Ooit M3 maar Nu Manitou versus de rest
Moderator:Beheerders
-
Bike crew, duitse importeur, zei op de EUROBIKE dat de M1 al niet meer gemaakt wordt, en dus niet meer leverbaar is.
Re:De nieuwe Intense M3 !
Prijs gaat ongeveer dezelfde zijn als de oude M1 maw frame : 3500 euro.
-
- Forumbeheerder
Firefly schreef:
Hier wordt nu nog steeds gezegd dat een shiver zwaar is, maar da scheelt amper van de Dorado, shiver (zelf gewogen) 3.9kg (ze kwam echt recht uit de doos) en volgens Manitou ligt het gewicht van de Dorado ergens rond de 3.7 (en uit eigen ervaring klopt het opgegeven gewicht van Manitou niet, in negatieve zin), waarover wordt hier dan eigenlijk geluld, 150g ofzo.
En Marzocchi is voor 04 wel veelbelovend, Nicolas Vouilloz zat immers mee rond de tafel, voor de ontwikkeling van de 888 o.a.
Hij zit nu ook bij Lapierre zoals iedereen al wel weet, en hij gebruikt enkel Zocchi"s ;D
om de paralelle discussie dan maar in leven te houden: ik heb 2 jaar met een Shiver gereden en nu met een Dorado. Ik denk dat ik dan wel recht van spreken heb. Als een van de enigen
Shiver is heel goeie vork, heb er erg graag mee gereden. Maar het verschil is echt groot met een dorado. Lichter Stijver, veel betere demping, Zero Spikes. Da wil ni zeggen da ik daarom neerkijk op shiver he, das een goeie keus, voor zijn geld zeker. Maar kom ni vertellen da de shiver beter is. Want dat is ie niet. en kom me da zeker ni vertellen als je enkel op de parking eens van ene borduurke gereden hebt met ne dorito...
En dat Vouilloz daar zit das voor de helft marketing Bullshit. Shell is zogezegd tegenwoordig ook ontwikkeld met ferrari. En da hangen ze zelfs op hun dieselpompen ;D Denk jij dat je auto nu beter rijdt omdat er op de pomp "developed with ferrari" hangt?
ik moet dat klein menneke BF hierin bijstaan :
Een shiver is ZEER goed voor zijn geld en is super vertrouwbaar en weinig onderhoud.
Maar een Dorito is gewoon zoveel beter, alleen een TFT boxxer kan in de buurt komen, maar dan nog...
Dat vouilloz meegewerkt heeft aan de 888 is een pure leugen.
Vouilloz werkt maar met één persoon samen en dat is die van BOSS, waar hij zelf ook mee reed.
Typisch Marzocchi : mensen erbij halen om hun "race" waardigheid te bewijzen
(ik weet van iemand die het kan weten dat bvb één persoon die aan de top van worldcup staat met een 888 dat die gewoon een binnenwerk heeft van een boxxer, speciaal op maat gemaakt)
Marzocchi is en blijft de leader op gebied van betrouwbare, goed werkende vorken, maar is jaren achter op gebied van technologie.
En het wordt tijd dat ze dat beginnen in te zien.
Een shiver is ZEER goed voor zijn geld en is super vertrouwbaar en weinig onderhoud.
Maar een Dorito is gewoon zoveel beter, alleen een TFT boxxer kan in de buurt komen, maar dan nog...
Vouilloz werkt maar met één persoon samen en dat is die van BOSS, waar hij zelf ook mee reed.
Typisch Marzocchi : mensen erbij halen om hun "race" waardigheid te bewijzen
(ik weet van iemand die het kan weten dat bvb één persoon die aan de top van worldcup staat met een 888 dat die gewoon een binnenwerk heeft van een boxxer, speciaal op maat gemaakt)
Marzocchi is en blijft de leader op gebied van betrouwbare, goed werkende vorken, maar is jaren achter op gebied van technologie.
En het wordt tijd dat ze dat beginnen in te zien.
-
- Forumbeheerder
Plons schreef:
Vouilloz werkt maar met één persoon samen en dat is die van BOSS, waar hij zelf ook mee reed. Typisch Marzocchi : mensen erbij halen om hun "race" waardigheid te bewijzen
das erg.......
-
De Dorito is een pure race vork met dito prijs en nadelen in de vorm van onderhoud.
Een 888 is gewoon een consumentenvork met dito prijs en dito VOORdelen in de vorm van onderhoud.
Ik zie het probleem niet.
Dat de techniek achterhaald is, so what ?
99% van de downhillers in de wereld rijdt zijn bike toch bij lange na niet op de max. Dus waarom je vork aanpassen. betrouwbaarheid is dan een beter sales argument dan performance die -over het algemeen toch niet gevoeld wordt-. Kijk je naar een hele grote markt ind e states, die leipen daar willen alleen jumpen en niet DH-en. Daar heb je geen Dorito voor nodig. De volumen vorken die daar worden afgezet, daar zijn wij Europeanen een stelletje prutsers bij.
Marketing boyz, kant en klare marketing.
Voorlopig is het marktaandeel van Marzocchi een "stukje" groter dan Manitou. Zelfs als ie iets minder performed. Wie doet het nu beter ?
Voila.
E [nooit gereden met Manitou, vind Marzocchi voor mijn rijstijl genoeg, ik hang toch meer in de lucht dan op de grond
]
Een 888 is gewoon een consumentenvork met dito prijs en dito VOORdelen in de vorm van onderhoud.
Ik zie het probleem niet.
Dat de techniek achterhaald is, so what ?
99% van de downhillers in de wereld rijdt zijn bike toch bij lange na niet op de max. Dus waarom je vork aanpassen. betrouwbaarheid is dan een beter sales argument dan performance die -over het algemeen toch niet gevoeld wordt-. Kijk je naar een hele grote markt ind e states, die leipen daar willen alleen jumpen en niet DH-en. Daar heb je geen Dorito voor nodig. De volumen vorken die daar worden afgezet, daar zijn wij Europeanen een stelletje prutsers bij.
Marketing boyz, kant en klare marketing.
Voorlopig is het marktaandeel van Marzocchi een "stukje" groter dan Manitou. Zelfs als ie iets minder performed. Wie doet het nu beter ?
Voila.
E [nooit gereden met Manitou, vind Marzocchi voor mijn rijstijl genoeg, ik hang toch meer in de lucht dan op de grond

uit zeer betrouwbare bron en daar durf ik al mijn fietsen opzetten dus :
Manitou is de grootste vork producent van de wereld.
OEM en naverkoop.
Niet voor niks wordt hun discbrake fit standaard volgend jaar !
Manitou is de grootste vork producent van de wereld.
OEM en naverkoop.
Niet voor niks wordt hun discbrake fit standaard volgend jaar !
-
Zeker niet de grootste vork producent.
Misschien de grootste FIETS vork producent.
Da"s wat anders.
E
Misschien de grootste FIETS vork producent.
Da"s wat anders.
E
idd fietsvorkenlepelproducent
-
Maar goed, dat was dus een inschattingsfout van mij.
Binnen het segment Dh zijn ze zeker niet de grootste.
En dat was het punt wat ik probeerde te maken.
E
E
BOMBPROOF erik schreef:
Maar goed, dat was dus een inschattingsfout van mij.
E
is ook niet gek als de nieuwe dorado zown 2500 euro gaat kosten, denk ook niet niet dat ze ambiëren de grootste te worden. Wat DH betreft dan.
Het argument dat Marzocchi "achterhaald" is, klopt niet echt.
Waarom heeft Manitou dan zolang liggen sukkelen met die TPC
(en later de SEMI open oil bath TPC+) en waarom gaan ze nu ineens wel
oil bath vorken produceren?
Marzocchi deed dit al jaren, zelfs bij de goedkopere versies.
Ik ga nu overstappen van een BoXXer naar een single crown en
weet nog niet of ik voor een Z1 SL of een Sherman SPV zou gaan.
Mijn enige echte twijfelpunt is : de kinderziektes van de Manitou SPV.
Terwijl Marzocchi eigenlijk alles al op een rijtje heeft. Kat uit de booom kijken dus.
Ik zou trouwens niet durven rondrijden met een 2500euro vork,
ze lachen me nu al uit. ;D
Ik ga nu overstappen van een BoXXer naar een single crown en
weet nog niet of ik voor een Z1 SL of een Sherman SPV zou gaan.
Mijn enige echte twijfelpunt is : de kinderziektes van de Manitou SPV.
Terwijl Marzocchi eigenlijk alles al op een rijtje heeft. Kat uit de booom kijken dus.
Ik zou trouwens niet durven rondrijden met een 2500euro vork,
ze lachen me nu al uit. ;D
-
- Forumbeheerder
BOMBPROOF erik schreef:
interessant punt maar daar rijdt je fiets niet beter van.
I for one heb een Dorito omdat ik heb kado gekregen heb van Plons. (wegens publieke site kan ik hier ni ingaan op mijn tegenprestaties) en ik voel wel degelijk een verschil. Nu heb ik heb van Luc geleerd van mn wielen zoveel mogelijk aan de grond te houden.
Verder heb je volkomen gelijk: voor heel veel mensen is er geen reden om een dorito te kopen behalve snobisme. Een shiver voldoet zeker.
- cHoc
Links schreef:
Het argument dat Marzocchi "achterhaald" is, klopt niet echt.
Het is niet aan het oilbath systeem dat marz achterloopt,
maar aan de werking ervan, en dan speciaal aan het demping gedeelte.
Daarom loopt marz achter.
En dan kun je weg zeggen dat het bij manitou nog moest evolueren,
sja, daar word tenminste nog geevolueerd, als je dat bekijkt bij marz,
dan lijkt het wel alsof ze hun R&D op slot hebben gedaan en het personeel naar huis hebben gestuurt....
-
Van een vork die 2,5x zo duur is mag je haast wel verwachten dat ie 2,5x zo veel beter fietst.
Ik durf al mijn fietsen erop te zetten dat dat niet zo is
, gezien het feit dat de meesten dat potentieel niet benutten.
De 80-20 regel zal ook hier opgaan, 80% meer inspanning voor 20% meer resultaat.
En die 80% blijkt in dit geval 150%
Da"s een hele berg geld.
Voor dat geld kun je ook je Shiver tunen.
E
Ik durf al mijn fietsen erop te zetten dat dat niet zo is

De 80-20 regel zal ook hier opgaan, 80% meer inspanning voor 20% meer resultaat.
En die 80% blijkt in dit geval 150%
Da"s een hele berg geld.
Voor dat geld kun je ook je Shiver tunen.
E
Ik geloof best dat een Dorado beter werkt, maar ik had het over het gewicht, en Manitou geeft iig een gewicht boven 3.5kg aan, dus niet 3.2 of 3.4kg maar bijna 3.7 geloof ik (kweetet ni exact van buiten) en de nieuwe X-works zou over de 3.8kg gaan, zoveel als een shiver dus ongeveer.
En waarom zou "t niet kunnen dat Vouilloz inspraak had bij ontwikkeling van de 888? Hij zit bij Lapierre en die werken ermee samen, op hun FR en DH modellen gebruiken ze enkel Zocchi vorken en achterdempers.
Ik zeg ook ni da hij de vork zelf heeft ineengestoken he, maar ge voelt meteen heeeeel duidelijk da de demping erop is vooruit gegaan, nu is die maar in beperkte mate in te stellen, maar hoe moet ik da zeggen ??? de grenzen tussen min en max C & R demping liggen nu veel verder uiteen, en ze is gevoeliger in te stellen, dus volgens mij is er aan de cartridges zelf ook serieus gewerkt.
En het is gewoon weer een nice vork die aan een goeie prijs te koop zal worden aangeboden, ni iedereen kan ff die abnormale bedragen ophoesten voor een vork of frame
Wa Links daar zegt, ge hebt het mis, want het oliebad bij Manitou is een kleine hoeveelheid olie enkel voor smering, de demping zit nog steeds in een gesloten cartridge terwijl Marzocchi 1 oliebad gebruikt voor demping EN smering
da er ferrari op de pomp staat, gaat uwe auto idd ni rapper of beter van rijden, maar "tgeen dat er uit komt is een basismengsel voor bijna elke motor goed, die 888 is weer een vork die voor bijna iedereen goed is, het kan echter altijd beter, maar alles heeft zo ook zijn prijs he
anders was "t gemakkelijk, doede een truike aan van Vouilloz en ge zou de WC winnen ;D
En waarom zou "t niet kunnen dat Vouilloz inspraak had bij ontwikkeling van de 888? Hij zit bij Lapierre en die werken ermee samen, op hun FR en DH modellen gebruiken ze enkel Zocchi vorken en achterdempers.
Ik zeg ook ni da hij de vork zelf heeft ineengestoken he, maar ge voelt meteen heeeeel duidelijk da de demping erop is vooruit gegaan, nu is die maar in beperkte mate in te stellen, maar hoe moet ik da zeggen ??? de grenzen tussen min en max C & R demping liggen nu veel verder uiteen, en ze is gevoeliger in te stellen, dus volgens mij is er aan de cartridges zelf ook serieus gewerkt.
En het is gewoon weer een nice vork die aan een goeie prijs te koop zal worden aangeboden, ni iedereen kan ff die abnormale bedragen ophoesten voor een vork of frame
Wa Links daar zegt, ge hebt het mis, want het oliebad bij Manitou is een kleine hoeveelheid olie enkel voor smering, de demping zit nog steeds in een gesloten cartridge terwijl Marzocchi 1 oliebad gebruikt voor demping EN smering
da er ferrari op de pomp staat, gaat uwe auto idd ni rapper of beter van rijden, maar "tgeen dat er uit komt is een basismengsel voor bijna elke motor goed, die 888 is weer een vork die voor bijna iedereen goed is, het kan echter altijd beter, maar alles heeft zo ook zijn prijs he

anders was "t gemakkelijk, doede een truike aan van Vouilloz en ge zou de WC winnen ;D
Mensen als ge nooit met een dorado gereden hebt kunt ge moeilijk een oordeel geven over de werking, en wie ben ik nu eenmaal als ik zeg dat ik al wat vorken getest heb en er al een paar naar de klote geholpen heb en toch zweer bij manitou voor"t afdalen terwijl "t stukken van mensen kost maar daar tegenover staat wel dat ge een veel minder last van u armen hebt en u fiets veel beter kunt controleren. Ik moet anderzijds mensen zoals BP E gelijk geven als zij zeggen "voor mij is een shiver genoeg" tot "t moment komt dat je eens een manitou kunt proberen.....
En Robin alles heeft zijn tijd nodig en als die SPV kinderziektes heeft gehad dan neem ik dat er graag bij want "t resultaat is er toch en dat betekent anderzijds ook dat ge zeker mag zijn dat zij niet op hun lui gat liggen en zinvol werk leveren.
En Robin alles heeft zijn tijd nodig en als die SPV kinderziektes heeft gehad dan neem ik dat er graag bij want "t resultaat is er toch en dat betekent anderzijds ook dat ge zeker mag zijn dat zij niet op hun lui gat liggen en zinvol werk leveren.
HET GING MIJ OM HET GEWICHT, niet over de werking want ik heb nog niet met een dorado gereden, maar ik ben gewoon geen echte Manitou of een Upside-Down fan
Wat ik me ook allang afvraag is waarom het enthousiasme over de Boxxer
zo ineens plaats heeft moeten ruimen voor de Dorado
Enneuh, BP E, waar laat jij je Marzocchi dan tunen mss?
Enneuh, BP E, waar laat jij je Marzocchi dan tunen mss?
Firefly schreef:
Omdat Plons hier heel veel macht heeft.
Firefly schreef:
klopt, Marzocchi heeft een open oil bath en Manitou heeft een semi open oil bath.
Maar door die cartridges is er dan weer meer onderhoud aan, wat op zich geen ramp is.
Maar ik snap niet waarom Manitou zolang aan hun "smeringssysteem" (TPC) zijn blijven plakken.
Ik ben heel benieuwd naar de Sherman SPV (binnenkort te koop) dat zou wel eens de vork kunnen
zijn die mijn Zocchi-fan-tijdperk aan diggelen helpt.
Links schreef:
[Firefly schreef:
klopt, Marzocchi heeft een open oil bath en Manitou heeft een semi open oil bath.
Maar door die cartridges is er dan weer meer onderhoud aan, wat op zich geen ramp is.
Maar ik snap niet waarom Manitou zolang aan hun "smeringssysteem" (TPC) zijn blijven plakken.
Ik ben heel benieuwd naar de Sherman SPV (binnenkort te koop) dat zou wel eens de vork kunnen
TPC (Twin Piston Chamber) is geen smeringssysteem maar een dempingsysteem.
- cHoc
Links schreef:
Maar ik snap niet waarom Manitou zolang aan hun TPC zijn blijven plakken.
De basis is nog steeds TPC(+), maar SPV is er aan toegevoegt.
En waarom Manitou TPC heeft geintroduceerd, ze hebben het uit de motor wereld gehaald
En daar werkt het, en voor Manitou werkt het ook...
-
- Forumbeheerder
DiTemp schreef:
[Firefly schreef:
Omdat Plons hier heel veel macht heeft.
-Omdat gebleken is dat de boxxers van 2003 problemen kennen (verschillende verhalen ivm sterkte onderpoten, waaronder eentje van mij)
-Omdat de pre 2003 boxxer nog altijd een bomme vork is
-Omdat een boxxer stijver en lichter is dan een dorado
-Omdat een paar mensen erg goedkoop aan Dorito geraakt zijn, waaronder ikzelf. En ik die anders nooit zou gekocht hebben
-Omdat ik nu uit ervaring kan spreken da een dorado inderdaad nog een nivo beter si dan een boxxer
-Omdat Plons ons ongeneeslijk veel geld geeft -en negerinnekes- Om jullie op t verkeerde been zetten, en tot aankopen willen dwingen die totaal ziek zijn,
-Omdat alleen idioten nooit van mening veranderen
[quote][ [quote="BF= Kaiser Soze"]
Vooral dat is een goede! Ik ben van mening dat BF wijs is
Vooral dat is een goede! Ik ben van mening dat BF wijs is

Re:Ooit M3 maar Nu Manitou versus de rest
Geachte Heren,
Niet alleen ben ik hier de lelijkste, maar ook nog eens de rijkste en weet ik alles veel beter als de rest hier, dus :
Een boxxer pre 03 was veruit skitterend, vooral na een TFT tuning.
Mijn eigen ervaring : ik had een echte Blackbox works boxxer EN een 02 TFT boxxer : de 02 TFT was beter...
Toen had ik een 02 TFT en een works 03 TFT boxxer, de 02 was beter maar scheelde niet veel.
Alleen ik was de ENIGSTE in de wereld die een works TFT 03 had : want Tim had er maar eentje waarvan alle onderdelen speciaal voor hem gedraaid werden, en hij vroeg mij die te testen in September 2002.
Waar zit nl het probleem : van het 03 model wordt rockshox beheerd door Sram en die vonden het nodig om geld te verdienen op de boxxers (02 en vroeger werden handgemaakt in de states door een handvol mensen).
Bijgevolg : de geel mennekes deden alles om de goedkoopste offerte te maken aan Sram, bijgevolg :
- barstende onderpoten (BF)
- Gebroken (!) spiralen (BF)
-enz...
Tim flooks deed wat hij kon en de meeste mensen zijn zeer tevreden over hun tft boxxer 03.
ik durf rustig te zeggen, dat ik niet alleen skitterend ben, maar dat ik ook de nodige ervaring heb met vorken.
Een dorado is gewoon de beste racevork, maar je moet wel weten wat je wil van een vork.
95% op dp hier, en de meeste heb ik zien rijden, hebben meer dan genoeg met een shiver, boxxer of godweetwat, omdat ze effectief geen BENUL hebben wat een vork doet.
Sag, viscoiteit, spiraaldikte : daar kan iedereen over meebabbelen, maar dat kan elke dwerg met een loeki bike ook.
Je kan je vork laten tunen door Mech (Manitou) Tim (rockshox) maar beide tuners geven toe dat hun clienten (zelfs sommige met top 10 wereldbeker ervaring) niet kunnen uitleggen wat ze anders willen.
Iedereen kan zeggen, hij moet zachter staan, of sneller terugkomen, maar het "race tunen is toch nog wat anders.
Sommige mensen zijn gewoon onvoorstelbaar tuningsgevoelig, zo kon bvb Gerwin Peeters voelen als er één shim veranderd werd in de stack.
Het grappige aan heel deze discussie is dat iedereen hier zit te lullen over iets waar ze geen bal van weten en zich belachelijk maken tot de onvoorstelbare macht.
Hoe kan je in godsnaam een mening hebben over iets als je er NOG NOOIT meegereden hebt ?
En hoeveel mensen hebben hier een dorado en hoeveel hebben er al mee gereden ?
En trust me, hoe kunt ge een oordeel vellen over een vork die niet eens op jou is afgesteld.
Dus laat de poppenkast heren, en als ge toch geen geld heb, hou het dan bij de beste vork van jouw wallet.
Niet alleen ben ik hier de lelijkste, maar ook nog eens de rijkste en weet ik alles veel beter als de rest hier, dus :
Een boxxer pre 03 was veruit skitterend, vooral na een TFT tuning.
Mijn eigen ervaring : ik had een echte Blackbox works boxxer EN een 02 TFT boxxer : de 02 TFT was beter...
Toen had ik een 02 TFT en een works 03 TFT boxxer, de 02 was beter maar scheelde niet veel.
Alleen ik was de ENIGSTE in de wereld die een works TFT 03 had : want Tim had er maar eentje waarvan alle onderdelen speciaal voor hem gedraaid werden, en hij vroeg mij die te testen in September 2002.
Waar zit nl het probleem : van het 03 model wordt rockshox beheerd door Sram en die vonden het nodig om geld te verdienen op de boxxers (02 en vroeger werden handgemaakt in de states door een handvol mensen).
Bijgevolg : de geel mennekes deden alles om de goedkoopste offerte te maken aan Sram, bijgevolg :
- barstende onderpoten (BF)
- Gebroken (!) spiralen (BF)
-enz...
Tim flooks deed wat hij kon en de meeste mensen zijn zeer tevreden over hun tft boxxer 03.
ik durf rustig te zeggen, dat ik niet alleen skitterend ben, maar dat ik ook de nodige ervaring heb met vorken.
Een dorado is gewoon de beste racevork, maar je moet wel weten wat je wil van een vork.
95% op dp hier, en de meeste heb ik zien rijden, hebben meer dan genoeg met een shiver, boxxer of godweetwat, omdat ze effectief geen BENUL hebben wat een vork doet.
Sag, viscoiteit, spiraaldikte : daar kan iedereen over meebabbelen, maar dat kan elke dwerg met een loeki bike ook.
Je kan je vork laten tunen door Mech (Manitou) Tim (rockshox) maar beide tuners geven toe dat hun clienten (zelfs sommige met top 10 wereldbeker ervaring) niet kunnen uitleggen wat ze anders willen.
Iedereen kan zeggen, hij moet zachter staan, of sneller terugkomen, maar het "race tunen is toch nog wat anders.
Sommige mensen zijn gewoon onvoorstelbaar tuningsgevoelig, zo kon bvb Gerwin Peeters voelen als er één shim veranderd werd in de stack.
Het grappige aan heel deze discussie is dat iedereen hier zit te lullen over iets waar ze geen bal van weten en zich belachelijk maken tot de onvoorstelbare macht.
Hoe kan je in godsnaam een mening hebben over iets als je er NOG NOOIT meegereden hebt ?
En hoeveel mensen hebben hier een dorado en hoeveel hebben er al mee gereden ?
En trust me, hoe kunt ge een oordeel vellen over een vork die niet eens op jou is afgesteld.
Dus laat de poppenkast heren, en als ge toch geen geld heb, hou het dan bij de beste vork van jouw wallet.