bandenspanning en snelheid
Moderator:Beheerders
Niet gelet op comfort en grip. Maar als je het alleen over snelheid hebt. Is het niet zo dat je sneller bent naarmate de bandenspanning hoger is?
Op de weg natuurlijk wel, maar gaat dit ook op voor het XC-parkoers? De laatste wedstijd vergeten mijn banden op spanning te zetten (2,5 in plaats van 4 bar) en het leek wel of ik sneller was.
Op de weg is het zo, dat hoe meer band de weg raakt, hoe groter de wrijving. Gaat dit niet op voor het parkoers?
Op de weg natuurlijk wel, maar gaat dit ook op voor het XC-parkoers? De laatste wedstijd vergeten mijn banden op spanning te zetten (2,5 in plaats van 4 bar) en het leek wel of ik sneller was.
Op de weg is het zo, dat hoe meer band de weg raakt, hoe groter de wrijving. Gaat dit niet op voor het parkoers?
Re:bandenspanning en snelheid
4 bar? met wat voor banden rij je? Dat is echt héél veel namelijk.
Tijdens de alley cat (veelal asfalt) wedstrijd in Groningen dacht ik ook m"n banden ff op maximale druk te zetten, maar "t ging regenen en "t werd nogal glad, ik had vrij snel de conclusie getrokken dat ik nóóit weer met Python"s op maximale spanning ga rijden...
Zo rond de 2.5 bar zijn die banden het snelst, er vanuit gaande dat je bochten tegen komt...
Tijdens de alley cat (veelal asfalt) wedstrijd in Groningen dacht ik ook m"n banden ff op maximale druk te zetten, maar "t ging regenen en "t werd nogal glad, ik had vrij snel de conclusie getrokken dat ik nóóit weer met Python"s op maximale spanning ga rijden...
Zo rond de 2.5 bar zijn die banden het snelst, er vanuit gaande dat je bochten tegen komt...
In het terrein is dat inderdaad anders. Op ruwer terrein zal je sneller zijn met minder druk omdat je banden zich dan makkelijker aanpassen aan de contouren van de ondergrond i.p.v. ertegenaan te botsen. Elke bots doet je energie en dus snelheid verliezen.
2.35 fast fred met 1.7bar voor en 1.9 bar achter doet voor mij nagenoeg elk nederlands terrein
De bandenspanning heeft ook een groot deel te maken van het gewicht van de rijder en een droog of nat parcour doet heel veel.
Maar tegenwoordig met de gemidelde 2.0 band wordt er aangeraden 2.5 bar te gebruiken
Maar tegenwoordig met de gemidelde 2.0 band wordt er aangeraden 2.5 bar te gebruiken
FF 2.0 en eeneigen gewicht van 94 kg
. Voor 3.0 en achter 3.5. Voldoet prima op de Veluwe en Montferland.

conti twister 1.9 voor 1,9 en achter 2.1 als het nat is gaan ze nog zachter
Als het nat is zet ik mijn banden juist vak harder ??? want: zachtere grond, dus toch al minder stoten en in de hoop dat ze nu ook daadwerkelijk een hardere laag bereiken en niet gaan "drijven."
-
Luc schreef:
In het terrein is dat inderdaad anders. Op ruwer terrein zal je sneller zijn met minder druk omdat je banden zich dan makkelijker aanpassen aan de contouren van de ondergrond i.p.v. ertegenaan te botsen. Elke bots doet je energie en dus snelheid verliezen.
Droog weer
Als je het zo bekijkt wel, maar dit zullen hele kleine verschillen zijn. Bekijk de extremen eens:
Situatie 1: Je rijdt met 1 bar op verhard terrein. Je zal veel weestand hebben, maar minder schokken voelen.
Situatie 2: Je rijdt met 4 bar op verhard terrein. Je zal weinig werstand hebben, maar meer schokken voelen.
Is situatie 2 voel je wel meer schokken, maar ben je zoweiso sneller dan situatie 1, want die heeft TE veel grip.
Nat weer
Bij nat weer wordt de ondergrond zachter, maar ook gladder. Een harder opgepomte band zal sneller door de blubber heen snijden, maar zal veel sneller glijden omdat de band niet veel mee vormt met het terrein. Daardoor gaat de band sneller zijn eigen weg volgen en daarbij komt nog eens dat het glad is.. dan weet je het wel. In deze situatie zal je met zachtere banden beter af zijn.
Conclusie
Droog weer: meer bandenspanning voor minder grip.
Nat weer: minder bandenspanning voor de grip.
V.
PS: Op de site van Specialized stond pas een mooie foto van Philip.. super nat weer en hij reed echt maar met 2 bar ofzo..
Schwalbe Jimmy, met latex binnenbanden, 2.0 voor en 2.3- 2.4 achter...
mvg Ninko
mvg Ninko
waarom met droog weer op verhard terrein rijden?The Flying V schreef:
Droog weer
Situatie 1: Je rijdt met 1 bar op verhard terrein. Je zal veel weestand hebben, maar minder schokken voelen.
Situatie 2: Je rijdt met 4 bar op verhard terrein. Je zal weinig werstand hebben, maar meer schokken voelen.
en je hebt nooit te veel grip maar 1 of 4 bar is dan ook weer een heel groot verschil,met 1 bar valt ook niet meer normaal te rijden omdat de band dan gaat "rollen".
Het ligt natuurlijk ook aan het soort ondergrond en hoe het erbij ligt,rij jij over een vlak parcours dan ben je idd sneller met een hoge banden spanning,maar rij je over een hobbellig terrein dan ben je zeker in je voordeel met een lagere banden spanning simpelweg omdat de band dan meer schokken kan absorberen
-
1 op 4 was ook maar een voorbeeld.
Tijdens droge omstandigheden ben je zeker sneller met 4bar dan met 2bar. Ok, je schudt wel meer.. maar je hebt zeker minder weerstand, daarmee dus automatisch meer snelheid bij dezelfde trapsnelheid. Je zal de schokken idd meer voelen, maar dat maakt helemaal niet zoveel uit.. het is echt maar een klein verschil.
V.
Tijdens droge omstandigheden ben je zeker sneller met 4bar dan met 2bar. Ok, je schudt wel meer.. maar je hebt zeker minder weerstand, daarmee dus automatisch meer snelheid bij dezelfde trapsnelheid. Je zal de schokken idd meer voelen, maar dat maakt helemaal niet zoveel uit.. het is echt maar een klein verschil.
V.
Ik nodig je uit, een flink wortelenparcours, een rigid bike met FF 2.35 (Hubert?) op 2.0 en 4.0 te testen! Snelheidsverschil zal er niet zijn (.0000XX S) en comfort, tsja, je wilt weinig graag kinderen maken als je met de 4.0barrige gaat rondrijden! :P
-
Baom had het over wedstrijd parcorrsen. Ik ging daar ook vanuit en zo heel veel wortelpaden kom je nu ook weer niet tegen op normaal uitgezette routes.
V.
V.
Hoi ik rij zelf bijna altijd op Jetts en ik zet ze op 1.7 1.8 voor en 1.9 2.0 achter als het mooi weer is en als het echt moet durf ik met 1.5 te rijden voor en achter maar dat komt niet vaak voor want ik heb wel altijd een nopje mee met wedstrijden
p.s ik weeg 70kg en rij niet om wortels maar er gewoon overheen
mazzel
p.s ik weeg 70kg en rij niet om wortels maar er gewoon overheen
mazzel
hm ik rijd altijd voor met een wtb motoraptor 2.4 met 4 bar erin en achter met een continnental vertical 2.3 met ook 4 bar erin
ik glij dan ook snel uit de bochten en heb daar moeite mee met bochten
maare als ik dat toch veel lager ga zetten is de kans op een lekke band toch veel groter
ik glij dan ook snel uit de bochten en heb daar moeite mee met bochten

maare als ik dat toch veel lager ga zetten is de kans op een lekke band toch veel groter

Crash schreef:
hm ik rijd altijd voor met een wtb motoraptor 2.4 met 4 bar erin en achter met een continnental vertical 2.3 met ook 4 bar erin
ik glij dan ook snel uit de bochten en heb daar moeite mee met bochten![]()
maare als ik dat toch veel lager ga zetten is de kans op een lekke band toch veel groter![]()
4 bar? ???
Bedankt voor jullie reakties.
De laatste wedstrijd heb ik om te testen de bandjes nog wat zachter gezet: 1,6 en 1,8. Het parkoers was vergelijkbaar met dat van Berlicum. Ook met een flink stuk asfalt erin. Ik reed op een Skinny Jimmy voor en een Twisters achter en ben een super lichtgewicht.
Vooral op het asfalt merkte ik dat ik geen gaatjes meer kon dichtrijden, wat me anders wel altijd lukt. In het terrein was ik ook niet sneller dan de vorige keer. Ik denk dat een spanning van 1.9 en 2.1 in dit geval beter was geweest.
De laatste wedstrijd heb ik om te testen de bandjes nog wat zachter gezet: 1,6 en 1,8. Het parkoers was vergelijkbaar met dat van Berlicum. Ook met een flink stuk asfalt erin. Ik reed op een Skinny Jimmy voor en een Twisters achter en ben een super lichtgewicht.
Vooral op het asfalt merkte ik dat ik geen gaatjes meer kon dichtrijden, wat me anders wel altijd lukt. In het terrein was ik ook niet sneller dan de vorige keer. Ik denk dat een spanning van 1.9 en 2.1 in dit geval beter was geweest.
@ ruben op zn minst jah

1.6 is voor de meeste banden dan ook echt te weinig...
-
baom schreef:
Bedankt voor jullie reakties.
Hehe.. eindelijk, de conclusie!!
V.