Band op velg krijgen: de oplossing!
Moderator:Beheerders
Misschien een belachelijke vraag, maar hier gaat ie: ik krijg m"n Nokian Gazzaloddi niet op m"n velg! Met soepele banden (Michelin Hot S, heeft het na twee jaar dan toch begeven) heb ik geen probleem, maar wat is nu eigenlijk de truc/techniek om zo"n DH-geval erop te krijgen. Niet brute kracht, hoop ik...
Help!!!
Help!!!
Re:Band op velg krijgen
rij dan zelf wel niet met Dh banden maar had het zelfde probleem met m"n panaracers... Die kreeg (en krijg ik nog steeds niet) makkelijk op of van me velg af..
Heb er zelf al een keer een stalen bandenligger mee verbogen...
Wat ik nu doe: heeeel klein beetje zeep op de velgrand op het laatste stukkie.. Dan glijd ie er wat makkelijker overheen..
mzzls Gemini
Heb er zelf al een keer een stalen bandenligger mee verbogen...
Wat ik nu doe: heeeel klein beetje zeep op de velgrand op het laatste stukkie.. Dan glijd ie er wat makkelijker overheen..
mzzls Gemini
Gewoon aan Ollie vragen, doe ik ook altijd...
Brommer bandeliggers, zijn iets groter en sterker dan de standaard stalen liggers, en kun je ook meer kracht mee zetten.
beetje siliconen vet of spray op de rand van de band of velg De siliconen vervliegen en de band draaid dus niet door als hij al gemonteerd zit
Je moet overigens wel zorgen dat de band in het midden van de velg (het laagste deel)ligt bij de montage van het laatste stukkie
8)Angel
Je moet overigens wel zorgen dat de band in het midden van de velg (het laagste deel)ligt bij de montage van het laatste stukkie
8)Angel

Klinkt stom, werkt wel: Oprekken.
Het laatste stukje krijg je niet over de velgrand. Hou dan met een hand de band vast, net waar hij nog over de vleg moet. Zet je andere hand ernaast en "trek" deze hand over de band waarbij je flink in de band knijpt. Goed wrijven/trekken dus.
Het leest wat debielig zoals het hierboven staat, maar dit heeft voor mij altijd goed gewerkt, ook bij mijn brommerbanden. Overigens zijn brommerbandenlichters ideaal gereedschap voor dit soort zware klussen.
suc6
Het laatste stukje krijg je niet over de velgrand. Hou dan met een hand de band vast, net waar hij nog over de vleg moet. Zet je andere hand ernaast en "trek" deze hand over de band waarbij je flink in de band knijpt. Goed wrijven/trekken dus.
Het leest wat debielig zoals het hierboven staat, maar dit heeft voor mij altijd goed gewerkt, ook bij mijn brommerbanden. Overigens zijn brommerbandenlichters ideaal gereedschap voor dit soort zware klussen.
suc6
Gewoon benzine overheen gieten en aansteken.Gezien op discovery werd toegepast op 4x4 auto toen band eraf liep. ;D ;D ;D ;D ;D
Jullie gebruiken dus stalen banden oplichters. Das redelijk dom op die manier verniel je gewoon je velg rand. Op die manier kunnen dan stukjes afbreken en je kunt behoorlijke krassen maken.
Ik gebruik altijd platic bandenafnemers, van simson. Die zijn oversized en kunnen dus tegen wat kracht. En in het vervolg ook geen draadband kopen. Ben je wat lichter uit en krijg je ze wat makkelijker erop.
mzzl
Gène
Ik gebruik altijd platic bandenafnemers, van simson. Die zijn oversized en kunnen dus tegen wat kracht. En in het vervolg ook geen draadband kopen. Ben je wat lichter uit en krijg je ze wat makkelijker erop.
mzzl
Gène
ik heb mijn tubeless band(ook heel kut de eerste keer) er met veel moeite opgekregen.
Mijn truc: beetje zeep op de velg, met je vingers de hele banddraad volgen, handdoek op het stuk wat je erop moet leggen, het wiel zo klemmen dat die niet weg kan. En dan wrikken totdat ze erop zitten. Vooral mn duimen waren goed rood, maar ze zaten erop!!
Mijn truc: beetje zeep op de velg, met je vingers de hele banddraad volgen, handdoek op het stuk wat je erop moet leggen, het wiel zo klemmen dat die niet weg kan. En dan wrikken totdat ze erop zitten. Vooral mn duimen waren goed rood, maar ze zaten erop!!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Pedros heeft deze:
Pedros DH Tire Lever
Park tool deze:
Heavy Duty Tire Lever Set
Pedros DH Tire Lever
Park tool deze:
Heavy Duty Tire Lever Set

als je die dingen gebruikt, let op je velg!!!!
Het enige dat ik kan vertellen, naar het stuk dat nog gedaan moet worden over de band wrijven. Dus met twee handen, ene met de klok mee ander er tegen in. Stevig wrijven en duwen,dat kan net dat milimetertje schelen die je nodig hebt.........
Toen ik een tijd geleden een mooi setje wielen van iemand had overgenomen (regida dh 30) kreeg ik m"n achterband ook gruwlijk moeilijk op de velg, toen bleek dus dat er velglint voor een tubeless band omheen zat. Die is veel dikker dus toen heb ik dat dikke rubbere lint vervangen door een paar lagen ducktape. Zit er nu al anderhalf jaar op en werkt perfect, bandjes gaan er normaal op.
Misschien heb jij dat ook.
Misschien heb jij dat ook.
De oplossing!
ok, ben effe langs geweest bij mijn fietsenmaker en gekeken hoe hij de band erop flikt.
Voor iedereen die last heeft: zo gaat het dus.
Eerst de eerste helft van de buitenband erop, dan de binnenband erin ( ::)), dan beginnen aan de andere kant van de buitenband. Op het ogenblik dat de boel lastig wordt, gewoon het stuk buitenband dat er al inzit naar het midden van de velg duwen (dus het dieper gelegen gedeelte). Daardoor krijg je een paar millimeter meer "hoogte" voor het stuk dat er nog niet inzit, en gaat ie er makkelijk over.
Het werkt. En diene Gazzaloddi is nochtans errrrg stijf...
Voor iedereen die last heeft: zo gaat het dus.
Eerst de eerste helft van de buitenband erop, dan de binnenband erin ( ::)), dan beginnen aan de andere kant van de buitenband. Op het ogenblik dat de boel lastig wordt, gewoon het stuk buitenband dat er al inzit naar het midden van de velg duwen (dus het dieper gelegen gedeelte). Daardoor krijg je een paar millimeter meer "hoogte" voor het stuk dat er nog niet inzit, en gaat ie er makkelijk over.
Het werkt. En diene Gazzaloddi is nochtans errrrg stijf...
angel schreef:
beetje siliconen vet of spray op de rand van de band of velg De siliconen vervliegen en de band draaid dus niet door als hij al gemonteerd zit
8)Angel![]()
Dacht t ff wel in het midden duzzzz
8)Angel

Re:Band op velg krijgen: de oplossing!
ik heb er ook last van met me hookworms
is ook al gezegd: veel oprekken en wrikken, het is me uiteindelijk gelukt zonder banderlichters
is ook al gezegd: veel oprekken en wrikken, het is me uiteindelijk gelukt zonder banderlichters
-
teflon zelf niet... maar in de meeste zit ook nog peterolium erbij in en dat is wel minder goed voor de band

HOME schreef:
Gewoon benzine overheen gieten en aansteken.Gezien op discovery werd toegepast op 4x4 auto toen band eraf liep. ;D ;D ;D ;D ;D
Dat is niet om de band er omheen te krijgen, maar om hem op te pompen...
Ollie: "Zane, zelfs jij krijgt deze bandlichters niet door midden"...
ploink
maar ok, alles staat er wel, en mijn wijze toevoeging is, siliconenspray... de siliconen verdampen juist niet, zou wel ff flink tegenvallen voor flink wat dames, sta je daar na n tijdje met van die veschrompelde theezakjes..
tis dat andere wat verdampt angel :-*
zane
ploink
maar ok, alles staat er wel, en mijn wijze toevoeging is, siliconenspray... de siliconen verdampen juist niet, zou wel ff flink tegenvallen voor flink wat dames, sta je daar na n tijdje met van die veschrompelde theezakjes..
tis dat andere wat verdampt angel :-*
zane
En benzine is serieus slecht voor het milieu, als je dat goedje op de grond giet... Eén druppel benzine vervuilt 25 liter grondwater

oh nee?!
meteen maar n lading weetikveel strooien dan
zane
meteen maar n lading weetikveel strooien dan
zane
Grondwater is toch niet te zuipen.