Nationale merken tov Internationale
Moderators:JJ, Beheerders
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe MTB te kopen van rond de 1200€. Ik heb al verschillende merken en modellen bekeken en wat ik mij al een tijdje afvraag: hoe verhouden de fietsen en frames van kleinere nationale merken zich tov van de grote jongens zoals Trek, Giant, Scott,...? Zijn die grote merken dan echt beter of is dit puur een kwestie van imago en naamsbekendheid?
Mij lijkt het dat die grote firma"s teveel vragen voor hun producten (ze moeten die marketing toch ergens recupereren) en daardoor eigenlijk minder waar voor hun geld bieden dan de goede nationale merken (zoals BeOne of Granville).
Als je puur het product op zich bekijkt ( en even de naam vergeet) dan zou je soms versteld staan van de verschillen.
Wat is jullie idee hierover?
Mij lijkt het dat die grote firma"s teveel vragen voor hun producten (ze moeten die marketing toch ergens recupereren) en daardoor eigenlijk minder waar voor hun geld bieden dan de goede nationale merken (zoals BeOne of Granville).
Als je puur het product op zich bekijkt ( en even de naam vergeet) dan zou je soms versteld staan van de verschillen.
Wat is jullie idee hierover?
Re:Nationale merken tov Internationale
ik vind dat je bij die echt grote en bekende merken toch ook wel wat meer krijgt dan alleen een fiets... idd je betaalt ook wel een klein beetje naam, maar je rijdt ook met iets waarvan je zeker weet dat het fijn rijdt, goede garantie heeft, vaak een mooiere afwerking en een beter frame... Ik kan op ieder poepframe van 200 euro een complete xtr groep schroeven en daarna die fiets te koop zetten voor 2000 euro... maar dat wil niet zeggen dat het een fatsoenlijke fiets is...
mvg Ninko
mvg Ninko
Als je bv doelt op Santos dan kan ik alleen maar zeggen dat dit echt een heel goed merk is wat absoluut mee kan komen met bv Trek of Spezialized. Sterker nog de fiets is voor het hollands landschap ontworpen ideaal dus. Echter over de gehele linie gezien zijn zeker de fullytoppers bij de bekende merken echt wel beter. Daar zit veel meer research en geld achter. Leuk is omte weten dat het duitse Bergwerk als Testmerk voor Spezialized fungeert Ze hebben het zelfde research instituut oid had ik begrepen.
-
Binker schreef:
Sterker nog de fiets is voor het hollands landschap ontworpen ideaal dus.
Suffe geometrie...Rijdt heerlijk op de hollandse fietspaden en woonerven.
Hollands Glorie!!!
De hoge prijs van grote merken is hoofdzakelijk te verklaren door het ontwikkelingswerk van de frames, maar vooral ook door de publiciteitskosten en sponsoring allerhanden. Om een goed imago op te bouwen moet je heel veel geld uitgeven.
Dit geld moet natuurlijk ergens terugverdiend worden en daarom wordt soms bespaard op onderdelen. Je hebt dan misschien wel een goed frame en een merk met een goed imago maar de onderdelen zijn meestal minderwaardig. Volgens mijn bescheiden mening is een fiets meer dan alleen een frame, het gaat hem om het totaalpakket en daarin hebben de lokale merken meestal een niet te ontkennen voordeel. Persoonlijk hou ik niet zo van gemixte groepen: je ziet maar al te vaak fietsen met een XT achterderailleur en voor de rest Deore/ Altus/ Alivio onderdelen. Dit gebeurt dus heel veel bij de grote merken.
De nationale merken gebruiken veel meer complete groepen en dat werkt nog altijd beter...
Dit geld moet natuurlijk ergens terugverdiend worden en daarom wordt soms bespaard op onderdelen. Je hebt dan misschien wel een goed frame en een merk met een goed imago maar de onderdelen zijn meestal minderwaardig. Volgens mijn bescheiden mening is een fiets meer dan alleen een frame, het gaat hem om het totaalpakket en daarin hebben de lokale merken meestal een niet te ontkennen voordeel. Persoonlijk hou ik niet zo van gemixte groepen: je ziet maar al te vaak fietsen met een XT achterderailleur en voor de rest Deore/ Altus/ Alivio onderdelen. Dit gebeurt dus heel veel bij de grote merken.
De nationale merken gebruiken veel meer complete groepen en dat werkt nog altijd beter...
Nog meer eens,
betere prijs/kwaliteitverhouding.

ibix freak.... noem eens 1 groot merk op dan wat een xt aderailleur combineert met alivio onderdelen?? geloof er niks van
Maar weet wel dat bij een merk als specialized, scott, cannondale, giant dat je dan een fiets hebt waarbij alle onderdelen wel op elkaar zijn afgestemd en die er gewoon goed uitzien en erg snel en lekker fietsen...
En je kunt zeggen wat je wilt... maar van een specialized stumpjumper of een cannondale Fxxx, giant xtc weet je wel dat je een fatsoenljike fiets hebt met garantie die je op iedere straathoek kan krijgen en die al door veel mensen zijn getest dus je weet dat het ondertussen wel goed zit... en zoiets rijdt in de meeste gevallen toch wel beter dan zomaar een fraampje met een duure groep erop... en een verkeerde vork...
mvg Ninko
Maar weet wel dat bij een merk als specialized, scott, cannondale, giant dat je dan een fiets hebt waarbij alle onderdelen wel op elkaar zijn afgestemd en die er gewoon goed uitzien en erg snel en lekker fietsen...
En je kunt zeggen wat je wilt... maar van een specialized stumpjumper of een cannondale Fxxx, giant xtc weet je wel dat je een fatsoenljike fiets hebt met garantie die je op iedere straathoek kan krijgen en die al door veel mensen zijn getest dus je weet dat het ondertussen wel goed zit... en zoiets rijdt in de meeste gevallen toch wel beter dan zomaar een fraampje met een duure groep erop... en een verkeerde vork...
mvg Ninko
-
Ninko schreef:
ibix freak.... noem eens 1 groot merk op dan wat een xt aderailleur combineert met alivio onderdelen?? geloof er niks van
mvg Ninko
Ik had een Giant XtC 840 met een deore achterderrailleur en een SIS!! voorderrailleur....
Het frame is goed, maar de onderdelen zoals: bracket, voorderrailleur, shifter, ketting, crank was eigenlijk niet echt goed. Als je het mij vraagt is een standaard Giant XtC840 eigenlijk gewoon een boulder met een Deore derrailleur en een ander frame..
24 Martijn schreef:
Als je het mij vraagt is een standaard Giant XtC840 eigenlijk gewoon een boulder met een Deore derrailleur en een ander frame..
...en een andere vork en voor de rest compleet andere onderdelen.
Als je het mij vraagt komt een Boulder niet in de buurt
Ninko schreef:
Kona had daar nogal eens een handje van...
En Cannondale tot "99 / "00:
http://www.cannondale.com/bikes/99/model-9fs5.html
http://www.cannondale.com/bikes/99/model-9fs5.html
ja er zullen vast uitzonderingen zijn waarin dit bekend is... maar komt dit nu nog voor... (ja er zullen vast wel bijdehandterikken zijn ;D die vinden van wel en die er eentje vinden) ... Maar praktisch kom je zoiets niet tegen maar we dwalen een beetje af van het topic...
mvg Ninko
mvg Ninko
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Ik zie het wel zitten om zelf mijn fiets samen te stellen via een soort van customizer en zo alles af te stemmen op mijn smaak (en budget;-). In nederland werkt Santos volgens dit principe en in België is er Granville met de bikedesigner.com website. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik zie het wel zitten om zelf mijn fiets samen te stellen via een soort van customizer en zo alles af te stemmen op mijn smaak (en budget;-). In nederland werkt Santos volgens dit principe en in België is er Granville met de bikedesigner.com website. Hebben jullie hier ervaring mee?
-
Kijk gewoon wat rond op internet. Bij www.bike2build.nl kun je ook je fiets zelf samenstellen..
Zij hebben Santos, Cube, 24, Planet-X, Banshee, Viper etc..
Zij hebben Santos, Cube, 24, Planet-X, Banshee, Viper etc..
Be One is veel fiets voor je geld.
Santos vind ik zelf niet zo interessant.
Santos vind ik zelf niet zo interessant.