verende voorvork nog goed?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
verende voorvork nog goed?

Bericht door N I E L S » di sep 30, 2003 5:00 pm

IK heb een WP pro 3 en een Rondem vering. Het zijn vrij oude veringen maar (als het goed is) best goede kwaliteit. Ik heb weinig verstand van veringen en ik vroeg me af hoe je kunt zien dat een vering naar de klote is. Er zit geen speling op, ook veert hij goed. Wat kan / moet ik nog meer controleren? Misschien een beetje rare vraag maar gezien de prijs die ik ervoor betaald heb zijn ze verdacht :P.

Exar

Re:verende voorvork nog goed?

Bericht door Exar » di sep 30, 2003 5:03 pm

Gezien ze uit 1995 komen, zijn ze beide waarschijnlijk rijp voor het museum!

N I E L S

Bericht door N I E L S » di sep 30, 2003 5:07 pm

Het zijn echt heel speciale, luchtgeveerde, zeer lichtgewicht. Ken je WP en Rondem?

CJ

Bericht door CJ » di sep 30, 2003 8:23 pm

heeft ooit nog eens een keer een stuk gestaan over oude vorken enz. in de duitse Bike, wel eens gehoord van metaalmoeheid ?

vervangen en in de vitrinne zetten, en later aan je kleinkinderen laten zien.

voor je eigen veiligheid 8)

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo okt 01, 2003 9:17 am

:P ja maar de vorken zijn nauwelijks gebruikt... ik zou graag willen weten wat ik moet testen aan die vork ;)

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » wo okt 01, 2003 10:56 am

;)In het algemeen kun je stellen dat een voorvork veert en dempt.

Het veren wordt meestal door een spiraalveer gedaan al dan niet ondersteund door lucht. Aan de veer kan niet veel misgaan en al helemaal niet als de vork bijna niet gebruikt wordt, het lucht gedeelte daarin tegen kan gaan lekken (de vork blijft niet op druk). Om dit te repareren moet je de afdichtingen gaan vervangen.

De demping in de vork wordt meestal gedaan door een elastomeer of olie. In het geval van Rond/WP/Rodem door olie. Net als de lucht moet ook de olie in de vork blijven. Bij veel gebruik slijt vaak de bovenst olikering en de vork gaat lekken, na het vervangen van de kering is dit probleem meetal opgelost. De demping wordt verkregen doordat de bewegingen van de olie afgeremd wordt in de vork . Dit gebeurd door de olie door kleine kanaaltjes en langs shims te sturen. Als je vork versleten is dan neemt deze demping af.

Conclusie:
Als je vorken veren dan is de veer hoogst waarschijlijk OK. Als je je vorken op lucht brengt (met een speciaal pompje) en de luchtdruk in de vork neemt niet te snel af dan is dat ook OK. Controleer of er voldoende voorvork olie in je vork zit (check specificaties) en test de demping (compressie en rebound). Als je vorkpoten hierbij niet vet worden dan is ook je buvenste kering OK. Bij dit alles ga ik er natuurlijk vanuit dat de vork mechanisch goed is, geen versleten binnenpoten (glimmende delen) en bussen.

Mocht je interesse hebben ik heb nog een flacon orginele voorvorkolie, een luchtpompje en een gereedschapje om de vorkpoten te openen voor een Rodem vork. In ruil voor een fles wijn af te halen in Amersfoort.

Suc6 Klaas ;)

N I E L S

Bericht door N I E L S » do okt 02, 2003 3:28 pm

hey klaas :D:D

Bedankt! wat moet dat voor flesje wijn zijn ?? :D
En die specificaties wat betreft olie hoeveelheid, hoe kom ik daarachter?

Volgens mij zijn mn veringen gewoon goed. Ze veren prima maar ze slaan weleens hard terug bij het omhoog komen zeg maar. staan ze dan te hard?

gr Niels

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » vr okt 03, 2003 7:17 am

;)Hi Niels,

Als het uitveren te snel gaat, dan is je rebound-demping niet voldoende. Bij een moderne vork is dit vaak van buitenaf te beinvloeden maar bij jou vorken moet of de hoeveelheid olie aangepast worden of de shims.

Wat die specificaties betrefd, ik zal kijken of ik nog iets achterhalen kan maar ik kan je niets beloven. Maar ook zonder specificaties is een goede afstelling te maken hoor.

En dan last but least, wat de wijn betrefd heeft rood mijn voorkeur en verder laat ik me graag (positief) verrassen.

Groet Klaas (kb@xs4all.nl) ;)

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo okt 08, 2003 1:25 pm

Hey Klaas!

bedankt man! dat is echt heel tof van je. Mijn lokale fietsenwinkelshop ;) (dat noemen jullie hiero LBS?) zei dat hij ook nog wel zoiets zou kunnen regelen maar ik heb er niets meer van gehoord dus zal wel niet gelukt zijn. Ik zou graag de vork eens open willen maken om te kijken wat er stuk is (als er iets stuk is). Ze veren tot nu toe nog goed, alleen zoals ik al zei, veren ze nogal hard terug :( . kan dit niet komen omdat ik hem te hard heb opgepompt?

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » vr okt 10, 2003 1:54 pm

8) Nee, rebound demping staat los van de hoeveelheid lucht.

Op de oliefles staat vermeld hoeveel olie er in een poot moet, dat geeft je in ieder geval een startpunt.

Laat me maar weten als je iets af wilt spreken.

Groet Klaas 8)

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr okt 10, 2003 8:46 pm

hey, ehmmm

ja is goed :)

dan neem ik ze mee, dan kan je ze zien :D

mail me even op ... aub :)
Laatst gewijzigd door N I E L S op ma jul 22, 2013 5:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ninko

Bericht door Ninko » zo okt 12, 2003 2:32 pm

leuk e-mail adres ;D

Plaats reactie