Magura Julie T of Gustav M?
Moderators:JJ, Beheerders
Op onze nieuwe tandem komen Magura-schijfremmen. De vraag is alleen welke: wordt het de Julie Tandem of de Gustav M? De Julie Tandem is in feite een normale Julie met Stahlflex-leidingen. De Julie is uiteraard ook minder kostbaar dan de Gustav M. Van die laatste heb ik begrepen dat de remkracht ongeveer gelijk staat aan "een tak in je wiel". Wij wegen gezamenlijk 130 kilo (plus tandem van 20 kilo), dus bijster zwaar zijn we niet.
Welke rem zouden jullie kiezen en waarom? Alle meningen zijn waardevol.
Mvg,
Marten
Welke rem zouden jullie kiezen en waarom? Alle meningen zijn waardevol.
Mvg,
Marten
Re:Magura Julie T of Gustav M?
dubbelop schreef:
De Julie Tandem is in feite een normale Julie met Stahlflex-leidingen.
Ik zie het directe voordeel hiervan niet zo... Zoveel verschil kan dat nooit zijn...
Ik ben geen expert op schijfgebied, maar vlgs. mij lopen Gustavs continue, of vaak aan. Lijkt me niet echt ideaal.
Ik zou een bewezen systeem pakken maar dan wellicht met een maatje grotere schijven. Moet voldoende zijn.
Beide remmen zullen in "koude" toestand voldoende remmen.
Bij sportief gebruik op de weg zal niet slepend geremd worden en zal afkoeling geen kritisch punt zijn.
Meest kritische punt lijkt een langere technische afdaling waarbij nagenoeg constant geremd moet worden. In Jura en Massif Central waren we soms 15 minuten continu aan het remmen in geblokte afdalingen met soms 5 seconden dat de achterrem los kon.
Onze 185mm achterschijf werd roodgloeiend en we hadden 205mm kunnen gebruiken. (80+55 kilo)
Waar sommige downhillers een Hope mini XC kunnen gebruiken achter, denk ik dat de schijf achter op een tandem niet groot genoeg kan zijn.
Uiteraard kan jouw situatie anders zijn. Ter illustratie: zondag 75 km gereden op de Veluwe zonder 1 x de achterrem aan te raken (was dan irritant gaan aanlopen omdat hij goed gesteld moet worden en de schijf krom is).
Bij sportief gebruik op de weg zal niet slepend geremd worden en zal afkoeling geen kritisch punt zijn.
Meest kritische punt lijkt een langere technische afdaling waarbij nagenoeg constant geremd moet worden. In Jura en Massif Central waren we soms 15 minuten continu aan het remmen in geblokte afdalingen met soms 5 seconden dat de achterrem los kon.
Onze 185mm achterschijf werd roodgloeiend en we hadden 205mm kunnen gebruiken. (80+55 kilo)
Waar sommige downhillers een Hope mini XC kunnen gebruiken achter, denk ik dat de schijf achter op een tandem niet groot genoeg kan zijn.
Uiteraard kan jouw situatie anders zijn. Ter illustratie: zondag 75 km gereden op de Veluwe zonder 1 x de achterrem aan te raken (was dan irritant gaan aanlopen omdat hij goed gesteld moet worden en de schijf krom is).
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Pino schreef:
(was dan irritant gaan aanlopen omdat hij goed gesteld moet worden en de schijf krom is).
Prutser :-X
OK, zeg dan niets ;D
JJ schreef:
[Pino schreef:
(was dan irritant gaan aanlopen omdat hij goed gesteld moet worden en de schijf krom is).
OK, zeg dan niets ;D
En jij rijdt zonder derailleurs omdat je niet in staat bent ze fatsoenlijk af te stellen ;D
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Pino schreef:
[JJ schreef:
[Pino schreef:
OK, zeg dan niets ;D
En jij rijdt zonder derailleurs omdat je niet in staat bent ze fatsoenlijk af te stellen ;D
Nee, ik kan ze niet betalen, en dat is erg genoeg :"(
JJ schreef:
[Pino schreef:
[JJ schreef:
[
OK, zeg dan niets ;D
Nee, ik kan ze niet betalen, en dat is erg genoeg :"(
"k zal eens in de schuur kijken of ik niet nog iets voor je kan vinden voor Sinterklaas.
Pino: geef mij het nummer van jou afdelinghoofd eens, want de hele dag betaald forums bezoeken, dat is mijn specialiteit (bovendoen ga jij toch al richting de VUT leeftijd
;D :-* )
Maar serieus: de Gustav M schijnt idd aan te lopen, voor DH is dat niet erg omdat dat toch alleen omlaag gaat (what"s in a name), als het omhoog gaat dan kan het net tussen de oren fout zitten dat je rem aanloopt...
En anders de firma Arai sponsoren met een sleeprem...

Maar serieus: de Gustav M schijnt idd aan te lopen, voor DH is dat niet erg omdat dat toch alleen omlaag gaat (what"s in a name), als het omhoog gaat dan kan het net tussen de oren fout zitten dat je rem aanloopt...
En anders de firma Arai sponsoren met een sleeprem...
ik heb ze beide gehad of heb ze nog. gustav M hoor je maar daar is ook alles mee gezegd ik heb niet het gevoel dat ze aanlopen. Julie T is niet een julie met stahlfex leidingen. Julie Tandem is een zwarte julie met zowel voor als achter een 190 mm schijf. Julie Trekking is zilver.
als je zeker wil zijn dat je genoeg remkracht hebt ik heb nog een set gustav M 210 - 190 min of meer over omdat ik over stap op louise freeride met 210 en 190 schijf. ook al is het niet officieel mogelijk maar waarom geen louise FR met 210 en 190 schijf. Lijkt mij meer dan afdoende.
Indien vragen stel ze maar heb voldoende ervaring met beide modellen.
als je zeker wil zijn dat je genoeg remkracht hebt ik heb nog een set gustav M 210 - 190 min of meer over omdat ik over stap op louise freeride met 210 en 190 schijf. ook al is het niet officieel mogelijk maar waarom geen louise FR met 210 en 190 schijf. Lijkt mij meer dan afdoende.
KoeniE schreef:
ik heb ze beide gehad of heb ze nog. gustav M hoor je maar daar is ook alles mee gezegd ik heb niet het gevoel dat ze aanlopen. Julie T is niet een julie met stahlfex leidingen. Julie Tandem is een zwarte julie met zowel voor als achter een 190 mm schijf. Julie Trekking is zilver.
Ik wil geen Louise omdat die niet door Magura voor tandemgebruik zijn vrijgegeven. De Gustav M en de Julie Tandem wel. Waar heb jij overigens de info vandaan dat de Julie T zwart is? Ik heb dit nog nergens kunnen vinden, dus als je een URL-letje hebt ...... ?
En even uit nieuwsgierigheid: waarom stap je over van Gustav naar Louise met dezelfde maat schijven?
DeKerfs schreef:
[dubbelop schreef:
De Julie Tandem is in feite een normale Julie met Stahlflex-leidingen.
Ik zie het directe voordeel hiervan niet zo... Zoveel verschil kan dat nooit zijn...
Ik ben geen expert op schijfgebied, maar vlgs. mij lopen Gustavs continue, of vaak aan. Lijkt me niet echt ideaal.
Ik zou een bewezen systeem pakken maar dan wellicht met een maatje grotere schijven. Moet voldoende zijn.
De Julie Tandem is de voor tandems vrijgegeven versie. En ik ben nogal een penibel baasje in die dingen. Zo hoorde ik onlangs over een tandem die rondrijdt met ...... een SID. Ik moet er niet aan denken! :-[
dubbelop schreef:
[KoeniE schreef:
Ik wil geen Louise omdat die niet door Magura voor tandemgebruik zijn vrijgegeven. De Gustav M en de Julie Tandem wel. Waar heb jij overigens de info vandaan dat de Julie T zwart is? Ik heb dit nog nergens kunnen vinden, dus als je een URL-letje hebt ...... ?
En even uit nieuwsgierigheid: waarom stap je over van Gustav naar Louise met dezelfde maat schijven?
JE hebt voor volgend seizoen deJulie, Julie Trekking en de Julie Tandem
Julie is zwart 190-160 schijf
trekking is zilver 190-160 schijf
tandem is zwart 190-190 schijf
waarom ik over stap? omdat ze te sterk zijn voor wat ik er mee doe. ze zijn zo krachtig dat ik liever ene iets lichtere rem wil die iets minder bijt
heeft me al een sleutelbeen gekost
maar voor een tandem die met bepakking wordt gebruikt kan ik hem alleen maar aanraden ! daar kom je altijd mee tot stilstand !
Ik rij xc met een Julie en vind ze daar eigenlijk niet volstaan, voor een tandem zou ik echt niet voor een Julie gaan (als het verschil niet meer is dan die leidingen/schijven).
Julie niet genoeg remkracht? Kijk ze dan maar eens na! Deze remmen dus echt wel hard, maar het ontbreekt meer aan doseringsvermogen, ben ik uit een pijnlijke ervaring te weten gekomen...
Er is een verschil tussen Julie gewoon en Julie Tandem...
-
welk verschil dan?
KoeniE schreef:
JE hebt voor volgend seizoen deJulie, Julie Trekking en de Julie Tandem
Julie is zwart 190-160 schijf
trekking is zilver 190-160 schijf
tandem is zwart 190-190 schijf
Duidelijk toch?
Raar.. achter enkel een grotere schijf tov de standaard versie... Dat terwijl ik juist voor een grotere maat zou willen. Nu is 190 ook al redelijk, maar toch.
DeKerfs schreef:
Raar.. achter enkel een grotere schijf tov de standaard versie... Dat terwijl ik juist voor een grotere maat zou willen. Nu is 190 ook al redelijk, maar toch.
Met die gedachte begon ik ook met tandemmen. Uiteindelijk heb je geen grotere remvermogen nodig dan nodig is om een wiel te doen blokkeren.
Onze eerste set-up was Hope sport 165mm voor en een Hayes mechanical (165mm) achter. Voor kwamen we wat remvermogen tekort, maar achter kon zonder problemen geblokkeerd worden, dus waarom achter beter?
Het blijkt dat je in technische afdalingen nauwelijks van de achterrem kunt blijven, terwijl je voor liever een beetje laat lopen. Dit heeft tot gevolg dat de achterschijf overmatig gaat verhitten, in een mate die je op een DH-bak nooit mee zult maken.
Inmiddels hebben we 203mm Hope M4 voor en 190mm achter, Voor is nu perfekt, maar achter zou ik nog wel meer willen. Niet zozeer voor remkracht, alswel voor koeling.
moet natuurlijk wel even zeggen dat de schijven voor de julie de nieuwe wavy modellen zijn met gaatjes
en voor de geïntresseerde heb ik nog een set gustav M te koop met 210 en 190 schijf voor postmount voor en IS achter
en voor de geïntresseerde heb ik nog een set gustav M te koop met 210 en 190 schijf voor postmount voor en IS achter
gustav kun je best afstellen zonder dat ze aanlopen....
Zou zelf niet voor een julie gaan.. ben bang dat je misschien qua remkracht net dat kleine beetje te kort komt...
mvg Ninko
Zou zelf niet voor een julie gaan.. ben bang dat je misschien qua remkracht net dat kleine beetje te kort komt...
mvg Ninko