XTR schijfremmen hoe zijn die?
Moderator:Beheerders
Vraagje hoe goed remmen XTR disc brakes? Faden ze e.d. wie rijdt er veel mee in de Alpen dus hoe gedragen ze zich bij lange afdalingen. Warme afvoer, olie temp etc. In NL zegt weinig daar doet elke flut rem het.
I.v.m. keus nieuwe remmen.
Pascal
I.v.m. keus nieuwe remmen.
Pascal
Re:XTR schijfremmen hoe zijn die?
Vorige week een stuk mee in Zwitserland gereden (Grand Raid Crsitalp).
Heel goed, zero problem.
(90 kg fiets + rijder)
Heel goed, zero problem.
(90 kg fiets + rijder)
Pino schreef:
Vorige week een stuk mee in Zwitserland gereden (Grand Raid Crsitalp).
Heel goed, zero problem.
(90 kg fiets + rijder)
Die heb ik ook gereden, maar met rem problemen, dus geen xtr"s.
Pascal
Ik heb ze op mijn Spec. Enduro pro zitten. En ook de Cristalp gereden dus dan weet je dat je remmen behoorlijk op hun donder krijgen. Maar geen enkel probleem hoor. Er zitten in de route een paar stukken waar je gewoon moet blijven remmen zo stijl is het. En dan rem je constant op de allerhoogste druk die ik kan indrukken voor 10 seconden ofzo.
Geen fading, geen plotselinge verlies van remkracht al mag de remkracht wel iets hoger liggen als je soms maximaal moet remmen. Wel hoor je de schijven aanlopen in de afdalingen maar dat is een minuut later weer weg dus daar ook geen problemen. Schijven zijn behoorlijk verkleurd geweest maar eigenlijk heb ik niets dan lof voor deze remmen. Na de CristAlp mijn remmen bekeken op slagjes en werking, helemaal perfect hoor.
Gebruik a.u.b. alleen de metal remblokken van shimano want die slijten een heeeeel stuk minder snel. Ik denk dat shimano toch wel een knappe schijfrem op de markt heeft gebracht hoor en als de XT hetzelfde wordt als als de XTR, prima. Ik wil alleen wel een grotere schijf voor hebben dus 180 mm, maar eigenlijk is het niet eens nodig gezien mijn fiets/remtechniek.
Met mijn vorige schijfremmen (Hope Enduro4 DH remmen) was ik hier denk ik flink in de problemen gekomen ;D zie mijn review in de sectie Reviews.
Geen fading, geen plotselinge verlies van remkracht al mag de remkracht wel iets hoger liggen als je soms maximaal moet remmen. Wel hoor je de schijven aanlopen in de afdalingen maar dat is een minuut later weer weg dus daar ook geen problemen. Schijven zijn behoorlijk verkleurd geweest maar eigenlijk heb ik niets dan lof voor deze remmen. Na de CristAlp mijn remmen bekeken op slagjes en werking, helemaal perfect hoor.
Gebruik a.u.b. alleen de metal remblokken van shimano want die slijten een heeeeel stuk minder snel. Ik denk dat shimano toch wel een knappe schijfrem op de markt heeft gebracht hoor en als de XT hetzelfde wordt als als de XTR, prima. Ik wil alleen wel een grotere schijf voor hebben dus 180 mm, maar eigenlijk is het niet eens nodig gezien mijn fiets/remtechniek.
Met mijn vorige schijfremmen (Hope Enduro4 DH remmen) was ik hier denk ik flink in de problemen gekomen ;D zie mijn review in de sectie Reviews.
hallo,
een vriend van mij heeft ook met die xtr remmen gereden maar dan een stuk van de tour de france, om precies te zijn de alp "dues ofzo in frankrijk hij zei dat het perfect remde en dat hij er geen 1 keer problemen mee heeft gehad en dat bij een tempratuur van gemiddeld zon 30 tot 35 graden. helaas kan ik geen schijfremmen op mijn frame monteren heb geen schijfrem nokken :-[
mvg het profile riesewijk team
een vriend van mij heeft ook met die xtr remmen gereden maar dan een stuk van de tour de france, om precies te zijn de alp "dues ofzo in frankrijk hij zei dat het perfect remde en dat hij er geen 1 keer problemen mee heeft gehad en dat bij een tempratuur van gemiddeld zon 30 tot 35 graden. helaas kan ik geen schijfremmen op mijn frame monteren heb geen schijfrem nokken :-[
mvg het profile riesewijk team
-
knakker had dan bij goossens een goedkopie no-name frame weggetoverd in plaats van zo"n knaken [font=Verdana] [glow=red,2,300]KENOSHA[/glow][/font] :-[
Ik heb met Avid velgremmen vanaf de Huez ook weinig problemen gehad...
Sensei, bevielen de Hopes niet?
Wa denk je anders het is XTR he maat!!!!!!!! ;D ;D ;D
/\/\zzls BlackBox
/\/\zzls BlackBox
Ik heb ze alleen echt kunnen testen in de Ardennen, daar deden ze het prima. Begonnen wel aan te lopen na een flinke afdaling maar dat is normaal lijkt me. Niet het gevoel gehad dat de remwerking minder werd.
en hoe zijn die dingen in de modder?
lopen ze erg snel aan? sneller dan de marta bijv, en hoe remmen ze in de modder?
lopen ze erg snel aan? sneller dan de marta bijv, en hoe remmen ze in de modder?
Ik rij er nu laten we zeggen een dikke maand mee. Nog niet echt modder gezien natuurlijk, maar 2 weekenden terug was het in ieder geval wel nat in het bos. Ze lopen dan als je net door de plas/modder bent heel even aan en daarna weer netjes vrij. Even de zooi weg schrapen en dan hoor je niks meer.
Verder licht het natuurlijk ook veel aan de afstelling, maar die is bij mij in ieder geval perfect!
Verder super remmen en niks te klagen, power genoeg zeker voor hier in de buurt. Maar ik denk dat het in de ardennen en alpen ook geen probleem zal geven.
Groeten
Verder licht het natuurlijk ook veel aan de afstelling, maar die is bij mij in ieder geval perfect!
Verder super remmen en niks te klagen, power genoeg zeker voor hier in de buurt. Maar ik denk dat het in de ardennen en alpen ook geen probleem zal geven.
Groeten
Exar schreef:
Ik heb met Avid velgremmen vanaf de Huez ook weinig problemen gehad...
Nee die bevielen niet! Wie wilt ze hebben?
rob_the_biker schreef:
Ik rij er nu laten we zeggen een dikke maand mee. Nog niet echt modder gezien natuurlijk, maar 2 weekenden terug was het in ieder geval wel nat in het bos. Ze lopen dan als je net door de plas/modder bent heel even aan en daarna weer netjes vrij. Even de zooi weg schrapen en dan hoor je niks meer.
Groeten
over welke afstelling heb je het dan?
centreren?
- cHoc
Sufkut schreef:
afgezien van de schijven, waren de rest van je problemen opgelost met opnieuw en goed bleeden van je remmen....
Had eerst op de Epic de remmen, zo tevreden dat zelf op de scalpel de marta remmen hebben plaats moeten maken voor de xtr.
Maar een vriend van me heeft een nieuwe epic besteld, maar deze keer zonder schijven. Had er continu problemen mee.
May&vin
Maar een vriend van me heeft een nieuwe epic besteld, maar deze keer zonder schijven. Had er continu problemen mee.
May&vin
Ik rij nu 2 maanden met de XTR discs...
Hiervoor Hope Enduro en Magura Louise
Maar die XTR roeleren toch echt!
Zijn de beste remmen waar ik ooit mee gereden heb (XC wise) en van aanlopen is geen spraken. Als ik door een plas c.q. modder rij piepen ze 2 a 3 sec en dan lopen ze weer vrij, maar de remkracht neemt niet af.
Je moet ze wel goed inremmen....
Hiervoor Hope Enduro en Magura Louise
Maar die XTR roeleren toch echt!
Zijn de beste remmen waar ik ooit mee gereden heb (XC wise) en van aanlopen is geen spraken. Als ik door een plas c.q. modder rij piepen ze 2 a 3 sec en dan lopen ze weer vrij, maar de remkracht neemt niet af.
Je moet ze wel goed inremmen....
oke, dan ga ik maar eens sparen:D
wat raden jullie aan? met een oude(lees, 2002) xtr der zonder dat omgekeerd schakelen of met de nieuwe(veel mooiere) maar wel met dat omgekeerd schakelen?
wat raden jullie aan? met een oude(lees, 2002) xtr der zonder dat omgekeerd schakelen of met de nieuwe(veel mooiere) maar wel met dat omgekeerd schakelen?
Ik rij dus ook met de nieuwe "omgekeerde" XTR derailleur.
Schakelt als een zonnetje, alleen het verschil is dat je nu ipv meerdere bladen achter "op" te schakelen (dus voor de duidelijkheid, naar grotere tandwielen) nu meerdere tanden "neer" schakelt.
Is net wat je fijn vind.
Ik vind het wel altijd fijn om voor een klimmetje een paar bladen ineens op te schakelen, dat kan nu dus niet meer. Maar nu kan ik boven ineens naar het kleinste blad achter raggen, dus op zijn cruyffiaans:
Elk voordeel heb zijn nadeel
Schakelt als een zonnetje, alleen het verschil is dat je nu ipv meerdere bladen achter "op" te schakelen (dus voor de duidelijkheid, naar grotere tandwielen) nu meerdere tanden "neer" schakelt.
Is net wat je fijn vind.
Ik vind het wel altijd fijn om voor een klimmetje een paar bladen ineens op te schakelen, dat kan nu dus niet meer. Maar nu kan ik boven ineens naar het kleinste blad achter raggen, dus op zijn cruyffiaans:
Elk voordeel heb zijn nadeel
denk dat ik dan maar mn oude der houdt, dat snel opschakelen vind ik iets belangrijker dan snel neerschakelen
Ik ook...
Alleen hij zat op mijn fiets, en dan ga ik niet zeggen, haal d"r maar af die XTR 2003
Alleen hij zat op mijn fiets, en dan ga ik niet zeggen, haal d"r maar af die XTR 2003

eigenlijk moeten ze die der ook weer in de normale versie gaan maken, want hij is zo mooi

ik heb zojuist een weekend ardennen achter de rug met mn nieuwe xtr schijven .
en dat ging lang goed tot ik een paar keer heel erg moest remmen , toen begonnen ze aan te lopen en dat ging ook niet meer weg . ze bleven constant wat aan lopen .
Niet dat ik niet meer vooruit kon komen . maar wel dermate piepend dat het storend was.
na savonds wat gesleuteld te hebben en wat aan die schijven gebogen te hebben.....liepen ze toch weer vrij.
maar ja 2 keer heftig remmen en ik was weer terug bij af.
maar omdat de meeste mensen hier op dit forum alleen maar goede ervaringen hebben met de schijfremmen.
denk ik dus dat het probleem dus niet een xtr kwaal kan zijn .
mischien een foutieve montage ofzo.
hoe dan ook morgen breng ik de fiets naar mn lbs toe en dan mag die er mee stoeien
zijn er nog mensen die hier ook ervaringen mee hebben , of mischien tips???
laat wat van je horen
en dat ging lang goed tot ik een paar keer heel erg moest remmen , toen begonnen ze aan te lopen en dat ging ook niet meer weg . ze bleven constant wat aan lopen .
Niet dat ik niet meer vooruit kon komen . maar wel dermate piepend dat het storend was.
na savonds wat gesleuteld te hebben en wat aan die schijven gebogen te hebben.....liepen ze toch weer vrij.
maar ja 2 keer heftig remmen en ik was weer terug bij af.
maar omdat de meeste mensen hier op dit forum alleen maar goede ervaringen hebben met de schijfremmen.
denk ik dus dat het probleem dus niet een xtr kwaal kan zijn .
mischien een foutieve montage ofzo.
hoe dan ook morgen breng ik de fiets naar mn lbs toe en dan mag die er mee stoeien
zijn er nog mensen die hier ook ervaringen mee hebben , of mischien tips???
laat wat van je horen
Als ze blijven aanlopen, ook nadat je ze hebt teruggebogen, zijn de schijven thermisch overbelast geraakt. Die slagjes haal je er niet zomaar weer even uit. Je kan wel gaan buigen enzo maar het help voor mij allemaal geen zier. Oorzaak, te lang slepend geremd waardoor je warmte accumuleerd, of extreem hard geremd door groot gewicht van de rijder+fiets.
Oplossing, rem/fietstechniek aanpassen (maar dat kan ik niet weten van jou natuurlijk
), of grotere schijven nemen wat vaak het beste is. Als je twijfelt over wat voor diameter schijven je moet nemen, aarzel dan niet en ga gewoon op safe en bouw een grotere schijf in dan je denkt nodig te zullen hebben. (wel een adapter gebruiken als je groter gaat).
In deze topic schreef ik voor het laatst in augustus 2003 ofzo. Even de tussenstand doornemen van mijn xtr ervaringen
. Opzich doen ze het nog steeds maar ik merk dat de remkracht aanmerkelijk verminderd is de laatste 6 maanden. Ook zijn ze een beetje te sponzig maar dat moet gewoon gefikst worden met een nieuwe olievulling. De achterste remblokken slijten zeer ongelijk en dat komt omdat de linkerkant resin is en de rechterkant sinteredmetal materiaal is. Welke kluns deze setup bedacht heeft
::) bij specialized.
Wat mij ook opvalt is dat alle schroefjes grijs corroderen bij mij, erg lelijk.
Maar wel het allergrootste probleem bij mij is dat ik al twee keer mijn achterste remblokken heb verloren tijdens een rit. Borgpennetje trilt los bij zeer snelle opeenvolgende hobbels zoals remgaten. Een reden om uit te kijken naar andere remmen misschien, maarja ik zit vast aan die XTRshifter zooi.
Oplossing, rem/fietstechniek aanpassen (maar dat kan ik niet weten van jou natuurlijk

In deze topic schreef ik voor het laatst in augustus 2003 ofzo. Even de tussenstand doornemen van mijn xtr ervaringen

Maar wel het allergrootste probleem bij mij is dat ik al twee keer mijn achterste remblokken heb verloren tijdens een rit. Borgpennetje trilt los bij zeer snelle opeenvolgende hobbels zoals remgaten. Een reden om uit te kijken naar andere remmen misschien, maarja ik zit vast aan die XTRshifter zooi.
Je mag altijd ruilen met mijn Hope mini set! ::)
Wil je er zo graag vanaf dat je t 2 keer post???
grtz
grtz