ervaringen met camelbag

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Zand er over
ervaringen met camelbag

Bericht door Zand er over » za jan 10, 2004 12:31 am

wie rijd er hier met een camelbag?? ik zit er over te denken om zo"n ding te kopen van bbb. maar wat zijn de ervaringen met betrekking tot het schoonmaken van de waterzak, transpireren onder de tas en het schoonmaken na een vieze tocht??

k@tze

Re:ervaringen met camelbag

Bericht door k@tze » za jan 10, 2004 1:17 am

even iets recht zetten.. het is CamelBak maar daar niet van, ik vind het een heel goede vinding. wel moet er rekening mee gehouden worden dat je een goede hygiene er op na houd. schoonmaken na elke tocht met wat zoutwater of een tablet waarmee men kunstgebitten reinigt. Bewaren in de vriezer.

Voordelen vind ik dat je niet telkens naar een bidon hoeft te reiken en dat je je handen niet vuil maakt als je weer eens shit stickin" hebt. Voor de langere afstanden zonder pauzeplaats reuze handig, en van dat zweten merk ik weinig.

Nadeel, niet voor wedstrijdrijders want die willen natuurlijk zo licht mogelijk rijden. in zeer technische afdalingen en passages kan hij wel eens verschuiven, so what.

hopenlijk heb je hier wat aan. 8)

Zand er over

Bericht door Zand er over » za jan 10, 2004 9:03 am

het lastigste lijkt mij het reinigen van de waterzak, dus je moet hem na elke tocht omspoelen, ook als je alleen water er in doet, en hoe word ie dan weer droog..je kunt em niet ff laten uitlekker ofzo. of gooi je em omgespoeld en al in de vriezer?

dr. Koen
Contacteer:

Bericht door dr. Koen » za jan 10, 2004 9:41 am

Ik heb een rocket. Ideaal!! Altijd meer dan 2 liter water bij en een zooi reserverspullen (1 of 2 buitenbanden, plakspullen, pompje, multitool, vet of olie, een doek, huissleutel, evt. autosleutel, geld) Ik zou niet weten hoe ik die andere spullen mee moest nemen.
Met het schoonmaken ooknooit problemen mee gehad. Na een tocht het water eruit laten, even door het mondstuk blazen om net wat extra water eruit te halen. Dan leg ik hem met het reservoir open in mijn rommelkamer (kamertemperatuur) en de volgende keer kan ik hem gewoon weer gebruiken. Ik heb hem nu 1,5 jaar. Nog nooit last gehad van schimmel o.i.d. Hij functioneert nog perfect. Als hij echt smerig is maak ik de buitenkant ook schoon. Verder is hij goed te verstellen (borst- en buikband). V

lexus

Bericht door lexus » za jan 10, 2004 1:35 pm

Vindt het ook een ideale uitvinding.
Schoonmaken na elke rit.
Enige probleem wat ik wel heb gehad is dat de buitenzak scheurde vanwege overmatige transpiratie. :-[ :-[
Na nader onderzoek bleek de buitenzak helemaal weggeteerd te zijn door zout en vocht.
Dus de buitenzak ook regelmatig wassen. ;D

Cubeman

Bericht door Cubeman » za jan 10, 2004 1:46 pm

Ideaal als je mij vraagt!
Ik heb er nu twee (een 2002 Rocket en de oude 1997 HAWG) en zou ze niet meer weg kunnen denken.
Het schoonmaken is idd geen enkel probleem, goed leeg maken na een tocht en af en toe zo"n tablet erin en klaar.
Ik heb die schoonmaak-kit en dat ophang ding voor het reservoir gekocht en ben super content!
Zweten valt 100% mee en als de tas vies is mik ik hem in de wasmachine en is hij weer als nieuw!

M"n HAWG heb ik sinds 1997 en hij is nog in top conditie!
Elke anderhalf jaar een nieuw reservoir en af en toe eens wassen, echt top materialen!!!
Gaat eeuwig mee en het (amerikaanse) leger gebruikt ze ook, dan kan het geen slecht product zijn denk ik!

aj

Bericht door aj » za jan 10, 2004 2:48 pm

"t Is echt een superuitvinding vind ik! Vooral als je veel vocht nodig hebt (zoals ik), is het zeer praktisch, je hoeft immers niet telkens meer je bidon te pakken --> sneller, makkelijker, en je bike ziet er mooier uit! :D

Schoonmaken..buitenkant is sowieso geen probleem, en ik rijd alleen met water erin, dus dat wil ik ook wel eens laten zitten ( :-[), heb ik nog geen negatieve gevolgen van ondervonden.

Soms verschuift hij ietsjes inderdaad, maar ach, als je em goed afstelt is dat bijna niet aan de orde. Zweten, in de zomer heb ik er iets meer last van, maar alle voordelen wegen voor mij ruim op tegen dat kleine nadeeltje.

:)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za jan 10, 2004 3:02 pm

helemaal mee eens, camelback is top. het meeste is al gezegd, ter aanvulling mijn gebruikerservaring.
ik heb ook een rocket voor de korte tochten. bij lange tochten gebruik ik een Deuter rugzak waar een apart vak voor de waterzak in zit. Echt ideaal. het is wel wennen in het begin met iets op je rug fietsen. maar de rocket is licht van gewicht en goed/stevig vast te zetten middels heup en schouderbandje. jammer dat ze zo duur zijn. kijk eventueel eens in duitsland bij een online fietsenwinkel.

schoonmaken middels te dure camelback borstel set en kustgebit tabletten.
drogen doe ik door de zak op te hangen met de borstel er in. werkt goed.

El Florio

Bericht door El Florio » za jan 10, 2004 3:35 pm

BBB las ik? Ik heb er ook eentje van BBB. Mijn ervaringen:

1. na een klein half jaar vervang je het mondstuk door eentje van Camelbak. Kleine investering.
2. Na een jaar rij je langs de schoenmaker om de schouderriemen terug vast te laten maken.
3. Vervangbuisjes koop je bij de doe-het-zelver.
4. Als het reservoir versleten is, vervangen door camelbak.

Besluit: BBB is goed, maar camelbak is beter. Niet voor je portemonnee, maar wat maakt dat uit he....

Cubeman

Bericht door Cubeman » za jan 10, 2004 5:06 pm

Jurriaan schreef:
helemaal mee eens, camelback is top. het meeste is al gezegd, ter aanvulling mijn gebruikerservaring.
ik heb ook een rocket voor de korte tochten. bij lange tochten gebruik ik een Deuter rugzak waar een apart vak voor de waterzak in zit. Echt ideaal. het is wel wennen in het begin met iets op je rug fietsen. maar de rocket is licht van gewicht en goed/stevig vast te zetten middels heup en schouderbandje. jammer dat ze zo duur zijn. kijk eventueel eens in duitsland bij een online fietsenwinkel.

schoonmaken middels te dure camelback borstel set en kustgebit tabletten.
drogen doe ik door de zak op te hangen met de borstel er in. werkt goed.

Juriaan,

Wat voor model Deuter gebruik je???
Ik heb dus idd ook een Rocket voor korte tochten maar de HAWG die ik heb is net iets te klein voor tochten in de alpen ed.
Ik ben dus ook op zoek naar een iets groter model.
In eerste instantie dacht ik aan de Camelback Transalp, maar ik denk dat ik beter een Deuter kan nemen want die hebben een beter draagsysteem en rugpand.
Bij de Deuter twijfel ik tussen de Trans Alpine 30 en de Superbike L.
Kan jij me van enig advies voorzien als Deuter gebruiker???

Zand er over

Bericht door Zand er over » za jan 10, 2004 6:24 pm

ik heb de bbb ff mee genomen van mijn werk (bbb=voor weinig) om te kijken of het wat is.. ik vind het ontwerp qua vakken en de pas vorm prima van deze tas. Ik denk alleen wel dat het drink gedeelte van camelbaks beter is dan van bbb (slang mondstuk en waterzak). maar wannner je een bbb kan vervangen voor een camel waterzak lijkt me dit pas raadzaam als de bbb kapot is.

El Florio

Bericht door El Florio » za jan 10, 2004 6:30 pm

My point exactly

Pappie

Bericht door Pappie » za jan 10, 2004 8:12 pm

Prima uitvinding die kamelenzak. Je moet er alleen niets anders dan water in doen anders krijg je rare kleurtjes en smaakjes....... :"(
Cleanen met schoon water en evt tabletje en dan drogen. Doe ik als volgt:
reservoir laten uitlekken en er dan 4 velletjes keukenpapier in stoppen. Zak sluiten en opblazen via drinkslang en even lekker schudden. Zorg dat het papier bij de vulmond zit als je hem openmaakt. Dit kun je evt herhalen. Werkt perfect.

Zand er over

Bericht door Zand er over » za jan 10, 2004 8:29 pm

keuken papier is idd een goed idee. ;D smart move dude

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo jan 11, 2004 12:19 pm

Wat voor model Deuter gebruik je???
Ik heb dus idd ook een Rocket voor korte tochten maar de HAWG die ik heb is net iets te klein voor tochten in de alpen ed.
Ik ben dus ook op zoek naar een iets groter model.
In eerste instantie dacht ik aan de Camelback Transalp, maar ik denk dat ik beter een Deuter kan nemen want die hebben een beter draagsysteem en rugpand.
Bij de Deuter twijfel ik tussen de Trans Alpine 30 en de Superbike L.
Kan jij me van enig advies voorzien als Deuter gebruiker???

model staat nie tin de rugzak... ???
het is een Deuter rugzak welke Bever(winkel) verkoopt als zijnde een Bever rugzak.
het is echt een top rugzak. goede schouderbanden, met dikke vulling waardoor ie ook bij meer gewicht en langere tocht lekker zit.
hij is goed in te snoeren zodat je ook minder meekan nemen en de inhoud toch op z"n plek blijft zitten.
duitse mtb tijdschrift heeft een paar jaar terug ook rugzakken getest en ook zij waren zeer te spreken over Deuter.
ook heeft de rugzak een gaasnet aan de achterkant wat tegen je rug zit, hierdoor zit de zak zelf niet tegen je rug en zweet je minder(deuter noemt dit aircomfort).
Afbeelding
nadeel is wel dat het gewicht verder van je rug zit.

ik heb denk ik de Futura 22. Het plaatje hieronder is het huidige model. mijn rugzak is zeker 6 jaar oud.
Afbeelding

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo jan 11, 2004 12:29 pm

Ik heb de rocket en de m.u.l.e. . Nadeel van de rocket is dat als de zak goed vol zit met water, hij aan de bovenkant uitsteekt. Ik heb al drie keer een lekke waterzak gehad. Ik vind de waterzak constructie te lekgevoelig want er zitten bij de opening scherpe randjes en daar gaat het schuren/scheuren. Na 6 keer gebruikt te hebben was de zak in de mule rijp voor de prullebak, was wel garantie dus een nieuwe zak gekregen. Viel mij meteen op dat de zak een stuk zwaarder was, en het scherpe randje bij de vulopening was gebroken. Dus het is wel een verbetering denk ik.

Ik denk dat er ook andere waterzak fabrikanten die eenzelfde kwaliteit hebben. Daar weet ik zelf niet zo veel van maar ik dacht dat Scott ook hele goeie maakt.

Als je nog een opvallende oersterke camelbak zoekt, kijk dan eens naar de militaire uitvoeringen hiervan.
http://www.usarmy-shop.de/index.html?ru ... saecke.htm

gringo30

Bericht door gringo30 » ma jan 12, 2004 8:58 pm

De camelbak zelf kun je het best ontsmetten en steriliseren met SOLUSTERIL te verkrijgen in iedere apotheek (CNK code 0183525 ,€ 5.73). Je vult het reservoir met water gooit er twee tabletjes in , nachtje laten liggen en de zak is volledig gesteriliseerd. En je hoeft hem zelfs niet meer dan 1 keer te spoelen. Volledig smaakloos. Kunstgebittabletten zijn ook prima maar laten een iets wrangere smaak na. Eigenlijk is het niet nodig de borstelkit van camelback te kopen als je vaak de zak met solusteril behandelt.

Binker

Bericht door Binker » di jan 13, 2004 12:47 pm

Zelf gebruik ik sigbottle reinigtabletten hebben een frisse nasmaak! gaat prima. Maar gewoon bakkerssoda is ook prima hoor. Heb de cleankit voor de slang en dat is wel prettig omdat ik niet altijd even netjes ben qua opbergen.

Plaats reactie