Kettingspanning probleem
Moderator:Beheerders
Yoho,
omdat ik twee keer op m"n bek gaan wel genoeg vind voor zoiets stoms heb ik de volgende vraag: hebben er meer mensen die ss rijden last van een wisselende kettingspanning?
Op m"n Gimp zitten gewoon [s]vertikale[/s] horizontale dropouts en ik kan de ketting perfect op spanning brengen met de chainthugs, maar het probleem zit hem (dat weet ik 90% zeker) in m"n tandblad voor (Flamering van 24Seven). Die is namelijk niet perfect rond en wanneer een zooi tandjes aan één kant bijvoorbeeld 1 mm afwijkt ten opzichte van het midden, doet dit heel wat met de kettingspanning omdat dit in omtrek van het tandblad zo een centimeter kan schelen.
Nu kan ik wel mooi een ander tandblad kopen, maar als het hier niet aan ligt of anderen hebben het ook moet ik iets anders verzinnen.
Want ik ging oa singlespeed rijden omdat je je geen zorgen meer hoeft te maken over het schakelen en overslaande ketting, maar dat gaat nu dus niet op.
omdat ik twee keer op m"n bek gaan wel genoeg vind voor zoiets stoms heb ik de volgende vraag: hebben er meer mensen die ss rijden last van een wisselende kettingspanning?
Op m"n Gimp zitten gewoon [s]vertikale[/s] horizontale dropouts en ik kan de ketting perfect op spanning brengen met de chainthugs, maar het probleem zit hem (dat weet ik 90% zeker) in m"n tandblad voor (Flamering van 24Seven). Die is namelijk niet perfect rond en wanneer een zooi tandjes aan één kant bijvoorbeeld 1 mm afwijkt ten opzichte van het midden, doet dit heel wat met de kettingspanning omdat dit in omtrek van het tandblad zo een centimeter kan schelen.
Nu kan ik wel mooi een ander tandblad kopen, maar als het hier niet aan ligt of anderen hebben het ook moet ik iets anders verzinnen.
Want ik ging oa singlespeed rijden omdat je je geen zorgen meer hoeft te maken over het schakelen en overslaande ketting, maar dat gaat nu dus niet op.
Re:Kettingspanning probleem
Het lijkt me duidelijk btw dat het probleem is dat ik lomp op m"n smoel ga wanneer de ketting er af valt als ik vol aan zet.
Misschien is het een idee om met een "stijvere" ketting te rijden? De ketting die er nu op zit is namelijk gemaakt voor gears, en heeft dus veel speling "over dwars".
Misschien is het een idee om met een "stijvere" ketting te rijden? De ketting die er nu op zit is namelijk gemaakt voor gears, en heeft dus veel speling "over dwars".
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Ruud schreef:
Het lijkt me duidelijk btw dat het probleem is dat ik lomp op m"n smoel ga wanneer de ketting er af valt als ik vol aan zet.
Is een 7 sp of een brommerketting een idee?
Rinse
Dan nog geen 7spd nemen, maar zoiets: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=5578
Wel "prijzig" zie ik nu, dacht dat ie de helft kostte...
Wel "prijzig" zie ik nu, dacht dat ie de helft kostte...
-
Het kom niet door je kettingblad wat krom is maar je kettingblad is ovaal. Dat is bij alle bmx bladen dus een nieuwe kopen heeft niet veel zin.
Daniel
Daniel
Waarom???
-
Voor een bettere overbrenging.
Daniël
Daniël
Dan moet ie gewoon zijn wiel niet te ver achteraan in de dropout doen, maar wat na voren zodat je je ketting 1 cm na boven of onder kunt bewegen. Dan is het probleem opgelost
Daniel air Prijkel schreef:
Het kom niet door je kettingblad wat krom is maar je kettingblad is ovaal.
Dat zeg ik ook...
[
Tuup J schreef:
Dan moet ie gewoon zijn wiel niet te ver achteraan in de dropout doen, maar wat na voren zodat je je ketting 1 cm na boven of onder kunt bewegen. Dan is het probleem opgelost
Juist niet joh, dan is de kettingspanning zo laag dattie er af pleurt als je er alleen al naar kijkt.
Ik gooi d"r wel een BMX-ketting op ofzo, ff kieken wat past.
-
ruud; miss is het idd handig om als je ss rijd een ss ketting te hebben ook, daarom niet een hele dikke zware, maar een gewone kmc ofzo...
Juist niet joh, dan is de kettingspanning zo laag dattie er af pleurt als je er alleen al naar kijkt.
Als jij dat zegt, bij mij gebeurt dat niet.
Kettingblad is ovaal? Huh? Moet iemand mij toch eens uitlggen.
Wat die ketting betreft, ik rijd met een gewone KMC voor ss fietsen en die houdt het goed vol bij dirt, street en freeride. Zelfde ketting op m"n fix en ook dat lukt aardig.
Wat die ketting betreft, ik rijd met een gewone KMC voor ss fietsen en die houdt het goed vol bij dirt, street en freeride. Zelfde ketting op m"n fix en ook dat lukt aardig.
Ik zou ook niet weten waarom ze "n BMX blad nog ovaal maken (slordige productie?), het is ook zo minimaal dat het WEL verrot is met de kettingspanning maar niets zal verbeteren aan de krachtoverbrenging.
Spanx voor het KMC advies, dan ga ik daar maar eens achteraan.
Spanx voor het KMC advies, dan ga ik daar maar eens achteraan.
ho,stop break....
wat voor tandwiel heb je achter???
Daar lag bij mij namelijk het probleem met afdonderende kettingen. Een stuggere ketting helpt wel, maar lost niet alles op. Ook van tijd tot tijd je voortandwiel verdraaien (indien mogelijk) om gelijkmatige slijtage te verkrijgen (en geen onrond kettingblad)
Daar lag bij mij namelijk het probleem met afdonderende kettingen. Een stuggere ketting helpt wel, maar lost niet alles op. Ook van tijd tot tijd je voortandwiel verdraaien (indien mogelijk) om gelijkmatige slijtage te verkrijgen (en geen onrond kettingblad)
Steelboy schreef:
ho,stop break....
Tis nu de 18 (19?)T van "n SRAM 7 cassette en hij zit niet exact recht. Ik zoek nog een beetje naar een tandwiel met "n brede basis.
Ik heb iig een KMC meebesteld met wat spul, ik zie wel

Het bijdraaien van m"n tandblad voor kan maar op twee standen.
JA, allicht. Met een kransje van een cassette kun je je ketting zo strak zetten als je wil, maar dan flikkert ie er gegarandeerd een keer af.... Ik heb zelfs met oude Shimano UG kranzen (hele oude dura-ace) het probleem. Met BMX tandwielen van shimano heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad...
Try it, kost bijna niks, wel veel plezier van...
Try it, kost bijna niks, wel veel plezier van...
Standaard LBS proberen? Of een keer meebestellen op B2B? Zeg het eens

Try een normal Shimano ST (=hoog) tandwiel. Zet er 2 naast elkaar, pleur er een brommerketting overheen en no P at all.
Ruud schreef:
Standaard LBS proberen? Of een keer meebestellen op B2B? Zeg het eens![]()
Euhmmm... lbs, of anders m-gineering.nl...
MX-66 kransjes moet je hebben...
-
ik rij met een gewoon 16t tandwiel uit een cassette en mijn ketting "pleurt" er niet af...
-
ik rij met n 18t tandwiel van shimano DX... en een wat dikkere ketting... (die gaat net door mn tensionseeker heen :-X)
Dat de kettingspanning varieert ligt waarschijnlijk niet aan je kleine tandwieltjes, juist grote bladen, vooral SS bladen, hebben altijd wel een afwijking.
Neem aan dat elke mede-fietsenmaker hier over kan meepraten
Ofwel: Draai aan je pedalen tot je ketting op zn strakst staat, en stel m dan goed af. Zo kan ie nooit te strak komen te staan!
Take Care Bro.
Neem aan dat elke mede-fietsenmaker hier over kan meepraten

Ofwel: Draai aan je pedalen tot je ketting op zn strakst staat, en stel m dan goed af. Zo kan ie nooit te strak komen te staan!
Take Care Bro.
Inmiddels misschien al iets gevonden, probeer anders hier eens:
http://www.paulsboutique.nl/index.html
http://www.paulsboutique.nl/index.html
Hmmm, toch maar een 18T MX-66 bestelt bij m-geneering, vorige week binnengekregen en het bevalt tot nu toe goed. Nog niet veel mee kunnen rijden en ik verwachtte een tandwiel met een bredere basis, maar lang zijn de tanden iig