Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
Gast
fixed gear
Bericht
door Gast » zo aug 17, 2003 5:07 pm
Wie weet waar ik in België of Nederland aan een fixed gear achternaaf kan geraken, met bijhorende kransjes en lockring? Ze moet 126 of 130mm breed zijn.
Ik geloof dat mijn zoekertje niet al te veel oplevert
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » zo aug 17, 2003 6:04 pm
gewoon een baannaaf pakken, zeker gezien die inbouwbreedte.
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » zo aug 17, 2003 8:20 pm
Goldtec via
http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm, 110 Euro. Of bij je LBS achter in het magazijn scheumen
Wat ben je ermee van plan ??
-
Gast
Bericht
door Gast » zo aug 17, 2003 8:41 pm
Yes! Die Goldtec naven zien er zoooo mooi uit! :P
Ben bezig een nieuwe koersfiets te bouwen: eindelijk de overstap van ss naar fixed. Ik heb voor 50 euro een stalen frame met vork, balhoofd en zadelpen opgescharreld. Momenteel ben ik de verf aan "t verwijderen. Misschien hou ik het rauw staal, met een laagje glanslak eroverheen ;D
Indien mogelijk, post ik foto"s zodra het beestje klaar is...
-
mtbfreak - Berichten:1899
Bericht
door mtbfreak » vr aug 22, 2003 6:32 pm
Orkje schreef:
eindelijk de overstap van ss naar fixed.
Wat is het verschil tussen ss en fixed gear?Ik dacht dat het allebei hetzelfde was
-
Rigard
-
Contacteer:
Bericht
door Rigard » vr aug 22, 2003 7:06 pm
mtbfreak schreef:
[
Orkje schreef:
eindelijk de overstap van ss naar fixed.
Wat is het verschil tussen ss en fixed gear?Ik dacht dat het allebei hetzelfde was
Het principe van singlespeed en een fixed is hetzelfde 1 versnelling, alleen bij een fixed heb een vast verzet. Vast in de zin van niet kunnen stoppen met trappen. Met een "gewone" singlespeed kun je net als bij een "normale" mtb stoppen met trappen en freewheelen.
Fixed is ideaal voor het trainen op souplesse, en het bijschaven van je traptechniek. Leuk is ook dat je achteruit kan fietsen met een fixed. Zit wel eens op een maat zn fixed, beetje trackstands, ook no handed, te oefenen.
stzr.
-
Rigard
-
Contacteer:
Bericht
door Rigard » vr aug 22, 2003 7:14 pm
Prijs van de Eric eccentric rond de 140 euro, valt nog mee.
Heb de afgelopen twee dagen contact gehad met White over de naaf, oa onderhoud, die mensen zijn supersnel met reply"s en duidelijk. Alle onderdelen zijn metric, dwz op de hoek lagers kunnen kopen

, bouten idem.
De naaf is in amerika hot, blijft ook bij modder goed, kwaliteit = hoog. Is leverbaar in 126, 130 en 135mm inbouw.
Ik ga dus voor de 135mm inbouw voor mn toekomstige singlespeed cyclocrosser/racefiets project, met optie voor fixed in de zomer of het voorjaar.
stzr.
-
mtbfreak - Berichten:1899
Bericht
door mtbfreak » vr aug 22, 2003 7:40 pm
lijkt me wel gevaarlijk in het verkeer in een schrik reaktie dat jeje poten stilhoud en vervolgens gelanceerd word
of een afdaling met scherpe bochten...
-
Rigard
-
Contacteer:
Bericht
door Rigard » vr aug 22, 2003 9:03 pm
mtbfreak schreef:
lijkt me wel gevaarlijk in het verkeer in een schrik reaktie dat jeje poten stilhoud en vervolgens gelanceerd word
of een afdaling met scherpe bochten...
Fixed is ook voor de wat gevorderde fietser zeg maar. En het is niet gevaarlijker als normaal fietsen je moet alleen beter opletten.
Fixed is namelijk ook versnellen en afremmen met je benen, dus als jij tegen gaat houden met trappen rem je ook af.
En schrikreactie, vb opduikende auto, is fiets schuin = groter impact oppervlak

, dit was een tip van fietskoerier die zeg maar uit ervaring sprak ::) .
Meestal zit er nog wel een voorrem op een fixed, achterrem heeft weinig nut.
stzr
-
Gast
Bericht
door Gast » za aug 23, 2003 12:25 am
Inderdaad. Ik ga voor front brake only, en dan maar leren tegenzetten met mijn benen en leren slippen zoals de koeriers in NY...
-
T.B.F.K.A.N. - Berichten:820
Bericht
door T.B.F.K.A.N. » za aug 23, 2003 8:04 am
Wat ook leuk is met een fixed is, na een sprint je fiets vooruit willen gooien, (benen en armen strekken) zoals sprinters op de weg dat doen en dan een leuke opdonder krijgen....
-
Gast
Bericht
door Gast » za aug 23, 2003 10:50 am
Toch vraag ik me af wat fietskoeriers drijft om fixed te ( gaan ) rijden. Ik zie het nut er niet van in, tenzij je over slijtage van je drivetrain praat. Ik moet toegeven dat je parts snel slijten als je veel ritjes maakt, maar om dat boven safety te plaatsen, vind ik persoonlijk te ver gaan. Ik heb echt wel remmen nodig heb om snel te reageren op zijwaarts inkomend verkeer, of dat nou een fiets is of een vrachtwagen. En als je fixed rijdt en geen remmen hebt, moet die oplettendheid vele malen hoger zijn dan rijden met remmen, zoals Setzer al aangaf. Ik heb die bike messengers in NYC ook gezien op hun fixed gear bikes. Ik heb ze ook echt sicke capriolen uit zien halen, maar weet ook dat er veel ongelukken plaatsvinden. En ook met koeriers die jaren ervaring hebben met fixed gears. En als je dan als fietskoerier "Red Light Go" hebt gezien, dan is het wel indrukwekkend om die gasten te zien fietsen. Maar dat moet niet de reden zijn om ook fixed te gaan rijden.
Met andere woorden, denk goed na voordat je in druk verkeer op een baanfiets stapt zonder enige ervaring en gaat koerieren, want het kan letterlijk je kop kosten...
-
rene - Berichten:781
Bericht
door rene » za aug 23, 2003 12:09 pm
Setzer schreef:
Heb de afgelopen twee dagen contact gehad met White over de naaf,
stzr.
Dan weet je vast ook wel waar in Nederland die naaf te koop is?
-
Gast
Bericht
door Gast » za aug 23, 2003 1:11 pm
@rcisoke: ik ben gewoon geïnspireeerd door de renners uit het begin van de 20e eeuw. Die mannen reden bergcols op en af op een fixed

:P En het is natuurlijk erg goed voor souplesse, kracht, wat je maar wil.
De verhalen van fietskoeriers zijn ook niet mis. Maar zoals gezegd: ik rijd MET voorrem, en als dat te gevaarlijk blijkt, ligt er nog een achterrem klaar...
-
Gast
Bericht
door Gast » za aug 23, 2003 1:30 pm
Daar heb je wel gelijk in Orkje; ik heb ook waardering voor diegene die toen fixed reden. Dat doen renners van tegenwoordig ook niet zo maar ff.
-
Gast
Bericht
door Gast » za aug 23, 2003 10:39 pm
Daaag kettingspanner . . .
Bij fixed mag je geen kettingspanner gebruiken, hé! Zo"n ding kan niet op tegen de kracht die je met je benen zet als je wil afremmen! Lees maar eens de handleiding die bij de Surly Sinlgeator zit.
Gewoon om hier ongelukken te voorkomen...
-
legion
-
Contacteer:
Bericht
door legion » za aug 23, 2003 10:59 pm
Ennuh, kettingslijtage zou ik ook erg op tijd gaan aanpakken, een ketting die over de bladen slipt is niet helemaal niet ideaal....
-
Bericht
door rene » zo aug 24, 2003 11:12 am
Orkje schreef:
Bij fixed mag je geen kettingspanner gebruiken, hé! Zo"n ding kan niet op tegen de kracht die je met je benen zet als je wil afremmen!
Klopt, geen "derailleur achtig type met veer. Ik gebruik nu zelf een Roox Chaincat op m"n singlespeed, en het lijkt mij toe, dat dat ook voor fixed wel zou werken.
-
Gast
Bericht
door Gast » zo aug 24, 2003 12:41 pm
Volgens Sheldon Brown (moet je maar even opzoeken als je dat nog niet gedaan had) werkt ook een downhill/dual kettinggeleider niet bij fixed.
-
Rigard
-
Contacteer:
Bericht
door Rigard » zo aug 24, 2003 3:38 pm
G]?G?Luthor=rene link=board=25;threadid=9816;start=0#133416 date=1061636986]
[
Setzer schreef:
Heb de afgelopen twee dagen contact gehad met White over de naaf,
stzr.
Dan weet je vast ook wel waar in Nederland die naaf te koop is?
In Nederland niet verkrijgbaar

...maar wel in Duitsland
Mail mij anders ff (mail addy in profiel).
stzr.
-
Bericht
door rene » zo aug 24, 2003 8:12 pm
Setzer schreef:

...maar wel in Duitsland
stzr.
Gelukkig woon ik vlak bij duitsland ;D Je mailadres is onzichtbaar btw, dus als er gemaild moet worden mag jij het doen ::) Weet je toevallig adressen waar ze de naaf verkopen of moet ik gewoon bij een duitse fietsenboer een bestellen?
-
Rigard
-
Contacteer:
Bericht
door Rigard » ma aug 25, 2003 11:36 am
rene schreef:
[
Setzer schreef:

...maar wel in Duitsland
stzr.
Gelukkig woon ik vlak bij duitsland ;D Je mailadres is onzichtbaar btw, dus als er gemaild moet worden mag jij het doen ::) Weet je toevallig adressen waar ze de naaf verkopen of moet ik gewoon bij een duitse fietsenboer een bestellen?
messenger = ook mn email

. Anyway, als je dicht bij duitsland woont wordt het nog makkelijker, de duitse importeur is Hajo"s sport, en die doet ook Hayes. Dus in theorie zou elke fietsenwinkle die Hayes doet ook die White naaf voor je kunnen bestellen.
stzr.