Crossmax vs. conventioneel gespaakt wiel
Moderator:Beheerders
Zin enige tijd heb ik in mijn Specialized stumpjumper een setje crossmax wielen. Heb ik tweedehands gekocht, ze zijn denk ik een aantal jaren oud.
Hiervoor zat er in de fiets de volgende set wielen:
Rond naven;
DT spaken;
Mavic X517 velgen.
Normaal gespaakt (heet dat niet kruis over drie???)
Bij de overgang van de gespaakte wielen naar de crossmax valt het me op dat de crossmax veel en veel meer zijdelingse flex heeft. Bij stevig aanzetten kan ik zelfs achter (!) de velg tegen de remblokken horen schuren. Voor gebeurt dit ook, terwijl ik toch geen slappe vork heb (Fox Forx Float).
Moet ik de wielen grondig laten nakijken of zijn er meer mensen die zelfde ervaringen hebben met deze wielen??
En ja, ik weet het, ik had beter moeten nadenken voor ik iets kocht!
Hiervoor zat er in de fiets de volgende set wielen:
Rond naven;
DT spaken;
Mavic X517 velgen.
Normaal gespaakt (heet dat niet kruis over drie???)
Bij de overgang van de gespaakte wielen naar de crossmax valt het me op dat de crossmax veel en veel meer zijdelingse flex heeft. Bij stevig aanzetten kan ik zelfs achter (!) de velg tegen de remblokken horen schuren. Voor gebeurt dit ook, terwijl ik toch geen slappe vork heb (Fox Forx Float).
Moet ik de wielen grondig laten nakijken of zijn er meer mensen die zelfde ervaringen hebben met deze wielen??
En ja, ik weet het, ik had beter moeten nadenken voor ik iets kocht!
Re:Crossmax vs. conventioneel gespaakt wiel
Ik heb ook eens ene tijdje met Crossmaxen gereden, oude model.Voor velgremmen.In combo met hs 33 raceline"s.En ik had ook wel eens aanlopen gehad van de remblokken op de velgoppervlakte.
Tjsa erg fijne wielen, maar je moet niet zwaarder zijn een kilo of 70 voor die wielen.Een vriend heeft ze wel ens volledig naar de kote geholpen met rijden.En die woog 90 kg.Gewoon de nippels door de velg wand getrokken.
??Dan moet ie toch ie wel erg lomp gereden hebben.
Zoals velen zulllen zeggen, zijn custom build wielen, sterker en stijver.
Tjsa erg fijne wielen, maar je moet niet zwaarder zijn een kilo of 70 voor die wielen.Een vriend heeft ze wel ens volledig naar de kote geholpen met rijden.En die woog 90 kg.Gewoon de nippels door de velg wand getrokken.

Zoals velen zulllen zeggen, zijn custom build wielen, sterker en stijver.
... en lichter.
Het probleem ligt niet aan de crosmax maar aan de personen die ze gebruiken
Bijna iedereen kan zijn naven niet afstellen alhoewel dit zeer simpel is bij een crosmax.
Door de speling op de naaf gaat natuurlijk je velg tegen je rem slepen.
En dan begint men natuurlijk weeral te kakken dat het wiel niet stijf is ::)
Ik week zelf 80 en rijd competietie xc rijd met crosmax sl en heb nog nooit last gehad van slepende remmen bij het aanzetten.
Is gewoon een kwestie van afstelling
Bijna iedereen kan zijn naven niet afstellen alhoewel dit zeer simpel is bij een crosmax.
Door de speling op de naaf gaat natuurlijk je velg tegen je rem slepen.
En dan begint men natuurlijk weeral te kakken dat het wiel niet stijf is ::)
Ik week zelf 80 en rijd competietie xc rijd met crosmax sl en heb nog nooit last gehad van slepende remmen bij het aanzetten.
Is gewoon een kwestie van afstelling
Je hebt zeker schijfremmen dan, of watjes in je oor. Xmaxen zijn echt niet erg stijf, maar dat zijn gewoon gespaakte lichte wielen ook niet.
Heb niet echt het idee dat er speling op de naven zit, maar zal dit toch nog eens grondig controleren. Heb meer het idee dat dit overschatte kutwielen zijn.
-
geef mij maar een setje handgespaakte wielen
bv dt hugi naven of nog leiver tune naven in combinatie met mavic velgen
kostprijs ongeveer hetzelfde als die xmaxen maar wel veel stijver
naar het schijnt zitten er hier op het foru zelfs goede wielvlechters (oa luc )
bv dt hugi naven of nog leiver tune naven in combinatie met mavic velgen
kostprijs ongeveer hetzelfde als die xmaxen maar wel veel stijver
naar het schijnt zitten er hier op het foru zelfs goede wielvlechters (oa luc )
Opmerkelijk:
Ik had eens een setje:
36 spaaks DT Onyx - DT Comp - DT messing nippels pro-lock - Mavic F519 handgespaakt door Bike2Build
Doordat ik zero tire clearance left heb met een 2,2" band raakte mijn band de staande achterbrug in scherpe bochten.
Ik heb nu een setje:
32 spaaks DT Cerit - DT Comp - DT messing nippels pro-lock - Mavic F219 handgespaakt door Action Sports in Duitsland
Band heeft nooit meer achterbrug geraakt. Opmerkelijk dus nu 32 spaaks i.p.v. 36 bij mij nu dus stijver, maar ook de F219 velg is breder dan de F519 dus de band zou iets breder gaan staan.
Het een en ander qua stijfheid hangt dus volgens mij af van wie de wielen bouwt...
Ik had eens een setje:
36 spaaks DT Onyx - DT Comp - DT messing nippels pro-lock - Mavic F519 handgespaakt door Bike2Build
Doordat ik zero tire clearance left heb met een 2,2" band raakte mijn band de staande achterbrug in scherpe bochten.
Ik heb nu een setje:
32 spaaks DT Cerit - DT Comp - DT messing nippels pro-lock - Mavic F219 handgespaakt door Action Sports in Duitsland
Band heeft nooit meer achterbrug geraakt. Opmerkelijk dus nu 32 spaaks i.p.v. 36 bij mij nu dus stijver, maar ook de F219 velg is breder dan de F519 dus de band zou iets breder gaan staan.
Het een en ander qua stijfheid hangt dus volgens mij af van wie de wielen bouwt...
Nope, onmogelijk.
Als de spaken in je B2B wiel niet overdreven los zaten, dan is normaal gesproken de zijdelingse stijfheid gelijk.
Ik denk... dat de 219 velg hier het verschil uitmaakt...kijk ook maar eens hoe dicht de band nu bij de achterbrug zit....
Als de spaken in je B2B wiel niet overdreven los zaten, dan is normaal gesproken de zijdelingse stijfheid gelijk.
Ik denk... dat de 219 velg hier het verschil uitmaakt...kijk ook maar eens hoe dicht de band nu bij de achterbrug zit....
Dat kan wel kloppen ja, F219 is ook een stuk zwaarder dan een F519. Bedankt.
Als ze goed gespaakt zijn wel ...zonoskar schreef:
... maar dat zijn gewoon gespaakte lichte wielen ook niet.
Rijd ook al jaren (8j) met Crossmaxen en deze zomer had ik mijn eerste euvel. Was gewoon slijtage, velg van m"n achterwiel was naar de klote bij een tocht door het hooggebergte. Heb verder nooit last gehad van aanlopende remmen (HS33). Is ook een kwestie van goed onderhoud van je bike en wielen. Op tijd naven bijstellen en spaken bijstellen. Dit laatste is overigens maar een aantal keer nodig geweest.
Verder heeft Mavic een perfecte service. Crosmaxen zijn opnieuw te spaken, velgen zijn te vervangen etc, gewoon super.
Verder heeft Mavic een perfecte service. Crosmaxen zijn opnieuw te spaken, velgen zijn te vervangen etc, gewoon super.
Uhh haal je hier niet wat dingen door elkaar.
Een conventioneel (/handgespaakt) wiel ruled idd weinig méér als een (overprijsde) CXmax...
En rendement bij wielen? Wil wel weten hoe zijdelingse stijfheid je rendement beïnvloed, merkbaar welteverstaan!
Een conventioneel (/handgespaakt) wiel ruled idd weinig méér als een (overprijsde) CXmax...
En rendement bij wielen? Wil wel weten hoe zijdelingse stijfheid je rendement beïnvloed, merkbaar welteverstaan!
damon rinard heeft een aantal jaren geleden een hele hoop wielen getest op zijdelingse stijfheid
grote tabel met data in de volgende link
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/data.htm
Wel heel veel wegwielen, maar misschien wel leuk
kleine opmerking alvast van mijn kant: de spaken zorgen voor zijdelingse stijfheid, de velg nauwelijks (de velggewichten in aanmerking genomen), en de afstand tussen de spaken links en rechts bij de naaf. Hoe meer spaken, hoe stijver het wiel zjidelings. Spaakspanning is nauwelijks van invloed (of wiel moet echt veel te slap staan) Elasticiteits modulus van staal is constant totdat materiaal plastisch vervormt (en dat wil je zeker niet).
Een fabrikant die aankomt met een wiel met relatief weinig spaken, en heel licht en ook nog eens verkondigt dat het wiel zijdelings erg stijf is, mag je rustig goed uitlachen.
grote tabel met data in de volgende link
http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/data.htm
Wel heel veel wegwielen, maar misschien wel leuk
kleine opmerking alvast van mijn kant: de spaken zorgen voor zijdelingse stijfheid, de velg nauwelijks (de velggewichten in aanmerking genomen), en de afstand tussen de spaken links en rechts bij de naaf. Hoe meer spaken, hoe stijver het wiel zjidelings. Spaakspanning is nauwelijks van invloed (of wiel moet echt veel te slap staan) Elasticiteits modulus van staal is constant totdat materiaal plastisch vervormt (en dat wil je zeker niet).
Een fabrikant die aankomt met een wiel met relatief weinig spaken, en heel licht en ook nog eens verkondigt dat het wiel zijdelings erg stijf is, mag je rustig goed uitlachen.
is het niet zo dat er van de crossmax wielen een soort velg is die sterker is en voor mensen boven de 80 kg en een velg voor mensen die minder zwaar zijn?
kan aan mij liggen maar volgens mij heb ik eens zoiets gehoordt ook ivm garantie enzo geloof ik
mzl tim
kan aan mij liggen maar volgens mij heb ik eens zoiets gehoordt ook ivm garantie enzo geloof ik
mzl tim
Fast (maar nu even niet) schreef:
Heb niet echt het idee dat er speling op de naven zit, maar zal dit toch nog eens grondig controleren. Heb meer het idee dat dit overschatte kutwielen zijn.
*zucht*
Je twijfelt naar mijn bescheiden mening teveel aan je wielen, Je hebt zelf gezien hoe scherp de remblokken afgesteld staan, dat de velg dan tegen de blokjes aankomt is niet meer dan logisch en zeker niet problematisch.
Goed beschouwd vind ik niet dat je op dit moment een goed beeld krijgt van de kwaliteit van de wielen, dat ligt misschien ook een beetje aan de rijder zelf
en je weet wel wat ik daarmee bedoel, het is geen kritiek maar gewoon een constatering. Wanneer je tegen de zomer in vorm bent denk ik dat je zeer, zeer veel plezier aan deze wielen zult hebben, van binnen zijn ze echt nog perfect.
geduld....Al het goede komt langzaam....
Goed beschouwd vind ik niet dat je op dit moment een goed beeld krijgt van de kwaliteit van de wielen, dat ligt misschien ook een beetje aan de rijder zelf

- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Slow (nu nog steeds),
Als je de wielen kwijt wilt, moeten wij even kletsen. Heb misschien wel interesse
Rinse
Als je de wielen kwijt wilt, moeten wij even kletsen. Heb misschien wel interesse
Rinse
Prins van je dromen schreef:
Je twijfelt naar mijn bescheiden mening teveel aan je wielen, Je hebt zelf gezien hoe scherp de remblokken afgesteld staan, dat de velg dan tegen de blokjes aankomt is niet meer dan logisch en zeker niet problematisch.
Goed beschouwd vind ik niet dat je op dit moment een goed beeld krijgt van de kwaliteit van de wielen, dat ligt misschien ook een beetje aan de rijder zelfen je weet wel wat ik daarmee bedoel, het is geen kritiek maar gewoon een constatering. Wanneer je tegen de zomer in vorm bent denk ik dat je zeer, zeer veel plezier aan deze wielen zult hebben, van binnen zijn ze echt nog perfect.
Lieve Prins,
Zal je even uit je dromen helpen

Mijn remblokken staan net zo strak afgesteld als met mijn andere set wielen.
Ook bij mijn andere fiets (stalen american eagle) waarin een set specialized wielen zit met mavic x222 velgen staan de remmen minimaal net zo strak afgesteld. Daar heb ik geen enkel probleem met het aanlopen van de remblokken tegen de velg.
Wat mijn conditie betreft, die is abnormaal slecht. Het is maar goed ook!!! Mocht ik echt power in de benen hebben dat trap ik die wielen helemaal tegen de remblokken aan met aanzetten!!
Groet,
Fast (maar nu even niet)
Rinse Appelstroop schreef:
Slow (nu nog steeds),
Rinse
Wil ze nog niet kwijt, wil eerst weten of die wielen 100% zijn.
Zijn ze dat, maar bevallen ze nog niet, verkoop ik ze.
Zal eerst nog even goed naar de Prins van je dromen luisteren!!
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Fast (maar nu even niet) schreef:
Wil ze nog niet kwijt, wil eerst weten of die wielen 100% zijn.
Zijn ze dat, maar bevallen ze nog niet, verkoop ik ze.
Zal eerst nog even goed naar de Prins van je dromen luisteren!!
Ok, nou dan hoor ik het wel.
Rinse
Prins van je dromen, yeah right

legion schreef:
Prins van je dromen, yeah right![]()
![]()
Doet hij het hier wel Bernard?

@ fast met een kleine f.: zal er dit weekend wel even naar kijken ok?