Down-Hill fietske bouwen!!!!!!!!!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Pogo
Contacteer:
Down-Hill fietske bouwen!!!!!!!!!

Bericht door Pogo » di okt 28, 2003 2:18 pm

Zit er aan te denken om volgend jaar een DH bike te gaan bouwen.
Hebben jullie wat info over div. frame en parts, wat wel en wat niet
en de kosten hiervan? Zit wel te denken om de meeste onderdelen
2e hands te scoren. Wat moet ik iig nooit 2e hands kopen? En 24
of 26 inch? Greetz to ya All, Pogo.

Wytze

Re:Down-Hill fietske bouwen!!!!!!!!!

Bericht door Wytze » di okt 28, 2003 3:36 pm

Ik heb nu twee keer een soort van low budget DH-achtig geval (verdiend de naam DH eigenlijk niet) opgebouwd en ben nu met de derde (definitieve eindelijk) bezig.

Ik heb bijna alles ook 2e hands gekocht dus denk dat ik je wel van wat tips kan voorzien:

tip1: Koop gewoon een nieuwe complete DH-bak!!

;D

sorry, beetje flauw misschien, maar er zit wel een kern van waarheid in. Als je zelf een fiets gaat samenstellen zul je er opeens achterkomen dat de combi van onderdelen helemaal niet zo best is, veringen gaan niet goed samen ofzo, hoeken kloppen niet enz
Verder is het lastig 2e hands DH spullen te kopen, ze kunnen best eens goed vertyfd zijn, of je kan net ff niks vinden wat je zoekt, moet je dat onderdeel toch nieuw kopen, en losse DH spullen zijn achtelijk duur, kun je beter in één keer kompleet kopen.

Tip2: Als je dan toch zelf iets gaat opbouwen (2e hands); Het eerste wat je doet is heel lang sparen en dan het beste mooiste frame kopen wat je kunt vinden. Ik heb dat dus niet gedaan :-[. Gevolg, je bouwt allemaal coole DH kek op je scrap framepje om erachter te komen dat je toch een ander frame wilt en dan kloppen al je spullen niet meer met je nieuwe frame!! Als je gewoon een goed frame hebt en die altijd wilt houden kun je daar al je spullen op afstemmen (misschien heel nichterig maar denk maar alleen al aan kleur bijv!).

Tip3 Bij todtnau verkopen ze vanaf volgende week de oude huurfietsen, ze zijn natuurlijk goed afgetrapt, maar ook wel goed onderhouden, en ze hebben alleen maar top fietsen!

Tip4 Kijk eens bij Supergo.com daar hebben ze Weyless DH-bakken voor prijzen waar je in NL nog niet eens de Boxxer vork voor koopt die erin zit.

Mijn eerste gevalletje ellende: eigenlijk alleen maar voor Urban (drops en trappen) Hield het wel goed uit eigenlijk maar: te groot frame, vering niet progressief, kut remmen (niet onbel. bij DH ;D )
plaatje 1
plaatje 2

Tweede gevalletje. beetje overkill vork, achtervering opgehoogt, oftewel heel hoog bracket, weinig stabiel, veel demper problemen, wel lekker klein en wendbaar, relatief licht, nog steeds kut remmen ::)
plaatje 1
plaatje 2
plaatje 3 (hier hoe ik em vrige maand weer wilde opbouwen met weer een andere demper (beter instelbaar, meer veerweg) maar toen kreeg ik de kans eindelijk een echt DH-frame te kopen)

Derde geval, nu in opbouw, zo mooi dat ik me er voor schaam :-[ , komt nog wel es aan bod als ie af is ;D ;)
voor plaatje check bij de andere plaatjes maar dan "intense.jpg" :-[

Succes ermee

Wytze (middlename low-budget)

V-spec Stinky

Bericht door V-spec Stinky » di okt 28, 2003 3:48 pm

Wytze schreef:
Ik heb nu twee keer een soort van low budget DH-achtig geval (verdiend de naam DH eigenlijk niet) opgebouwd en ben nu met de derde (definitieve eindelijk) bezig.

Ik heb bijna alles ook 2e hands gekocht dus denk dat ik je wel van wat tips kan voorzien:

tip1: Koop gewoon een nieuwe complete DH-bak!!

;D

sorry, beetje flauw misschien, maar er zit wel een kern van waarheid in. Als je zelf een fiets gaat samenstellen zul je er opeens achterkomen dat de combi van onderdelen helemaal niet zo best is, veringen gaan niet goed samen ofzo, hoeken kloppen niet enz
Verder is het lastig 2e hands DH spullen te kopen, ze kunnen best eens goed vertyfd zijn, of je kan net ff niks vinden wat je zoekt, moet je dat onderdeel toch nieuw kopen, en losse DH spullen zijn achtelijk duur, kun je beter in één keer kompleet kopen.

Tip2: Als je dan toch zelf iets gaat opbouwen (2e hands); Het eerste wat je doet is heel lang sparen en dan het beste mooiste frame kopen wat je kunt vinden. Ik heb dat dus niet gedaan :-[. Gevolg, je bouwt allemaal coole DH kek op je scrap framepje om erachter te komen dat je toch een ander frame wilt en dan kloppen al je spullen niet meer met je nieuwe frame!! Als je gewoon een goed frame hebt en die altijd wilt houden kun je daar al je spullen op afstemmen (misschien heel nichterig maar denk maar alleen al aan kleur bijv!).

Tip3 Bij todtnau verkopen ze vanaf volgende week de oude huurfietsen, ze zijn natuurlijk goed afgetrapt, maar ook wel goed onderhouden, en ze hebben alleen maar top fietsen!

Tip4 Kijk eens bij Supergo.com daar hebben ze Weyless DH-bakken voor prijzen waar je in NL nog niet eens de Boxxer vork voor koopt die erin zit.

Mijn eerste gevalletje ellende: eigenlijk alleen maar voor Urban (drops en trappen) Hield het wel goed uit eigenlijk maar: te groot frame, vering niet progressief, kut remmen (niet onbel. bij DH ;D )
plaatje 1
plaatje 2

Tweede gevalletje. beetje overkill vork, achtervering opgehoogt, oftewel heel hoog bracket, weinig stabiel, veel demper problemen, wel lekker klein en wendbaar, relatief licht, nog steeds kut remmen ::)
plaatje 1
plaatje 2
plaatje 3 (hier hoe ik em vrige maand weer wilde opbouwen met weer een andere demper (beter instelbaar, meer veerweg) maar toen kreeg ik de kans eindelijk een echt DH-frame te kopen)

Derde geval, nu in opbouw, zo mooi dat ik me er voor schaam :-[ , komt nog wel es aan bod als ie af is ;D ;)
voor plaatje check bij de andere plaatjes maar dan "intense.jpg" :-[

Succes ermee

Wytze (middlename low-budget)

`

He low-budgettie...

Mag ik ff vragen wat dat nu uiteindelijk heeft gekost?

Pogo
Contacteer:

Bericht door Pogo » di okt 28, 2003 5:22 pm

He Wytze bedankt voor de wijze les, ik denk er nu toch even verder over na wat ik precies wil. Wat hebben die fietsjes van jou gekost zo en heb je enig idee wat ze voor die rentals gaan vragen? Was dat Trek frame niet terug te verlagen om een wat stabielere fiets te creeren of was de veerweg te klein dan? Gr. Pogo ???

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » di okt 28, 2003 5:42 pm

nice! een ouwe M1!!! ;D ;D

enneeuh hoe houd zo"n oude LX zich op de DH?? beetje goed te doen?

nice bike!! :D

zonoskar

Bericht door zonoskar » di okt 28, 2003 6:40 pm

Je moet dan wel een 2de hands DH bak kopen, en niet van een XC bike een DH bike willen maken. Nogal wiedes dat alls zo klote veerde. Maar idd, bij 2de handse spullen weet je nooit wat ermee gebeurd is en hoe lang het nog leeft. Bovendien geef je heel gemakkelijk best veel geld uit, en dan was een nieuwe High Octane of Big Hit misschien een betere keuze geweest.

Gast

Bericht door Gast » di okt 28, 2003 7:12 pm

Zoek gewoon tot je een (redelijk nieuw) 2e handsje hebt gevonden waar bijvoorbeeld 2 marathons mee gereden zijn ;D

Afbeelding

En bouw m gaande weg op met betere onderdelen....

Afbeelding

Dan kan je voor een redelijke prijs toch een DH waardige fiets rijden :P

Dude

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di okt 28, 2003 7:22 pm

ten dele is t verhaal van Wyte terecht
Anderszijds gelden twee tegenargumenten
-waarom veel geld uitgeven aan een sport die je nog nooit gedaan hebt en waarvan je niet weet of je ze eigenlijk wel graag doet
-als je lang spaart en dan onmiddellijk een killer bak koopt ga je ongetwijfeld veel plezier hebben, maar je gaat geen bal leren, en de techniek (zowel van t de fiets als de rijtechniek) veel moeilijker begrijpen. met als gevolg dat je veel trager gaat groeien in de sport. Of veel vallen.

Lees hier nog een tijdje mee op t forum, spaar wat, kijk wat rond naar goeie 2e hands en ga dan voor een goeie freerider, zoals wyte zijn "2e gevalletje", een kona, een Rocky mountain, dat spul

lion

Bericht door lion » di okt 28, 2003 8:37 pm

het is ook het slimst te beginnen met bmx, dat is pas techniek! verder zijn er meerdere verwende maatjes hier op het forum die in een keer duur hebben gekocht. misschien is HT DH een idee, ziet er echt Superbruut uit en is toch wel iets goedkoper, mijn droombak:
Afbeelding

rob-ert

Bericht door rob-ert » di okt 28, 2003 8:42 pm

ik zou hem mooier vinden met shiver sc , dit is beetje overdreven vind ik dan . Waarom heeft tie een band op zijn zadel gemaakt?

lion

Bericht door lion » di okt 28, 2003 8:48 pm

het is een ht dh, dan is veel veerweg vaak handig, zoveel als de geometrie aankan, sneller. die band op zn zadel is zodat hij tijdens natte races niet gelijk van zn zadel vliegt. gelezen van de owner, ziet er overigens ook wel hardcore uit 8)

Gemini

Bericht door Gemini » di okt 28, 2003 8:55 pm

misschien om te voorkomen dat ie van z"n zadelafglijd ???

al zal je daar weinig op zitten als je gaat downhillen met dat ding...
(lang leve je stuitje!)

mzzls Gemini

Gast

Bericht door Gast » di okt 28, 2003 9:01 pm

Ik wil hem de DownHill in Todtnau weleens zien doen op dat ding aan het einde van het seizoen...

lion

Bericht door lion » di okt 28, 2003 10:04 pm

hij zegt dat zn zadel dan echt te glad word, ik zei het niet, en dat in todtnau zou ik ook wel willen zien, het gaat gewoon niet gebeuren

Wytze

Bericht door Wytze » di okt 28, 2003 10:27 pm

@ BF je hebt helemaal gelijk, niet bij stil gestaan, maar ik neem aan dat ie (net als ik) er een Hardtail naast houdt want met een beetje DH doe je toch niks in NL. Ik ben pas echt verslingerd geraakt in Todtnau, en toen ook idd besloten er meer geld aan uit te geven (boxxer bijv)

Dus: TIP 5 ;D het is jammer dat het seizoen net afgelopen is, als je snel bent kun je dit weekend nog even naar todtnau om op een huurfiets te kijken of je het wel leuk vindt (kan me niet voorstellen van niet) en kun je daarna gelijk de fiets kopen ;D prijzen zou ik niet weten moet je bijv Plons vragen, of zoek op de Todtnau-site Felix z"n email op.

@vertical: eerste was niet meer dan 500 euro bij elkaar, die Moto was nog het duurst!! en de dempers die steeds kapot gingen. Het tweede frame was ook weer ultiem goedkoop (van SICK) maar de spullen al wat duurder (boxxer+rem 500 2e hands, wielen 250 nieuw) Denk alles bij elkaar net over de 1000. Het frame wat ik nu heb was wel weer erg goedkoop, eigenlijk is dat frame té voor mij, maarja als je moet kiezen tussen een M1 of een KHS, tsja ::) in iedergeval hoef ik nu niet zo snel meer wat anders :D

@Zonoskar: Die eerste staat toch echt in de folder van trek dat het een Downhill fiets is, er zaten orgineel zelfs extra sterke cantilevers op ;D Wat toen DH was is nu XC. en met je 2e punt ben ik het dus ook helemaal eens (was ook mijn tip 1 ;) )

Chmod

Bericht door Chmod » do okt 30, 2003 11:26 am

zie te koop Kästle degree 14.0... Ideale biginnersbak.

slu

HoPe

Bericht door HoPe » zo dec 28, 2003 1:52 pm

Absoluut akkoord dat je begint met low budget en eerst wat techniek opdoet met HT DH of BMX, maar eens dat je begint met een serieuze DH op te bouwen; doe dit niet in stukjes en koop geen onderdelen waarvan je weet dat je ze toch niet lang houdt of van slechte kwaliteit zijn. In de fietswereld is verlies enorm snel gemaakt zij het op cheape onderdelen die direct verslijten of kapot gaan waardoor je ze niet meer kan verkopen.
Dus: goedkoop beginnen en als je zeker weet dat je deze sport voort wil blijven doen en evt. wilt overschakelen op DH koop je best van den eersten keer iets van kwaliteit. Daarom hoeft dit geen stukken van mensen te kosten.
Ugh!

HoPe

Bericht door HoPe » zo dec 28, 2003 2:00 pm

Wytze schreef: tip1: Koop gewoon een nieuwe complete DH-bak!!

;D

Dit mag geen probleem zijn als je een goede LBS hebt en veel leest en navraag doet over onderdelen die jou aanstaan.. Kies zelf wat je wil, ben je des te meer content!

[
Pogo schreef: Wat moet ik iig nooit 2e hands kopen?
BB"s, cassettes, kettingen, tandbladen, banden, shocks zijn ook riskant want je moet de juiste stroke, eye to eye en veersterkte hebben.. Dit hangt natuurlijk weer allemaal af van wie je het koopt. Kan best zijn dat dit alles nog perfect in orde is maar als je overzees aankoopt kan je best veel foto"s vragen en zorgen dat je niet afgezet wordt.. en dan nog.

[
Pogo schreef: En 24 of 26 inch?
24" heeft het nadeel dat je wiel vlugger blijft "hangen" in boomwortels e.d. Voordeel: je kan beter wheelies trekken en ze zijn sterker, maar alleen Bender baseert zich daarop.

26" wordt het meest gebruikt en lijkt me dan ook de beste keuze.

Ghostdog - X
Contacteer:

Bericht door Ghostdog - X » zo dec 28, 2003 10:15 pm

2e hands is prima. nog beter, ongebruikte 2e hands superdownhill bike. nog beter een supervette ongebruikte Trek Diesel van mij overkopen ;D

tjek mn signature

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » zo dec 28, 2003 10:20 pm

HoPe schreef:
[
24" heeft het nadeel dat je wiel vlugger blijft "hangen" in boomwortels e.d. Voordeel: je kan beter wheelies trekken

en dat heb je zeker nodig als je dh gaat rijden!!!!

vettigen tarzan

Bericht door vettigen tarzan » zo dec 28, 2003 11:02 pm

amai nog ni

btw, vind het wel een interessant topic omda ik ook der een beetje over aant nadenken ben om een dh bak op te bouwen, alleen ben ik op dit eigenste moment platzak, ofte blut, out of money,.. :( :(

HoPe

Bericht door HoPe » ma dec 29, 2003 12:29 pm

Dirty-Harry schreef:
en dat heb je zeker nodig als je dh gaat rijden!!!!

ironisch.

[
HoPe schreef:
24" Voordeel: je kan beter wheelies trekken

sarcastisch. Ik ben tegen 24" voor dh sibren..

BOES

Bericht door BOES » ma dec 29, 2003 5:22 pm

k zou gaan voor een scott octane DH uit 2001 denk, weetjewel, zoeen van toe die nog mooi waren.. :D k denk dat k wel iemand ken die dr nog een over heeft

gr bas

roadkill

Bericht door roadkill » ma dec 29, 2003 5:38 pm

Dus omdat er het merendeel met 26 inch rijd is het automatisch beter???
Gewoon heel dikke BULLSHIT!!!!!!!Ik geef toe dat 26 inch veel couranter is dus er is meer voor te krijgen(zoek maar eens wat voor een heel mooi 24 inch sunringle velg met woodman disc naven aan spaken........)
Als ik naar beneden ga wil ik een velg die het volhoud en minder snel kans op slagen geeft,dus wil ik een compact wiel, en als ik daar dan wat dikkere banden opzet is de diameter niet echt veel kleiner dan bij een 26 inch hoor

Greetz Roadkill: wat de boer niet kent fietst ie niet???Nee zo ben vooruitstrevent bezig:24 inch aan de macht!!!!!

lion

Bericht door lion » ma dec 29, 2003 5:42 pm

ik snap je koppigheid, dat had ik ook eerst, maar leer van mij: 24" gaat moeilijker over obstakels en alle kleine beetjes helpen je een heleboel (prachtig voorbeeld is de trial bike van Joris, zelfs de der-wieltjes zijn speciaal licht). en zoek een 24" met blabla naven... er zijn geen 24" wielnaven hoor...

edit: ohja ik lees ook nog van die banden.. he?! zijn die er? als je een wiel wil dat geen slagen krijgt moet je een sterk! wiel nemen

Plaats reactie