rekening mee houdt ?!? Is een olie-vork moeilijker in onderhoud ? Wat is het verschil in demping ? Prijsverschil ? enz..
In bijna elke vork zit olie voor de demping. Olie kun je niet gebruiken voor vering, daar gebruik je staalveren en/of lucht voor. Het voordeel van staalveren is dat het altijd werkt, en heel lineair in veert. Het nadeel is dat het wat zwaarder is en dat het instellen lastiger/duurder is (nieuwe veer kopen). Het voordeel van lucht is dat je het heel goed aan je gewicht en rijstijl kunt aanpassen en dat het licht is. Het nadeel is dat de vork meestal erg progressief inveert (zakt al ver in als je erop gaat zitten) en dat de lucht kan ontsnappen, waardoor je vork dus niet meer veert.
Maar ik rijd al 4 a 5 jaar met een lucht vork en mij is het nog nooit overkomen dat ie lekte.
Maar ik rijd al 4 a 5 jaar met een lucht vork en mij is het nog nooit overkomen dat ie lekte.
Die zochi bij B2B is een goede deal!
-
Gottgens schreef:
Thx makkelijk als ik ga kijken naar een nieuwe bike.
Groeten
Hoor ik dat goed?? jij zoekt een nieuwe bike.. wat voor iets? en wat wil je uit gaan geven?? ik kanmisschien wel wat voor je klussen ;D
Haha jij bent de "van-de-vrachtwagen-gevallen-member" of niet ?!? Eerst je pedalen, daarna een vork en zelfs hele fietsen. Ben wel voorzichtig op zoek maar een nieuwe bike komt er iig niet voor zomer 2004 als ik weer een beetje pieken heb. Eerst maar eens zien waar ik mn wintersport van ga betalen.
Tegen die tijd kijk ik of ik nog steeds zo enthousiast ben over een Santos SCC03 (eventueel Carbo) of een Cube AMS Pro...
Als je me tegen die tijd eentje met afgevijld serrienummer, voor weinig .. kan leveren praten we verder... ;D
Tegen die tijd kijk ik of ik nog steeds zo enthousiast ben over een Santos SCC03 (eventueel Carbo) of een Cube AMS Pro...
Als je me tegen die tijd eentje met afgevijld serrienummer, voor weinig .. kan leveren praten we verder... ;D

-
Nu we het toch over vorken hebben: ik ben ook op zoek naar een nieuwe, alleen in een "lager" segment: tussen de 200 - 300 euri. Ik rijd ook alleen XC, ben 80 KG en heb een GT Zaskar LE uit 99.
Ik ben zelf wel gecharmeerd van een Marzocchi COMP. Kost rond de 200 euri. Een ETA COMP kost rond de 300, maar is dat het prijsverschil waard?
Misschien iemand anders nog ideeen/suggesties?
Ik ben zelf wel gecharmeerd van een Marzocchi COMP. Kost rond de 200 euri. Een ETA COMP kost rond de 300, maar is dat het prijsverschil waard?
Misschien iemand anders nog ideeen/suggesties?
gewoon een 2002 of 2003 model zoeken......kan je effe een segment hoger.....
Ha,
bedankt voor de suggesties. De Marathon lijkt me wel wat, komt uit meerdere bronnen naar boven, de skareb zou wat slapper zijn en ik wil een _degelijke_ vork anders sloop ik het maar weer..... Wat betreft de lucht/veer keuze, tja, dat lucht lichter is, kan me niet zo schelen, het gewicht van de vork wel, maar niet het theoretisch lichter zijn van het ene of andere systeem. Maar helemaal vertrouwen doe ik die luchtafdichtingen eigenlijk niet, dus ik denk dat ik voor een veer ga die een beetje in de middenklasse met gewicht zit. Maar vergeleken met Forward_fast"s vorken, zijn de andere genoemde vorken (o.a. Marzocchi Marathon, Magura Ronin) de meerprijs waard volgens jullie?
groeten! Olaf
bedankt voor de suggesties. De Marathon lijkt me wel wat, komt uit meerdere bronnen naar boven, de skareb zou wat slapper zijn en ik wil een _degelijke_ vork anders sloop ik het maar weer..... Wat betreft de lucht/veer keuze, tja, dat lucht lichter is, kan me niet zo schelen, het gewicht van de vork wel, maar niet het theoretisch lichter zijn van het ene of andere systeem. Maar helemaal vertrouwen doe ik die luchtafdichtingen eigenlijk niet, dus ik denk dat ik voor een veer ga die een beetje in de middenklasse met gewicht zit. Maar vergeleken met Forward_fast"s vorken, zijn de andere genoemde vorken (o.a. Marzocchi Marathon, Magura Ronin) de meerprijs waard volgens jullie?
groeten! Olaf
-
GTLTS schreef:
gewoon een 2002 of 2003 model zoeken......kan je effe een segment hoger.....
En waar vind je die nog nieuw tegenwoordig? Probleem is dat ik de steererlengte zelf wil kunnen bepalen en dan kom je toch op een nieuwe uit. Maar als iemand op Dirty Pages een aardige aanbieding heeft, houd ik me aanbevolen uiteraard!
Magura is heel betrouwbaar en hebben al jaren ervaring met luchtveren. Ik zou als ik een nieuwe vork zou kopen ook voor lucht gaan. Ik rij momenteel nog met een Rockshox Judy sl Hydracoil uit 2001 waarmee ik ook al veel zeik mee heb gehad( zie ander topic).
De magura daarin tegen gaat lang mee en is degelijk. De Ronin is helemaal instelbaar en heet een nieuw veersysteem. Albert plus. Ingaande en uitgaande demping volledig in stelbaar plus een lockout. Als moet een goed afgestelde vork altijd zonder lockout kunnen werken (geen wip effect).
De Ronin is wel een lucht vork. Maar magura heeft ook olie/lucht vorken in haar assortiment. Met Marzocchi heb ik totaal geen ervaring, maar het zegt mij ook bar weinig op XC gebied. Maar er zijn daarintegen mensen die zweren met Marzocchi.
mzzl
Gène
De magura daarin tegen gaat lang mee en is degelijk. De Ronin is helemaal instelbaar en heet een nieuw veersysteem. Albert plus. Ingaande en uitgaande demping volledig in stelbaar plus een lockout. Als moet een goed afgestelde vork altijd zonder lockout kunnen werken (geen wip effect).
De Ronin is wel een lucht vork. Maar magura heeft ook olie/lucht vorken in haar assortiment. Met Marzocchi heb ik totaal geen ervaring, maar het zegt mij ook bar weinig op XC gebied. Maar er zijn daarintegen mensen die zweren met Marzocchi.
mzzl
Gène
-
- Contacteer:
Ik zweer er bijvoorbeeld bij.. Zocchies zijn betrouwbaar vergen weinig onderhoud en veren lekker. Daarbij ook vaak erg goed te betalen.Een marathon vind k bijna een natte droom :-X maar die is dan vin k persoonlijk wel redelijk duur maargoed dan heb je ook wat.
Edti: ze zijn vaak ook lekker stijf: das zeker prettig wanneer je met schijven rijdt
Edti: ze zijn vaak ook lekker stijf: das zeker prettig wanneer je met schijven rijdt

@ FREAKaZOID
=============
Wat voor Zochhi vork zou je nemen als je nu naar een nieuwe vork ging kijken, vooral voor XC gebruik. Een marathon S/SL of een dirtjumper (of nog een andere) ?!?
=============
Wat voor Zochhi vork zou je nemen als je nu naar een nieuwe vork ging kijken, vooral voor XC gebruik. Een marathon S/SL of een dirtjumper (of nog een andere) ?!?
-
Gottgens schreef:
@ FREAKaZOID
=============
Heb zelf een paar weken geleden een marzocchi Z1 freeride gekocht voor €299 bij s-tec. supervork,kan je flink mee jumpen, downhillen, en door de eta ook lekker klimmen.voor dat geld geen betere
ik zou idd voor een marathon of een marathon sl gaan.. erg goede degelijke vorken met genoeg afstelmogeljikheden...
mvg Ninko
mvg Ninko
Gottgens schreef:
@ FREAKaZOID
=============
Ik mag dan wel geen Freakazoid heten, maar toch.. Een DirtJumper (DJ) zou ik je niet aanraden, zwáár, en totaal niet voor xc bedoeld. Zo"n marathon is daar juist voor bedoeld! Marzocchi XC range: klik
En die DirtJumper, die is dus voor Dirt Jumping (goh ::)) en Urban Riding, aldus Marzocchi!

Ok thx ja zat zelf, als ik een nieuwe vork danwel mtb koop, aan een marathon te denken.
@fastforward: Ik rijd zelf met een Zocchi MX Comp ETA 2003 105 mm, is een prima vork voor XC, lekker pluche vering, genoeg veerweg. Vindt het ETA systeem bij mijn vork echt noodzakelijk, vanwege de lange veerweg. Als ik nu een nieuwe zou kopen kocht ik een 2004 MX Comp 85 mm. Dan heb je niet per sé ETA nodig. Zou iig geen 120 mm kopen, das voor XC teveel vant goeie.
Ook leuk, de MX pro: dezelfde vork, maar dan met betere demping, en iets lichter. kost geloof ik 50 tot 100 euro meer.
Ook leuk, de MX pro: dezelfde vork, maar dan met betere demping, en iets lichter. kost geloof ik 50 tot 100 euro meer.
Ik heb een 2003 M mx comp air 105 in m"n fs.
En sinds kort een 2004 M mx comp air85 mm in m"n ss.
De 85mm is wel een heel andere vork, veel progressiever.
Bij de 105mm mis ik eta al niet, op de 85mm zeker niet.
Terwijl ik op de ss regelmatig uit het zadel ga om lomp op de pedalen te stampen.
(maar wanneer eta of lockout je een goed gevoel geeft, dan zeker niet laten)
En sinds kort een 2004 M mx comp air85 mm in m"n ss.
De 85mm is wel een heel andere vork, veel progressiever.
Bij de 105mm mis ik eta al niet, op de 85mm zeker niet.
Terwijl ik op de ss regelmatig uit het zadel ga om lomp op de pedalen te stampen.
(maar wanneer eta of lockout je een goed gevoel geeft, dan zeker niet laten)