Re:Stuurbuis, draad snijden?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Wytze
Stuurbuis, draad snijden?

Bericht door Wytze » vr okt 17, 2003 11:17 am

Ik heb een RS Judy SL liggen die uit een frame met geïntegreerd balhoofd komt, het is ook nogal een klein frame dus de stuurbuis is afgezaagd op 16cm!! :"(
Dat kleine frame is m"n streetfietsje dus daar heb ik nu een DJ I in zitten (No fear: dit keer met heleboel spacers) die Judy SL heb ik dus over, en het is een hartstikke lekker vorkje, maar hij past dus nergens in :? .

Nou had ik een geniaal idee ;D . Mijn vriendinnetje heeft een MTB met een 1-1/8" balhoofd met een vaste vork erin........met draad.
De vraag is dus: kan ik op die stuurbuis van die Judy SL een draad snijden en em dus in haar MTB zetten (dan past ie wel qua lengte, omdat je geen lange stuurbuis nodig hebt zoals bij Aheadset, want je stuurpen gaat niet over de stuurbuis, maar erin) . Het is een ijzeren stuurbuis btw. Heeft iemand dat al eens gedaan??

Gemini

Bericht door Gemini » vr okt 17, 2003 11:24 am

uhmm...

[s]is het niet zo, dat een ahead stuurpen (dus die van de Judy)een 1 1/8 ich stuurbuis heeft en een vork met draad met een 1 inch stuurpen werkt?!

met andere woorden: de stuurbuis van die judy zal veel te dik zijn om door het balhoofd van de fiets van je vriendin te passen..[/s]

(kan zijn dat ik het verkeerd heb hoor..)

* edit: had het idd verkeerd.... nie goed gelezen! moet wel mogelijk zijn al zeg ik het zelf..

mzzls Gemini

marzokki

Bericht door marzokki » vr okt 17, 2003 7:27 pm

ja, naart schijnt zou draad trekken in een staalbuis moeten lukken. ik weet dit wel enkel van horen, geen ervaring...

Wytze

Bericht door Wytze » vr okt 17, 2003 7:33 pm

oké thnx, vooral gemini hehe :-* ;)
ik had hier nog de oude stuurpen van die fiets liggen en die pas in ieder geval in de stuurbuis van die Judy, dus dat zit sowieso wel goed :D

Maar heeft iemand het verlossende woord?? kun je er draad op snijden of heeft zo"n Ahead buis net niet genoeg " vlees " daarvoor??

Luc

Bericht door Luc » vr okt 17, 2003 10:35 pm

Je zegt het zelf :) wanddikte van stuurbuis van ahead-vorken is dunner dan van "draad"-vorken ...

cvvracing

Bericht door cvvracing » vr okt 17, 2003 11:00 pm

geen enkel probleem voor draad te trekken op je 1/8 stuurbuis er waren vroeger genoeg merken die een oversized stuurbuis met draad hadden . Alleen moet je nog een speciaalzaak vinden die nog een snijkussen van die maat heeft.

Rob G

Bericht door Rob G » za okt 18, 2003 1:08 pm

Bij ons op het werk beginnen we er gewoon niet aan, of het oet hooguit een cm extra zijn ofzo dan wil het wel goed gaan.

Over het algemeen is de draad die je zelf tapt op de stuurpijp niet echt van super kwaliteit en gewoon te zwak om je balhoofd een beetje fatsoelijk te borgen en te stellen.

Nog even een kleine toevoeging die eigenlijk niets met het topic heeft te maken: klem ook nooit een ahead stuurpen op een stuurpijp met draad voor balhoofden met draad dus. de stuurpen klemt zo niet goed en is nooit echt goed vast te zetten. Laatst nog een gevalletje gezien die het dus wel had geprobeerd. Hij ligt er nu voor minimaal 6 weken uit......

Massol

Enne mocht je toch gaan proberen draad te tappen, laat effe weten of het goed is gelukt

Wytze

Bericht door Wytze » di okt 21, 2003 12:06 pm

Hmm, er is dus niemand die zoiets ook gedaan heeft en dus het bewijs heeft dat het kan, nouja ik ga wel met wat LBS"en overleggen, ook al verschillen die ook vaak heel erg van mening met elkaar ::)

Zane!

Bericht door Zane! » di okt 21, 2003 12:14 pm

kan je niet iets fixen met een aheadset en een vorkbuis verlenger (bij rose etc)?

zane

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di okt 21, 2003 5:42 pm

Ouwerwetse 1" stalen vorkbuizen durf ik het gerust mee te doen. Heb dat laten doen bij de vork van mn Breezer. Echter; wanddikte té over...

De vorkbuizen van geveerde vorken zijn vrijwel allemaal te dun om echt draad op te snijden. De kans op spontaan scheuren is enorm groot. Mijn advies: niet doen dus.

Ik zou iets proberen te fixen met een laag bouwend balhoofd. Zijn wel wat modelletjes voor. Een verleng stuk er in laten solderen zou ook mogelijk moeten zijn, maar zou dat dan laten doen door een vakman.

Nadeel hierbij is, dat de uitlijning van het geheel erg lastig zal worden. En ik neem toch aan dat je vriendin het stuur het liefst ook horizontaal op dr fiets heeft staan en niet scheef naar 1 kant weglopend....

Wytze

Bericht door Wytze » di okt 21, 2003 8:37 pm

Nou toch het oordeel van wat fietsenmakers links en rechts gevraagd, daar kwam ook over het algemeen "niet doen" uit
Problemen:
- wanddikte
- zelfgemaakte draad niet sterk genoeg
- je krijgt er heel moeilijk draad op (kijk als er al een beginnetje is is het simpel maar op een (altijd wel) een beetje scheef afgezaagde buis recht schroefdraad te krijgen wordt moeilijk)
- het zou veels te zwaar zijn er schroefdraad op te tappen door de grote diameter icm met staal.

Hé maar Inzane jou oplossing is wel de beste! Ik dacht eerst dat je zo"n suf ding bedoelde voor als je je stuur hoger wilt hebben:
die moet je dus nogsteeds op de stuurbuis schroeven dus heb je nog steeds 3 a 4 cm buis boven je balhoofd nodig

maar bij mammoet in Den Haag hadden ze een echte stuurbuis verlenger liggen, die zul je wel bedoelen, die schroef je vast aan de te korte buis zoals zo"n oude stuurpen (met soort van wig dus)

dus Thanx Inzane!!

Plaats reactie