Re:Cube isdawa???

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
Cube isdawa???

Bericht door BOSS » di sep 23, 2003 7:18 pm

zoals jullie wellicht weten ben ik bezig om de overstap naar fully te maken.
Zie topic:

http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... adid=10266

nu kwam ik deze tegen en dat frame + nog wat parts kost de helft van een Rocky Mountain instinct.
Afbeelding

nu is mijn vraag: Is dit enigzins te vergelijken met een instinct??? Het veersysteem is volgens mij nagenoeg hetzelfde.
Waar zit dit enorme prijsverschil dan in???

alvast bedankt.

Dusssss©

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di sep 23, 2003 7:22 pm

Kvind deze ook wel erg mooi hoor..

verder kan ik je niet echt helpen, kweet niet of de Rocky zoveel beter zal zijn

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di sep 23, 2003 7:27 pm

FREAKaZOID schreef:
Kvind deze ook wel erg mooi hoor..

tsja dat vind ik nou ook en vraag mij dus af waarin/waarom die Rocky dan beter is???

dusssss©

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di sep 23, 2003 7:28 pm

Beter of niet.... wat ik wel weet is dat de Rocky zn draaipunt boven de achternaaf op de dropout heeft zitten en dat deze Cube hem voor de naaf heeft zitten. Dus bij de Rocky zit de dropout aan de liggende vork en bij de Cube aan de staande vork. Dat maakt in veer eigenschappen wel een verschil.

Wellicht dat een Zonoskar of Roxy bijv. ons daar meer over kunnen zeggen? Ik ben niet zo van de vering ;)

Oz

Bericht door Oz » di sep 23, 2003 9:01 pm

- gewicht (de Rocky"s zijn vrij licht).
- uiterlijk (afwereking Rocky is erg mooi).
- service- & garantie (heb ik bij Rocky wat meer gevoel bij).

Cube is in duitsland (erg) groot

Tip: mail of bel www.bike-discount.de; zij hadden ca. een maand geleden
nog 2 Elements (of Instincts) staan (17,5 en 19 volgens mij) als vette aanbieding; ca. 1250e voor het frame dacht ik.

Succes

Oz

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di sep 23, 2003 9:44 pm

DeKerfs schreef:
........wat ik wel weet is dat de Rocky zn draaipunt boven de achternaaf op de dropout heeft zitten en dat deze Cube hem voor de naaf heeft zitten. Dus bij de Rocky zit de dropout aan de liggende vork en bij de Cube aan de staande vork. Dat maakt in veer eigenschappen wel een verschil........

Voor de naaf (op de liggende achtervork) (Horst Link) = beter toch? Meer verticale beweging van achterwiel enzo......
Het veersysteem van een RM Element / Instinct is best gedateerd inmiddels.

k Zou best die Cube durven nemen. Viel Bike fürs Geld!

zonoskar

Bericht door zonoskar » di sep 23, 2003 10:25 pm

Ik heb alleen m"n bedenkingen bij die demper. Ik hoor en lees te vaak dat ie niet erg lang leeft. Het draaipunt bij de achteras zit op de Cube beter als op de RM, dat merk je tijdens remmen op hobbelige ondergrond het best. Alleen het hoofddraaipunt kan ik niet goed zien, maar dat lijkt op middenbladhoogte te zitten, niet slecht. Al met al een mooi frame, wat het op een aantal punten zal winnen van een Instinct.

Dingen die ik niet fijn vind aan mijn RM element uit 1999 (vorige eeuw :) ):
- klimmen op het kleine voorblad zorgt ervoor dat de vering een beetje inzakt. Maar wellicht zorgt dat weer voor extra grip. Iig is het goed voelbaar dat ie inzakt. Dit is volgen mij op te lossen door het voorste draaipunt wat hoger te leggen zoals RM bij de nieuwe Elements gedaan heeft (bij mij op hoogte van klein blad, 2004 RM"s op hoogte van middenblad).
- Bushings elk jaar vervangen. Nou was dat niet zo"n probleem (50 euro), maar nu RM bij Vertex zit, kun je er schijnbaar niet meer aankomen. Ik wacht iig al 3 maanden op een bushingsetje :(
- Bushings versleten = kraken en flex. Maar dat is bij bearings ook zo (RM beveelt aan op hun gekogellagerde fietsen ook elk jaar de lagers te wisselen, maar die zijn wel duurder dan bushings).
- Stickers niet onder de lak (is tegenwoordig bij RM wel het geval).

Wel fijn:
- Klimt echt perfect.
- Na 4 jaar nog steeds going strong.
- Demper is echt subliem, 4 jaar, 2 service beurten en nog steeds geen lucht lekken. Ik kijk soms 6 maanden niet naar de luchtdruk en als ik het wel doe, zat er nog genoeg in. (overigens idem voor de Forx Float).
- Mooi design. Sommigen zien pas dat er vering inzit als ik erop wijs :)
- Geo is goed.

Overigens moet ik zeggen dat ik weinig merk van het gemis van de Horst-link. Misschien komt dat omdat een design met korte veerweg al zo stug is van zichzelf dat je het niet goed merkt dat ie nog stugger wordt als je aan het remmen bent.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 24, 2003 7:41 am

een demper is eenvoudig te vervangen natuurlijk, ik ben zelf ook niet zo weg van de Manitou swinger SPV air 3 way. Die zou ik dan inruilen voor een Fox of DT Swiss(volgens mij kun je een los frame ook bestellen met de DT Swiss SSD210).
Maar ja als dat het enige is :? :? :?

ow jah, dat Vertexc de verdeler is is idd een groot nadeel, ik belde die gasten in welke kleur een los Instinct frame nou leverbaar was. Alleen in zwart/polish zeiden ze, terwijl ik hem in Duitsland overal zie in white/polish maar dan heet het de Element signature. Het duurde ff voordat ze dat uitgezocht hadden in de computer.. Zoiets moet toch parate kennis zijn voor die gasten :? :? :?
En als ik al weer hoor dat je 3 maanden moet w8en op een setje bushings, dan gaan mijn nekharen al weer rechtop staan.

verder weegt een komplete fiets (volgens de cube site) 11,2 kg met de volgende afmontage:
Ik vraag het mij echter af aangezien een frame zonder demper al ongeveer 2,4 kg weegt en de afmontage zeer goed is maar niet echt top of the line.

Rahmen; Alu 7005 Ultralight, FSP 4-link-system
Gabel;Manitou Skareb Elite SPV
Dämpfer ;Manitou swinger 3 air
Steuersatz ;Ritchey Pro Integrated
Lenker; Ritchey Pro
Vorbau;Ritchey Pro
Griffe ;Profile
Sattelstütze ; Ritchey Pro
Sattel;fi´zi:k Nisene
Kurbel; Shimano XT
Innenlager;Shimano XT
Schaltwerk ;Shimano XT
Umwerfer;Shimano XT
Bremsen;Shimano XT Disc
Bremshebel; Shimano XT Disc
Schalthebel;Shimano XT
Kassette;Shimano XT
Kette;Shimano XT
Felgen;DT Swiss XR 4.1
Naben;Shimano XT Disc
Speichen;DT Swiss 2.0-1.8
Reifen;Schwalbe Racing Ralph Kevlar
Pedale;Shimano PDM 520
Rahmenfarbe;schwarz anodisiert mit gelaserten Schriftzügen
Gewich;11,2
Rahmenhöhen;17"/19"/21"
Extras ;Ausstattungs-Kits K2/K4/K5/K7; Gabeloption G4/G6; ABB Ausstattungs-Kit K5 / Gabeloption G6

dusssss©

ROXY

Bericht door ROXY » wo sep 24, 2003 10:13 am

Nah, kijk, hoe een frame rijdt hangt van zoveel dingen af:
-materiaal waaruit ie is opgebouwd, ik had een scandium element, welke anders rijdt dan eentje uit ultralite buizen.
-de geometrie: een Rocky is in mijn ogen geen fiets waar iedereen zich onmiddelijk op thuis voelt. Ik had daarvoor een Cannondale (jawel hoor, je leest het goed) enne die overstap was echt wel moeilijk in het begin. Die Rocky moet je met een wat hardere hand besturen, echt in de bocht duwen, maar hij gaat wel veel harder door de bochten uit als je dat éénmaal onder de knie hebt.
-ivm dat scharnierpunt: voor de dropouts wordt meer gezien als de standaard, maar misschien is het daarom net de standaard geworden!? Een element is een rasechte race-fully, waar de vering enkel dient om de grote slagen op te vangen, om zo nog sneller te kunnen gaan. Een Cube zal meer afgestemd zijn op een breder inzetbereik, met een actievere (lees: soepelere) vering.
-dat het systeem van Rocky gedateerd is, dat is bull-shit. Welk ander systeem is na 8jaar nog steeds up-to-date. Nu nog telt de Rocky als één van de betere fully"s. Waarom moet je een concept veranderen als het gewoon goed is. Als dit systeem niet zou voldoen zouden ze er zeker al veel eerder vanalles aan veranderd hebben.
-Vertex is in mijn ogen ook een groot minpunt dat vasthangt aan een Rocky. De service van Rocky Mountain zelf is best goed. Ik heb ook al eens contact opgenomen met de hoofdzetel ivm een erg vertraagde levering, en toen hebben ze me snel en correct verdergeholpen. De persoon de me toen ter woord stond heeft me zelfs nog geïnviteerd om op het Bike festival aan het gardameer eens even langs te komen op hun stand. Erg vriendelijke mensen.
Jammer dat dat niet overgaat op de invoerders...

Mijn conclusie: die Cube zal zeker de beste prijs-kwaliteitsverhouding hebben, maar het is geen Rocky Mountain....

PS: dat gewicht: in hun dromen misschien, maar met die afmontage kom je zeker niet aan 11,2kg...
Ze moesten daar maar eens controles gaan opdoen, want dat kom je meer en meer tegen.
Mijn Rocky daarentegen: het opgegeven gewicht van het frame was 2240gram, en toen ik hem hier op de keukenweegschaal zette kwam ik uit op 2225gram, en dat in 18" (nog niet de kleinste maat!), met de seat-collar erop, de demper en alle nodige bouten!

Shark

Bericht door Shark » wo sep 24, 2003 11:27 am

Een Rocky vergelijken met een Cube?

Buiten de technische verschillen, de afwerking, de Paintjob e.d., gaat het het hier natuurlijk ook om een verschil wat " tussen de oren zit ". Een gedeelte van de meerprijs van de Rocky zit natuurlijk zeker in z"n uitstraling, of jij daar je geld aan uit wil geven is helemaal je eigen mening.

Ikzelf rij op "n RM Instinct ik kan alleen maar zeggen dat ik het een perfecte Bike vind, persoonlijk niet zo"n probleem met de glijlagers nu pas 1 keer vervangen ( in 2.5 jr tijd) terwijl ik toch niet om de natte stukken heenrijd. Kwa geometrie kan ik er verder weinig over zeggen, voor mijn gevoel rijdt de Rocky perfect, stuurt messcherp en laat lekker met zich gooien en smijten. De vering laat zich erg fijn instellen van behoorlijk comfortabel (maar dan deint ie een klein beetje op verharde wegen) tot knoerhard zodat hij echt als een hardtail voelt maar alleen de grote schokken opvangt.

Persoonlijk vind ik de Rocky veel mooier dan de Cube, slankere buizen, maple leafs enz..

Het veersysteem van Rocky is helemaal niet achterhaald, wel al vaak nageaapt, zaols door Cube en bijv. ook Red Bull.

Het zal een moelijke keuze blijven....Shark

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 24, 2003 11:41 am

hier nog even de Rocky, klopt het eigenlijk dat er geen verwisselbare achterpat op de Rocky zit; op de foto zie ik hem iig niet :? :?
En ja ik moet toegeven dat ik de Rocky ook mooier vind, oogt ff wat kwalitatiever.

Afbeelding

dusssss©

Plons

Bericht door Plons » wo sep 24, 2003 12:01 pm

Neem anders eens contact op met fietsenzaak Rob Akkermans, die heeft nog een paar rm"s staan die "weg" mogen.

baquelappe

Bericht door baquelappe » wo sep 24, 2003 12:11 pm

waarom oogt de rm beter? Is het de kleurstelling? De afmontage?
Ik vind persoonlijk de rm wat "dun" ogen, de cube ziet er veel robuster uit.

Vond deze nog ergens op m"n HD, ook erg mooi!
Hoewel dit "maar" een Comp. is. Wat is eigenlijk het verschil tussen de comp en de Pro ???

Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 24, 2003 12:17 pm

@plons, klopt, maar helaas geen instinct in 19"

@baquelappe dat dunne vink wel mooi en de kleurstelling is wat subtieler.

verschil tussen pro & comp is volgens mij alleen de kleur(bij een los frame) Bij een komplete fiets is de comp goedkoper afgemonteerd.

dusssss©

Shark

Bericht door Shark » wo sep 24, 2003 5:47 pm

BOSS schreef:
klopt het eigenlijk dat er geen verwisselbare achterpat op de Rocky zit; op de foto zie ik hem iig niet :? :?

Die van mij heeft i.i.g. wel een verwisselbare pat, ik neem aan dat de nieuwe dat nog steeds hebben.
De pat is wel mooi meegespoten in de kleur van de achterbrug dus vandaar dat je "m op de foto waarsch. niet ziet.

Shark

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo sep 24, 2003 7:09 pm

Die van mij had ook een in de kleur gespoten achterpad. Maar als vervanging krijg je meestal een zwarte.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 24, 2003 8:04 pm

Shark schreef:
[
BOSS schreef:
klopt het eigenlijk dat er geen verwisselbare achterpat op de Rocky zit; op de foto zie ik hem iig niet :? :?

Die van mij heeft i.i.g. wel een verwisselbare pat, ik neem aan dat de nieuwe dat nog steeds hebben.
De pat is wel mooi meegespoten in de kleur van de achterbrug dus vandaar dat je "m op de foto waarsch. niet ziet.

Shark

aha gecamoufleerd, vandaar da"k em nie kon zien.

©

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » wo okt 01, 2003 10:25 pm

Je kan zoiets toch niet met een Rocky vergelijken!!!!!!!!! Als je een goede service wil voor deze bommetjes moet je bij de invoerder in Hoeilaart(Brussel) zijn,Filip Sport. bekijk maar eens op hun site hoeveel zorg er in een frame gestoken wordt,dan ga je toch niet vergelijken met een merk waar binnen twee jaar(nu wel dan?) niet meer over gesproken wordt? Al heb je nu een RM van 10 jaar,dan heb je nog steeds IETS! Vergelijk het maar met een Ducatie of Harley.

Brum.

Bericht door Brum. » do okt 02, 2003 3:13 pm

Service / importeur lijkt me geen argument, slechter als Vertexcs wordt erg (!) moeilik :-X

legion
Contacteer:

Bericht door legion » vr okt 03, 2003 2:04 pm

MIJN ervaring met "t importeren van "n Cube lijkt donders veel op de vertecx sagen

BlackBox

Bericht door BlackBox » ma okt 06, 2003 8:20 pm

Hejj Ik vind CUBE maar niks je hebt niet echt een naam bij een rocky wel beter geregeld en mooier.
Je kan beter bij Rocky een fiets bestellen dan bij CUBE want je weet nog eens neijj wanneer je hem krijgt het zit tussen twee weken en twee MAANDEN da is slecht vindt ik.
Ik hoor van andere mensen betere verhalen dan van CUBE.

duss denk er maar over na!?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma okt 20, 2003 9:04 am

ik heb die Cubes gezien op BMP en ik moet zeggen het viel zwaar tegen, de decalls waren zeeeeeeeer slecht aangebracht en poetste je er zo af met je vinger :? :? Ook de afwerking van de lasnaden was niet om over naar huis te schrijven.
Dit wordt hem dus niet....

Ook bij de element 70 was ik een beetje teleurgesteld. Veel onzinnige stickers op het frame "handbuild in Canada", 3D link technique" oid Ik hoef toch godverdomme de features van m"n fiets niet op het frame te hebben. Daar is toch de gebruiksaanwijzing voor :? :? :?

Wat ik wel heel erg mooi vond kwa design, afwerking, paintjob, decalls is de Commencal VIP S.

dusssss©

Brum.

Bericht door Brum. » di okt 21, 2003 4:42 pm

Ja en een Rocky haal je bij Vertexcs, woei, dat is idd het toppunt van betrouwbaarheid! :P

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di okt 21, 2003 6:51 pm

Rocky of Cube? Geld speelt geen rol dan een Rocky en anders altijd een cube voor dat geld.
Veersysteem van Cube, met Horst link is echt beter dan die van rocky. Dat van rocky is achterhaalt maar rocky wil kennelijk specialized niet voor het patent betalen alhoewel dat volgens Plons maar 1,5euro is. (Intense betaald specialized ook voor dat patent, zelfs Giant ondanks dat het NRS systeem echt anders is dan horst link)
adeventurebikes.nl heeft een Cube staan.

(Mave leg het nog 1 keer uit, het was jou vak)

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo okt 22, 2003 6:22 pm

Ik rij zonder horst link, geen ervaring met maar ik kan iig be-amen dat je, op hoge snelheden, weldegelijk merkt dat de vering blokeert bij "t remmen, in die situaties kan je dan net zo goed op een hardtail gaan rijden en dat is geen fijne conclusie nadat je een half uur of meer geklommen hebt.
(in nederland ben ik nog geen situatie"s tegen gekomen waar ik een horst-linkt oid miste, maar als je de grens niet over komt heb je ook meestal geen fully nodig imho)

Plaats reactie