Re:4 remmen 1 bike
Moderator:Beheerders
Mountainbiking met een volgepakte Bob Yak achter de bike is zwaar belastend. Met name bergafwaarts wordt er veel gevergd van het remsysteem. De velgen lopen met Magura HS33 velgremmen kokend heet aan, maar remt altijd voldoende. De binnenband was volledig aan de buitenband vast gevulkaniseerd!
Dit is mij gebeurd toen ik vanuit hoog boven Caux afdaalde naar Montreux in Zwitserland. Na zeven uur onafgebroken steiging begon ik aan een twee uur durende afdaling (dalingspercentage van continu 20% op de weg). Effectief is dat een uur afdalen en een uur koelen van de velgen. Ik ben zes maal onderweg gestopt om de velgen schoon te maken van uitgesmeerde restanten van remblokken en afkoelen en dat gedurende tien minuten per keer. Het was dus telkens tien minuten afdalen en remmen knijpen en daarna tien minuten afkoelen. In zestig minuten netto remtijd een komplete set Magura remblokken er door heen gejaagd! Dit is toch iets te veel gevraagd van deze bike en 32kg zware aanhangwagen.
Het zwakste punt van de bike met lading moet de band zijn. Velgremmen warmen de velg bij langdurig remmen enorm op. Schijfremmen kunnen daarom op dat gebied wenselijker zijn. Ik vertrouw desondanks meer op mijn Magura HS33 velgremmen dan op elke andere schijfrem. Die blijven er dus op zitten, ook al wil ik veranderen van remsysteem. Ik weet dat de volgende keer deze remmen alleen niet meer afdoende zijn, zij veroorzaken de zwakste schakel als grootste bron van velg-verhitting.
Om langduriger af te kunnen dalen wil ik wat remmen bij plaatsen. Nu heb ik slechts 2x Magura HS33, 1x voor en 1x achter. Ik denk er over om van twee naar vier remmen te gaan. Op het achterwiel nog een Magura schijfrem erbij (dit bijzondere Cannondale frame is er op voorzien) en op de aanhangwagen een velgrem. (Blijft er zelfs nog plaats over voor nog een extra schijfrem op de Cannondale Fatty vork!)
Bij het plaatsen van een extra Magura schijfrem verwacht ik geen problemen, mijn bike is daar reeds op voorbereid. Op mijn bike heb ik een breed downhill stuur gemonteerd, dus is er plaats voor twee remknijpers per hand. Met de indeling van de knijpers wordt het nog stoeien omdat ik een Shimano Rapidfire SL-M570 schakelsysteem heb. Met een beetje passen en meten verwacht ik ze toch wel comfortabel geplaatst te krijgen.
De rechterhand remt dan via twee knijpers twee keer het achterwiel, te weten een maal met velgrem, een maal met schijfrem. De linkerhand remt dan via twee knijpers twee wielen, te weten het voorwiel van de fiets met velgrem en het wiel van de aanhangwagen met velgrem. Alles Magura Hydraulische remmen.
Het grootste probleem zit "m in de aankoppeling van de rem op de aanhanger op de knijper van m"n bike. Lekvrije "Micro-Gardena" o.i.d. is nodig om de remvloeistofleidingen lekvrij en naadloos op elkaar aan te sluiten. Ik heb vernomen van een vliegtuigtechnisch ingenieur dat dergelijke koppelingen wel in de markt zijn. Ik heb echter geen flauw benul van waar ik deze hogedrukkoppelingen voor Magura remleidingen zou kunnen bestellen.
Het aantal knijpers op het stuur is van vier te reduceren naar twee, maar daar zijn wel remkrachtverdelers voor nodig. Ik weet niet of dergelijke geschikte remvloeistof-drukverdelers in de handel zijn.
Nou, wat vind je van mijn ideëen? Weet jij waar ik dergelijke kleine connectors verkrijgen kan? Welke Magura schijfrem met remhendels kan jij het best aanbevelen, naast deze HS33 remhendels en Shimano SL-M570 schakelhendels?
Dit is mij gebeurd toen ik vanuit hoog boven Caux afdaalde naar Montreux in Zwitserland. Na zeven uur onafgebroken steiging begon ik aan een twee uur durende afdaling (dalingspercentage van continu 20% op de weg). Effectief is dat een uur afdalen en een uur koelen van de velgen. Ik ben zes maal onderweg gestopt om de velgen schoon te maken van uitgesmeerde restanten van remblokken en afkoelen en dat gedurende tien minuten per keer. Het was dus telkens tien minuten afdalen en remmen knijpen en daarna tien minuten afkoelen. In zestig minuten netto remtijd een komplete set Magura remblokken er door heen gejaagd! Dit is toch iets te veel gevraagd van deze bike en 32kg zware aanhangwagen.
Het zwakste punt van de bike met lading moet de band zijn. Velgremmen warmen de velg bij langdurig remmen enorm op. Schijfremmen kunnen daarom op dat gebied wenselijker zijn. Ik vertrouw desondanks meer op mijn Magura HS33 velgremmen dan op elke andere schijfrem. Die blijven er dus op zitten, ook al wil ik veranderen van remsysteem. Ik weet dat de volgende keer deze remmen alleen niet meer afdoende zijn, zij veroorzaken de zwakste schakel als grootste bron van velg-verhitting.
Om langduriger af te kunnen dalen wil ik wat remmen bij plaatsen. Nu heb ik slechts 2x Magura HS33, 1x voor en 1x achter. Ik denk er over om van twee naar vier remmen te gaan. Op het achterwiel nog een Magura schijfrem erbij (dit bijzondere Cannondale frame is er op voorzien) en op de aanhangwagen een velgrem. (Blijft er zelfs nog plaats over voor nog een extra schijfrem op de Cannondale Fatty vork!)
Bij het plaatsen van een extra Magura schijfrem verwacht ik geen problemen, mijn bike is daar reeds op voorbereid. Op mijn bike heb ik een breed downhill stuur gemonteerd, dus is er plaats voor twee remknijpers per hand. Met de indeling van de knijpers wordt het nog stoeien omdat ik een Shimano Rapidfire SL-M570 schakelsysteem heb. Met een beetje passen en meten verwacht ik ze toch wel comfortabel geplaatst te krijgen.
De rechterhand remt dan via twee knijpers twee keer het achterwiel, te weten een maal met velgrem, een maal met schijfrem. De linkerhand remt dan via twee knijpers twee wielen, te weten het voorwiel van de fiets met velgrem en het wiel van de aanhangwagen met velgrem. Alles Magura Hydraulische remmen.
Het grootste probleem zit "m in de aankoppeling van de rem op de aanhanger op de knijper van m"n bike. Lekvrije "Micro-Gardena" o.i.d. is nodig om de remvloeistofleidingen lekvrij en naadloos op elkaar aan te sluiten. Ik heb vernomen van een vliegtuigtechnisch ingenieur dat dergelijke koppelingen wel in de markt zijn. Ik heb echter geen flauw benul van waar ik deze hogedrukkoppelingen voor Magura remleidingen zou kunnen bestellen.
Het aantal knijpers op het stuur is van vier te reduceren naar twee, maar daar zijn wel remkrachtverdelers voor nodig. Ik weet niet of dergelijke geschikte remvloeistof-drukverdelers in de handel zijn.
Nou, wat vind je van mijn ideëen? Weet jij waar ik dergelijke kleine connectors verkrijgen kan? Welke Magura schijfrem met remhendels kan jij het best aanbevelen, naast deze HS33 remhendels en Shimano SL-M570 schakelhendels?
Re:4 remmen 1 bike
wat is er mis met alleen schijfremmen?
Re:4 remmen 1 bike
Als je zou remmen met de aanhanger, moet je het wel verdomd goed afstellen dat ie niet wegbreekt achter je fiets vandaan.
Maar zoals pZyteX al zij, ik schijfrem niet genoeg
8" voor en achter
Maar zoals pZyteX al zij, ik schijfrem niet genoeg

8" voor en achter

Re:4 remmen 1 bike
Ook van alles, net als met velgremmen. Ze hebben allebei voordelen (dat het remt bijvoorbeeld), maar ook allebei nadelen (dat het kapot kan bijvoorbeeld). Schijfremmen remmen via de spaken naar de velgen en dat bevalt mij niet (mega-torsie!), velgremmen zijn daar veel directer. Schijven raken op het slechtste moment krom, vet, en meer van die narigheid. Liever een kombi van schijf en velgremmen voor mij!pZyteX schreef: wat is er mis met alleen schijfremmen?
[
De aanhanger moet wel goed remmen, want boven 55km/u gaat die jou inhalen! Dat hebben meerdere Yak-gebruikers al opgemerkt, dus is het zinvol om ook dat achterwiel te remmen. Het voorkomt ook nog eens gestuiter van dat achterste wiel. 60km/u met aanhanger is hard genoeg maar het moet wel stabiel rollen wat zonder rem op het derde wiel niet lukt.jojo schreef: Als je zou remmen met de aanhanger, moet je het wel verdomd goed afstellen dat ie niet wegbreekt achter je fiets vandaan.
Maar zoals pZyteX al zij, ik schijfrem niet genoeg
8" voor en achter![]()
Nee, schijfrem is niet genoeg. Zal best wel goed werken, maar ik vertrouw er niet 100% op, dat is het belangrijkste verschil. Als je kan vertrouwen op je materiaal, dan ga je verder en harder. Dan maar wat meer gewicht, ik wil er wel helemaal op kunnen vertrouwen. Doet de ene rem het niet meer, dan de andere nog wel, en loopt de velg te heet aan, dan kan de schijf nog wel koelen. Vergis je niet in wat de Yak aanhanger vergt van de remmen!
Re:4 remmen 1 bike
Ik zou gewoon voor schijfremmen gaan, maar goed.
Wat je ook kan doen is hard zoeken naar een hendel voor hydraulische remmen die p"cies de ratio heeft van de scijfrem en de hs33 bij elkaar, dan heeeeel hard opzoek naar een t-stuk dat je in je remslang kan plaatsen dat idioot veel meer druk en hitte kan hebben als dat er ooit op zal komen (enorme vertrouwenskwestie). Op die manier kan je 2 remmen met 1 hendel bedienen. Bovendien als je toch extra remmen gaat nemen, begin dan met je voorwiel, daar ga je by far het meeste voordeel aan hebben omdat daar de meeste kracht op komt te staan.
Zelf zo ik 354 keer meer vertrouwen hebben in een setje stevige schijfremmen.
Bovendien, hoe rem je? Onophoudelijk slepend remmen zal natuurlijk slechter zijn voor je blokken e.d. dan wanneer je je remmen af en toe even aantikt om terug naar de gewenste snelheid te gaan...
Wat je ook kan doen is hard zoeken naar een hendel voor hydraulische remmen die p"cies de ratio heeft van de scijfrem en de hs33 bij elkaar, dan heeeeel hard opzoek naar een t-stuk dat je in je remslang kan plaatsen dat idioot veel meer druk en hitte kan hebben als dat er ooit op zal komen (enorme vertrouwenskwestie). Op die manier kan je 2 remmen met 1 hendel bedienen. Bovendien als je toch extra remmen gaat nemen, begin dan met je voorwiel, daar ga je by far het meeste voordeel aan hebben omdat daar de meeste kracht op komt te staan.
Zelf zo ik 354 keer meer vertrouwen hebben in een setje stevige schijfremmen.
Bovendien, hoe rem je? Onophoudelijk slepend remmen zal natuurlijk slechter zijn voor je blokken e.d. dan wanneer je je remmen af en toe even aantikt om terug naar de gewenste snelheid te gaan...
Re:4 remmen 1 bike
legion schreef:
Ik zou gewoon voor schijfremmen gaan, maar goed.
[stompzinnige reclame voor schijfremmen geknipt]
Zelf zo ik 354 keer meer vertrouwen hebben in een setje stevige schijfremmen.
Bovendien, hoe rem je? Onophoudelijk slepend remmen zal natuurlijk slechter zijn voor je blokken e.d. dan wanneer je je remmen af en toe even aantikt om terug naar de gewenste snelheid te gaan...
Aan je reaktie kan ik duidelijk aflezen dat jij nog nooit met een bepakte Yak hebt gebergfietst. Anders zou je wel iets doordachter reageren ten aanzien van het remmen van het voorwiel. Met een Yak er achter verandert het hele gedrag van de bike-trailer combinatie.
Het voorwiel is voornamelijk aanwezig om de richting te wijzen, aangezien vrijwel alle gewicht op het achterwiel en derde wiel te vinden is. Te veel remmen op het voorwiel leidt daarbij onherroepelijk tot zware ongevallen, het geheel gedraagt zich immers niet meer als een normale MTB !
Passende remkrachtverdelertjes vinden is als zoeken van een speld in een hooiberg, welhaast onbegonnen werk. Dus zijn vier remhendels toch nodig om de afdalingen veilig af te kunnen leggen.
De manier van remmen hangt af van de situatie, soms slepend, soms onderbroken remmen, zoals elke geoefende fietser gewend is.
Dank voor je reaktie, maar het brengt mij helaas helemaal niets verder. Welke schijfrem zou jij als extra rem ten behoeve van het achterwiel aan willen raden?
Re:4 remmen 1 bike
Ik snap niet wat jij "stompzinnig" vindt aan een antwoord op jouw vraag?
Jij vraagt wat, anderen geven een idee (die nog niet eens zo slecht was) en jij noemt dat dan stompzinnig.... lekker dankbaar hoor. Zo nodig je mensen uit om te reageren. Naja, mij iig wel....
Om je toch maar een stukje op weg te helpen, enkele edities geleden van de Duitse Bike stond een mannetje met grote gelijkenis van Catweazel én een Giant incl ingebouwde electromotor die ook 4 remhendels op zijn stuur had. Dit was in het hoofdstuk "Leserbike".
V.w.b. die koppeling, die kun je kopen bij de gemiddelde hydrauliek boer. NIET EEN LOODGIETER DUS!.
Je denkt aan iets zoals dit dus?: (lijkt mij ook niet echt veilig maar allé, je moet er vertrouwen erin hebben)

Heb je hier al eens aan gedacht
Jij vraagt wat, anderen geven een idee (die nog niet eens zo slecht was) en jij noemt dat dan stompzinnig.... lekker dankbaar hoor. Zo nodig je mensen uit om te reageren. Naja, mij iig wel....
Om je toch maar een stukje op weg te helpen, enkele edities geleden van de Duitse Bike stond een mannetje met grote gelijkenis van Catweazel én een Giant incl ingebouwde electromotor die ook 4 remhendels op zijn stuur had. Dit was in het hoofdstuk "Leserbike".
V.w.b. die koppeling, die kun je kopen bij de gemiddelde hydrauliek boer. NIET EEN LOODGIETER DUS!.
Je denkt aan iets zoals dit dus?: (lijkt mij ook niet echt veilig maar allé, je moet er vertrouwen erin hebben)

Heb je hier al eens aan gedacht

Re:4 remmen 1 bike
Twee hendels op je stuur lijkt me een beetje onbegonnen werk. Maar: ik weet niet of ik me dit helemaal correct herinner, maar heb ooit plaatjes gezien van tandems waarbij ze de ontluchtingsschroef weer doorgelust hadden aan een Julie schijfrem die net als de HS-33 op lage druk werkt.
Maar serieus: het beste wat je kunt doen is gewoon een setje Gustav"s of Hope M4 steken, dat helpt je van al je problemen af (als je tegen het piepen bij de 2e kunt) Maar bv een XT met 203 schijf moet ook geen problemen opleveren, evenals Hayes. Maar Gustav is mn favoriet!
Maar serieus: het beste wat je kunt doen is gewoon een setje Gustav"s of Hope M4 steken, dat helpt je van al je problemen af (als je tegen het piepen bij de 2e kunt) Maar bv een XT met 203 schijf moet ook geen problemen opleveren, evenals Hayes. Maar Gustav is mn favoriet!
Re:4 remmen 1 bike
Voor tandems heb je toch ook speciale sleep trommelremmen? Is dat niet wat?
Re:4 remmen 1 bike
-fix een vork/naaf voor dubbele schijven voor
-remkrachtverdelers: check de trial wereld, daar worden de hs33 kabels gesplit zodat de blokjes gelijk naar de velg komen
-koga maakt geloof ik trekfietsen met een dubbele rem, waaronder een sleeprem van Arai
-check eens wat info van die downhillrolstoelgast, hij rijdt met 2 sturen recht boven elkaar en heeft op die manieer 2 remhendels per hand
en verder mag je idd wel iets vriendelijker reageren.
zane
-remkrachtverdelers: check de trial wereld, daar worden de hs33 kabels gesplit zodat de blokjes gelijk naar de velg komen
-koga maakt geloof ik trekfietsen met een dubbele rem, waaronder een sleeprem van Arai
-check eens wat info van die downhillrolstoelgast, hij rijdt met 2 sturen recht boven elkaar en heeft op die manieer 2 remhendels per hand
en verder mag je idd wel iets vriendelijker reageren.
zane
-
- Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Re:4 remmen 1 bike
ik zou het ook zo doen: hij je magura hendel een magura julie schijfrem aansluiten op de ontluchtings nippel, (moet wel lukken denk ik) en achteraan idem dito, maar dan je rem aansluiten op de ontluchtings nippel van je caliper :P
Re:4 remmen 1 bike
eNaZnI schreef:
-koga maakt geloof ik trekfietsen met een dubbele rem, waaronder een sleeprem van Arai
Die bedoelde ik ja.
Re:4 remmen 1 bike
Rich schreef:
Shimano Rapidfire SL-M570 schakelsysteem
Zeg dan gewoon LX...
Ik zeg: schijfremmen, Hayes 8" ofzo. Schijfremmen zijn in deze tijd al zo bewezen, daar kun je niet fout mee gaan. Als het nou iets totaal nieuws was in de bikewereld, dan... ::)
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Re:4 remmen 1 bike
Rich schreef:
een twee uur durende afdaling (dalingspercentage van continu 20% op de weg).
Als je voortdurend remt doe je er idd twee uur over. Als je alleen voor de bocht kort en hard remt, en daarna weer laat lopen, ben je er sneller en kunnen je remmen af en toe afkoelen.
Re:4 remmen 1 bike
Probeer eens een vakantie met alleen schijfremmen, slechter dan laatste vakantie kan toch niet
Als je het dan nog niks vind kun je nog altijd overwege bij dubbel remsysteem.
Heb zelf meer vertrouwen in schijfremmen dan dubbele HS33 of welke combinatie dan ook.
jojo

Als je het dan nog niks vind kun je nog altijd overwege bij dubbel remsysteem.
Heb zelf meer vertrouwen in schijfremmen dan dubbele HS33 of welke combinatie dan ook.
jojo
Re:4 remmen 1 bike
Ik kan me een verhaal herinneren van een man met één werkbare hand.
magura had voor de man een nippel in de aanbieding welke twee remmen te weten de voor en de achterrem tegelijkertijd bediende.
Ik denk dat je daar je speren op moet richten met als speerpunt zorgen voor een hevel welke genoeg druk kan leveren aan beide remmen en met bij voorkeur gevlochten kabels zodat de druk van de olie overal gelijk blijft.
magura had voor de man een nippel in de aanbieding welke twee remmen te weten de voor en de achterrem tegelijkertijd bediende.
Ik denk dat je daar je speren op moet richten met als speerpunt zorgen voor een hevel welke genoeg druk kan leveren aan beide remmen en met bij voorkeur gevlochten kabels zodat de druk van de olie overal gelijk blijft.
Re:4 remmen 1 bike
Als dit niet genoeg voor je is...
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=113753
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=113753
Re:4 remmen 1 bike
Rich schreef:
Aan je reaktie kan ik duidelijk aflezen dat jij nog nooit met een bepakte Yak hebt gebergfietst. Anders zou je wel iets doordachter reageren ten aanzien van het remmen van het voorwiel. Met een Yak er achter verandert het hele gedrag van de bike-trailer combinatie.
Het voorwiel is voornamelijk aanwezig om de richting te wijzen, aangezien vrijwel alle gewicht op het achterwiel en derde wiel te vinden is. Te veel remmen op het voorwiel leidt daarbij onherroepelijk tot zware ongevallen, het geheel gedraagt zich immers niet meer als een normale MTB !
Wat een reactie. Weet je wat ik denk. Dat het misschien niet zo verstandig is om met zo"n ding bergen van dit formaat af rijden. Je bent gewoon bang dat het hele ding gaat scharen maar dan niet opzij maar omhoog ;D ;D ;D. Als ik jou was zal ik toch maar eens gaan kijken naar DH schijfremmen, die kunnen deze zware belastingen gewoonweg veel beter aan dan die velgremmetjes en kom niet aanzetten met een smoes als dat de wielen het niet aankunnen. Ik denk dat schijfremmen dit werk veeeeel beter kunnen opknappen dan jij ooit duft te dromen.
Je hebt gewoon verkeerd materiaal om mee te remmen en het is nog levensgevaarlijk ook. Mijn fietsendealer, Snel tweewielers in Utrecht zou gelijk een advies aan je geven andere remmen te nemen, zeer waarschijnlijk schijfremmen, reken maar.
Remmen om naar uit te kijken; Shimano XT 203 mm voor en 180 mm achter, Of Hope M4 remmen, of Magura GustavM of Louise FR.
Re:4 remmen 1 bike
of je wacht ff op die hope mono6 remmen, die zorgen er echt wel voor dat je stilstaat ook met bepakking
Re:4 remmen 1 bike
Ik denk het ook wel: ;DpZyteX schreef: of je wacht ff op die hope mono6 remmen, die zorgen er echt wel voor dat je stilstaat ook met bepakking
Verder ben ik het totaal met de rest eens: met een setje schijfremmen ala DH heb je niets anders meer nodig, deze kindjes krijgen alles stil! Die 30 kg extra stelt niet zoveel meer voor! :P
Re:4 remmen 1 bike
...zit gewoon moeilijk te doen.....
...gewoon schijfremmen nemen.........en aangezien ik denk dat je een remfreak bent zou ik idd DH schijven nemen........
daar zou ik als ik jou was juist wel op vertrouwen
(waarom denk je anders dat DH alleen met schijfremmen worden gereden????)
...gewoon schijfremmen nemen.........en aangezien ik denk dat je een remfreak bent zou ik idd DH schijven nemen........
daar zou ik als ik jou was juist wel op vertrouwen
(waarom denk je anders dat DH alleen met schijfremmen worden gereden????)
Re:4 remmen 1 bike
idd, fiets en zane is bijna 160 kilo, 410 mm hope trekt dat makkelijk
zane
zane
Re:4 remmen 1 bike
denk dat je met die nieuwe hopes nergens meer bang voor hoeft te zijn.
Ik weet dat je sceptisch bent tegenover schijven, maar ik rij nu drie jaar met schijven en wil niet meer terug.
Ik weet dat je sceptisch bent tegenover schijven, maar ik rij nu drie jaar met schijven en wil niet meer terug.
Re:4 remmen 1 bike
Als je echt geen schijf wilt kan je altijd nog zoeken naar een "ouderwetse" naafrem die werd gebruikt in de fietsen van Bridgestone. Deze werken niet met remblokken die uitzetten maar met een soort van band die om de naaf heen wordt geslagen die bij het remmen aangetrokken wordt.
Toevallig staat er nu zo"n soort rem te koop op marktplaats (nee ik ben niet de verkoper :P) http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... n&ID=15424
Uit ervaring weet ik wel dat deze rem goed te doseren is en omdat de vertraging lager is dan met een schijf hoef je niet bang te zijn voor spaken die breken tijdens het remmen.
Om op spaakbreuk terug te komen, ik heb bij een goed gespaakt wiel nog nooit gehad dat de spaken los lieten of konden bewegen. Het is natuurlijk wel belangrijk hoe ze gespaakt zijn, trekkracht in de vertragingsrichting en welke spaakdikte zijn crusiaal. En denk anders eens aan een mechanische schijf...deze werkt net zo goed als een V-brake of HS33 maar heeft een lagere werkkracht dan de hydraulische versies. Verder kan je de kabels splitsen zodat je met 1 remgreep meerdere remmen kan bedienen.
Succes ermee! ;D
Toevallig staat er nu zo"n soort rem te koop op marktplaats (nee ik ben niet de verkoper :P) http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... n&ID=15424
Uit ervaring weet ik wel dat deze rem goed te doseren is en omdat de vertraging lager is dan met een schijf hoef je niet bang te zijn voor spaken die breken tijdens het remmen.
Om op spaakbreuk terug te komen, ik heb bij een goed gespaakt wiel nog nooit gehad dat de spaken los lieten of konden bewegen. Het is natuurlijk wel belangrijk hoe ze gespaakt zijn, trekkracht in de vertragingsrichting en welke spaakdikte zijn crusiaal. En denk anders eens aan een mechanische schijf...deze werkt net zo goed als een V-brake of HS33 maar heeft een lagere werkkracht dan de hydraulische versies. Verder kan je de kabels splitsen zodat je met 1 remgreep meerdere remmen kan bedienen.
Succes ermee! ;D
-
- Berichten:1
- Lid geworden op:ma sep 01, 2003 4:47 pm
Re:4 remmen 1 bike
Jij bent weer een nederlander zekers . De meesten van jullie komen eens een keer per jaar in een beetje gebergte en dan komen ze uiteraard met geen enkele rem toe. De reden hiervier is gebrek aan techniek.
Als je zelden afdaald heb je geen goed gevoel van remafstand bij deze snelheden ==> dus dit wil zeggen geen controle over je bike. Als je al van kinds af in de bergen rijd ben je ermee opgegroeid en heb je veel meer controle op je remmen.
Ik durf er voor wedden dat jij van de top tot in het dal continu met slepende remmen rijd. Zo krijg je natuurlijk alles oververhit
Als je daar met je wagen bent ga je zoch ook niet van aan de top tot in het dal remmen want dan lopen je schijven ook gloeiend heet.
Als ik je een goede raad mag geven houd je maguras bij steek ceramische velgen met de grijze magura blokjes deze zijn veel harder dan de gewone je velgen gaan veel langer mee evenals je remblokken (ik spreek hier uit ervaring ik heb dit jaar met de fiets vanuit belgie (overijse) helemaal naar het zuiden van spanje gefietst met meer dan 35 kg bagage en ben zelf niet de lichste "85kg" en had nergens last van oververhitte remmen) Je moet gewoon meer lef hebben en je fiets soepel in de bochtn laten gaan als je te veel remt ga je beginnen slingeren zeker als je vooraan op je pakdragers 20 kg bagage hebt
.
Als je zelden afdaald heb je geen goed gevoel van remafstand bij deze snelheden ==> dus dit wil zeggen geen controle over je bike. Als je al van kinds af in de bergen rijd ben je ermee opgegroeid en heb je veel meer controle op je remmen.
Ik durf er voor wedden dat jij van de top tot in het dal continu met slepende remmen rijd. Zo krijg je natuurlijk alles oververhit
Als je daar met je wagen bent ga je zoch ook niet van aan de top tot in het dal remmen want dan lopen je schijven ook gloeiend heet.
Als ik je een goede raad mag geven houd je maguras bij steek ceramische velgen met de grijze magura blokjes deze zijn veel harder dan de gewone je velgen gaan veel langer mee evenals je remblokken (ik spreek hier uit ervaring ik heb dit jaar met de fiets vanuit belgie (overijse) helemaal naar het zuiden van spanje gefietst met meer dan 35 kg bagage en ben zelf niet de lichste "85kg" en had nergens last van oververhitte remmen) Je moet gewoon meer lef hebben en je fiets soepel in de bochtn laten gaan als je te veel remt ga je beginnen slingeren zeker als je vooraan op je pakdragers 20 kg bagage hebt
