de "teek"

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

FREAKaZOID
Contacteer:
de "teek"

Bericht door FREAKaZOID » ma jul 14, 2003 8:50 pm

Vanmorgen kijk ik naar mijn hand want die voelde geiriteerd aan, zit er een vies klein wezentje in, ook wel bekend als een smerige Teek. Het mieterige bloedzuigende onding zat al lekker te genieten van mijn sappige bloed. Kheb een pincet gepakt het beest bij de kont gegrepen hem er op de juiste wijze uitgehaald en hem doormiddel van een zwaar boek laten weten dat ik het niet kon waarderen.

Vorige week had Roel (xircuit) ook al zo"n geval in het been!

Nu de vraag, hebben jullie ook zo"n hekel aan deze ziekteverspreiders of hebben jullie er nooit last van, het was voor mij de eerste keer dat ik er 1 had, en die van vorige week bij Roel was de eerste die ik zag in mijn leven. Heerst het ofzo??

ps, k weet wat ik aan moet doen misschien voor degene die het niet weten komen er wel handige tips langs.

Plons

Re:de "teek"

Bericht door Plons » ma jul 14, 2003 8:59 pm

kom maar eens langs aan mijn vijverke, TEEK country

Olgie

Bericht door Olgie » ma jul 14, 2003 9:03 pm

Ik heb t nog nooit gehad, maar heb wel zo"n tekentang gekocht, voor als... eens moet de eerste keer zijn he ;) (of niet)

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma jul 14, 2003 9:18 pm

Heb "t nog maar eens gehad, maar ik hoop niet dat je em ook letterlijk bij de kont vastgepakt hebt?
Je moet ze zo ver mogelijk naar voren beet pakken, anders spuit je hun maaginhoud je bloedbaan in en dat kan weer van die vervelende bijkomstigheden hebben als ziekte van lyme [sub]schrijf je dat zo?[/sub] enzo, altijd lastig.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di jul 15, 2003 10:55 am

Neej kheb hem er wel goed uitgehaald geloof ik. maar k houd de plek wel even in de gaten, zodra er kringels omheen komen moet je maken dat je naar de dokter gaat, en dat je een aantal soorten drugs binnen krijgt ;D

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » di jul 15, 2003 2:13 pm

laatst gezllig met een stel vrienden illegaal gepaintballed :) ikke gezellig bewoond door 8 van die kut beesten :o :( was er midden in zo"n nest gaan liggen :-[ :?

geen ernstige ziekte"s aan overgehouden ;D

Ninko

Bericht door Ninko » di jul 15, 2003 5:28 pm

ziekte van lyme kun je krijgen 3 maanden nadat je door zo"n beestje bent gezogen ;D wa is die ziekte eigenlijk precies??

mvg Ninko

Sven

Bericht door Sven » di jul 15, 2003 10:00 pm

Een ziekte met uiteenlopende verschijnselen

Lyme is de naam van een plaatsje in Connecticut USA dat midden tussen de bossen ligt. In 1975 brak daar een epidemie uit van gewrichtsaandoeningen. Dat was het begin van intensief onderzoek in Amerika en Europa. Uit dat onderzoek bleek dat het om een ziekte ging die door een bacterie (Borrelia burgdorferi) wordt veroorzaakt. Tevens ontdekte men dat die bacterie door teken werd overgedragen. Gewrichtsklachten zijn overigens niet de enige verschijnselen bij Lyme-ziekte. De ziekte kan ook aandoeningen van huid, zenuwstelsel en hart veroorzaken.

Anti-stoffen

Het is inmiddels bekend dat mensen, die door besmette teken gebeten en ge‹nfecteerd zijn, antistoffen kunnen maken (antistoffen worden gemaakt door het lichaam dat pogingen doet om de bacterie onschadelijk te maken). De antistoffen zijn vaak pas een aantal maanden nadat de tekebeet heeft plaatsgevonden, terug te vinden in het bloed. Een bloedtest zegt daarom niet altijd of iemand wel of niet besmet is met de Lyme-ziekte. Ook blijkt uit onderzoek bij medewerkers van Staatsbosbeheer dat van de mensen met anti-stoffen maar ongeveer een kwart ook ziekteverschijnselen heeft gehad. Het hebben van antistoffen betekent beslist geen bescherming tegen Lyme-ziekte. Het is overigens nog onbekend hoe lang die antistoffen in het bloed blijven.

Ziektebeeld

Lyme-ziekte kent drie opeenvolgende stadia. Gelukkig is Lyme-ziekte in elk van die stadia meestal met succes te behandelen. De moeilijkheid bij Lyme-ziekte is dat er gevallen bekend zijn waarbij eerste en/of tweede stadium overgeslagen lijken te zijn en de patiënt alleen de latere verschijnselen heeft. Omdat die latere verschijnselen van Lyme-ziekte ook in andere ziektebeelden passen, kan het gebeuren dat de behandelend arts niet meteen aan Lyme-ziekte denkt. Daarom moet u de arts ook altijd laten weten dat u door uw werk met tekebeten te maken heeft (gehad).

Het eerste stadium

Ter plaatse van de tekebeet kan een rode plek ontstaan, die geleidelijk aan groter wordt en in het midden weer verbleekt (erythema migrans). Er blijft enige tijd een vage lichtrode ringvormige plek rondom de tekebeet bestaan. De tekebeet zelf is vaak niet meer te zien. Deze huidaandoening (vaak weinig opvallende huiduitslag) ontstaat meestal binnen 3 weken na de tekebeet en blijft vaak enkele maanden zichtbaar.

Het tweede stadium

Enkele weken tot maanden na de tekebeet of de (lichte) huiduitslag kunnen aandoeningen van het zenuwstelsel, de gewrichten en/of het hart ontstaan. De neurologische klachten kunnen bestaan uit pijn in de armen of benen, hoofdpijn, een aangezichtsverlamming, waardoor het ooglid niet sluit en de mondhoek hangt en dubbel zien. De gewrichtsklachten bestaan uit opgezwollen pijnlijke gewrichten. Aandoeningen van het hart veroorzaakt door Lyme-ziekte komen zelden voor. Verschijnselen die daarop wijzen zijn: een trage polsslag en de neiging tot flauw vallen.

Het derde stadium

Wanneer de neurologische verschijnselen en gewrichtsklachten verergeren en chronisch worden, spreekt men van het derde stadium. Tot het derde stadium behoort ook een huidaandoening die gelokaliseerd is aan handen, onderarmen, onderbenen en/of voeten. De huid is donkerrood tot paars verkleurd.

Behandeling

Er bestaat (nog) geen vaccin tegen Lyme-ziekte. De ziekte kan dus niet met medische middelen worden voorkomen, maar wel worden behandeld en genezen. Als u klachten hebt die aan Lyme-ziekte doen denken, ga dan snel naar uw bedrijfsarts of huisarts. Houdt uw bedrijfsarts altijd op de hoogte van het verloop van de behandeling als u de ziekte tijdens het werk hebt gekregen.

Denk dat dat wel genoeg is he... eerste de beste link in Google!!!

jojo

Bericht door jojo » wo jul 16, 2003 12:04 am

Heb er nog nooit last van gehad, en heb het liever ook niet. Onze huis kat heeft hem trouwens wel eens gehad ;D tekentang erbij kwart slag draaien en hij is eruit, k*t beesies

michel

Bericht door michel » wo jul 16, 2003 7:41 am

Het schijnt dat er 2 van die beesten per vierkante meter aardoppervlakte is dus..... :(

Sven

Bericht door Sven » wo jul 16, 2003 10:45 am

Mm..... ik zie hier geen teken in huis rondlopen, zo snel ff bekeken.... :?

Enuh, per 4kante meter? Moet dat niet per kubieke meter zijn?

jojo

Bericht door jojo » wo jul 16, 2003 10:48 am

Dn Helle schreef:

Oppervlaktes zijn in M2 (vierkante meters) Inhoud is in M3 (kubieke meters)

michel

Bericht door michel » wo jul 16, 2003 11:03 am

Dn Helle schreef:

Gemiddeld bedoel ik. Er zijn dus plekken met 100 per m2 en plekken met 0 per m2, zoals hopelijk bij jou thuis. ;)

Sven

Bericht door Sven » wo jul 16, 2003 11:48 am

Ik heb altijd geleerd gekregen dat een oppervlakte geen inhoud heeft....

Als iets geen inhoud heeft, kan het ook nix bevatten, zoals in dit gedeelte teken....

Maja het is bekend wat jullie bedoelen, hier wordt weer gezeikt om nix...

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo jul 16, 2003 2:53 pm

Hoorde laatst op de radio een itempje over teken:
Het zijn er dit jaar f*cking veel en daarvan zijn er ook nog verdomd veel besmet met lyme.......
Goed inspecteren na het biken dus.

The Flying V

Bericht door The Flying V » do jul 17, 2003 5:11 pm

.. of je een paar weken niet wassen..

V.

Sita

Bericht door Sita » do jul 17, 2003 8:46 pm

Er is ook nog "FSME"

[urlhttp://www.havenziekenhuis.nl/Travel_Clinic/FSME.htm][/url]

Verradelijk is dat een teek de virale infectie met FSME al direct na de beet overbrengt. Dagelijks controleren en verwijderen van teken kan - i.t.t. ziekte van Lyme - besmetting niet voorkomen. De enige waterdichte bescherming is vaccinatie. Gelukkig komt Nederland (nog) niet voor in het rijtje met FSME besmette teken ...

Sita

Bericht door Sita » do jul 17, 2003 8:49 pm

Sita

Bericht door Sita » do jul 17, 2003 8:56 pm

Sorry maar die link werkt dus ook niet: info staat op www.havenziekenhuis.nl bij "Travel Clinic"

frieraider

Bericht door frieraider » do jul 17, 2003 10:00 pm

Zo ben ik dus vorige week vrijdag naar de dokter gegaan met een "mysterieuze" rooie vlek op m"n been. Ze zei meteen dat het lyme was en heeft een zware, twee weken durende anti biotica kuur voorgeschreven. Hiermee zou alles goedkomen. De vlek is nu bijna helemaal weg en jeukt nog een beetje.
Ik hoop er maar het beste van. :? ;)

michel

Bericht door michel » vr jul 18, 2003 1:12 pm

Dn Helle schreef:
Ik heb altijd geleerd gekregen dat een oppervlakte geen inhoud heeft....

Als iets geen inhoud heeft, kan het ook nix bevatten, zoals in dit gedeelte teken....

Theoretisch gezien heb je gelijk natuurlijk. Is natuurlijk hetzelfde als 3 dimensies = kubus, 2 dimensies = lijn, 1 dimensie = punt, maar een punt (en ook lijn) heeft meerdere dimensies. Lastig hoor.... :P

Sven

Bericht door Sven » vr jul 18, 2003 9:45 pm

michel schreef: [
Dn Helle schreef: Ik heb altijd geleerd gekregen dat een oppervlakte geen inhoud heeft....

Theoretisch gezien heb je gelijk natuurlijk. Is natuurlijk hetzelfde als 3 dimensies = kubus, 2 dimensies = lijn, 1 dimensie = punt, maar een punt (en ook lijn) heeft meerdere dimensies. Lastig hoor.... :P

Wat???

k@tze

Bericht door k@tze » za jul 19, 2003 12:42 am

hallo?

... het gaat hier over teken, of ze nu twee of driedimensionaal zijn, voor mijn part kruisteken kenteken of letterteken, het blijven klote beesten waar je serieus mee moet omspringen...

Steppie

Bericht door Steppie » zo jul 20, 2003 10:30 pm

Nou, ik heb tot nu toe geluk gehad. Rijdt in Duitsland door van die paadjes waar bijna niemand komt en daar staan de varens nogal hoog. Maar gisteren zat er voor het eerst een teek op mijn been, nadat ik door zo"n pad gereden was. Goed dat ik altijd controleer op teken als ik een verdacht pad heb gereden. Dus had nog niet gebeten..............

Splinter

Bericht door Splinter » do jul 31, 2003 6:15 pm

Paar jaar geleden een in me nek na een weekje survivalen. Paar weken geleden een in m"n been. Beide hadden nog niet gebeten. Ik voelde nog niets maar zag het des te beter dat er iets me huid in probeerde te kruipen.

Plaats reactie