nieuwe schimano sti

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Bracket
nieuwe schimano sti

Bericht door Bracket » za okt 04, 2003 6:16 pm

Ben benieuwd :)

DeKerfs

Re:nieuwe schimano sti

Bericht door DeKerfs » za okt 04, 2003 6:19 pm

Anders, nl;

omslachtig, mensen met kleinere handen hebben grote moeite de hendels vergenoeg naar beneden te doen. Daarbij is de "klik" omhoog tegennatuurlijk.

Gewicht; er hangt veel gewicht op de voorkant van de hendel, na het scharnierpunt. Porblemen worden verwacht en zijn inmiddels al aan de orde; klapperende hendels (much like Ultegra"s did).

Persoonlijk ben ik niet van gecharmeerd omwille van o.a. de bovenstaande punten. Daarnaast vind ik ze er gewoon totaal niet uitzien.

ZAG

Bericht door ZAG » za okt 04, 2003 8:39 pm

vandaag heel ff in de showroom mee gereden, vind de klik omhoog niet echt fijn, maar daar heb je dan die duimshifters voor he.
Verder vind ik het een heel gaaf systeem, schakelt soepel zonder dat je veel kracht nodig hebt.
Hoe het tijdens het echte rijden is weet ik niet, kan alleen vertellen wat ik in de showroom gemerkt heb.
Vind het er aan de ene kant lomp uitzien, maar aan de andere kant heb ik er een zwak voor, nieuw systeem, xtr. veel bling bling WAUW

marzokki

Bericht door marzokki » za okt 04, 2003 9:05 pm

ik heb van enkele rijders al positieve commentaren gehoord, het zou voornamelijk een kwestie van wennen zijn...

nu ja, zelf blijf ik mijn bedenkingen hebben bij:
- zoals eerder vermeld dus de rare schakelbewegingen
- integratie met shimano-rem, dus geen hs33 meer, geen schijfrem naar keuze
- bij een val, gans systeem naar de botten?

ZAG

Bericht door ZAG » za okt 04, 2003 9:30 pm

dat laatste argument snap ik niet helemaal, ik heb bij een val nog nooit mn remhandel of shifter ook maar beschadigt.

<OO>

Bericht door <OO> » za okt 04, 2003 9:35 pm

ZAG schreef:
dat laatste argument snap ik niet helemaal, ik heb bij een val nog nooit mn remhandel of shifter ook maar beschadigt.

Als je frontaal tegen een boompje kwakt, kan je wel een remhendel om zeep helpen...

Ik heb zo eens een boompje geraakt... gelukkig zet ik die shifters en remgrepen nooit hard vast... en zijn ze dus gewoon verschoven... was wel 3 tanden kwijt...

Bracket

Bericht door Bracket » za okt 04, 2003 10:13 pm

jah ik heb er zelf ook hooguit 2 km ervaring met die dingen, maar als ik me een beetje inleef lijkt het remmen op een lange slechte afdaling me niet al te fijn met van die losse hendels....
dat van die frontale botsing hoef je me niks te vertellen dat staat als een paal boven water.
klapperen, ja het gewicht zit wel deels op de goede plek, kon dus nog wel eens meevallen...
Wat ik t mooiste vind aan de nieuwe Xtr is t Crankstel!! phoo daar kan ik wel een paar nachtjes over dromen.
alleen de nieuwe xt ziet dr niet uit

mzzl Koen

nuppilup

Bericht door nuppilup » zo okt 05, 2003 1:15 am

Voor mij een reden om helemaal op SRAM shifters én derailleurs over te stappen, uiteraard met draaishifters. Imho nog steeds de meest snelle en intuïtieve manier van schakelen. Lekker licht en vuil heeft weinig invloed. Gore tex kabeltjes maken de droom kompleet......

Pino

Bericht door Pino » zo okt 05, 2003 7:46 am

ZAG schreef:

Ik wel, en dan baal je dat er niet een plastic remhendeltje zit op sommige Magura"s maar zo"n alu ding, waardoor het hele huis naar de knoppen ging.
Maar het is dermate zeldzaam dat het voor mij geen argument is.

Die XTR remmen zijn super (XC gebruik, 80kg), van de rem-schakelwerking ben ik niet kapot.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo okt 05, 2003 10:47 am

Pino schreef:
Die XTR remmen zijn super (XC gebruik, 80kg), van de rem-schakelwerking ben ik niet kapot.

Oh.. apart..ik dacht toch echt dat ze voor het remmen en schakelen bedoelt waren... ;)

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo okt 05, 2003 3:34 pm

Ik heb XTR"s sinds maart met een 2002 xtr achter-derailleur:
Alle vooroordelen hierboven kunnen naar het rijk der fabelen behalve misschien dat er speling op de schifters/remhendel kan komen. Maar dat is denk ik toch wel normaal bij veel gebruik en ik denk dat elke rem na verloop van tijd speling op de remhendels heeft. Ik heb ook Ultegra shifters op mijn racefiets en daar zit het probleem al vanaf het begin ;D. Ik denk dat gewoon door een aangepast ontwerp er nu wel wat verbeterd is want andere groepen hebben veel minder last van de speling. En voor XTR en XT hebben ze inderdaad het nadeel dat ze horizontaal vastzitten en speling welleens eerder kan optreden dan anders.
In tegenstelling tot mensen die zeggen dat naar boven schakelen niet natuurlijk is, ik gebruik het extra hendeltje al niet meer omdat ik het fijner vind schakelen omhoog met mijn wijsvinger of andere vingers tijdens een remactie.
Remmen en schakelen tegelijk doe ik sinds kort ook en vooral in afdalingen in de bergen heb ik deze techniek mijzelf aangeleerd omdat het toch wel erg handig is. Dat losse hendelgevoel heb ik niet ervaren als irritant en heb ook nog nooit daardoor misgeschakeld.
En als je handjes te klein zijn kan je eventueel nog de remhendel verstellen.

Let wel: ik heb alleen ervaring met een gewone derailleur en niet met een rapid rise der. Zou dan erg moeten wennen aan het gevoel denk ik.

ZAG

Bericht door ZAG » zo okt 05, 2003 5:56 pm

<OO> schreef:
[
ZAG schreef:

Als je frontaal tegen een boompje kwakt, kan je wel een remhendel om zeep helpen...

Ik heb zo eens een boompje geraakt... gelukkig zet ik die shifters en remgrepen nooit hard vast... en zijn ze dus gewoon verschoven... was wel 3 tanden kwijt...

Got it, gelukkig nog nooit zelf meegemaakt!!
Maar remmen een schakelen tegelijk kan toch niet echt lekker? Als je achter naar een groter tandwiel wil moet die hendel omhoog, hoe wil je dat doen als je ook nog eens die hendel naar je toe moet tekken?
En hoe zit het voor? Daar heb ik namelijk niet mee geschakeld

Bracket

Bericht door Bracket » zo okt 05, 2003 6:03 pm

Sufkut schreef:

In tegenstelling tot mensen die zeggen dat naar boven schakelen niet natuurlijk is, ik gebruik het extra hendeltje al niet meer omdat ik het fijner vind schakelen omhoog met mijn wijsvinger of andere vingers tijdens een remactie.

Let wel: ik heb alleen ervaring met een gewone derailleur en niet met een rapid rise der. Zou dan erg moeten wennen aan het gevoel denk ik.

Kijk en dat is nu het verschil,
jij gebruikt geen rapid rise deraileur... dus je drukt naar beneden om achter zwaarder te schakelen,
je duwt je de hendel met je wijsvinger naar je andere vingers en dan is remmen en tegelijk schakelen geen probleem, want er zijn maar weinig mensen die zwaarder schakelen op het moment dat ze remmen.

mzzl k

The Flying V

Bericht door The Flying V » zo okt 05, 2003 8:53 pm

Waarom zijn er 9 stemmen (de meeste) voor: "rot streek om andere rem aanbieders wind uit zeilen te nemen" .. ?

Als je geen XTR wilt neem je toch gewoon Hope, Margura, Giant of iets anders? Nieuwe XTR achterderailleur en voorderailleur werken ook best met 2002 shifters. Ja, ze zullen binnenkort alles veranderen. Dus maar ff shifters inslaan! :)

V.

Sven

Bericht door Sven » zo okt 05, 2003 9:01 pm

Mij is verteld geworden dat de 2003 XT shifters gewoon in productie blijven..

En anders zullen ze nog altijd te bestellen zijn bij mailorder bedrijven of bij S-tec...

The Flying V

Bericht door The Flying V » ma okt 06, 2003 4:24 pm

Als SRam nu heel slim wilt zijn, maken ze een serie shifters die compatible zijn met Shimano. Dus een extra productie (naast de huidige compatible shifters). Dus bijv. X.9 die compatible is met XTR. Kijken hoe Shimano dan binnenkort in de markt staat.

V.

Ps: maakt mij totaal niks uit. SRam of Shimano. Ik houd het bij Shimano.

RobinHood

Bericht door RobinHood » ma okt 06, 2003 5:05 pm

The Flying V schreef:
Waarom zijn er 9 stemmen (de meeste) voor: "rot streek om andere rem aanbieders wind uit zeilen te nemen" .. ?

Als je geen XTR wilt neem je toch gewoon Hope, Margura, Giant of iets anders? Nieuwe XTR achterderailleur en voorderailleur werken ook best met 2002 shifters. Ja, ze zullen binnenkort alles veranderen. Dus maar ff shifters inslaan! :)

V.

XT heeft het ook al en wie weet 2005 LX.
Daarbij komt dat die 2003 derailleurs van die leuke omgekeerde veren hebben waardoor het heel anders aanvoelt, up is down en visa versa.

Misschien dat die remfabrikanten hun zuigers, afdichtingen en olie afstemmen op de shifters van Shimano.

Sven

Bericht door Sven » ma okt 06, 2003 5:21 pm

RobinHood schreef:
[
The Flying V schreef:

V.

XT heeft het ook al en wie weet 2005 LX.
Daarbij komt dat die 2003 derailleurs van die leuke omgekeerde veren hebben waardoor het heel anders aanvoelt, up is down en visa versa.

Misschien dat die remfabrikanten hun zuigers, afdichtingen en olie afstemmen op de shifters van Shimano.

Dat denk ik niet... want dan zou je alles volgens shimano hebben... ook de klauwen.. en daar zit (meestal) altijd het verschil tussen remmen....

En trouwens... voor spare parts zou je dus ook bij iedere fabricant je spullen kunnen halen.

Voor mij Is en blijft het magura...
En shimano... tsjah...

KoeniE

Bericht door KoeniE » di okt 07, 2003 7:07 am

The Flying V schreef:
Als SRam nu heel slim wilt zijn, maken ze een serie shifters die compatible zijn met Shimano. Dus een extra productie (naast de huidige compatible shifters). Dus bijv. X.9 die compatible is met XTR. Kijken hoe Shimano dan binnenkort in de markt staat.

V.

Ps: maakt mij totaal niks uit. SRam of Shimano. Ik houd het bij Shimano.

Dien zijn gelijktijdig geintroduceerd...

TmFToM

Bericht door TmFToM » di okt 07, 2003 3:29 pm

de rocket en de attack ?? en welke als x.7 en welke als x.9 izz geintroduceerd geen idee ;)

Plaats reactie