afstellen achterderailleur

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
afstellen achterderailleur

Bericht door N I E L S » di okt 07, 2003 3:41 pm

Ik heb een probleem, een van mn fietsen bij de achterderailleur kan ik het bereik van de laatste en de eerste versnelling wel goed zetten maar daartussen zit hij nog weleens verkeerd (ratelen etc). Ik kan met mn achterderailleur toch alleen het bereik van de 1e en laatste afstellen en niet meer of wel? ik kan toch niet per versnelling afstellen hoe de derailleur moet staan? zo wel, hoe dan? en mocht mijne het niet kunnen bestaat er wel die het wel kunnen?

Don

Re:afstellen achterderailleur

Bericht door Don » di okt 07, 2003 4:20 pm

je kan idd enkel de buitenste en binnenste afstellen.

eerst de buitenste (kleinste) dan de binnenste (grootste) afstellen.
Derr. wieltje en tandwiel loodrecht onder mekaar dus.

daarna kan je met de kabelspanning klooien, dus de kabelspanning is neutraal als je gaat uitlijnen.

uhm en anders... ketting schoonmaken en smeren wil wellicht ook wel helpen.

of heb je toevallig pas je derr. wieltjes vervangen?

N I E L S

Bericht door N I E L S » di okt 07, 2003 4:45 pm

Hey, nee niets vervangen, ik ga zo doen wat je me aanraadt. bedankt :)

HOME

Bericht door HOME » wo okt 08, 2003 12:12 pm

Je kan ook nog de afstand instellen van het bovenste derailleurwieltje.Probeer deze afstand kleiner te maken.

Steulen

Bericht door Steulen » do okt 09, 2003 2:58 pm

Je kunt wel degelijk afstellen hoe de derailleur op de middelste versnellingen staat. Dat doe je met het stelschroefje dat aan de binnenkabel zit. Dat is de kabel die van de shifter naar de derailleur loopt, dus. Als je bij de shifter kijkt, dan zie je op de plek waar de binnenkabel uit de shifter komt een plastic of alu stelding (oftewel een Cable Adjusting Bolt Unit in Shimano-speak) zitten. Precies zo"n unit zit ook aan je achterderailleur, op de plek waar de binnenkabel aan de derailleur zit. Aan dat ding (aan de derailleur dus) moet je draaien om je tussenversnellingen goed in te stellen. Meestal is een half slagje links- of rechtsom genoeg om de boel weer netjes te laten functioneren.
O ja, meestal zit er een rubber beschermhoesje omheen..heel herkenbaar dus.

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » di okt 14, 2003 8:04 pm

Derailleurpad ook recht? Kabel niet zwaar lopend of geknakt? Heeft het goed gewerkt en is het vanzelf gekomen of is het een 2e handsie waar iemand een shimano/Sramshifter combi op heeft geklooid die alleen voor Sram geschikt is? Kromme derailleur? Als dit alles het niet is dan het hierbovengeplaatste hanteren ;)

Succes!

Plaats reactie