Twisted spokes slap??
Moderator:Beheerders
Ik heb eens wat onderdelen 2e hands gekocht en daarbij zat ook een wielsetje met twistedspokes, het zijn Disc-wielen, maar is dat nou wel zo verstandig, disc met twisted spokes? Er zijn een hoop mensen die gelijk roepen dat het onverstandig is, kan iemand dat ook eens de redenen voor geven?
Nu heb ik in dezelfde bike even een setje normaal gespaakt D521 36 spaaks zitten, en met dat setje volde ik het achterwiel veel minder flexxen als je vol in een bocht over een hobbel gaat. Ligt dat aan de manier van spaken, of zijn die 521"s gewoon stijver?
Maar nu gaan die D521"s straks in m"n DH dus moet ik weer terug naar die twisted spokes, nou is dat setje best ok (Grimeca industriegelagerde naven met F219 velgen) dus zat ik erover te denken ze normaal te laten spaken (over 3)
Zou dat veel uitmaken? Het kost nml. wel weer flink wat
aan spaken en nippels is dat het waard ???
alvast bedankt
FOTO 1
FOTO 2
Nu heb ik in dezelfde bike even een setje normaal gespaakt D521 36 spaaks zitten, en met dat setje volde ik het achterwiel veel minder flexxen als je vol in een bocht over een hobbel gaat. Ligt dat aan de manier van spaken, of zijn die 521"s gewoon stijver?
Maar nu gaan die D521"s straks in m"n DH dus moet ik weer terug naar die twisted spokes, nou is dat setje best ok (Grimeca industriegelagerde naven met F219 velgen) dus zat ik erover te denken ze normaal te laten spaken (over 3)
Zou dat veel uitmaken? Het kost nml. wel weer flink wat
aan spaken en nippels is dat het waard ???
alvast bedankt
FOTO 1
FOTO 2
Re:Twisted spokes slap??
Gewoon afblijven. Het werd toentertijd geacht een stijver wiel op te leveren. Maar het enige effect dat je op langere termijn bereikt, is een verhoogd risico op spaakbreuk. Dat komt net omdat je de spaken zo rond elkaar draait. Daardoor druk je ze met meer kracht tegen elkaar dan het geval is bij normaal kruisen. Aangezien spaken op een kruising altijd wel een beetje over elkaar wrijven omwille van allerlei krachten in allerlei richtingen, krijg je daar heel plaatselijk wat sleet op de spaak. Dit effect wordt dus bij zo"n "snowflake" wiel alleen maar versterkt, met dus meer risico op spaakbreuk als gevolg.
-
- Contacteer:
Idd.!
Ikzelf raad ze altijd ten stelligste af bij rijders van meer dan 70kg!
Ikzelf raad ze altijd ten stelligste af bij rijders van meer dan 70kg!
-
ik rijd al meer dan 4jaar met snowflake wielen rond nog nooit spaakbreuk hiermee gehad
wieltjes zijn superstijf
achterwiel 1 maal een slag moeten laten uithalen
verdedr nog nooit problemen hiermee gehad
wieltjes zijn superstijf
achterwiel 1 maal een slag moeten laten uithalen
verdedr nog nooit problemen hiermee gehad
Heb zelf toevallig 3 weken terug het wiel van mijn "70 opafiets getwist. Ziet er wel geinig uit. Heeft behalve de looks voor mij helemaal geen toegevoegde waarde. Zou het ook nooit doen op m"n bergfietsje.
@Luc, afblijven? bedoel je zo laten zitten of dus omspaken naar over 3??
Herspaken kost 64x0.50 afhankelijk van welke spaken ik zou nemen is dus ongeveer 32 euro. Spaken kan ik zelf met behulp van mijn superaardige LBS, (heeft al eerder gratis een wiel voor me gespaakt)
Maar als twisted spokes niet gevaarlijk zijn icm discs en de stijfheid wordt ook niet beter met herspaken dan laat ik het zo, staat idd wel grappig
Dan spaak ik ze wel over tegen de tijd er ook echt een spaak breekt!
Maar waarom zie je dan eigenlijk wel es dat ze bij een setje met twistedspokes vaak de driveside normaal over 3 spaken?
Herspaken kost 64x0.50 afhankelijk van welke spaken ik zou nemen is dus ongeveer 32 euro. Spaken kan ik zelf met behulp van mijn superaardige LBS, (heeft al eerder gratis een wiel voor me gespaakt)
Maar als twisted spokes niet gevaarlijk zijn icm discs en de stijfheid wordt ook niet beter met herspaken dan laat ik het zo, staat idd wel grappig

Maar waarom zie je dan eigenlijk wel es dat ze bij een setje met twistedspokes vaak de driveside normaal over 3 spaken?
Met afblijven bedoel dat je dergelijk, spaakpatroon best niet gebruikt. In jouw geval dus best overspaken naar over 3.
Driveside normaal over 3: dat bewijst nu net mijn punt ...
Driveside normaal over 3: dat bewijst nu net mijn punt ...
Het is nog lelijk ook.
Neej dat is Gerard van Mo"niqs! ;D
Mijn twisted by Gerard spoked voorwiel met een Ano Blue Ringlé Supa" Duppa" Fly naaf is nog steeds RETE-KOOLIO al zeg ik het zelf. Of komt dat omdat ie in m"n 95-er Ball Burnished GT Zaskar LE zit met Ano Blue parts?
Als je aan "die" duitse DT masterspakert "Hansel" ? ? ? vraagt wat het stijfst is zegt ie; Twisted umsonst... NAH!
Heelhouden boven ± 70 kg is iets anders.
Mijn twisted by Gerard spoked voorwiel met een Ano Blue Ringlé Supa" Duppa" Fly naaf is nog steeds RETE-KOOLIO al zeg ik het zelf. Of komt dat omdat ie in m"n 95-er Ball Burnished GT Zaskar LE zit met Ano Blue parts?
Als je aan "die" duitse DT masterspakert "Hansel" ? ? ? vraagt wat het stijfst is zegt ie; Twisted umsonst... NAH!
Heelhouden boven ± 70 kg is iets anders.
zonoskar schreef:
Het is nog lelijk ook.
dat vroeg ik niet.
R11M11 schreef:
Neej dat is Gerard van Mo"niqs! ;D
;D
Ralphmalph in de bocht....!
Ik vind het er wel funky uit zien eigenlijk
Waarom zou het trouwens niet werken? zo word de last to beter verdeeld?
Zover ik meegemaakt heb gaan spaken alleen bij de nippel of bij de kop kapot.
Alleen vind ik het vreemd dat ze op de plaatjes geheel om de andere spaak gewikkeld zijn in plaats van 2x een V als spaak die samen een X vormen.
Het lijkt me trouwens wel lastig bouwen van een wiel aangezien de kruisingen wel erg nauwkeurig moeten zijn. Anders komt bij het spannen misschien juist de last van 2 spaken op 1 spaak.

Waarom zou het trouwens niet werken? zo word de last to beter verdeeld?
Zover ik meegemaakt heb gaan spaken alleen bij de nippel of bij de kop kapot.
Alleen vind ik het vreemd dat ze op de plaatjes geheel om de andere spaak gewikkeld zijn in plaats van 2x een V als spaak die samen een X vormen.
Het lijkt me trouwens wel lastig bouwen van een wiel aangezien de kruisingen wel erg nauwkeurig moeten zijn. Anders komt bij het spannen misschien juist de last van 2 spaken op 1 spaak.
ik rij al jaren street en dual met zulke spaken, en idd ze zijn stijver. Op m"n DH heb k gewoon 4x gekruisd.
Heb wel een keer met een oud setje wielen een nipple door de velg getrokken -> allé, mijn vader = 100kg :-X
Maar, ikzelf rij er héél graag bij, tis een extra... en cool
Heb wel een keer met een oud setje wielen een nipple door de velg getrokken -> allé, mijn vader = 100kg :-X
Maar, ikzelf rij er héél graag bij, tis een extra... en cool
-
nog geen problemen met die naven? ik heb de as al 2 maal gebogen
-
nog nooit probs gehad met de naven
eigenlijk nog maar zelden spakbreuk of zo gehad met mijn snowflake wieltjes
denk mijn volgende terug zo te laten vlechten
eigenlijk nog maar zelden spakbreuk of zo gehad met mijn snowflake wieltjes
denk mijn volgende terug zo te laten vlechten
@ Jack flash: je bedoelt die Grimeca"s? nog geen problemen, maar er is sinds aankoop pas 500km mee gereden (voornamelijk door een meisje van maar 55 kilo) en de vorige eigenaar heeft er geloof ik ook nauwelijks mee gereden. Dus ik kan er nog niks over zeggen, ze draaien wel als een gek als ie hier in de gang hangt en er een draai aan geef, kan ik gerust een kwartier gaan zitten schijten en als ik terug kom draait ie nog!!

-
Ik heb ook twisted gepaakte wielen ( zate in m"n tweede hands gekochte MTB). Heb eigenlijk in die 2 jaar dat ik ze heb nog nooit echt problemen gehad (en ik weeg 83 kg). Moest wel een keer een slag eruit laten halen, maar dat kwam omdat ik een boomstam te laat zag en "m met m"n voorwiel net kon ontwijken, maar m;n achterwiel er vol op knapte. Oh ja, ik rij XC....
twisted spaken ik heb van zeer goede wk bmx racer keer gehoord
dat naar heel veel teste het iets zwakker us
maar dat zal niet veel schillen
dat naar heel veel teste het iets zwakker us
maar dat zal niet veel schillen