Specialized Epic Fsr
Moderators:JJ, Beheerders
Ik heb vanmiddag die Epic getest. Wat un vreemde fiets. Ik was er wel over het algemeen over te spreken maar de afmontage waar ik mee reed was bijzonder zwaar. Deore schijfremmen met XTR, LX , specialized aandrijving. Fox Float RL voorvork. Veel te slap afgesletd volgens mij. En michelin Comp banden. Vraag me niet welk type. Berg af ging als een zonnetje maar sprinten of klimmen was een ramp. Schijfremmen pakten niet veel beter dan mijn magura hs 33"s naar mijn mening. Verder was hij te sloom. Ik stapte daarna op m"n hardtail en sprinte zo weg. Ik denk dat ik niet egt op een sprint kanon heb gereden en dat hij veel lichter kan.
Ook was het frame een maat te klein. Maar het ging over het algemeen niet vooruit. Nu weet ik niet of dit lag aan het kleine frame.
Wat zijn jullie ervaringen met deze fiets?
mzzl
Gène
Ook was het frame een maat te klein. Maar het ging over het algemeen niet vooruit. Nu weet ik niet of dit lag aan het kleine frame.
mzzl
Gène
Re:Specialized Epic Fsr
Was hij ingereden? (vanwege die vork en de remmen)
- Xircuit
- Contacteer:
en jij "kent" jouw hardtailtje, je moet ook aan een fiets wennen.
Ik heb de mijne nu ongeveer een half jaar. 1500km mee gefietst. Hij bevalt mij zeer goed.
Alleen snap ik niet wat jouw probleem is bij het klimmen en sprinten, dit zijn juist de grootste voordelen van de bike.
Als je op de verkeerde framemaat fietst, krijg je niet het goeie gevoel. Ok, het is geen superlichte fiets (die van mij 11kg in 20,5") maar ik heb het gevoel dat ie een stuk lichter is dan mijn vorige Trek 8500, terwijl deze ongeveer een halve kilo lichter was.
Veel mensen noemen als nadeel van het 2003 model dat de brain niet in te stellen is, ik heb hier echter helemaal geen behoefte aan. Bij de duurdere 2004 modellen is de Brain wél instelbaar, ook is het frame lichter geworden, rond de 250 gram.
Dit is natuurlijk wel de tijd om lekker goedkoop een 2003 model aan te schaffen.
Alleen snap ik niet wat jouw probleem is bij het klimmen en sprinten, dit zijn juist de grootste voordelen van de bike.
Als je op de verkeerde framemaat fietst, krijg je niet het goeie gevoel. Ok, het is geen superlichte fiets (die van mij 11kg in 20,5") maar ik heb het gevoel dat ie een stuk lichter is dan mijn vorige Trek 8500, terwijl deze ongeveer een halve kilo lichter was.
Veel mensen noemen als nadeel van het 2003 model dat de brain niet in te stellen is, ik heb hier echter helemaal geen behoefte aan. Bij de duurdere 2004 modellen is de Brain wél instelbaar, ook is het frame lichter geworden, rond de 250 gram.
Dit is natuurlijk wel de tijd om lekker goedkoop een 2003 model aan te schaffen.
Hij zal vooral de voorvork bedoeld hebben denk ik. Als je hem niet gewend bent voelt een Fox Float nogal soft aan. Maar pomp je er meer lucht in, haalt ie niet de volledige veerweg. Bij sprinten moet je dus gewoon de lock-out erop zetten, of je rijdt altijd met lock-out en zet dan de bleedhole bijna helemaal open. Dan voelt ie net als een SID (hehe).
En idd, een verkeerde maat kan verstrekkende gevolgen hebben. Maareh, 11 Kg is toch niet te zwaar voor een fully met schijven? Mijn Rocky weegt net zoveel
En idd, een verkeerde maat kan verstrekkende gevolgen hebben. Maareh, 11 Kg is toch niet te zwaar voor een fully met schijven? Mijn Rocky weegt net zoveel

@Nordin
: Ik kan gewoon niet geloven dat je fiets 11 kg weegt. Ik heb een Enduro 2003(die lichter is dan een epic frame), thomson parts, Fox Talas vork, Crossmax xl, XTR schijven en parts, selle slr. Zo licht mogelijk zonder aan betrouwbaarheid in te boeten.
Hij weegt 12 kg. Just for the record
Die fox vork is inderdaad nogal slap of heeft zegmaar een lineair veerwegcurve net zoals een vork met stalen veren en ik moest er ook wel een beetje aan wennen.
En de schijremmen moesten zeker nog ingereden worden.

Hij weegt 12 kg. Just for the record

Die fox vork is inderdaad nogal slap of heeft zegmaar een lineair veerwegcurve net zoals een vork met stalen veren en ik moest er ook wel een beetje aan wennen.
En de schijremmen moesten zeker nog ingereden worden.
Ik heb die fiets dan ook bereden zoals ik mijn hardtail zou berijden tijdens een wedstrijd. Ik heb hem egt niet gespaard. Ook was tie niet van mij ;D. Ik vond die vork inderdaad veel te slap ingesteld, maar ik ben een hydro vork gewend namenlijk een judy sl uit 2001 met stuggre veren en dikkere olie. De vork stond wel ingestel op iemand van 80 kg terwijl ik maar 70 kg weeg. Die lockout was wel erg prettig alleen een remote was nog fjner geweest. M"n vader heeft ook op de fiets gereden. Nou is m"n vader geen evenwichts kunstenaar maar hij vond dat hij langzamer reed dan op z"n hardtail. Een S-works uit 2002. Idd moet je erg wennen aan die achtervering. Ik hield ook wat beter grip in de klim maar niet veel meer dan dat ik op m"n hardtail heb. Ik sta ook helemaal ook niet achter schijfremmen. Ook remmen ze beter dan v-brakes. Ik heb magura"s op m"n hardtail en die vond ik beter doseerbaar dan de deore"s. Ook had ik gereden met een riser stuur. Ook geen aanrader als je flat gewent bent.
Ik zou de fiets wel wllen hebben, maar alleen als ik zeker wist dat ik verder zou gaan in de wat langere afstanden. 70km en meer. Want een Epic heeft voor het gene hier in nedeland totaal geen zin. Je bent veel sneller op een hardtail. Voor mijn gevoel dan.
mzzl
Gène
Ik zou de fiets wel wllen hebben, maar alleen als ik zeker wist dat ik verder zou gaan in de wat langere afstanden. 70km en meer. Want een Epic heeft voor het gene hier in nedeland totaal geen zin. Je bent veel sneller op een hardtail. Voor mijn gevoel dan.
mzzl
Gène
Voor je gevoel ja, je bent gewoon gebroken als je van een hardtail (of epic) af stapt, ook hier in NL. Een fully is sneller, punt.
SUFKUT (F.K.A. Bikeroo) schreef:
@Nordin: Ik kan gewoon niet geloven dat je fiets 11 kg weegt. Ik heb een Enduro 2003(die lichter is dan een epic frame), thomson parts, Fox Talas vork, Crossmax xl, XTR schijven en parts, selle slr. Zo licht mogelijk zonder aan betrouwbaarheid in te boeten.
Hij weegt 12 kg. Just for the record![]()
1) ik denk niet dat een Enduro frame qua gewicht veel verschilt met een geanodiseerde Epic
2) je voorvork is toch wel iets zwaarder
3) wielset Mavic 317+Dt Hügi is lichter als crossmax XL (zelfs lichter als SL)
4) welk crankstel heb jij? Ik heb iig een Truvativ Stylo Team die 4 gram zwaarder is dan de 2003 XTR, dus licht
5) ik weet niet welke banden jij onder je Enduro hebt hangen, maar ik weet zeker dat ze een stuk zwaarder zijn dan mijn Skinny Jimmy"s met tubes.
Ik denk dat als je deze verschillen bij elkaar optelt, plus misschien nog wat kleine verschillen, wel aan het verschil komt.
Just for the record ;D
@Nordin : Das knap gedaan dan ;D. Die crossmax is wel zwaarder ja meer niet veel, en die skinny"s zijn ook wel lichter ja. Ik heb XT cranks en die zijn gelijk aan jouw truvatives. Zit er dan een Marathon s in?
heb je filip meirhage vandaag gezien die werd dus wel mooi wereldkampioen op zijn epic
-
ja, wat een vette race was dat! En inderdaad, wat een vette fiets!
SUFKUT (F.K.A. Bikeroo) schreef:
@Nordin : Das knap gedaan dan ;D. Die crossmax is wel zwaarder ja meer niet veel, en die skinny"s zijn ook wel lichter ja. Ik heb XT cranks en die zijn gelijk aan jouw truvatives. Zit er dan een Marathon s in?
Er zit een Marathon SL van 2003 in, niet de lichtste, maar net als Fox wel een van de stijvere.
Wat ik vergeten ben te vermelden is dat ik hem wel zonder pedalen gewogen heb, en aangezien ik rijd met Time Atac Carbon pedalen, welke niet de lichtste zijn, mag je er 400 gram bij optellen.
Kan kloppen wat nordin zegt mijn epic volledig met xtr en een sid en afgemonteerd met tune weegt net boven de 10 kilo. Wel met banden van specialized de mt baldy 2blis wegen geen 600 gram maar zijn wel niets waard.
May&vin
En mensen het is een droom om daar mee te rijden.
Drie weken geleden mee gedaan aan een wedstrijd en daar was iemand met een testbike. Na de wedstrijd smeet hij gewoon zijn fiets daar. (Was de witte uitvoering) met een fox die slapper stond dan een sid, zijn banden waren puur modderbanden van 2.3 denk ik. De fiets was gewoon niet afgesteld voor die persoon.
May&vin
En mensen het is een droom om daar mee te rijden.
Drie weken geleden mee gedaan aan een wedstrijd en daar was iemand met een testbike. Na de wedstrijd smeet hij gewoon zijn fiets daar. (Was de witte uitvoering) met een fox die slapper stond dan een sid, zijn banden waren puur modderbanden van 2.3 denk ik. De fiets was gewoon niet afgesteld voor die persoon.
Ik heb het afgelopen weekend ook een Epic getest, opzich een fijne fiets. Maar als je een actieve veerweg achter gewent bent dan is dit toch wel even anders. Ik vond de brain demper nogal onvoorspelbaar. Soms veert hij totaal niet in, terwijl je dat wel zou verwachten en andersom. Geef mij maar aan of uit (de lock-out), niet een demper die dat voor mij bepaald. Verder wel een erg lekker stijf frame.
This it is, adopting the painting arcoiris of bike of Cipollini, as it
has arrived this image from this spectacular Epic 2004, with slicks,
highway pedals... and is that specialized takes care of to the maximum
the image of its champions, with which is not to surprise some
aesthetic edition limited with this so showy one and wished.
Meirhaeghe I gain the right to shine it in Lugano...
has arrived this image from this spectacular Epic 2004, with slicks,
highway pedals... and is that specialized takes care of to the maximum
the image of its champions, with which is not to surprise some
aesthetic edition limited with this so showy one and wished.
Meirhaeghe I gain the right to shine it in Lugano...

ik heb sinds 2 weken de epic marathon van 2003.
ben er zeer over te spreken, maar mis de sensatie van snelheid die ik wel had op mijn vorige fiets (cannondale f900 van 1997).
maar het is uitsluitend de sensatie, deze fiets is gewoon sneller!
klimmen gaat heerlijk, maar vooral downhill is super. zowel voor als achtervering zijn top. alsof kuilen, boomwortels en zo er niet meer zijn :-*
ik denk zeker op een heuvelig en rotsig parcours een absoluter topper.
en staan op de pedalen en gewoon niet inveren achter, dat blijft een wereldvinding! (had anders ook geen fully gekocht)
gewicht van mijn fiets = 12,3 kg (incl.pedalen) klinkt zwaar, maar heb tijdens het biken geen "last" van.
kortom, een zeer tevreden epic-rijder
ben er zeer over te spreken, maar mis de sensatie van snelheid die ik wel had op mijn vorige fiets (cannondale f900 van 1997).
maar het is uitsluitend de sensatie, deze fiets is gewoon sneller!
klimmen gaat heerlijk, maar vooral downhill is super. zowel voor als achtervering zijn top. alsof kuilen, boomwortels en zo er niet meer zijn :-*
ik denk zeker op een heuvelig en rotsig parcours een absoluter topper.
en staan op de pedalen en gewoon niet inveren achter, dat blijft een wereldvinding! (had anders ook geen fully gekocht)
gewicht van mijn fiets = 12,3 kg (incl.pedalen) klinkt zwaar, maar heb tijdens het biken geen "last" van.
kortom, een zeer tevreden epic-rijder

-
Gène schreef:
Ik heb vanmiddag die Epic getest. Wat un vreemde fiets. Ik was er wel over het algemeen over te spreken maar de afmontage waar ik mee reed was bijzonder zwaar. Deore schijfremmen met XTR, LX , specialized aandrijving. Fox Float RL voorvork. Veel te slap afgesletd volgens mij. En michelin Comp banden. Vraag me niet welk type. Berg af ging als een zonnetje maar sprinten of klimmen was een ramp. Schijfremmen pakten niet veel beter dan mijn magura hs 33"s naar mijn mening. Verder was hij te sloom. Ik stapte daarna op m"n hardtail en sprinte zo weg. Ik denk dat ik niet egt op een sprint kanon heb gereden en dat hij veel lichter kan.
mzzl
Gène
Testen is er ff mee rijden. Je bent er niet aan gewend, frame was te klein, schijfremmen pakten niet, etc.. Hij was dus niet naar jouw stijl afgesteld. Misschien als je tijd hebt om zo"n Epic af te stellen dat hij beter rijdt!

V.
Daar heb je gelijk Flying V, Ik ga toch eens sparen voor dat frame van 2004 met een nieuwe voorvork. En dan plant ik alle andere onderdelen over van mijn huidige fiets. Daar zitten toch recentelijk onderdelen op. Plus ik ben op zoek naar een tweedehands racefiets. Maar moet toch eerst sparen voor dat alles.
mzzl
Gène
mzzl
Gène