spaken meten?
Moderator:Beheerders
-
hallo,
mijn naar is harry dirty en ik heb nieuw op dit forum, ik hbe daar,te nieuwe vanevn en velgen ontvangen, maar hoe weet ik nu welke lengte van spaken ik moet gebruiken?
moet ik dat opmeten ofzo?
mijn naar is harry dirty en ik heb nieuw op dit forum, ik hbe daar,te nieuwe vanevn en velgen ontvangen, maar hoe weet ik nu welke lengte van spaken ik moet gebruiken?
moet ik dat opmeten ofzo?
Re:spaken meten?
NEE! opmeten is ten zeerste af te raden!!!
Da gaat veele beter als ge gewoon een keilange spaak neemt en er dan stukjes afknipt tot het past!!!
Da gaat veele beter als ge gewoon een keilange spaak neemt en er dan stukjes afknipt tot het past!!!
-
ok, dat gaat zeker gaan met die draad die erop zit enal,
Jah, gewoon vastlijmen.... :P
-
plakband wil ook goed , gewoon een bosje spaken pakken en dan met plakband op je naaf plakken.....
en nu maar een iets serieuzer antwoord: kijk es op de site van dt swiss:
http://www.dtswiss.com/index.asp
en dan staat onderin de DTool en daarin zit een spokes rekenmachine ;D
ff je rotzooi invoeren en voila

en nu maar een iets serieuzer antwoord: kijk es op de site van dt swiss:
http://www.dtswiss.com/index.asp
en dan staat onderin de DTool en daarin zit een spokes rekenmachine ;D
ff je rotzooi invoeren en voila

let wel ff op of je met schijven gaat rijden..
Dan is het +1mm (aan de andere kant van de schijf) en -1mm (aan de schijfkant)
Greetzz
Dan is het +1mm (aan de andere kant van de schijf) en -1mm (aan de schijfkant)
Greetzz
-
je moet van de ene gat is je velg naar het gat er rechttegenover meten, ziezo, net van patman gehoord, en als je met schijven wil rijden moet je wiel dus uit center staan?
harry-dirty schreef:
je moet van de ene gat is je velg naar het gat er rechttegenover meten, ziezo, net van patman gehoord, en als je met schijven wil rijden moet je wiel dus uit center staan?
nee, natuurlijk niet, je wiel moet altijd in het midden staan. Doordat je naaf echter niet symmetrisch is gaan je spaken aan een kant meer/minder paraplu staan...
als je met een spaakcalculator als dt swiss de naven kunt kiezen dan is de afstand van de flens tot het midden van de naaf (=midden tussen de aanlegvlakken die tegen de binnenkant van de vork komen) meeberekend in de lengtes van de spaak. Als de flenzen niet symmetrisch tov van het midden van de naaf staan komt er automatisch een verschillende lengte voor links en rechts uit.
Daar geen milimeters meer afgaan halen en optellen, dan kom je verkeerd uit.
De velg moet natuurlijk altijd gecentreerd staan ten opzichte van het midden van de naaf.
Voor schijven altijd 3 crossings nemen (zo ook voor je achterwiel, exclusievere spaakpatronen daargelaten!)
Daar geen milimeters meer afgaan halen en optellen, dan kom je verkeerd uit.
De velg moet natuurlijk altijd gecentreerd staan ten opzichte van het midden van de naaf.
Voor schijven altijd 3 crossings nemen (zo ook voor je achterwiel, exclusievere spaakpatronen daargelaten!)
-
ikke 4x kruisen
-
ik weet het nu nog niet :"(
hallo je moet gewoon ff naar een fietsenmaker gaan en dan neem je je naaf mee en je velg en dan vraag je aan hun hoelang de spaak moet zijn. daar hebben ze spaaklinialen. ik werk zelf ook bij een fietsen maker dus vandaar weet ik het. sucses
-
daar ben ik te lui voor.... :-[