Verroeste ketting
Moderator:Beheerders
Wie kan mij vertellen hoe ik een (licht)verroeste ketting kan ontroesten??
Ik heb namelijk net een nieuwe shimano (reserve) ketting gekocht. Hij zat in een plasticzakje in m"n zadeltasje. En nog is er vocht bij gekomen.. beetje balen!!
Nu wil ik dus graag weten hoe ik de roest van de ketting kan verwijderen.
Alvast bedankt!
Paul
Ik heb namelijk net een nieuwe shimano (reserve) ketting gekocht. Hij zat in een plasticzakje in m"n zadeltasje. En nog is er vocht bij gekomen.. beetje balen!!
Nu wil ik dus graag weten hoe ik de roest van de ketting kan verwijderen.
Alvast bedankt!
Paul
Re:Verroeste ketting
koken in dik vet is DE oplossing
ne keer smeren en der is goed mee in het slijk gaan ploeteren de roest zal er rap afzijn :d
Precies, goed smeren en gewoon mee gaan rijden, is er zo af.
flink smeren, en een keer mee fietsen.
sowiezo beter om regelmatig je ketting te wisselen, bijv. om de rit.
gaat goed met een SRAM powerlink, past ook op Shimano.
maaruh, normaak zit er toch vet op een nieuwe ketting?
sowiezo beter om regelmatig je ketting te wisselen, bijv. om de rit.
gaat goed met een SRAM powerlink, past ook op Shimano.
maaruh, normaak zit er toch vet op een nieuwe ketting?
leg mij eens uit...
Waarom zou je om de rit van ketting veranderen??
Zodat alles wat minder slijt?
(zal wel een logische verklaring voor zijn)
mzzls Gemini
mzzls Gemini
Zoutzuur, dan is de roest er zo af!!! ;D
Leg m een nacht in de cola. Geen Light of caffeine vrije sjit maar the real thing.
Weg roest.
Weg roest.
waarom neem je een ketting mee?
komt altijd vocht in die tasjes.
Maar gewoon ff vetten en mee fietsen.
komt altijd vocht in die tasjes.
Maar gewoon ff vetten en mee fietsen.
Ketting mee ??? Powerlink of breekpennetje is toch voldoende.
Inspuiten met ZEP 45. Ontroest en smeert, geweldig spul.
Inspuiten met ZEP 45. Ontroest en smeert, geweldig spul.
als je op tijd en stond je ketting vervangd
en als je tijdens het schakelen je ketting niet verkracht is de kans zeer miniem dat deze zal breken.
IPV een ketting kan je zoals vermeld een SRAM powerlink gebruiken
PS: hoe steek jij die hele nest weg :P
en als je tijdens het schakelen je ketting niet verkracht is de kans zeer miniem dat deze zal breken.
IPV een ketting kan je zoals vermeld een SRAM powerlink gebruiken
PS: hoe steek jij die hele nest weg :P
- vette ranger
- Contacteer:
Gemini schreef:
leg mij eens uit...
mzzls Gemini
ben ook wel benieuwd

- dobbel our zero
Urban Monkey schreef:
koken in dik vet is DE oplossing
he monkeyboy, kun je is ff uitleggen hoe dit gaat (dat koken snap ik nog wel)
welk vet enzo?
ketting en pion slijten op mekaar in
Dus als je na elke rit je ketting verandert kun je 2x zo lang rijden met 1 pion
Is zeker aan te raden bij duurdere pion omdat deze nogal vrij kostelijk is
Of op tijd een nieuwe ketting monteren
Ik zou zeggen om de 1000 km maar is afhankelijk van het weer en type rijder en type ketting
Dus als je na elke rit je ketting verandert kun je 2x zo lang rijden met 1 pion
Is zeker aan te raden bij duurdere pion omdat deze nogal vrij kostelijk is
Of op tijd een nieuwe ketting monteren
Ik zou zeggen om de 1000 km maar is afhankelijk van het weer en type rijder en type ketting
Ik haal er altijd gewoon een staalborstel overheen als ik mijn bike niet schoon heb gemaakt als ik weer flink door de modder heb geDirt maar met een staalborstel werkt perfect ik weet alleen niet of het goed is ???
ge kunt ze ook is schildere :P
ik heb mu ketting gesmeerd 2 dagen gefietst veel modder maar is nog steeds aant t roesten
toch maar eens de cola probere
toch maar eens de cola probere

ik heb het laatst volgens de regel: als je je ketting 0,5 cm van je voorblad af kunt halen weg ermee.
hij kon er iets meer als 0,4 cm af, ik gooide hem dus weg, denk ja dat zal wel safe zijn en het reed ook niet echt meer lekker.
Ik vervang die ketting dus, slaat die over bij de cassette.
cassette ook maar verwisseld, spaar ik mn voorbladen dus ook een beetje.
Maar voor mij werkt die truc dus niet meer
hij kon er iets meer als 0,4 cm af, ik gooide hem dus weg, denk ja dat zal wel safe zijn en het reed ook niet echt meer lekker.
Ik vervang die ketting dus, slaat die over bij de cassette.
cassette ook maar verwisseld, spaar ik mn voorbladen dus ook een beetje.
Maar voor mij werkt die truc dus niet meer
Nen halve centimeter is al veel te veel 
Ge moet da zelf ook een beetje ondervinden wanneer dat het tijd is deze te vervangen.
Kilometraantal kan je er nooit op plakken hangt erg veel van de rijder en het weer af alsook type ketting.
Ikzelf vervang vrij snel mijn ketting aangezien een ketting niets kost tegenover een XTR casette
Ik rijd nu al meer dan 20000 km rond met deze casette en heb enkel mijnen 14 of 15 moeten vervangen

Ge moet da zelf ook een beetje ondervinden wanneer dat het tijd is deze te vervangen.
Kilometraantal kan je er nooit op plakken hangt erg veel van de rijder en het weer af alsook type ketting.
Ikzelf vervang vrij snel mijn ketting aangezien een ketting niets kost tegenover een XTR casette
Ik rijd nu al meer dan 20000 km rond met deze casette en heb enkel mijnen 14 of 15 moeten vervangen
maar hoe zie je het dan?
je voorbladen slijten namelijk ook dus die truc zou zowiezo niet kunnen werken
je voorbladen slijten namelijk ook dus die truc zou zowiezo niet kunnen werken
Zo doe ik het....
Lees http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
De ketting is aan vervanging toe bij 1% rek. Hoe meet je dit ?
Heb zelf altijd een nieuwe ketting op voorraad. Sla spijker (zonder kop) in dakbalk haak vervolgens de uiterste schakels van nieuwe en gebruikte ketting om de spijker.
Kettingen hangen loodrecht naar beneden. Je kan nu heel gemakkelijk mbv. een schuifmaat de slijtage (rek) meten.
Zelf vervang ik mijn ketting altijd bij een slijtage van ongeveer 0,5%. Dan heeft de ketting (sram pc59) er ongeveer 3000 km op zitten (bij mij althans)
Deze kettingen hebben het voordeel dat ze nagenoeg niet roesten in tegenstelling tot de shimano kettingen in dezelfde prijsklasse.
Tommy
Lees http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
De ketting is aan vervanging toe bij 1% rek. Hoe meet je dit ?
Heb zelf altijd een nieuwe ketting op voorraad. Sla spijker (zonder kop) in dakbalk haak vervolgens de uiterste schakels van nieuwe en gebruikte ketting om de spijker.
Kettingen hangen loodrecht naar beneden. Je kan nu heel gemakkelijk mbv. een schuifmaat de slijtage (rek) meten.
Zelf vervang ik mijn ketting altijd bij een slijtage van ongeveer 0,5%. Dan heeft de ketting (sram pc59) er ongeveer 3000 km op zitten (bij mij althans)
Deze kettingen hebben het voordeel dat ze nagenoeg niet roesten in tegenstelling tot de shimano kettingen in dezelfde prijsklasse.
Tommy
Verfafbijt er over en in de fik steken!!!

Sram kettingen roesten net zo hard als de shimano kettingen. Zo klaar!
Ketting wisselen na elke rit is de grootste onzin die er maar bestaat! Zelf rij ik een ketting zolang totdat deze merkbaar slechter gaat schakelen en niet lekker meer loopt maar geluid gaat geven. Dit is zo"n 3 keer in een wedstrijd seizoen. Telkens gaat er dan een nieuwe dura ace ketting op, of tegenwoordig een connex (type helemaal zilver met zwarte teflon rolletjes). Zo kan ik een heel jaar met een set XTR tandwielen rijden en een XT cassette. Afgelopen seizoen dan in ieder geval, maar toen hebben we wel heeeeel goed weer gehad.
Als de ketting geroest is kun je hem het beste overvloedig smeren, goed laten intrekken, daarna met een doek goed afdoen (er zal dan al veel zooi afgaan) en dan gewoon gaan rijden en je ketting na de rit gewoon schoonmaken. De grootste zooi is er dan af.
Ketting wisselen na elke rit is de grootste onzin die er maar bestaat! Zelf rij ik een ketting zolang totdat deze merkbaar slechter gaat schakelen en niet lekker meer loopt maar geluid gaat geven. Dit is zo"n 3 keer in een wedstrijd seizoen. Telkens gaat er dan een nieuwe dura ace ketting op, of tegenwoordig een connex (type helemaal zilver met zwarte teflon rolletjes). Zo kan ik een heel jaar met een set XTR tandwielen rijden en een XT cassette. Afgelopen seizoen dan in ieder geval, maar toen hebben we wel heeeeel goed weer gehad.
Als de ketting geroest is kun je hem het beste overvloedig smeren, goed laten intrekken, daarna met een doek goed afdoen (er zal dan al veel zooi afgaan) en dan gewoon gaan rijden en je ketting na de rit gewoon schoonmaken. De grootste zooi is er dan af.
bij mij was die dus 1%, ga ik dan ook maar is 0,5 % van maken
Het maakt überhaupt toch geen hol uit of je ketting een beetje roest. Mijn ketting zitten heel vaak roestplekken op na het schoonmaken. Als ik "m heb ingespoten met teflonspray zie je er niets meer van en loop ie super.
Een ketting is zo dik dat dat beetje oppervlakte roest echt niet uitmaakt. Maar toegegeven het ziet er niet echt poser uit
.
Een ketting is zo dik dat dat beetje oppervlakte roest echt niet uitmaakt. Maar toegegeven het ziet er niet echt poser uit