Re:LX voorderailleur i.c.m. Alivio Cranck
Moderator:Beheerders
Ik heb onlangs een nieuwe cranck gekocht (Alivio FC-MC20, 22-32-42) en wil ook nog een nieuwe voorderailleur kopen. Ik dacht aan de LX (FD-M570). Op de shimano site lees ik dat het minimale verschil in bladgrootte tussen grootste en middelste cranckblad 12 tandjes moet zijn. Dit is bij de FC-MC20 dus maar 10. Kan ik deze derailleur toch gebruiken??
Groeten
Sebastian
Groeten
Sebastian
dat verschil moet volgens mij MAXIMAAL zijn, dus maximaal 12T verschil...
-
Enduro schreef:
dat verschil moet volgens mij MAXIMAAL zijn, dus maximaal 12T verschil...
Is goed mogelijk hoor. Heb ook een paar jaar met alivio crank en lx voor derallieur gereden. Nooit problemen mee gehad :P
Greetz...
Greetz...
zoals al eerder is verteld; mag maximaal 12 tanden zijn,...10 tanden meer vormen dus geen probleem...
Ok, jongens, om jullie allemaal uit de illusie te halen: HET WERKT DUS NIET!! Het verschil moet wel degelijk MINIMAAL 12T zijn. Ik heb de derailleur gisteren gekocht en geprobeerde te monteren. Bij montage volgens het boekje, raakt het binnenblad van de derailleur het middelste kettingblad als ik van middelste naar grootste blad schakel. Vandaar dus minimaal 12T. De derailleurhoogte wordt, zoals jullie waarschijnlijk ook wel weten bepaald aan de hand van de grootte van het grootste tandwiel. Jammer maar helaas. Dat wordt dus ofwel nog ff doorhobbelen met mijn inmiddels versleten derailleur of een LX cranck kopen (wel stoer natuurlijk, maar ook best duur...)
I.i.g. bedankt voor jullie reacties
Sebasitan.
I.i.g. bedankt voor jullie reacties
Sebasitan.
hoogte van de derailleur echt wel goed....????
wel de goeie derailleur..????
maar ik weet zeker dat er geen derailleurs zijn die meer als 12 tanden verschil zonder problemen aankunnen...
wel de goeie derailleur..????
maar ik weet zeker dat er geen derailleurs zijn die meer als 12 tanden verschil zonder problemen aankunnen...
Hey Sebas,
die inmiddels gebruikte LX derailleur koop ik van je voor € 15.
Kut dat het niet werkt. Anders kijken we er zondag of volgende week naar. Ik ga vanavond naar Snel.
Hoie
die inmiddels gebruikte LX derailleur koop ik van je voor € 15.

Kut dat het niet werkt. Anders kijken we er zondag of volgende week naar. Ik ga vanavond naar Snel.
Hoie
vreemd, ik heb ook een lx voorderailleur met maar 10 tanden verschil en geen probleem. Maar ik heb dan ook een deore cranck met shimano tandwielen. Misschien zijn die kleiner kwa ronding of zo
, of zit je derailleur lager op het frame??

Het is de FD-M570, top swing, down pull voorderailleur. En Alivio, voor degenen die het niet weten, is ook van Shimano. De tandwielafstand en tandvorm en dat soort dingen is exact hetzelfde als bij LX, XT, or whatever. Alleen het materiaal is wat anders en iets minder luxe/stoer afgewerkt. Het is dus echt alleen de tandwielgrootte die het probleem is.
Misschien hebben ze dat van die tandverschillen bij het 2003 model derailleur gewijzigd ofzo.
Met de montage was niets mis. De instructies zijn zo klaar als een klontje (zou ik nog met mijn ogen dicht kunnen). Gewoon die derailleur op het frame zetten en de hoogte bepalen aan de hand van het stickertje op het buitenblad, kabel trekken, stelblokje verwijderen en klaar is kees.
It just wasn"t meant to be...zullen we maar zeggen.
Sebas
Misschien hebben ze dat van die tandverschillen bij het 2003 model derailleur gewijzigd ofzo.
Met de montage was niets mis. De instructies zijn zo klaar als een klontje (zou ik nog met mijn ogen dicht kunnen). Gewoon die derailleur op het frame zetten en de hoogte bepalen aan de hand van het stickertje op het buitenblad, kabel trekken, stelblokje verwijderen en klaar is kees.
It just wasn"t meant to be...zullen we maar zeggen.
Sebas
Steppie schreef:
vreemd, ik heb ook een lx voorderailleur met maar 10 tanden verschil en geen probleem. Maar ik heb dan ook een deore cranck met shimano tandwielen. Misschien zijn die kleiner kwa ronding of zo
Dat kan dus niet (tenzij je ook een andere ketting zou hebben.)
Patman heeft me ooit eens verteld dat "t verschil 12t moest zijn, nothing more nothing less....
legion schreef:
Patman heeft me ooit eens verteld dat "t verschil 12t moest zijn, nothing more nothing less....
Dat slaat volgens mij nergens op, dan zou je ook niet met de gebruikelijke 22-32-44 kunnen rijden, want tussen 22T en 32T zit 10T verschil...

Enduro schreef:
[legion schreef:
Dat slaat volgens mij nergens op, dan zou je ook niet met de gebruikelijke 22-32-44 kunnen rijden, want tussen 22T en 32T zit 10T verschil...![]()
Eh nee, dat kan wel. Heb je nl al eens goed bekeken hoe je derailleur beweegt?? hij komt in geen geval aan het onderste blad, omdat hij op het bovenste wordt uitgelijnd. Ze geven ook een grootste-middelste blad verschil (12T) en geen kleinste -middelste. Wel wordt er nog gesproken van een totaal tandenverschil klein-groot van max 22T.
grtz
Sebas
Sebas schreef:
Eh nee, dat kan wel. Heb je nl al eens goed bekeken hoe je derailleur beweegt?? hij komt in geen geval aan het onderste blad, omdat hij op het bovenste wordt uitgelijnd. Ze geven ook een grootste-middelste blad verschil (12T) en geen kleinste -middelste. Wel wordt er nog gesproken van een totaal tandenverschil klein-groot van max 22T.
Klopt jouw uitleg niet: als het dus 12T zou moeten zijn, "nothing more, nothing less", dan zou het totaal tandeverschil klein-groot 24T moeten zijn en het is dus 22T zeg jij...
Nog een keertje dan:
derailleur heeft een maximum totaalbereik (de top-low max. difference) van 22T (heeft te maken met de steigingshoek van de derailleur).
Verschil tussen middelste en kleinste blad maakt hierbij niet uit.
Het verschil tussen midden en grootste blad (middle-top difference) moet >12T zijn "nothing less dus". Bij een kleiner verschil zal het binnenblad van de derailleur het middelste tandwiel raken bij schakelen naar het grootste.
Kijk het maar eens na op de deze pagina:
http://www.shimano-europe.com/cycling/c ... 02&psid=24
Groeten,
Sebastian
derailleur heeft een maximum totaalbereik (de top-low max. difference) van 22T (heeft te maken met de steigingshoek van de derailleur).
Het verschil tussen midden en grootste blad (middle-top difference) moet >12T zijn "nothing less dus". Bij een kleiner verschil zal het binnenblad van de derailleur het middelste tandwiel raken bij schakelen naar het grootste.
Kijk het maar eens na op de deze pagina:
http://www.shimano-europe.com/cycling/c ... 02&psid=24
Groeten,
Sebastian
Ja, het staat er echt. En de nieuwe shimano crancksets hebben allemaal 32-44..........
Ik begrijp je helemaal, maar ik snap er niks van.
Nee, dit wilde ik ff weten:
Nee, dit wilde ik ff weten:
Eh, ja, hoe ga ik dat eens uitleggen...volgens mij kun je dus alleen maar bij die derailleur de 22-32-44 crancks gebruiken. Aan de verschillen in tand-aantal zijn zoveel beperkingen gelegd, dat het erop neer komt dat je alleen de 22-32-44 kunt gebruiken.
ofzoiets
Sebas
ofzoiets

Sebas
Maar ik heb al genoeg cranksets gezien van 22-32-42 (meestal Shimano Deore), hoe kan dat dan?
-
- Contacteer:
9sp LX derailleur: MINIMAAL 12 T verschil tussen middelste en grootste tandwiel en MAXIMAAL 22 T verschil tussen kleinste en grootste. En dat bij een grootste tandwiel van 44, 46 of 48T (voor band-type derailleurs! Bij E-type enkel 44 of 46T).
Alivio crank heeft 22/32/42 dus maar 10 tanden verschil tussen midden en groot.
Als je dan je derailleur plaatst zoals het hoort, komt de binnenste plaat van de derailleur idd tegen het middelste tandwiel wanneer je op het grootste tandwiel schakelt ...
Maar hier stopt het overigens nog niet: Shimano derailleurs zijn bijna allemaal gemaakt voor een zadelpenbuis hoek tussen de 66 en de 69°, waardoor je op frames met een afwijkende hoek ook daarmee nog "ns problemen krijgt. Je merkt dit doordat de kromming van de kooi niet mooi de kromming van de tandwielen volgt.
Iets of wat fietshandelaar had je dus deze combinatie niet verkocht ::)
Alivio crank heeft 22/32/42 dus maar 10 tanden verschil tussen midden en groot.
Als je dan je derailleur plaatst zoals het hoort, komt de binnenste plaat van de derailleur idd tegen het middelste tandwiel wanneer je op het grootste tandwiel schakelt ...
Maar hier stopt het overigens nog niet: Shimano derailleurs zijn bijna allemaal gemaakt voor een zadelpenbuis hoek tussen de 66 en de 69°, waardoor je op frames met een afwijkende hoek ook daarmee nog "ns problemen krijgt. Je merkt dit doordat de kromming van de kooi niet mooi de kromming van de tandwielen volgt.
Iets of wat fietshandelaar had je dus deze combinatie niet verkocht ::)
-
WOEI, Patman komt in actie, alle problemen zijn weer verholpen!
Vind dat we hem moeten vernoemen tot Vader DP
Vind dat we hem moeten vernoemen tot Vader DP