Veersystemen
Moderators:JJ, Beheerders
Oke, om voor oude verstokte hardtailrijders ook eens wat inzicht te generenen:
Welke verschillende veersystemen zijn er en wat zijn de specifieke voor- en nadelen?
-Single Pivot
-4 bar linkage (al of niet met horst link)
-VPP
komt u maar met alle paraate kennis!!
Welke verschillende veersystemen zijn er en wat zijn de specifieke voor- en nadelen?
-Single Pivot
-4 bar linkage (al of niet met horst link)
-VPP
komt u maar met alle paraate kennis!!
Re:Veersystemen
Single pivot: lekker kleine hobbeltjes wegfilteren, simpel, rare travel van je achterwiel (behalve bij linkage-driven SP dan)
4-bar-linkage: geen/minder brake lockout (or whatever), mooie travelcurve van achterwiel, minder trap invloeden
VPP: Voor Plons"s Pikkies, echt iets voor jou dus!
4-bar-linkage: geen/minder brake lockout (or whatever), mooie travelcurve van achterwiel, minder trap invloeden
VPP: Voor Plons"s Pikkies, echt iets voor jou dus!
4 bar linkage= VPP
Jurriaan schreef:
4 bar linkage= VPP
Neenee! VPP is 4-bar linkage, dat wel, omgekeerdgeld het niet!
jewel, you"r wrong!
maar dit wordt welles/nietes. ik zal kijken naar een onderbouwing
maar dit wordt welles/nietes. ik zal kijken naar een onderbouwing
Jurri toch, geen logica gehad op school?
ja zeker wel! maar ik ben niet technisch onderlegt genoeg in deze om het uit te leggen. maar ik heb van mensen die er verstand van hebben begrepen dat het wel zo is.
Single pivot + 4-bar-linkage zonder horst-link (is namelijk hetzelfde)
+ simpel
+ lichter als minder linkages zijn gebruikt
+ vaak uninterrupted seat tube, dus zadel kan gewoon naar beneden zoals op een hardtail
- kettinglengte veranderd als vering wordt gebruikt dus pedal feedback, bob
- remmen blokkeert of verslechtert vering
- met verstelbare veerweg: veerweg vermeerderen maakt de balhoofdhoek steiler, juist het tegengestelde van wat je wil met meer veerweg
Four-bar-linkage/FSR met horst-link
+ plaatsing horst link kan invloed op kettinglengte verminderen
+ vering werkt onafhankelijk van pedalleerkrachten, dus minder bob
+ altijd actief
+ onafhankelijk van remmen
+ met verstelbare veerweg: veerweg veranderen kan onafhankelijk worden afgestelt van balhoofdhoek
- complexer
- meer scharnierpunten = zwaarder
- meer scharnierpunten = meer slijtage/meer onderhoud
- achterderailleur kletteren tegen de horst-link aan
VPP
+ achteras beweegt in S-vormige curve = met sag zit je in de onderste curve van de S. Als je pedalleert, houdt kettingspanning de achteras in die onderste curve zodat vering niet bobt
- complexer
+ simpel
+ lichter als minder linkages zijn gebruikt
+ vaak uninterrupted seat tube, dus zadel kan gewoon naar beneden zoals op een hardtail
- kettinglengte veranderd als vering wordt gebruikt dus pedal feedback, bob
- remmen blokkeert of verslechtert vering
- met verstelbare veerweg: veerweg vermeerderen maakt de balhoofdhoek steiler, juist het tegengestelde van wat je wil met meer veerweg
Four-bar-linkage/FSR met horst-link
+ plaatsing horst link kan invloed op kettinglengte verminderen
+ vering werkt onafhankelijk van pedalleerkrachten, dus minder bob
+ altijd actief
+ onafhankelijk van remmen
+ met verstelbare veerweg: veerweg veranderen kan onafhankelijk worden afgestelt van balhoofdhoek
- complexer
- achterderailleur kletteren tegen de horst-link aan
VPP
+ achteras beweegt in S-vormige curve = met sag zit je in de onderste curve van de S. Als je pedalleert, houdt kettingspanning de achteras in die onderste curve zodat vering niet bobt
- complexer
Enduro schreef:
VPP
- complexer
Meer scharnierpunten dan welk systeem...?
dan single pivot, dé referentie!
Exar schreef:
dan single pivot, dé referentie!
OK... 1-0 voor Exar...
maar uh, ik zie weinig onderscheid tussen een 4bar of een VPP, wat lagerpunten betreft...
-
- Forumbeheerder
VPP is niet helemaal juist he
zoals jij t uitlegt is t net t omgekeerde van wat t in werkelijkheid is.
als ik je text lees lijkt t alsof je door te trappen de vering blokkeert. En dat doet alleen de Single Pivot.
VPP isoleert net de bob beweging maar laat al het andere veerwerk ongemoeid.
Single pivot voelt goed aan op de parking maar bij t insturen van bochten is dit t flauwste systeem. vering verhardt en doet de fiets vaak duiken, zodat een erg steile stuurhoek ontstaat. FSR linkage blijft hier veel actiever en neutralen. Beste op dat vlak is de Lawwill achterkant. Ook een 4bar. maar die heeft door het verticale pad van t achterwiel gewoon geen schijntje last van parasietbewegingen bij t remmen.
zoals jij t uitlegt is t net t omgekeerde van wat t in werkelijkheid is.
als ik je text lees lijkt t alsof je door te trappen de vering blokkeert. En dat doet alleen de Single Pivot.
VPP isoleert net de bob beweging maar laat al het andere veerwerk ongemoeid.
Single pivot voelt goed aan op de parking maar bij t insturen van bochten is dit t flauwste systeem. vering verhardt en doet de fiets vaak duiken, zodat een erg steile stuurhoek ontstaat. FSR linkage blijft hier veel actiever en neutralen. Beste op dat vlak is de Lawwill achterkant. Ook een 4bar. maar die heeft door het verticale pad van t achterwiel gewoon geen schijntje last van parasietbewegingen bij t remmen.
BF = Chief Wiggum schreef:
Single pivot voelt goed aan op de parking maar bij t insturen van bochten is dit t flauwste systeem.
Hoe komt het dan toch dat een heel groot deel van de fullies gebruik maken van een single pivot systeem? Ik bedoel, ga maar na, Be One is allemaal single piv, Santa Cruz, zelfs Giant VT"s...
Steelboy schreef:
[BF = Chief Wiggum schreef:
Single pivot voelt goed aan op de parking maar bij t insturen van bochten is dit t flauwste systeem.
Hoe komt het dan toch dat een heel groot deel van de fullies gebruik maken van een single pivot systeem? Ik bedoel, ga maar na, Be One is allemaal single piv, Santa Cruz, zelfs Giant VT"s...
Leitner-link patent van Specialized en de vraag naar fietsen met een SPV.
Als antwoord op de oorspronkelijke vraag:
URT (nu vooral bij de Gamma en in Trekkingfietsen),
Softtails (Scalpel, Morati, Trek)
Idd, met SPV filter je weer wat nadelen van single pivot weg, maar wel slechtere small bump sensitivity.
URT=trapas in de verende achterdriehoek, toch?
URT=trapas in de verende achterdriehoek, toch?
Ook Cannondale super V en Commencal Doctor 2002- 2003Steelboy schreef:
[BF = Chief Wiggum schreef:
Single pivots zijn zeker geen slechte fietsen: als ze het systeem een beetje goed uitwerken en ze plaatsen het scharnierpunt op de juiste hoogte (ik dacht: net ter hoogte van het middelste kettingblad) dan is het een zorgeloos systeem. Er is maar één scharnierpunt, dus kan er daar al niet veel misgaan. Nadelen zijn wel dat er zo veel druk op de demper komt (grote hefboom) en dat er zijdelingse krachten op de demper kunnen inwerken (Met name de luchtdempers kunnen daar niet zo goed tegen).
Bovendien heb je ook nog zoiets als een gelinkte single pivot (waarom dat eigenlijk nog single pivot heet, weet ik niet, want deze hebben meerder scharnierpunten!), zoals mijn Yeti AS-R en de nieuwe Commencal Doctor voor 2004. Hier gebruikt men een extra link ter hoogte van de demper, zodat deze een andere baan beschrijft van zodra deze inveert. hierdoor krijg je een andere veerkarakteristiek. Bovendien worden zo ook de zijdelingse krachten die op de demper inwerken opgevangen.
ik hou mijn mond, ik ben te stom.
ik heb geen vering ervaring.
ROXY schreef:
Bovendien heb je ook nog zoiets als een gelinkte single pivot (waarom dat eigenlijk nog single pivot heet, weet ik niet, want deze hebben meerder scharnierpunten!), zoals mijn Yeti AS-R en de nieuwe Commencal Doctor voor 2004. Hier gebruikt men een extra link ter hoogte van de demper, zodat deze een andere baan beschrijft van zodra deze inveert. hierdoor krijg je een andere veerkarakteristiek. Bovendien worden zo ook de zijdelingse krachten die op de demper inwerken opgevangen.
Hmm.. idd... de BeOne DH bak en het daarvanaf geleide systeem op de Hornet van ditzelfde merk heeft idd een single pivot achterbrug, de demper wordt echter door een linkage overbrenging aangestuurd... ben idd benieuwd wat dat voor verschillen geeft...
Daarbij denk ik dat we in deze discussie het al dan niet wel of niet werken met een SPV of 5th element-achtige demper even buiten beschouwing moeten laten en puur op het systeem zelve kijken. De indruk die ik momenteel heb, is dat met die nieuwe demper technologie vele systemen beter kunnen gaan presteren dan ze vanuit mechanisch oogpunt zouden kunnen met de "traditionele" dempers.
hmmm, zo te zien zijn er weinig mensen die er het fijne van weten... Roxy, BF en anderen geven weliswaar enigszins bevredigende antwoorden, maar echt zwart-wit wordt het verhaal niet...
Miskien toch maar gewoon HT blijven rijden
Miskien toch maar gewoon HT blijven rijden

-
Little Man Plons schreef:
ik hou mijn mond, ik ben te stom.
daarom heet je natuurlijk ook "little man"....

-
Hier Mave, ingelogd als BombProof Brammeke:
wat een onzin over veersystemen wordt hier weer verzameld! Gelooft nou echt iedereen wat die journalisten en marketing-dudes verzinnen????????????/
Een 4-bar linkage is een VPP, en een VPP is een 4-bar linkage. Punt. Al dat gezeik over het feit dat Outland de uitvinder van DE VPP is, waar SantaCruz bijvoorbeeld nu gebruik van maakt, gaat alleen maar over die s-vormige baan van het achterwiel. Maar z"n draaipunt is net zo virtueel als een FSR, NRS, you name it. Nadeel van het "VPP"systeem (die van Outland/SantaCruz/Intense) is dat de kickback vrij groot is.
Je kunt een 4-barlinkage net zo goed en slecht ontwerpen als een single-pivot. En ook slechter. Een 4-bar linkage kan echter wel beter zijn dan een single pivot ooit zal kunnen zijn. Simpelweg omdat de plaats van het draaipunt waar het wiel omheen draait (bij een 4-bar linkage niet zichtbaar: dus virtueel), veel beter te "besturen" is. Dus begin van de travel op de ene plek, eind van de travel op een andere plek: waar jij wilt dat"tie moet zijn.
Dus het standaard verhaal van Enduro, dat ook altijd in magazines staat, is grote onzin. Meer scharnierpunten zwaarder? Meer slijtage? Hoeft helemaal niet. Ze worden namelijk allemaal stukken minder belast! Daarnaast kan een 4-bar in principe ook stijver zijn (bij gelijk gewicht), omdat de afsteunpunten verder van elkaar liggen.
Mensen die vragen waarom een Giant NRS geen lock-out heeft, hebben het overigens ook nog niet helemaal begrepen. Net als mensen die denken dat een Scalpel een geweldig goed veersysteem heeft trouwens.
Die is alleen goed als"ie uit staat.
Oja, en over SPV en dergelijke shock-ontwikkelingen: ze kunnen een "slecht" veersysteem absoluut veel beter maken. Maar een goed veersysteem kan zonder dat soort oplossingen. Het zou bijvoorbeeld grote onzin zijn een SPV demper op een NRS te zetten. Maar het is wel zinvol om een SPV demper op een single-pivot te zetten.
Oja, ik ga graag de discussie aan met mensen die denken dat ik ernaast zit! :P
wat een onzin over veersystemen wordt hier weer verzameld! Gelooft nou echt iedereen wat die journalisten en marketing-dudes verzinnen????????????/
Een 4-bar linkage is een VPP, en een VPP is een 4-bar linkage. Punt. Al dat gezeik over het feit dat Outland de uitvinder van DE VPP is, waar SantaCruz bijvoorbeeld nu gebruik van maakt, gaat alleen maar over die s-vormige baan van het achterwiel. Maar z"n draaipunt is net zo virtueel als een FSR, NRS, you name it. Nadeel van het "VPP"systeem (die van Outland/SantaCruz/Intense) is dat de kickback vrij groot is.
Je kunt een 4-barlinkage net zo goed en slecht ontwerpen als een single-pivot. En ook slechter. Een 4-bar linkage kan echter wel beter zijn dan een single pivot ooit zal kunnen zijn. Simpelweg omdat de plaats van het draaipunt waar het wiel omheen draait (bij een 4-bar linkage niet zichtbaar: dus virtueel), veel beter te "besturen" is. Dus begin van de travel op de ene plek, eind van de travel op een andere plek: waar jij wilt dat"tie moet zijn.
Dus het standaard verhaal van Enduro, dat ook altijd in magazines staat, is grote onzin. Meer scharnierpunten zwaarder? Meer slijtage? Hoeft helemaal niet. Ze worden namelijk allemaal stukken minder belast! Daarnaast kan een 4-bar in principe ook stijver zijn (bij gelijk gewicht), omdat de afsteunpunten verder van elkaar liggen.
Mensen die vragen waarom een Giant NRS geen lock-out heeft, hebben het overigens ook nog niet helemaal begrepen. Net als mensen die denken dat een Scalpel een geweldig goed veersysteem heeft trouwens.

Oja, en over SPV en dergelijke shock-ontwikkelingen: ze kunnen een "slecht" veersysteem absoluut veel beter maken. Maar een goed veersysteem kan zonder dat soort oplossingen. Het zou bijvoorbeeld grote onzin zijn een SPV demper op een NRS te zetten. Maar het is wel zinvol om een SPV demper op een single-pivot te zetten.
Oja, ik ga graag de discussie aan met mensen die denken dat ik ernaast zit! :P
BOMBPROOF bram schreef:
Nadeel van het "VPP"systeem (die van Outland/SantaCruz/Intense) is dat de kickback vrij groot is.
Raar.. nochthans zaterdag geen drol van gemerkt, daar waar de ETS-X van Rocky Mtn. op de 4.5" travel instelling op de kleinere bladen er enorm last van had... ::)
Het kwam inderdaad uit een magazine.
Mave,Mave schreef: Oja, ik ga graag de discussie aan met mensen die denken dat ik ernaast zit! :P
Ik wil graag met jou discussieren... niet omdat ik denk dat jij ernaast zit, maar omdat ik wijzer wil worden. Mail me maar eens over voor en tegens van de verschillende systemen en schroom niet om technische termen te gebruiken...
Coen
Mave heb jij soms al met een VPP gereden ?