Re:bikepark voor een beginneling te doen?? (zo nee, hoe voor
Moderator:Beheerders
-
Momenteel rij ik vnl. XC, maar ik zou graag wat meer willen springen/heftiger afdalen. Ik wil daarom een keer naar bijv. Winterberg gaan en daar een fiets te huren om te kijken of ik het echt wat vind (zo ja, dan volgt een andere fiets etc.
). Maar eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ik moet verwachten qua moeilijkheid enzo. Ik bedoel is zo"n freeride/downhill baan te doen als beginneling (wellicht met een slakkegangetje) of wordt je dan van alle kanten uitgelachen en lig je er in de eerste bocht al af en kun je dus beter eerst wat oefenen?? het gaat me dan met name om springen..hoe kun je dat het beste oefenen (ik heb helaas geen grote tuin om te oefenen en voor de wat serieuzere sprongen zal ik ook een andere fiets moeten hebben). Met XC spring je natuurlijk wel een beetje en ik heb vroeger met crossmotor wel wat gesprongen....maar echte sprongen op een afdaling.......M"n vraag is dus eigenlijk of je als freeride/downhill nobody zo"n bikepark kunt rijden???

Winterberg is nu gesloten. Als je niet weet wat je er van vindt kan je dat alleen te weten komen door het eens mee te maken. Ga er gewoon een keer heen op een doordeweekse dag volgend seizoen dan is het niet zo druk en heb je alle tijd om de parcours te rijden zonder dat je misschien het gevoel hebt dat je opgejaagd word. Alles kan je gewoon ter plekke huren en langs het parcours zijn overal chicken outs zodat je er ook langs kan rijden en zo rustig je skils kan uitbreiden.
Veel succes.
Veel succes.
- MxMasterMike
Je zou ook eens in kwintelooien bij rhenen kunnen kijken daar ligt een ongebruikt motorcross parcour tegen de heuvelrug op, met dikke jumps, niet echt moeilijk maar wel leuk om een beetje te oefenen. Kijk wel uit voor de boswachter.
Bikeparks zijn eigenlijk wel voor iedereen te doen hoor. De freeride in Winterberg is een perfecte baan voor een beginner, als je die een paar keer gereden hebt probeer je gewoon een keertje de downhill. Je word heus niet uitgelachen omdat je wat langzamer bent dan iemand anders want over het algemeen is de sfeer in bikeparken wel goed. Probeer anders eerst een keer de dual baan in Bergschenhoek volgend seizoen voor je naar Duitsland rijd dan heb je wel een beetje een ID van wat je kan verwachten.
1 tip als je besluit meteen naar Duitsland te rijden, ga niet als n00b de downhill in Todtnau rijden want dan loopt de dunne poep waarschijnlijk langs je benen ;D
1 tip als je besluit meteen naar Duitsland te rijden, ga niet als n00b de downhill in Todtnau rijden want dan loopt de dunne poep waarschijnlijk langs je benen ;D
-
bedankt voor de reacties!
Kwintelooien is een half uurtje fietsen, dus ehh wel een keer het proberen waard (ik begrijp dat het wel illegaal is om op die ongebruikte crossbaan te rijden?).
Volgens seizoen dan maar gewoon naar een Bikepark en een fiets huren (en waarschijnlijk raak ik dan verslaafd.....
)
Kwintelooien is een half uurtje fietsen, dus ehh wel een keer het proberen waard (ik begrijp dat het wel illegaal is om op die ongebruikte crossbaan te rijden?).
Volgens seizoen dan maar gewoon naar een Bikepark en een fiets huren (en waarschijnlijk raak ik dan verslaafd.....

- MxMasterMike
Het ligt eraan wat voor bui de boswachter heeft, de XC route loopt voor een groot deel over de baan, dus je mag er gewoon fietsen. Maar afgelopen zomer zijn er nogal wat xc rijders afgevoerd(de trauma heli is er zelfs een keer aan te pas gekomen) doordat ze er geen rekening meehielden dat een schans bedoeld is om iemand te lanceren. :P
Zet wel ff je zadel op zijn laagste stand, voodat je gebokt wordt
Zet wel ff je zadel op zijn laagste stand, voodat je gebokt wordt

-
ok....ik dacht dat die route bij Kwintelooien waar ook wel eens wedstrijden gereden zijn, nu verboden terrein was (rij zelf meestal de Amerongen route).
Ben dit jaar voor het eerst naar Todtnau geweest (ook eerste bikepark voor mij).
De eerste paar runs heb ik rustig aan gereden zodat ik een beetje wist wat ik waar kon verwachten. Op den duur wil je meer en heb eerst de kleinere jumps e.d. genomen en steeds de grens een beetje verder verlegt.
Heb echter maar 1 of 2 keer de Downhill gereden in Todtnau voor de rest meer de wildride.
Het Downhill parcours vondt ik op sommige stukken toch wel erg extreem, maar als ik hem vaker had gereden misschien toch wel wat enkele jumps / drops geprobeerd.
De beste manier om er achter te komen is er gewoon heen te gaan en te gaan rijden, suc6
De eerste paar runs heb ik rustig aan gereden zodat ik een beetje wist wat ik waar kon verwachten. Op den duur wil je meer en heb eerst de kleinere jumps e.d. genomen en steeds de grens een beetje verder verlegt.
Heb echter maar 1 of 2 keer de Downhill gereden in Todtnau voor de rest meer de wildride.
Het Downhill parcours vondt ik op sommige stukken toch wel erg extreem, maar als ik hem vaker had gereden misschien toch wel wat enkele jumps / drops geprobeerd.
De beste manier om er achter te komen is er gewoon heen te gaan en te gaan rijden, suc6

- MxMasterMike
-
Ha, mijn eerste bikepark ervaring was ook T. meteen op de terugweg naar Bwb geweest en flink de smaak te pakken. kort daarna een dh fiets gekocht en zoveel mogelijk gaan rijden. Om eens kennis te maken met het geheel kun je denk ik het beste naar winterberg gaan, daar is een beetje vanalles wat. een fiets huren kan daar ook prima. maar je moet dan inderdaad wel een wintertje op wachten... Als je met xc goed door technische stukken komt werkt dat zeker in je voordeel en zul je wel goed wegkomen in de meeste bikeparken. De jumps/drops etc volgen vanzelf wel.
Raar eigenlijk dat er geen camps voor zijn om eens in aanraking te komen met het dh/freeriden...
Just go out and have fun!
Raar eigenlijk dat er geen camps voor zijn om eens in aanraking te komen met het dh/freeriden...
Just go out and have fun!

Met betrekking tot kampen enzo.
Volgend jaar is het B2B downhillteam van plan om clinics te gaan verzorgen in bikeparken.
Al naar gelang het animo zal er gewerkt worden in groepen; beginners (Downhill?), gewone rijders (Ik heb wel eens een downhill gepakt) experts (ik rij downhill, maar wil mijn techniek op een hoger niveau krijgen.)
Mocht hier meer over bekend zijn, dan zal ik het zeker niet nalaten om middels dit forum er ruchtbaarheid aan te geven.
Greetz,
Jeroen
Volgend jaar is het B2B downhillteam van plan om clinics te gaan verzorgen in bikeparken.
Al naar gelang het animo zal er gewerkt worden in groepen; beginners (Downhill?), gewone rijders (Ik heb wel eens een downhill gepakt) experts (ik rij downhill, maar wil mijn techniek op een hoger niveau krijgen.)
Mocht hier meer over bekend zijn, dan zal ik het zeker niet nalaten om middels dit forum er ruchtbaarheid aan te geven.
Greetz,
Jeroen
-
Dat zou mooi zijn
! Dat lijkt me wel wat.

Willingen en Winterberg kun je zonder meer rijden omdat het alles tafeljumps zijn en de banen zijn smooth.
In Todtnau kun je perfect gaan oefenen op de wildride.
In Wildbad kun je eens oefenen op de 4cross.
Gewoon doen. Als je een beetje goed kunt XC rijden dan kom je zeker overal beneden al of niet door af en toe een chicken way te nemen.
Verder kun je eens overwegen om eens een keer een freeride fiets te lenen/huren en te gaan rijden in Chaudfontaine, Namen of andere ruige plekken in de Ardennen.
In Todtnau kun je perfect gaan oefenen op de wildride.
In Wildbad kun je eens oefenen op de 4cross.
Gewoon doen. Als je een beetje goed kunt XC rijden dan kom je zeker overal beneden al of niet door af en toe een chicken way te nemen.
Verder kun je eens overwegen om eens een keer een freeride fiets te lenen/huren en te gaan rijden in Chaudfontaine, Namen of andere ruige plekken in de Ardennen.
ok, ik dacht dat ik intussen toch wel wat wist, maar wat is een tafeljump precies ???
misschien herken je "table", een table is een wat makkelijkere vorm van een dirt. opzich loopt hij hetzelfde omhoog op het begin als een double (vaak minder steil) maar heeft geen gap en de landing loopt niet in een kromming (bij dirts vaak om snelheid te maken), misschien word je wijzer van dit: http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=109630
-
Zo"n tafelberg ken ik nog van de MX
Al zijn ze daar wat groter....

Ok, dat is dus een tablejump. Vooral die foto maakt het duidelijk ;D
Ukkels... dat is een funbox...lion schreef: misschien herken je "table", een table is een wat makkelijkere vorm van een dirt. opzich loopt hij hetzelfde omhoog op het begin als een double (vaak minder steil) maar heeft geen gap en de landing loopt niet in een kromming (bij dirts vaak om snelheid te maken), misschien word je wijzer van dit: http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=109630
Dit is een tafel

En alle gekheid op een stokkie, dit zou je kunnen omschrijven als een tafel waar je over heen kunt fietsen voor als je geen Patrick Smith heet.
SHIFT 00 schreef:
ben deze vakantie naar alpe d"huez geweest en heb daar bij de fietswinkels papiertjes zien liggen voor DH en FR kampen
en natuurlijk zijn er cursussen DH te volgen tijdens de mtb-week in aanloop naar de megavalanche.
-
MxMasterMike schreef:
Mail anders ff een keer als je naar kwintelooien gaat, dan kom ik ook wel
michiel@gvo.nl
He Michiel; waar ligt dat Kwintelooien? Heb jij misschien wat pics / links?
Thanks
Klinkt goed allemaal. Ik wil (als Xc-er) na wat jump en tables in het bos ook eens een bikepark proberen. Dacht dat je eerst wat beter moest zijn, maar valt dus best mee
. Is er iemand die me het voorjaar/zomer ff naar willingen wil rijden ?

Je moet het gewoon maar eens proberen. Ik ben afgelopen zomer voor het eerst in Todtnau aan de slag gegaan zonder bikepark ervaring. Dat is best te doen als je rustig aan begint. Je zult allicht wat langzamer gaan dan anderen, maar iedereen is een keer begonnen. Bovendien is de sfeer altijd erg chill. Willingen is om jumps te oefenen wel geschikt. Dat is ook niet zo"n moeilijke baan.
Zorg er wel voor dat je de nodige bescherming draagt. Want als je weinig ervaring hebt, ga je misschien wel niet zo hard, maar je valt wel vaker. Bescherming is dus, zeker voor iemand die begint, erg belangrijk, in tegenstelling van wat vaak gedacht word. En ik spreek uit ervaring, want zonder full face helm had ik waarschijnlijk een stuk gezicht in Todtnau achtergelaten.
Let wel. Als je eenmaal bikeparks gaat fietsen wil je al snel niet anders meer.
Zorg er wel voor dat je de nodige bescherming draagt. Want als je weinig ervaring hebt, ga je misschien wel niet zo hard, maar je valt wel vaker. Bescherming is dus, zeker voor iemand die begint, erg belangrijk, in tegenstelling van wat vaak gedacht word. En ik spreek uit ervaring, want zonder full face helm had ik waarschijnlijk een stuk gezicht in Todtnau achtergelaten.
Let wel. Als je eenmaal bikeparks gaat fietsen wil je al snel niet anders meer.
...zou met een geleende bike naar Namen gaan, daar kan je oefenen tot je erbij neervalt...en het hele parcours is te rijden op een sterke XC fiets of lichte freeride bike.....dat hoef je niet te proberen op de DH in T.....dat heb ik geweten.. ;D
-
Is zo"n freeride parcours in bijvoorbeeld Winterberg te doen op een hardtail met klikpedalen, of moet je absoluut een freeride bike huren om zo"n parcours te pakken?