conversie 24s. -> single speed
Moderators:JJ, Beheerders
Hey mensen..
Na alles wat ik hier lees over single speed rijden ben ik nieuwsgierig geworden...
Ik ben dus vanmiddag begonnen om alle losse zooi van me xc fietsie af te slopen... Gewoon eens proberen hoe dat nou is: Single speed....
Op het moment zit me cassete d"r nog op om ff te kijken wat een beetje een gunstig verzet is.. Kom uit op 32 tands voor en 15 achter..
Bij 15 hangt me ketting te los en bij 17 te strak (te veel weerstand)
Denk dat ik met een 16 tands achterkransje dus niet eens een spanner ga nodig hebben... Dan heb ik ook meteen de ideale verhouding 1:2 of 2:1 of hoe noem je dat ook alweer...
nu is alleen mijn vraag:
Hoe hebben jullie het probleem met het vast zetten van het enkele kransje achter opgelost?
Je kan je naaf helemaal voldrukken met spacers.. Maar wat kosten die dingen ongeveer? kan bij b2b zo geen prijs indicatie vinden...
Het schijnt ook te kunnen met een stuk waterafvoer pijp van 35 mm binnendiameter? hoe zet je deze dan precies vast? Gewoon met de sluitring van je cassete?
en het kransje? 16 tands mag geen probleem zijn ben ik al achter.. Kan dit gewoon een kransje zijn welke je ook in een cassete tegenkomt?
alvast bedankt voor alle oplossingen!
mzzl Gemini
Na alles wat ik hier lees over single speed rijden ben ik nieuwsgierig geworden...
Ik ben dus vanmiddag begonnen om alle losse zooi van me xc fietsie af te slopen... Gewoon eens proberen hoe dat nou is: Single speed....
Op het moment zit me cassete d"r nog op om ff te kijken wat een beetje een gunstig verzet is.. Kom uit op 32 tands voor en 15 achter..
Bij 15 hangt me ketting te los en bij 17 te strak (te veel weerstand)
Denk dat ik met een 16 tands achterkransje dus niet eens een spanner ga nodig hebben... Dan heb ik ook meteen de ideale verhouding 1:2 of 2:1 of hoe noem je dat ook alweer...
nu is alleen mijn vraag:
Hoe hebben jullie het probleem met het vast zetten van het enkele kransje achter opgelost?
Je kan je naaf helemaal voldrukken met spacers.. Maar wat kosten die dingen ongeveer? kan bij b2b zo geen prijs indicatie vinden...
Het schijnt ook te kunnen met een stuk waterafvoer pijp van 35 mm binnendiameter? hoe zet je deze dan precies vast? Gewoon met de sluitring van je cassete?
en het kransje? 16 tands mag geen probleem zijn ben ik al achter.. Kan dit gewoon een kransje zijn welke je ook in een cassete tegenkomt?
alvast bedankt voor alle oplossingen!
mzzl Gemini
-
- Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Re:conversie 24s. -> single speed
een gewoon tandwieltje werkt, spacers kun je uit een oude cassette halen, door ze open te slijpen, ik hbe nu een buis er tussen zitten, maar die moet 100% recht afgezaagd zijn, => moeilijk.. en dan tgewoon een sluitring van je cassette...
Re:conversie 24s. -> single speed
Zou wel mazzel zijn, als dat precies uitkomt, de ketting op spanning zetten met enig verzet. Lukt het net niet, maak je de ketting zo kort mogelijk en houd je de derailleur aan. Stelschroefjes in draaien en hij blijft mooi op zijn plek.
Bij de LBS geven ze je vast wel graag wat oude cassettes mee. Een paar vuile handen verder ben je wel een perfecte chainline rijker.
Mooi, weer een NKSS 2004 deelnemer er bij!
Bij de LBS geven ze je vast wel graag wat oude cassettes mee. Een paar vuile handen verder ben je wel een perfecte chainline rijker.
Mooi, weer een NKSS 2004 deelnemer er bij!
Re:conversie 24s. -> single speed
Cloxxki schreef:
Mooi, weer een NKSS 2004 deelnemer er bij!
nouja.... Wie weet..
Eerst maar eens ff kijken of het gaat bevallen..... Tis natuurlijk wel een uitdaging!
mzzl Gemini
Re:conversie 24s. -> single speed
Ik kreeg een handvol spacers gratis van mijn lbs mee, dat was dan wel tegelijk met de aankoop van een shitload andere dingen die ik nog moest hebben.
Re:conversie 24s. -> single speed
Gemini schreef:
Hey mensen..
(knip)
Op het moment zit me cassete d"r nog op om ff te kijken wat een beetje een gunstig verzet is.. Kom uit op 32 tands voor en 15 achter..
Bij 15 hangt me ketting te los en bij 17 te strak (te veel weerstand)
Denk dat ik met een 16 tands achterkransje dus niet eens een spanner ga nodig hebben... Dan heb ik ook meteen de ideale verhouding 1:2 of 2:1 of hoe noem je dat ook alweer...
mzzl Gemini
Er is een klein programmatje bedacht om de mogelijke tandwielcombinaties te berekenen waarbij de kettinglengte precies goed is voor je frame:
http://www.peak.org/~fixin/ Handig! Kan dus best wezen dat 34:17 beter past, of 36:18 ofzo...
Re:conversie 24s. -> single speed
programma"tje heb ik al gezien...
alleen dan word de verhouding zo dat je wel erg licht gaat trappen en dus amper nog een beetje snelheid kan maken....
Hier in de omgeving fiets ik veel singletracks op 32-15 of 32-17 dus zou mooi uitkomen als ik daar net tussenin kan gaan zitten met 32-16...
van de week maar ff naar de winkel voor een kransje en dan meteen een paar oude cassete"s los zien te peuteren....
mzzl en foto"s volgen nog....
Gemini
alleen dan word de verhouding zo dat je wel erg licht gaat trappen en dus amper nog een beetje snelheid kan maken....
Hier in de omgeving fiets ik veel singletracks op 32-15 of 32-17 dus zou mooi uitkomen als ik daar net tussenin kan gaan zitten met 32-16...
van de week maar ff naar de winkel voor een kransje en dan meteen een paar oude cassete"s los zien te peuteren....
mzzl en foto"s volgen nog....
Gemini